Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x3 autosnelweg

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wimpie25 »

^^
Wat zijn we weer vriendelijk...
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

^^
@Wimpie: heb je altijd zo snel last van lange tenen, of kun je er blijkbaar slecht tegen als je er op gewezen wordt dat je gewoon ongelijk had? Ik zie echt niks verkeerd in mijn bericht en denk dat je eens bij jezelf te rade moet gaan, of je niet een beetje onvolwassen reageert op bepaalde berichten hier en nu van een mug een olifant maakt...
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

N324
https://maps.app.goo.gl/v2Wjh7TaXNEM5ggX9?g_st=ac

Deze viel me gisteren opeens op. De doseerlichten zijn hier al lang verdwenen maar deze is blijven staan...
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik moet wel zeggen dat ik gecharmeerd ben van de bies om dat onderbordje.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
RdG
dorpsstraat

Bericht door RdG »

Via schreef: ma 28 okt 2024, 20:32 N324

Deze viel me gisteren opeens op. De doseerlichten zijn hier al lang verdwenen maar deze is blijven staan...
Doseerlicht is jaaaaaren geleden verdwenen na een aanrijding, is afgevoerd door de gemeente en de eigenaar (RWS) is dat pas na lange tijd te weten gekomen.

VWS gaat verdwijnen. Maar wanneer weet zelfs ik niet :roll:
Volg mijn werk als monteur DVM systemen op X/Twitter!
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Snelwegfreak schreef: ma 28 okt 2024, 8:51 De zwart-wit geschilderde masten dragen bij aan een snelle herkenning van een VRI-kruispunt. Dus ja: het is belangrijk. Het argument "ja maar LED" wordt veel te makkelijk gebruikt. Zichtbaarheid van een lantaarn of een kruispunt in zijn geheel bestaat uit méér dan alleen de lampjes.
Waarom worden de VRI's bij snelwegtunnels nooit van zwart-witte markering voorzien? Die lampen zijn slechter herkenbaar dan een normale VRI, door de (vaak) afwijkende vorm en locatie.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Seat Ibiza schreef: ma 28 okt 2024, 17:03 ^^
@Wimpie: heb je altijd zo snel last van lange tenen, of kun je er blijkbaar slecht tegen als je er op gewezen wordt dat je gewoon ongelijk had? Ik zie echt niks verkeerd in mijn bericht en denk dat je eens bij jezelf te rade moet gaan, of je niet een beetje onvolwassen reageert op bepaalde berichten hier en nu van een mug een olifant maakt...
Wij leren om op een vriendelijke manier een gesprek aan te gaan en als iemand misschien het toch niet helemaal bij het rechte eind heeft, daar die persoon op ludieke beleefde manier op te wijzen. Ik zie hier soms reacties waarvan ik denk, zo spreek ik nog niet tegen een hond. Ik zeg het het, het kan gewoon aan het verschil liggen waarop wij op een geschreven manier converseren, maar naar mijn aanvoelen is er toch wel een ander niveau qua beleefdheid waar wij ons aan houden.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

^^
Het enige dat ik schreef was dat "iets geen bal uitmaakt". Ik ben echt verbaasd dat je daar aanstoot aan nam, want het was noch op de persoon, noch vervelend bedoeld :aai:
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

djiwie schreef: di 29 okt 2024, 13:21 Waarom worden de VRI's bij snelwegtunnels nooit van zwart-witte markering voorzien? Die lampen zijn slechter herkenbaar dan een normale VRI, door de (vaak) afwijkende vorm en locatie.
Ik gok omdat die 99,9% van de tijd uit staan? :dontknow:
Enne gojje mins blieft altied leave.
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

Net zo goed de aloude vraag waarom een tunnel-VRI een groen licht heeft. Die zie je praktisch ook nooit gebruikt worden.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Nou je het zegt inderdaad! Terwijl ze er wel 2-kleurig zijn zoals hier bij Alphen a/d Rijn: https://www.google.nl/maps/@52.1118366, ... FQAw%3D%3D
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Snelwegfreak schreef: zo 27 okt 2024, 16:17 Her en der zie je het, ook op Schiphol. Persoonlijk zie ik liever een volle lens, want dit combipijltje is wel erg in de lens gepropt, waardoor het niet bepaald goed zichtbaar en dus herkenbaar is. Meerwaarde lijkt mij zéér gering.
De grap is dus dat omdat er geen vast sjabloon is vanuit de NEN, er gefreewheeld wordt met allerlei soorten symbolen waardoor er geen standaard is.

Zo wordt er bij Rijswijk een heel aparte pijl gebruikt: https://www.google.nl/maps/@52.027715,4 ... FQAw%3D%3D
Bij Hazerswoude een pijl die het meest Nederlands lijkt: https://www.google.nl/maps/@52.1344757, ... FQAw%3D%3D
Bij Schiphol een Belgische pijl: https://www.google.nl/maps/@52.3033082, ... FQAw%3D%3D

Die is overigens dit jaar kennelijk vervangen door een meer Nederlandse combipijl bij het vervangen van de VRI's daaro: https://www.google.nl/maps/@52.3033184, ... FQAw%3D%3D
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

sven_engelen schreef: di 29 okt 2024, 16:13 ^^ Nou je het zegt inderdaad! Terwijl ze er wel 2-kleurig zijn zoals hier bij Alphen a/d Rijn: https://www.google.nl/maps/@52.1118366, ... FQAw%3D%3D
Evenals het Dampoortaquaduct en de Vlaketunnel. Maar waarom? Geen idee. Het lijkt willekeur...

Een grappig voorbeeld is ook in de gemeente Den Haag: De Victorie Boogie Woogietunnel evenals Hubertustunnel hebben een driekleurige VRI. De Koningstunnel daarentegen dan weer tweekleurig.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

De pijlen zijn bij ons in de normen vastgelegd. Met pijlstok vast aan de kop.

Afbeelding
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Piles schreef: ma 28 okt 2024, 9:40
Snelwegfreak schreef: ma 28 okt 2024, 9:32 ^^ Maar is dat aantoonbaar veel minder bij de toepassing van zo'n combipijl?
Ja, dat is een goeie vraag... Waarschijnlijk niet, als mensen de combipijlen op het wegdek en op de borden naast de weg ook niet zien/snappen...
Het zicht op de rijrichtingspijlen kan onttrokken worden door stilstaande voertuigen in de rij. De bebording die hetzelfde aangeven staan er niet altijd (in mijn ervaring) en die kunnen bij druk verkeer makkelijk over het hoofd gezien worden. Dus ja, ik denk dat zo'n rijrichtingpijl in de lens wel wat kan toevoegen.

~~~~~~~~~~~~~

Op het gevaar af dat ook ik buiten het pijlkader een voorbeeld inbreng..

Ik had laatst in Amersfoort dus wel behoefte aan een pijl in de lens. Het was op dit punt:

https://www.google.nl/maps/@52.1602065, ... FQAw%3D%3D

Ik stond in de linkerrijstrook maar moest aan de overkant op de meest rechter rijstrook zijn omdat ik het verkeersplein (rotonde) Eemplein moest hebben en er niet onderdoor hoefde. Door de ontstane file had ik dus ook het idee dat ik verkeerd stond en naar de rechter strook moest. Ik heb de rijrichtingspijlen niet gezien, want daar stonden dus auto's op en bij het oprijden van de kruising keek ik voor mij uit ipv naar de grond, wat mij wel verstandig leek. Een pijl links en een pijl naar rechts in de lamp maakt het hier duidelijk (dat er dus geen twee rijstroken voor linksaf zijn) want een volle lens vind ik niet logisch omdat je toch niet rechtdoor kan. Tevens een negenoog monteren want nu zijn de OV bussen steeds in overtreding, want die rijden dus over de rijstrook met de rijrichtingpijl naar rechts rechtdoor zodat ze op de busbaan aan de overzijde linksaf kunnen.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

De verkeerslichten kunnen duidelijker, maar er staat ook een bord langs de weg die de situatie weergeeft.

Afbeelding
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

RdG schreef: ma 28 okt 2024, 22:26

Doseerlicht is jaaaaaren geleden verdwenen na een aanrijding, is afgevoerd door de gemeente en de eigenaar (RWS) is dat pas na lange tijd te weten gekomen.

Vreemd dat iemand een doseerlicht van een ander afvoert zonder communicatie. En is dit stukje van RWS ja, ik dacht provincie.
ericding
woonerf

Bericht door ericding »

Ik reed gisteren door de Kiltunnel, en kwam dit licht tegen. Weet iemand waar het voor is? Als het een soort VWS is, dan mis ik een aanduiding waar het voor waarschuwt. Een tweekleurig verkeerslicht zou dan weer vreemd zijn zo kort voor een VRI.
https://maps.app.goo.gl/MJPLyktFjharPnuk7?g_st=ac
OmeHenk
polderweggetje

Bericht door OmeHenk »

Durashift schreef: di 29 okt 2024, 23:10 Tevens een negenoog monteren want nu zijn de OV bussen steeds in overtreding, want die rijden dus over de rijstrook met de rijrichtingpijl naar rechts rechtdoor zodat ze op de busbaan aan de overzijde linksaf kunnen.
Dat negenoog zit er! Bij het verkeerslicht voor de rechtsafstrook zit een negenoog die links toont.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ okay, ik lees het al: moet een volgende keer eens goed opletten daar, want ik mis de helft. ;)
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

ericding schreef: vr 01 nov 2024, 13:32 Ik reed gisteren door de Kiltunnel, en kwam dit licht tegen. Weet iemand waar het voor is? Als het een soort VWS is, dan mis ik een aanduiding waar het voor waarschuwt. Een tweekleurig verkeerslicht zou dan weer vreemd zijn zo kort voor een VRI.
https://maps.app.goo.gl/MJPLyktFjharPnuk7?g_st=ac
Vreemde dingen inderdaad. Aan de andere kant van het tolplein waren ze ook te vinden maar die hebben de modernisering van het tolplein + tunnel niet overleefd. Door de reflectie van het zonlicht bij dat specifieke Streetviewbeeld is ook te zien dat het twee oranje lampen waren.

Theorie: dit waren voorwaarschuwingsseinen (VWS'en) die het tolplein aankondigden, al dan niet met een snelheidsbord eronder. De gekke situatie met die VWS'en vlak voor de VRI's is te verklaren mogelijk omdat die kruising relatief nieuw is. Met Topotijdreis is te zien dat deze rond 2004 is aangelegd. De bewuste VWS'en zouden dan uit een tijdsperiode ervoor moeten komen.
nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 »

Durashift schreef: di 29 okt 2024, 23:10Ik had laatst in Amersfoort dus wel behoefte aan een pijl in de lens. Het was op dit punt:

https://www.google.nl/maps/@52.1602065, ... FQAw%3D%3D
Aan de nummering te zien is dat één signaalgroep en dan mogen niet twee verschillende lenzen gebruikt worden, dus wordt het een volle lens.
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

nielske1990 schreef: za 02 nov 2024, 8:44 Aan de nummering te zien is dat één signaalgroep en dan mogen niet twee verschillende lenzen gebruikt worden, dus wordt het een volle lens.
Dan is dit dus niet correct / niet toegestaan?
https://maps.app.goo.gl/4uvyzMnmcHubeg7w6?g_st=ac
RdG
dorpsstraat

Bericht door RdG »

Via schreef: vr 01 nov 2024, 10:46
RdG schreef: ma 28 okt 2024, 22:26

Vreemd dat iemand een doseerlicht van een ander afvoert zonder communicatie. En is dit stukje van RWS ja, ik dacht provincie.
Ik ben nog op de gemeentewerf van Oss wezen zoeken maar daar was niks meer te vinden.

In de spoilers wat screenshots van de situatie op paalgraven. De rode lijnen zijn de beheersgrenzen van RWS. Daar zie je ook dat de kruispunten en de rotonde van RWS zijn. Op het 2e screenshot zie je de de TDI nog ingetekend staan (en het VWS dan weer niet :|). Deze zal pas uit het systeem verdwijnen als de installatie definitief af is geschreven zodra het vervangende systeem is geïnstalleerd. Dit worden naar alle waarschijnlijkheid nieuwe lussen op de afrit van de A59 die gekoppeld worden aan VRI Paalgraven-Zuid. Bij filevorming zal het verkeer vanaf het kruispunt richting de rotonde al op het kruispunt worden gedoseerd om verkeer vanaf de A59 meer ruimte te geven.

Beheersgrenzen RWS knooppunt Paalgraven
SPOILER: TOON

Afbeelding
Wegmeubilair rondom de rotonde
SPOILER: TOON

Afbeelding
Volg mijn werk als monteur DVM systemen op X/Twitter!
NSDaniel
woonerf

Bericht door NSDaniel »

Seat Ibiza schreef: za 02 nov 2024, 9:22
nielske1990 schreef: za 02 nov 2024, 8:44 Aan de nummering te zien is dat één signaalgroep en dan mogen niet twee verschillende lenzen gebruikt worden, dus wordt het een volle lens.
Dan is dit dus niet correct / niet toegestaan?
https://maps.app.goo.gl/4uvyzMnmcHubeg7w6?g_st=ac
Naar mijn weten mag dit wel, maar juist andersom niet: twee signaalgroepen met beide (bijvoorbeeld) een volle lens.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

^^
Ik vind dat niet echt in duidelijkheid uitblinken in ieder geval.
NSDaniel
woonerf

Bericht door NSDaniel »

Ja, gezien de lantaarnnummering zijn dit twee signaalgroepen (met verschillende richtingen) en mogen dus niet beide volle lens hebben. Maar gezien de twee keer rechtsaf snap ik de overweging. Beter voorbeeld:

https://maps.app.goo.gl/Z2YWPTyBuU28hb629
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Je komt nog eens wat tegen in de stad van de Kruikezeikers:
Afbeelding
Verkeerslicht met mannetje met tasje :D
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

^^
Geen tasje maar een kruik dus. ;)