Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Thom
verkeersader

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Thom »

^^ ik zie de Futurlina van Verkeerslantaarn de laatste tijd ook in Rotterdam verschijnen. De zonnekap is idd erg klein.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Als je hem naast een oude lantaarn met een peertje er in zet is het verschil enorm, veel betere zichtbaarheid. :top:
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Utrecht plaatst ze ook, prima beeld inderdaad.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Vraagje: Is dit nu het meest nutteloze verkeerslicht in het land?
https://www.google.com/maps/@51.8163963 ... FQAw%3D%3D
Het verkeerslicht naar de A29 staat altijd maar dan ook altijd op groen. Het kruisende verkeer uit de richting Heinenoord sluit pas na enkele tientallen meters verderop naar rechts aan op de baan uit de richting Oud Beijerland en is dus een kruisingsvrije¨kruising¨met die richting.
https://www.google.com/maps/@51.8160548 ... FQAw%3D%3D
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^
Bij België is er daar nooit een verkeerslicht op dat soort kruispunten dan wel behalve soms als er daar een oversteek ligt. Het zal hier zijn voor maar een maximum aantallen voertuigen tegelijk laten doorgaan. Het mag weg van mij.
Laatst gewijzigd door Joshua op ma 07 okt 2024, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Het meest gekke is dat op mijn eiland er voorheen veel kruisingen waren waar rechts vrij was(is)en je dus moest opletten. Een voorbeeld die nu verdwenen is was op de laan van de Verenigde flitspalen(Naties).
https://www.google.com/maps/@51.8076248 ... FQAw%3D%3D
Dit is nu verleden tijd en je moet wachten voor het verkeerslicht maar voorheen was je altijd vrij, hetzelde gold voor de Ampèrestraat even verderop.
Met de verbouwing is dat allemaal weg :down: .
https://www.google.com/maps/@51.8063422 ... FQAw%3D%3D
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Ik ben sinds lang nog eens met de wagen in Wallonië geweest, specifiek de kades in Luik. Het aantal gevaarlijke situaties met verkeerslichten en gebrekkige helderheid was niet op 1 hand te tellen. Los van de anders dan in Vlaanderen ingerichte kruispunten. Het het helpt ook al niet dat de palen van de verkeerslichten er tegenwoordig in een effen grijze kleur geschilderd zijn.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Taran 5 schreef: ma 07 okt 2024, 17:28 Vraagje: Is dit nu het meest nutteloze verkeerslicht in het land?
Het verkeerslicht naar de A29 staat altijd maar dan ook altijd op groen. Het kruisende verkeer uit de richting Heinenoord sluit pas na enkele tientallen meters verderop naar rechts aan op de baan uit de richting Oud Beijerland en is dus een kruisingsvrije¨kruising¨met die richting.
Ik heb hier ook nog nooit rood gezien. Maar zou het niet een verkapte tunnel- of toeristdosering kunnen zijn? Dwz dat in de ochtendspits bij lange files verkeer vanuit Oud-Beijerland dan wel tegengehouden kan worden?

Geen idee of dat wel eens voorkomt, ik rij nooit in de ochtendspits in deze richting.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

Onlangs kwam ik in Utrecht op het kruispunt Knipstraat - Daalsesingel dit voetgangerslicht tegen. Volgens streetview hangt het er al sinds sep. 2016.

Afbeelding

Afbeelding
NSDaniel
woonerf

Bericht door NSDaniel »

Palance schreef: ma 07 okt 2024, 18:50
Taran 5 schreef: ma 07 okt 2024, 17:28 Vraagje: Is dit nu het meest nutteloze verkeerslicht in het land?
Ik heb hier ook nog nooit rood gezien. Maar zou het niet een verkapte tunnel- of toeristdosering kunnen zijn? Dwz dat in de ochtendspits bij lange files verkeer vanuit Oud-Beijerland dan wel tegengehouden kan worden?

Geen idee of dat wel eens voorkomt, ik rij nooit in de ochtendspits in deze richting.
Dan zou je ook detectie stroomafwaarts verwachten, maar dat zie ik helemaal niet...
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Lekker Halloween vieren in Drenthe en te Assen viel me iets op:
Afbeelding
Net als in Apeldoorn en Deventer verkeerslichten op palen zonder de zwart witte arcering'. Er zijn in vergelijking met de 2 eerdere steden wel kruisingen die het wel hebben maar deze kruising in de Europaweg heeft ze niet evenals de volgende die het ook niet heeft.
Afbeelding
De palen zijn overigens wel gelakt in een grijsachtig tintje.
Afbeelding
Ik zag een verkeerslicht in Spijkenisse met een armatuur met 2 pijlen in de lens, 1 voor rechtdoor en 1 voor linksaf in dezelfde lens.
Te Assen kwam ik dus hetzelfde beeld tegen.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Dat laatste kom je in Vlaanderen wel vaker tegen. Een lens met een combipijl.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Her en der zie je het, ook op Schiphol. Persoonlijk zie ik liever een volle lens, want dit combipijltje is wel erg in de lens gepropt, waardoor het niet bepaald goed zichtbaar en dus herkenbaar is. Meerwaarde lijkt mij zéér gering.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Deze in Barendrecht is ook wel apart: https://maps.app.goo.gl/mG2KEREBg5WH8oJN7

Linksaf heb je 2 rijstroken met een pijl, zoals je hier kunt verwachten, maar aan de paal links hangt nog een heel klein licht. En die is wel met volle lens.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Voldoen die egaal gelakte palen eigelijk wel aan de NEN en Regeling Verkeerslichten? En zo nee, wat hebben we aan die normen als daar toch niet op wordt gehandhaafd?
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ Dat mag je aan de NEN vragen maar misschien is het wel dat het een norm is en geen wet? Want waarom doen deze gemeenten dit anders omdat het een norm is en er zijn al 4 gemeenten die de¨norm¨niet gebruikt.

Vraag aan jou Via, vind je het belangrijk? De lichten moeten het beste zichtbaar zijn en zeker met de huidige LED verlichting is dat een stuk beter dan vroeger.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

De zwart-wit geschilderde masten dragen bij aan een snelle herkenning van een VRI-kruispunt. Dus ja: het is belangrijk. Het argument "ja maar LED" wordt veel te makkelijk gebruikt. Zichtbaarheid van een lantaarn of een kruispunt in zijn geheel bestaat uit méér dan alleen de lampjes.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

^^ Daarop aanvullend: reclameverlichting is ook steeds vaker LED, autolampen zijn ook steeds vaker LED, straatverlichting is ook steeds vaker LED.

Kortom: VRI's vallen in het huidige straatbeeld niet méér op dan vroeger toen het allemaal gloei/TL/neon was. Dus dan is herkenbare paalmarkering een welkome aanvulling. :idea:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Snelwegfreak schreef: ma 28 okt 2024, 8:51 De zwart-wit geschilderde masten dragen bij aan een snelle herkenning van een VRI-kruispunt. Dus ja: het is belangrijk. Het argument "ja maar LED" wordt veel te makkelijk gebruikt. Zichtbaarheid van een lantaarn of een kruispunt in zijn geheel bestaat uit méér dan alleen de lampjes.
Dat is exact de reden waarom het zwart-gele patroon bij ons ook nooit is afgevoerd. Onlangs was ik in Wallonië waar men geen nieuwe rood-witte palen meer plaatst, en zeker in urbane omgeving verdwijnen die VRI's vaak sterk in de achtergrond.
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

Snelwegfreak schreef: zo 27 okt 2024, 16:17 Her en der zie je het, ook op Schiphol. Persoonlijk zie ik liever een volle lens, want dit combipijltje is wel erg in de lens gepropt, waardoor het niet bepaald goed zichtbaar en dus herkenbaar is. Meerwaarde lijkt mij zéér gering.
Dat laatste weet ik niet. Toch regelmatig mensen die onnodig links gaan staan en niet beide stroken voor linksaf gebruiken. En als je dan rechts gaat staan voor linksaf, moet je heel erg oppassen dat ze dat op de linkerstrook ook doorhebben...
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

^^ Maar is dat aantoonbaar veel minder bij de toepassing van zo'n combipijl?
Fenway
zandpaadje

Bericht door Fenway »

Taran 5 schreef: ma 28 okt 2024, 8:39 ^^ Dat mag je aan de NEN vragen maar misschien is het wel dat het een norm is en geen wet? Want waarom doen deze gemeenten dit anders omdat het een norm is en er zijn al 4 gemeenten die de¨norm¨niet gebruikt.
Het mag dan wel 'maar een norm' zijn, maar in dit geval wordt deze norm wel vanuit een wettelijke regeling voorgeschreven, namelijk de Regeling verkeerslichten. In paragraaf 2, punt5 wordt expliciet benoemd dat verkeersregelinstallaties moeten voldoen aan de in de NEN-EN 12368 en de NEN 3322 gestelde eisen.

Waarom er 4 gemeenten zijn die zich niet aan de bepalingen houden zou je aan die gemeenten zelf moeten vragen. Het kan natuurlijk zijn dat men daar onvoldoende op de hoogte is van deze wettelijke regels (iets wat ook vaak voorkomt met kennis over bijv. de uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens). Wat in de praktijk ook nog wel wil gebeuren is dat de beheerders het wel weten, maar dat bijvoorbeeld de welstand van mening is dat ze hier iets over mogen vinden en dat door drukken.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Snelwegfreak schreef: ma 28 okt 2024, 9:32 ^^ Maar is dat aantoonbaar veel minder bij de toepassing van zo'n combipijl?
Bij ons is dat de reden dat ze ingevoerd is.
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

Snelwegfreak schreef: ma 28 okt 2024, 9:32 ^^ Maar is dat aantoonbaar veel minder bij de toepassing van zo'n combipijl?
Ja, dat is een goeie vraag... Waarschijnlijk niet, als mensen de combipijlen op het wegdek en op de borden naast de weg ook niet zien/snappen...
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Inderdaad. Er staan (over het algemeen) al borden langs de weg met de rijstrookindeling bij het kruispunt en grote pijlen op de weg. Hoeveel aanvullende waarde heeft een minuscule combipijl in de VRI dan nog?
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Een voorbeeld van een situatie waarin het bij ons wordt toegepast.

https://www.google.com/maps/@50.8877268 ... FQAw%3D%3D
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Taran 5 schreef: ma 28 okt 2024, 8:39 ^^ Dat mag je aan de NEN vragen maar misschien is het wel dat het een norm is en geen wet? Want waarom doen deze gemeenten dit anders omdat het een norm is en er zijn al 4 gemeenten die de¨norm¨niet gebruikt.

Vraag aan jou Via, vind je het belangrijk? De lichten moeten het beste zichtbaar zijn en zeker met de huidige LED verlichting is dat een stuk beter dan vroeger.
Het is niet de vraag of IK het belangrijk vindt, maar de wetgever kennelijk wel omdat het is voorgeschreven. En kennelijk toch weer niet zo belangrijk omdat hiervan afwijken geen consequenties lijkt te hebben...Dat maakt het allemaal nogal diffuus.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Wimpie25 schreef: ma 28 okt 2024, 9:57 Een voorbeeld van een situatie waarin het bij ons wordt toegepast.

https://www.google.com/maps/@50.8877268 ... FQAw%3D%3D
Dit is toch niet een situatie waar we het nu al een paar berichten over hebben? :?:
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Een situatie waar een combipijl gebruikt wordt in de plaats van een volle lens? Mij lijkt het toch erg vergelijkbaar.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

^^
Nee, het maakt in die situatie in Leuven die jij er bij haalt geen bal uit of er een combipijl staat, of dat er een volle lens gebruikt wordt. De andere voorbeelden hebben meerdere stroken die voor linksaf gebruikt kunnen worden en de combipijl zou dat moeten verduidelijken.