In Spijkenisse staan (stonden?) er ook een paar.Wouter N14 schreef: ↑do 25 aug 2022, 22:10 Zo'n combipijl staat toch ook ergens in Rijswijk bij de A4?
Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- stadsweg

-
- polderweggetje
Hela... Dat is in elektroland ook altijd een discussiepunt: 'ja maar het mag niet van de NEN1010!'. Fout. De NEN1010 is een norm, geen wet en daar mag dus van afgeweken worden. Dat zal in dit geval niet anders zijn.
Het nadeel van zowel de NEN1010 als 3322 is waarschijnlijk dat er dan in een document of wet aan gerefereerd wordt en dan verandert er nogal wat (in het bouwbesluit staat dat de elektrische installatie van een nieuwbouw-woning aan NEN1010 moet voldoen en omdat het bouwbesluit weer een wet is, wordt NEN1010 daarmee een stuk bindender. Het betekent echter nog steeds dat je verder mag gaan dan NEN1010.
Niet zo gek uniek dus

Kwa omgeving lijkt het me op Schiphol niet verkeerd dit extra aan te geven. Het aantal vreemde bestuurders ligt daar ontzettend hoog. Maar of het dan handig is zo'n allegaartje toe te passen met rond beeld en pijl-beeld vraag ik me af.
-
- Hoofdmoderator
Gemotiveerd van afwijken. Dan moet men m.i. wel goed kunnen onderbouwen dat deze combipijl nou zoveel beter is dan een volle lens. Dat zou ik als wegbeheerder niet zomaar accepteren.
Mwah, dat zal op dit deel van Schiphol wel meevallen. Is het cargo/bedrijvengebied.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- verkeersader
Dat gemeentes het niet zo nauw nemen met die richtlijn aangaande toe te passen symbolen is wel te merken aan het aantal lucratieve en goedbedoelde symbolen in voetgangerslichten; Nijntje, Loesje, Een rode panda, ossekop stelletjes en ga zo maar door.
Wat ik nadelig vind van de combipijl is de herkenbaarheid op grotere afstand. Op onderstaande foto is de pijl niet te herkennen. In tegenstelling tot de genormeerde pijl. Misschien daarom deze nooit is opgenomen in de NEN.
Wat ik nadelig vind van de combipijl is de herkenbaarheid op grotere afstand. Op onderstaande foto is de pijl niet te herkennen. In tegenstelling tot de genormeerde pijl. Misschien daarom deze nooit is opgenomen in de NEN.
-
- polderweggetje
Bij de zichtbaarheid speelt waarschijnlijk een PWM-probleem mee. Ik heb meerdere foto's moeten nemen omdat ze op de camera langzaam aan- en uitgloeien en ik dus een paar foto's had waar ze net aan gloeiend te zien waren. De geelfase duurt helaas niet zo lang
. Dat is wat dat betreft echt de pest.
@ Snelwegfreak: toch wel. Júist door de vele transportondernemingen die er komen, waarvan veel buitenlandse én het feit dat 500 meter verderop de uitgifte en inname van ik weet niet hoeveel autoverhuurbedrijven zit, komen er heeel veel vreemde bestuurders. Ook het aantal buitenlandse kentekens van personenwagens verbaast me daar keer op keer.

@ Snelwegfreak: toch wel. Júist door de vele transportondernemingen die er komen, waarvan veel buitenlandse én het feit dat 500 meter verderop de uitgifte en inname van ik weet niet hoeveel autoverhuurbedrijven zit, komen er heeel veel vreemde bestuurders. Ook het aantal buitenlandse kentekens van personenwagens verbaast me daar keer op keer.
-
- expressweg
Maar er zijn én borden die de rijstrookindeling aangeven én pijlen op het wegdek. 2 hints die volgens mij voldoende aan zouden moeten geven dat die rijstrook zowel rechtdoor als linksaf gaat. Zo'n combipijl waarvan als ik het sjabloon overigens goed bekijk, het Belgisch is, draagt m.i. niet bij aan de herkenbaarheid van de rijstrook met dubbele functie. En inderdaad, zo'n pijl is al rijdend en op afstand echt slecht te zien. (Kom net toevallig uit België vandaan) Dan vind ik een volle lens met daarnaast een volwaardige naar links wijzende pijl toch een stuk duidelijker.Menno88 schreef: ↑vr 26 aug 2022, 20:05 @ Snelwegfreak: toch wel. Júist door de vele transportondernemingen die er komen, waarvan veel buitenlandse én het feit dat 500 meter verderop de uitgifte en inname van ik weet niet hoeveel autoverhuurbedrijven zit, komen er heeel veel vreemde bestuurders. Ook het aantal buitenlandse kentekens van personenwagens verbaast me daar keer op keer.
Svenlo
-
- Forumbeheerder
Een vergelijkbare situatie: afrit 15, A15 (maar met twee losse lantaarns).
-
- autoweg
Als ze dat nou met 1 breed achtergrondschild hadden uitgevoerd was het misschien duidelijk geweest. Nu lijkt het gewoon de lantaarn voor de linkerstrook.
-
- expressweg
Dat is op zich nog niet eens zo bizar. Deze situatie kwam ik in Brno tegen een paar weken terug. De middelste strook functioneert hier voor linksaf en rechtdoor maar de verkeerslichten voor de richtingen werken afzonderlijk van mekaar. En zulke situaties kwam ik daar wel vaker tegen...

Ik ben dus ook oprecht benieuwd of als je daar voor rood staat te wachten om linksaf te kunnen, je niet een toeterconcert daarvoor cadeau krijgt van mensen die rechtdoor willen.

Ik ben dus ook oprecht benieuwd of als je daar voor rood staat te wachten om linksaf te kunnen, je niet een toeterconcert daarvoor cadeau krijgt van mensen die rechtdoor willen.
Svenlo
-
- 4x5 autosnelweg
Thom schreef: ↑vr 15 jul 2022, 23:15 Na verkeersborden gemaakt van bamboe kan je in Rotterdam ook twee voetgangerslichten zien met bamboe.
Diergaarde Blijdorp had een verzoek gedaan aan de afdeling Stadsontwikkeling van de gemeente Rotterdam of ze iets bijzonders konden doen voor het 165 jarig bestaan van de dierentuin. Dankzij het enthousiasme en de goede samenwerking heeft de afdeling dit unieke verkeerslicht bedacht/gerealiseerd.
Daarnaast zijn de lichten ook gemaakt om de opening van het Himalayagebied te vieren (dit ligt achter het reclamebord). Daar wonen o.a. de rode panda's die erg veel bamboe eten.
![]()
In het AD van vanmorgen stelt de Partij van de Dieren niet enkel dat het in strijd is met de Wegenverkeerswet maar suggereert ook dat het sluikreclame Is.
De Partij voor de Dieren in de Rotterdamse gemeenteraad wil dat de gemeente de afbeeldingen op verkeerslichten van pandapootjes bij groenlicht en een pandasnuitje bij rood licht weghaalt.
De voetgangerslichten staan op de Van Aerssenlaan, vlakbij de ingang van Diergaarde Blijdorp en voldoen volgens deze partij niet aan de Wegenverkeerswet. Fractievoorzitter Ruud van der Velden wil weten of dit reclame is en of Blijdorp er reclamebelasting voor betaalt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
Heeft iemand een idee waarom er een verkeerslicht voor rechtsaf staat vanaf de N345 naar de A50 in zuidelijke richting? Na de bocht naar rechts volgt een ruime invoegstrook, dus m.i. is dit licht volkomen overbodig. In de tijd dat ik op de strook rechtdoor stond te wachten voor het rode licht is het rechtsaflicht ook niet op rood geweest.
-
- Moderator
Goede vraag. Als ik door de jaren op Street View scroll en ook nog van rijbaan of positie wissel, dat licht staat kennelijk altijd op groen.
-
- verkeersader
Ik ben daar niet bekend, maar zou het als een file/doseeringreep t.b.v. de A50 gebruikt kunnen worden? Verderop op de toerit zie ik 2 filelussen liggen.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
-
- 2x2 autosnelweg
Bij de herinrichting van de Gerbrandyweg in Leeuwarden is bij de VOP's een nieuw type voetganerslicht toegepast:
https://fb.watch/gx8CzFk6NC/
De lage lichten staan vóór de oversteek. Sommige zijn voorzien van een pijltje in de lens. Minder validen kunnen aan de onderkant van de unit voelen wanneer het groen is.
Dit is de eerste keer dat ik deze variant ergens zie opduiken. Waar zijn deze nog meer in den lande te vinden? Wat zijn jullie ideeën en ervaringen?
https://fb.watch/gx8CzFk6NC/
De lage lichten staan vóór de oversteek. Sommige zijn voorzien van een pijltje in de lens. Minder validen kunnen aan de onderkant van de unit voelen wanneer het groen is.
Dit is de eerste keer dat ik deze variant ergens zie opduiken. Waar zijn deze nog meer in den lande te vinden? Wat zijn jullie ideeën en ervaringen?
-
- 2x5 autosnelweg

Deze is in Den Bosch veelvuldig te vinden. Momenteel wordt deze zelfs in zeer rap tempo over de stad uitgerold. Ik zie de voordelen nog niet heel erg moet ik zeggen, maar nadelen zijn er ook niet.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik heb dit vorige week op meerdere plekken in Den Bosch gezien.Schelpenpaadje schreef: ↑di 01 nov 2022, 19:46 De lage lichten staan vóór de oversteek. Sommige zijn voorzien van een pijltje in de lens.
…
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
Intussen een paar pagina's terug deze berichten gevonden.
Ik stel me voor dat het installatietechnisch handiger is. Minder kabels en minder losse onderdelen die stuk kunnen gaan?
Betekent de trilfunctie dat er geen ratel meer aanwezig is? Lijkt me niet toch?
Ik stel me voor dat het installatietechnisch handiger is. Minder kabels en minder losse onderdelen die stuk kunnen gaan?
Ik vind het als overstekende voetganger juist prettig dat ik de bevestiging heb dat het nog steeds groen is. Zodra de lamp gaat knipperen of zelfs op rood springt weet ik dat ik me uit de voeten moet maken. Ja, er hoort genoeg tijd te zijn om over te steken zo lang je met groen begint aan de oversteek, maar toch.mavas schreef: ↑zo 01 aug 2021, 0:44 Je kunt inderdaad de groentijd en groenknippertijd veel korter maken, omdat je alleen maar groen hoeft te tonen aan voetgangers die het licht zien en voorbij lopen.
In de oude situatie moest je groen en groenknipper tonen totdat de langzame oversteker minimaal tot de helft was gekomen, en dat zijn heeeeeel veeeeeeel seconden.
[...]
Betekent de trilfunctie dat er geen ratel meer aanwezig is? Lijkt me niet toch?
-
- autoweg
In Breda valt me steeds vaker op dat de ontruimingstijden enorm krap staan afgesteld. Waardoor je bij groen nog verkeer van afrijdende richtingen voor je neus treft.
Meestal moet je er maar vanuit gaan dat het conflicterend verkeer dan niet massaal door rood is gereden, maar een wel heel duidelijk voorbeeld is hier in de buurt, voor de brandweerkazerne. Ik sla daar rechtsaf en zie dat het licht voor de rechtdoorgaande fietser naast me echt pas nét van groen naar geel is gegaan als ik met de auto al groen krijg.
Meestal moet je er maar vanuit gaan dat het conflicterend verkeer dan niet massaal door rood is gereden, maar een wel heel duidelijk voorbeeld is hier in de buurt, voor de brandweerkazerne. Ik sla daar rechtsaf en zie dat het licht voor de rechtdoorgaande fietser naast me echt pas nét van groen naar geel is gegaan als ik met de auto al groen krijg.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- Hoofdmoderator
Dat zou betekenen dat twee confliterende richtingen tegelijkertijd enerzijds groen en anderzijds geel hebben. Dat mag toch helemaal niet?

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x5 autosnelweg
Er was in Rotterdam ooit een proef waarbij geel en groen van 2 conflicten tegelijkertijd mocht.
Misschien is die proef wel geslaagd en is dat nu ook in Breda toegepast?
Misschien is die proef wel geslaagd en is dat nu ook in Breda toegepast?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- verkeersader
Dat kan, ook als er geen intergroen (groen en geel tegelijk) van toepassing is. Je hebt in die gevallen waarschijnlijk zelf ook nog een aantal seconden nodig om op het betreffende conflictvlak te komen, waardoor je al eerder groen kan krijgen. Op het moment dat je daar bent, is het voorgaande verkeer al weg en is het dus veilig. Behalve als ze inderdaad door rood gereden zijn uiteraard.
-
- verkeersader
Jazeker. Intergroen mag in heel Nederland toegepast worden.
https://www.verkeersnet.nl/smart-mobili ... ntergroen/
-
- 2x2 autosnelweg
Op de nieuwe B101 bij Mechelen is mij onlangs opgevallen hoe men de verkeerslichten in een kunstwerk heeft geïntegreerd.
https://www.google.com/maps/@51.0216362 ... 384!8i8192
-
- 2x3 autosnelweg

-
- autoweg
Of om verwarring te voorkomen? In Utrecht is er bij de A12-afrit vanuit Arnhem richting Lunetten beneden aan het verkeersplein een doorgetrokken rechtsaffer met een blauw bordje ‘rechtsaf vrij’. Staat er al zeker 15 jaar en je kan met 70 de bocht door, maar nog steeds wordt er vaak op de rem getrapt. Of het verkeerslicht is geplaatst voordat de rijstrook doorgetrokken was.
-
- Moderator
Ik verbaas me meer over de mini-verkeerslichten verderop. Verder heb ik deze beeldstand op de VMS nog niet eerder gezienWimpie25 schreef: ↑ma 14 nov 2022, 15:20 Op de nieuwe B101 bij Mechelen is mij onlangs opgevallen hoe men de verkeerslichten in een kunstwerk heeft geïntegreerd.

Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Lidnummer 0016
-
- 2x2 autosnelweg

Die VRI's zijn van hetzelfde type als de normale versies op een paal. Ze lijken alleen zo klein omdat men ze hier aan een portaal op hoogte heeft gehangen

-
- stadsweg
Toevallig dit van de week hier gelezen en tref ik dit afgelopen zaterdag aan in Hoogeveen bij de afslag van de A28. Zeg het maar. Te strak afgesteld, rood licht rijders?Bart217 schreef: ↑wo 02 nov 2022, 12:47Jazeker. Intergroen mag in heel Nederland toegepast worden.
https://www.verkeersnet.nl/smart-mobili ... ntergroen/
Video: https://imgur.com/a/8SkUVff