Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Seat Ibiza » zo 04 jul 2021, 12:42

Palance schreef: zo 04 jul 2021, 12:38 Dat bord ken ik, maar dat interpreteer ik echt heel anders: Namelijk dat er 2 rijstroken zijn die je kunt gebruiken om te keren, een ‘groene’ en een ‘rode’ route. Nergens staat iets over een verbod of advies.
Ik meen dat deze situatie al eens voorbij gekomen is op het forum en dat toen iemand aangaf dat als Palance (of een andere automobilist) de 'rode route' volgt zoals op dat bord en hij vervolgens een rood licht naar links tegenkomt, dan dat de detectielussen dit snel signaleren. Hierdoor wordt z.s.m. de richting naar links op groen gezet, waardoor het blokkeren wordt opgeheven.

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door fleppenstein » zo 04 jul 2021, 13:00

^^
Dat laatste klopt, was ik even vergeten te melden.
Als er een auto de rode weg volgt, en stil staat op de middelste baan en dus de koplus, dan zal de regeling dit zien als iemand die wilt keren, en dus richting 72 linksaf alsnog groen geven. Wordt er gewoon over de koplus gereden, en ziet de regeling steeds een hiaat vallen op de koplus, is het geen stilstaande auto en blijft richting 72 rood.
Als de auto wel de juiste groene weg volgt (zo interpreteer ik wel het bord) dan komt hij op de meest linker strook te staan bij richting 72, en zal de regeling deze ook groen geven, maar dan wel zo snel mogelijk, zonder te wachten op een hiaat, om toch de auto weg te werken, omdat deze mogelijk in de weg staat.

Nogmaals, ik vindt het een goede en creatieve oplossing van de regeling en programmeur. Als je naar de layout kijkt van het kruispunt, zijn er ook niet veel alternatieven. De op en afritten zijn ingeklemd tussen een spoortrace en een buisleidingenstraat, en de viaducten geven ook niet veel ruimte voor extra rijstroken. Ik denk dat men het maximale hier uit de oppervlakte en de regeling haalt.

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door CborG » wo 07 jul 2021, 21:18

Hallo allemaal, misschien vraag ik nu iets wat al lang bekend is en gepost is maar mijn dashcam legde de volgende tafereeltjes vast; Rood en groen tegelijkertijd aan, weten jullie of dit aan de video ligt of is er echt een overlap tussen rood en groen? Ik heb het nooit eerder gezien en ben best benieuwd :)

Afbeelding

Afbeelding
Zo kraait den boer z'n haantje

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door boe! » wo 07 jul 2021, 21:34

^^ Ik heb dat ook al regelmatig vastgelegd met mijn dashcam. Er is overlap.

Deze is ook wel aardig. Deze lichten zouden tegelijk groen moeten geven, maar er zat wat tijd tussen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Chris » wo 07 jul 2021, 21:58

Een dashcam filmt vaak met 30 frames per seconde. Sommige ook met 60 fps. Dan kan het dus zijn dat je in één of meerdere frames die overlap ziet die je in het echt niet waarneemt omdat het te snel gaat.

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door CborG » wo 07 jul 2021, 22:25

Het zal waarschijnlijk wel om milliseconden gaan maar waarom een overlap? Behalve dat het leuke plaatjes geeft.
Zo kraait den boer z'n haantje

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door keokiracer » wo 07 jul 2021, 22:51

^^ Als een videocamera een beeld maakt gaat dat van boven naar beneden, als het exact goed getimed is kan in de korte tijd nadat het rode licht gescanned is het licht veranderen naar groen en dat ook weer gescanned worden. Dat gaat dan echt om milliseconden.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Sibren » do 08 jul 2021, 8:04

^^ Bij onderstaande foto zal dat niet de (enige) verklaring zijn, want als de bovenste verkeerslichten werden gescand toen deze precies versprongen van rood naar groen, dan zou het onderste verkeerslicht volledig groen zijn toen deze werd gescand. Maar het onderste verkeerslicht staat ook rood+groen op de foto.
CborG schreef: wo 07 jul 2021, 21:18 Afbeelding
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Jackbauer1350 » zo 11 jul 2021, 17:08

LED-verlichting heeft ook geinig effect op camera's. Dat zie je vaak als knipperen, bij achterlichten van auto's bijvoorbeeld. De frequentie van LED is hoger dan camera's waardoor het knippereffect ontstaat.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door petervdveen » di 13 jul 2021, 13:48

CborG schreef: wo 07 jul 2021, 22:25 Het zal waarschijnlijk wel om milliseconden gaan maar waarom een overlap? Behalve dat het leuke plaatjes geeft.
Waarschijnlijk geen LED armatuur.
De lamp zal dus nog even na gloeien op het moment dat de andere lamp aan gaat.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Via » za 31 jul 2021, 21:16

mavas schreef: vr 21 aug 2020, 10:08 Wauw, goed nieuws! Ik wist niet dat dit sinds 2019 is toegestaan!
Dat betekent dat we deze uitvoering op meer locaties gaan tegenkomen. Goede zaak, want op deze manier wordt de totale tijd die nodig is voor de voetganger in de regeling korter, waardoor de cyclustijd korter kan worden. Voor iedereen dus een betere doorstroming.
Hele grote schop. Den Bosch heeft die voetgangerslichten vóór de oversteek nu tot standaard verheven en ze komen steeds meer voor. Kan iemand mij nu precies uitleggen wat het voordeel voor de regeling is?

Voor het kruispunt levert het enerzijds minder hoge masten op, maar wel meer lage masten met geïntegreerde lantaarn-drukknop. Weet nog niet of ik het nu rustiger of drukker vindt in het straatbeeld. ;)

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Bart217 » za 31 jul 2021, 22:02

Je ziet als voetganger het licht zelf niet meer omdat je er voorbij loopt, dus kan je voetgangers korter groen geven zodat ander verkeer eerder groen kan krijgen. Veel voetgangers zijn nu bang dat als het groen knippert het andere verkeer al aan komt rijden (wat niet zo is). Doordat ze het licht niet meer zien, neem je die angst weg en de ontruimingstijden veranderen er niet door.

Daarnaast staan auto en fietslichten (over het algemeen) ook niet aan de overkant. Niet per sé een voordeel, maar nu is het overal hetzelfde.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door mavas » zo 01 aug 2021, 0:44

Je kunt inderdaad de groentijd en groenknippertijd veel korter maken, omdat je alleen maar groen hoeft te tonen aan voetgangers die het licht zien en voorbij lopen.
In de oude situatie moest je groen en groenknipper tonen totdat de langzame oversteker minimaal tot de helft was gekomen, en dat zijn heeeeeel veeeeeeel seconden. In de nieuwe situatie kun je slechts een paar seconden groen tonen en dan begint de ontruimingstijd al te lopen.
Je wint er dus heel veel tijd mee doordat de ontruiming al heel snel kan beginnen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Snelwegfreak » zo 01 aug 2021, 9:10

Het is alleen niet zo dat de langzame oversteker ineens minder tijd nodig heeft om aan de overkant te komen. Je kunt eerder naar rood, maar het is niet zo dat andere signaalgroepen eerder naar groen kunnen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Bart217 » zo 01 aug 2021, 9:37

Klopt, de ontruimingstijden veranderen hiermee niet…
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Durashift » zo 01 aug 2021, 23:14

Dus, in theorie kunnen minder mensen oversteken.. (in het hypothetische geval dat men zich strikt houdt aan de regels..) want aankomende lopende voetgangers treffen al een rood licht.. terwijl zij wellicht voorheen nog ff gauw door het groen knipper naar de overkant liepen?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door mavas » zo 01 aug 2021, 23:44

Dat lijkt me wel.
Maar die snelle voetgangers zullen dan wel even gaan rennen ipv dat ze wachten voor rood licht.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Bart217 » ma 02 aug 2021, 12:40

Tenzij er camera’s zijn aangebracht waarmee de groentijd voor de voetgangers verlengd kan worden. Met de lichten voor de oversteek blijft in dat geval het voordeel over dat voetgangers niet meer ‘in paniek raken’ als ze tijdens het oversteken het licht al op rood zien staan.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wouter N14 » zo 29 aug 2021, 12:39

Wat betekent zo'n wit lampje ook alweer? En let ik niet zo op of zie je die niet veel meer?
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door fleppenstein » ma 30 aug 2021, 1:39

^^
Zo'n wit lampje betekent dat er een storing is, een detectiestoring. Dus een defect aan een detectielus of drukknop o.i.d.

En je ziet ze inderdaad niet veel meer, omdat veel VRI's op een of andere manier zijn aangesloten op een centrale, of zelf de storingen kan uitbellen naar een centrale.

Vroeger was dat lampje er met name voor de wegbeheerder of kantonnier, die met regelmaat langs de VRI's reed. Maar dat is nu grotendeels overgenomen door de centrales.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wouter N14 » ma 30 aug 2021, 9:27

fleppenstein schreef: ma 30 aug 2021, 1:39 ^^
Zo'n wit lampje betekent dat er een storing is, een detectiestoring. Dus een defect aan een detectielus of drukknop o.i.d.

En je ziet ze inderdaad niet veel meer, omdat veel VRI's op een of andere manier zijn aangesloten op een centrale, of zelf de storingen kan uitbellen naar een centrale.

Vroeger was dat lampje er met name voor de wegbeheerder of kantonnier, die met regelmaat langs de VRI's reed. Maar dat is nu grotendeels overgenomen door de centrales.
Ah, dat snijdt houdt want de drukknop voor voetgangers was inderdaad defect :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wimpie25 » ma 30 aug 2021, 11:23

Zoiets hebben wij bij ons nooit gekend!
Hoewel drukknoppen vandaag een gewone zaak zijn, kwamen ze vroeger amper voor. Da's al iets minder dat stuk kan gaan.

Nog zoiets dat wij niet meer kennen, knippertijd voor voetgangers.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Rein » ma 30 aug 2021, 11:28

De verkeerslichten in België / Vlaanderen zijn/waren feitelijk al van oudsher een stuk onvriendelijker voor zijn gebruikers dan in Nederland. Zie bijvoorbeeld ook de starre regelingen (waardoor ze op vaste momenten op rood of groen gaan ongeacht het aanbod van verkeer), de vele deelconflicten die werden getolereerd en (blijkbaar) ook minder aandacht voor zwakkere weggebruikers.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wimpie25 » ma 30 aug 2021, 11:39

^^
Wij verbazen ons er nog altijd over hoe vlot je als voetganger in bijvoorbeeld centrum Rotterdam een route kan afleggen terwijl die route toch volstaat met VRI's. Als je op de knop drukt gebeurt er ook effectief iets, je krijgt groen als voetganger!

Nu, ondertussen is dat bij ons ook het geval maar vroeger werd er vaak gelachten dat de knoppen er puur voor de sier hingen. zeker in de tijd dat je nog geen bevestiging kreeg doormiddel van LED'jes in de knop. :mrgreen:

Deze dingen bleven vaker wel dan niet gewoon zwart.

Afbeelding

Ondertussen hebben we deze systemen op gewestelijk niveau. Waarom die knopjes zo klein moeten zijn, dat heb ik nooit begrepen.

Afbeelding

Afbeelding

Maar omdat veel voetgangerslichten zich bibeko bevinden, zie je wel vaak grotere steden die onder andere het systeem uit Nederland gebruiken (inclusief de klikkers).

Meest gebruikte "slimme" systeem (met klikker)

Afbeelding

Bij ons zie je meer die gele knopjes die jullie volgens mij ook kennen

https://www.google.com/maps/@50.9961431 ... 384!8i8192

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Coen Tunnel » ma 30 aug 2021, 12:03

Wimpie25 schreef: ma 30 aug 2021, 11:39Nu, ondertussen is dat bij ons ook het geval maar vroeger werd er vaak gelachten dat de knoppen er puur voor de sier hingen. zeker in de tijd dat je nog geen bevestiging kreeg doormiddel van LED'jes in de knop. :mrgreen:
Ik heb in 1998 met school in Oostvleteren gezeten. Bij de drukknop van het voetgangerslicht om de N8 over te steken lichtte na het indrukken van de knop een test op: AANVRAAG AANVAARD. Ik kon er wel om lachen hoe formeel dat op mij overkwam. :lol:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wimpie25 » ma 30 aug 2021, 12:53

^^
Haha inderdaad, ik grapte vroeger met de vrienden wel eens dat er ook een functie "AANVRAAG AFGEKEURD" in die bakjes zat. :rofl2:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Alfa » wo 01 sep 2021, 1:39

In Vlaanderen is de propagandamachine op gang gekomen om het zogenaamde 'vierkant groen' zoveel mogelijk in te voeren, daarvoor grijpen ze een recent verkeersongeval in Antwerpen aan (nochtans ging de vrachtwagenchauffeur toen naar links waardoor het niet echt een dodehoekongebval is). Er wordt ook gedaan alsof in Nederland alle kruispunten al tijden volledig conflictvrij zijn. Maar klopt dat? Hebben fietsers nooit tegelijkertijd groen met het rechtdoorgaand verkeer? Want ik heb de indruk dat deelconflicten voor afslaand verkeer verward wordt met vierkant groen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/08/31 ... eiligheid/

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door fleppenstein » wo 01 sep 2021, 1:58

Alfa schreef: wo 01 sep 2021, 1:39 In Vlaanderen is de propagandamachine op gang gekomen om het zogenaamde 'vierkant groen' zoveel mogelijk in te voeren, daarvoor grijpen ze een recent verkeersongeval in Antwerpen aan (nochtans ging de vrachtwagenchauffeur toen naar links waardoor het niet echt een dodehoekongebval is). Er wordt ook gedaan alsof in Nederland alle kruispunten al tijden volledig conflictvrij zijn. Maar klopt dat? Hebben fietsers nooit tegelijkertijd groen met het rechtdoorgaand verkeer? Want ik heb de indruk dat deelconflicten voor afslaand verkeer verward wordt met vierkant groen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/08/31 ... eiligheid/
Grappig hoe de Nederlandse en Belgische overheid over en weer roepen dat het in het buurland al jaren beter is, niet overigens over alleen dit onderwerp.
Maar, om op de vraag te komen, In Nederland is zeker niet alles conflictvrij. Zeker in de binnenstad, Amsterdam, Rotterdam, is rechtdoorgaand verkeer samen met fietsers en voetgangers nog heel gewoon hoor. In de binnenstad is meestal ook niet veel plek voor allerlei linksaffers en rechtsaffers, dus dan is de keuze conflictvrij, maar een lange cyclustijd, of niet conflictvrij maar een snellere afwikkeling. En dan wordt, ook in Nederland, nog vaak voor Niet-conflictvrij gekozen.

Wat bedoel je in Belgie overigens met "vierkant groen"?? Betekent dat een aparte fase waarbij alle fietsers en voetgangers tegelijk groen hebben en het overige (auto) verkeer rood ??? Dat is inderdaad een aparte fase die dan de cyclustijd alleen maar oplengd, met lange ontruimingstijden na zo'n fase denk ik zo.
Vierkant groen wordt in NL wel hier en daar gebruikt, maar sporadisch, en heeft alleen nut bij echt hoge intensiteiten fietsers en/of voetgangers.
Dus om nou te zeggen dat dat hier in NL al jaren gemeengoed is, nou nee.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wimpie25 » do 02 sep 2021, 11:08

Een reportage van de VRT over conflictvrij in Nederland

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/08/31 ... eiligheid/

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Steyn_E » do 02 sep 2021, 19:18

Alfa schreef: wo 01 sep 2021, 1:39 In Vlaanderen is de propagandamachine op gang gekomen om het zogenaamde 'vierkant groen' zoveel mogelijk in te voeren, daarvoor grijpen ze een recent verkeersongeval in Antwerpen aan (nochtans ging de vrachtwagenchauffeur toen naar links waardoor het niet echt een dodehoekongebval is). Er wordt ook gedaan alsof in Nederland alle kruispunten al tijden volledig conflictvrij zijn. Maar klopt dat? Hebben fietsers nooit tegelijkertijd groen met het rechtdoorgaand verkeer? Want ik heb de indruk dat deelconflicten voor afslaand verkeer verward wordt met vierkant groen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/08/31 ... eiligheid/
Dat klopt zeer zeker niet. De Ring van Eindhoven ligt vol met dat soort deelconflicten. Er is simpelweg onvoldoende ruimte voor opstelvakken alle richtingen uit. Je moet komende vanaf de 70km weg regelmatig rechtdoorgaande fietsers voorrang verlenen. Wel krijgen de fietsers/voetgangers twee of drie seconden eerder groen zodat zij al op de weg staan; dat helpt een beetje om dodehoekongevallen te voorkomen (al blijft hij groen voor langzaam verkeer; een achteropkomende brommer is dus altijd een risico).

Plaats reactie