Enorme kick, maar ik zie nu bij Vialis dat de Vialina al sinds 2019 niet meer geproduceerd en geleverd wordt. Ik zag hem ook nergens nieuw meer opduiken.
Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.
Moderator: Moderatoren
-
- 2x5 autosnelweg
Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.
-
- verkeersader
Heel leuk bedacht, alleen werken die lichten zo goed als nooit.boe! schreef: ↑vr 04 jun 2021, 16:00 In 's-Hertogenbosch heb je iets soortgelijks:
https://www.google.nl/maps/@51.6981888, ... 6656?hl=nl
Wellicht dat het de bedoeling is dat ze alleen aangaan tijdens de spits (en dan rijd ik daar niet), maar goed, je zou zeggen dat er gedurende de hele dag er fietsers zijn die naar het station moeten.
Edit: Zit even te denken of dat kruispunt varieert tussen een starre en dynamische regeling, wellicht dat op de tijden dat ik er langskom ('s ochtends in het weekend) de regeling altijd star is? Maar goed, dan nog kan het een functie hebben en hoeft de fietser niet voor voorspeller te gaan spelen adhv de huidige verkeersstroom.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
- 4x3 autosnelweg
Je kunt ook een app downloaden en daarmee groene golven creëren binnen de stad.
-
- verkeersader

Moet dat nog eens proberen. Heb er wel een bordje van zien hangen, al heb ik het idee dat dat een moeilijke oplossing is voor een makkelijk probleem. Die genoemde lichten zouden prima werken, zolang die maar continu in gebruik zijn. Ben niet zo'n fan van de zoveelste app voor een relatief klein voordeel. Ben eigenlijk als fietser wel fan van starre regelingen. Als je eenmaal het ritme kent, kan je al een flink eind van tevoren uitrollen en uitkienen wanneer je groen hebt. Bij dynamische regelingen liggen de lussen vaak maar een paar meter van het verkeerslicht zelf, moet je alsnog stoppen of je in allerlei bochten gaan wringen om maar niet stil te staan. Dan liever letten op het kruisende verkeer en anticiperen op het groene licht bij een starre regeling.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
- 2x5 autosnelweg
In deze fietscam-video werkt dat licht in ieder geval wel: https://youtu.be/obauwngTE4E?t=1253MaartenE schreef: ↑zo 20 jun 2021, 11:52Heel leuk bedacht, alleen werken die lichten zo goed als nooit.boe! schreef: ↑vr 04 jun 2021, 16:00 In 's-Hertogenbosch heb je iets soortgelijks:
https://www.google.nl/maps/@51.6981888, ... 6656?hl=nl
Wellicht dat het de bedoeling is dat ze alleen aangaan tijdens de spits (en dan rijd ik daar niet), maar goed, je zou zeggen dat er gedurende de hele dag er fietsers zijn die naar het station moeten.
Edit: Zit even te denken of dat kruispunt varieert tussen een starre en dynamische regeling, wellicht dat op de tijden dat ik er langskom ('s ochtends in het weekend) de regeling altijd star is? Maar goed, dan nog kan het een functie hebben en hoeft de fietser niet voor voorspeller te gaan spelen adhv de huidige verkeersstroom.
Toelichting van de filmer:
bicycledutch schreef:I intend to go straight-on here which means I have to switch to the other side of the road. The sign to indicate which way around the intersection is quicker just turned off as I approached. I guess that means there was no faster route at that particular moment.
-
- verkeersader

Ik snap hoe het werkt, ik heb het eerder ook in werking gezien en er gebruik van gemaakt. Maar in zeker het laatste half jaar hebben die lichten als ik langsreed uitgestaan. Of dit te maken heeft met het tijdstip dat ik langsreed (in het weekend), weet ik niet, maar ze branden zeker niet altijd. Wat jammer is, want ook in het weekeinde en op minder drukke momenten zijn er fietsers die vlug naar het station of Vught willen.
Zou het frappant vinden als ik het hele half jaar in een ritme heb gereden waar er geen vluggere route mogelijk was.
-
- stadsweg
-
- stadsweg
Bij het kruispunt voor station Blijdorp staat er ook eentje als je vanuit het Vroesenpark komt fietsen en als je van de Pompenburg het Hofplein op komt fietsen ook.
-
- expressweg
Opvallend wel met het Duitse treinsymbool die wordt gebruikt.
-
- 4x5 autosnelweg
Deze situatie klopt niet: Een gecombineerde pijl rechtdoor/linksaf op de middelste rijstrook, maar boven die rijstrook hangen 2 lichten: 1 voor rechtdoor, 1 voor linksaf.
https://www.google.nl/maps/@51.8676297, ... 312!8i6656
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x2 autosnelweg
Een oplossing die je in Vlaanderen niet vaak ziet, een zweepmast voor twee richtingen;
https://www.google.be/maps/@51.2690628, ... 384!8i8192
https://www.google.be/maps/@51.2690628, ... 384!8i8192
-
- autoweg
https://goo.gl/maps/qYghpVdwaimLRG4w7Palance schreef: ↑do 24 jun 2021, 7:43 Deze situatie klopt niet: Een gecombineerde pijl rechtdoor/linksaf op de middelste rijstrook, maar boven die rijstrook hangen 2 lichten: 1 voor rechtdoor, 1 voor linksaf.
Deze in Breda vind ik ook wel apart. Linksafpijl - volle lens - rechtdoorpijl. Aan de nummers op de armaturen te zien is het allemaal 1 signaalgroep, dus alles groen of alles rood.
-
- 2x2 autosnelweg
Maar hoe zou jij het dan willen oplossen? 3x een volle lens geeft verkeerde info:
* Naar links is er geen mogelijk deelconflict
* Naar rechts is niet toegestaan
Ik denk dat de gekozen configuratie correct is

-
- 2x5 autosnelweg
Volgens mij is dat soort situaties niet toegestaan. Ik kan er namelijk niks over vinden in de Regeling Verkeerslichten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x2 autosnelweg

Het komt wel meer voor toch? Deze in Heerlen schoot me zo te binnen: https://goo.gl/maps/i9KUE8TGsaVwm8KHA
(al is deze inmiddels aangepast en is rechtdoor buiten de VRI gelegd)
-
- 2x5 autosnelweg
Dat het vaker voorkomt betekent nog niet gelijk dat het mag 

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- 2x2 autosnelweg
In België zou dit an sich niet onmogelijk mogen zijn. Maar een knappe oplossing is het niet.
-
- 2x2 autosnelweg
Maar wat exact zou er dan niet mogen?
Nog een voorbeeld van gecombineerde rechtdoor/linksafstrook met een strook enkel voor linksaf: https://goo.gl/maps/BEzjwTAg2PEeSxNP7
-
- 4x5 autosnelweg
Dat is toch voer voor gezeur onderweg? Als ik op de middelste strook sta en ik wil linksaf, wat dan? Als de pijl naar links rood blijft kan ik me voorstellen dat iemand niet wil rijden, met een hoop toeterende automobilisten achter je. En als je wel gaat rijden, hoe zit het dan met tegemoet komend verkeer? Krijgt dat wel groen?
Dan zou het van de strook die je kiest af hangen of je een deelconflict kunt verwachten of juist niet.
In deze situatie zou ik wel moeten blijven staan als ik op de middelste rijstrook voorsorteer om naar links te gaan, de pijl voor linksaf is rood, maar die voor rechtdoor is groen (en andersom net zo). Kan ook leuke discussies opleveren.
Dan zou het van de strook die je kiest af hangen of je een deelconflict kunt verwachten of juist niet.
In deze situatie zou ik wel moeten blijven staan als ik op de middelste rijstrook voorsorteer om naar links te gaan, de pijl voor linksaf is rood, maar die voor rechtdoor is groen (en andersom net zo). Kan ook leuke discussies opleveren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg

Bij ons zou je bij groen licht in de volle lens niet zomaar linksaf mogen als de pijl voor links op rood staat. Een lantaarn geldt in de eerste plaats voor de rijstrook waar ie boven hangt. Als er geen hangt boven de rijstrook, geldt de lantaarn die rechts van de weg staat.
Daar is effectief ooit een rechtszaak over aangespannen geweest en voor de rechtbank gekomen.
Zelf ben ik geen fan van onderstaande oplossing, het zou beter zijn om in zo'n geval voor een grote zweeparm te gaan waarbij de lantaarn als herhalingslicht boven de 2 rechtdoorgaande rijstroken hangt ipv 1. Maar het is wel rechtsgeldig.
https://www.google.be/maps/@50.962911,4 ... 384!8i8192
groot model
https://www.google.be/maps/@50.9866557, ... 384!8i8192
-
- autoweg
Ook hier zie je, net als bij het voorbeeld in Breda, dat het 1 signaalgroep is. Blijkbaar kunnen dit soort oplossingen dan wel.
Dat voorbeeld in het Havengebied is wel curieus, met conflicterende aanwijzingen voor het verkeer binnen één strook.
-
- 4x5 autosnelweg
Allemaal voorbeelden van slecht ontworpen wegindelingen, en een wegbeheerder die van de politiek te weinig geld krijgt om extra asfalt bij te draaien en het daarom maar zoekt in het optimaliseren van de verkeerslichten, waarbij de randen van de mogelijkheden benut worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- autoweg
'gezeur' levert het pas op als de bestuurders van rijstrook 1 IN de bocht al naar rijstrook 2 opschuiven / lees: snijden... op het moment dat verkeer van rijstrook 2 ook linksaf rijdt.
Zoals ik gisteravond had in Duiven (> uit) , op het viaduct boven de A12..

Volgens mij zijn dergelijke VRI situatie altijd voor beide rijstroken groen of rood.. en is de volle, ronde, lamp gekozen omdat een afbeelding van een pijl rechtdoor en linksaf in 1 lampoog haast niet voor komt in NL?
-
- verkeersader
Ik ga ervanuit dat in dit soort situaties alle rijstroken voor links + rechtdoor groen krijgen. Iets anders zal men toch echt niet doen.
Dan is het toch geen probleem?
It aint over 'till it's over...
-
- expressweg
Een soortgelijke situatie was een hele tijd aan de voet van afrit 16 van de A73 aan de kant van het ziekenhuis. Was gewoon 1 signaalgroep dat tegelijk groen kreeg. Waren nooit problemen mee.
Svenlo
-
- 2x2 autosnelweg
In de voorbeelden die ik aanhaalde is dat inderdaad het geval. Als je inzoomt zie je het ook aan de nummers van de signaalgroepen.LennyKravitz schreef: ↑za 03 jul 2021, 18:25 Ik ga ervanuit dat in dit soort situaties alle rijstroken voor links + rechtdoor groen krijgen. Iets anders zal men toch echt niet doen.
Ik zie het probleem dus ook niet.
-
- 4x5 autosnelweg
Het voorbeeld dat ik postte bij de oprit van de A15 in de Botlek: Daar krijgen linksaf en rechtdoor zeker niet per definitie tegelijk groen, dus daar kun je op die middelste rijstrook wel degelijk een conflict hebben met verkeer achter je dat niet dezelfde richting op wil als waar jij heen wilt
Hier op SV heeft linksaf al geel, rechtdoor nog groen: https://goo.gl/maps/kpVDcnP1XfDN67as6
Hier op SV heeft linksaf al geel, rechtdoor nog groen: https://goo.gl/maps/kpVDcnP1XfDN67as6
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- stadsweg

Dat klopt, maar een echt probleem geeft het niet.
Deze signaal groepen zijn nl een zg volgrichting van een hoofdrichting (in dit geval 11, want ik zie op de armaturen 71 en 72 staan)
In de regeling wordt het mogelijke konflikt op de middelste baan opgelost.
Wat gebeurt er;
Krijgt de hoofdrichting 11 vanaf de Welplaatweg groen, dan krijgen de volgrichtingen 71 en 72 ook beide groen. Je kan vanaf de Welplaatweg immers zowel rechtdoor als linksaf willen.
Hierna krijgt hoofdrichting 02 groen, vanaf de snelweg. Het is nu niet noodzakelijk volgrichting 72 groen te houden, waarom zou je terug de snelweg op willen (keren). Het zijn maar miniem aantal berijders die dit zouden willen. Tegelijk kan je nu richting 04 (rechtsaf) vanaf de Clydeweg groen geven, mits richting 72 natuurlijk wel rood is. Dat scheelt behoorlijk in de afwikkeling, want anders zouden deze richtingen 71 (als het 1 richting zou zijn) en 04 iedere cyclus op elkaar moeten wachten. En dat voor die ene keer dat er iemand keert.
Ik vindt het een hele goede oplossing zo.
Natuurlijk zou er eens iemand kunnen keren, en die gaat op richting 02 vanaf de snelweg van nature meestal al zoveel mogelijk links staan, zodat hij op richting 72 ook zoveel mogelijk links staat en dan niemand in de weg zit. Maar voor diegene die dat dan niet snappen, hangt er zelfs een bord;
https://goo.gl/maps/YS9WWQPsQXEYJxnv8
-
- 4x5 autosnelweg
Dat bord ken ik, maar dat interpreteer ik echt heel anders: Namelijk dat er 2 rijstroken zijn die je kunt gebruiken om te keren, een ‘groene’ en een ‘rode’ route. Nergens staat iets over een verbod of advies.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net