Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.
Moderator: Moderatoren
-
Taran 5
- verkeersader
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.
Dit is een echte Tilburgse kruikenzeiker.Taran 5 schreef: zo 17 nov 2024, 16:22 Je komt nog eens wat tegen in de stad van de Kruikezeikers:
Verkeerslicht met mannetje met tasje![]()

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Een bijzondere constructie op een gewestelijk kruispunt bij Gent.

-
Thom
- verkeersader
-
Joshua
- autoweg
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Dat heeft als buitenstaander toch wel wat studiewerk nodig om aan die situatie uit te kunnen
-
Thom
- verkeersader
De afgelopen maanden heeft de VRI op dit (https://maps.app.goo.gl/a7A8hjYyAyJdZe3L9?g_st=ic) kruispunt in Bergen op Zoom regelmatig storing. Ze zijn versleten en aan het einde van de levensduur. In het eerste kwartaal van 2025 wordt de installatie vervangen, in afwachting van een tijdelijke installatie staan er nu verkeersregelaars om het verkeer in goede banen te leiden.
Er zijn in Bergen op Zoom meerdere oudere VRI’s te vinden. De gemeente zegt daar het volgende over:
& https://www.zuidwestupdate.nl/nieuws/ti ... SMgPZeTjpQ
Er zijn in Bergen op Zoom meerdere oudere VRI’s te vinden. De gemeente zegt daar het volgende over:
Bron: https://www.zuidwestupdate.nl/nieuws/ve ... n-het-oog/?Het college erkent dat meerdere verkeersregelinstallaties (VRI) binnen de gemeente verouderd zijn. Onderhoud is in het verleden uitgesteld, onder andere vanwege bezuinigingen uit eerdere jaren. Een scan moet uitwijzen wat het onderhoudsniveau is van deze verkeersregelinstallaties. “Dit moet uiteindelijk resulteren in een meerjarenplan voor de vervanging van de VRI’s.”
& https://www.zuidwestupdate.nl/nieuws/ti ... SMgPZeTjpQ
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Deze gemeente is denk ik wel exemplarisch voor heel veel andere wegbeheerders in Nederland, en niet alleen gemeentes. Er is mijns inziens een grote achterstand ontstaan omdat kennis onvoldoende is omdat onder andere er geen afdeling verkeerstechniek meer is, of het uitbesteed is samen met de forse bezuinigingen, en taken die gemeentes erbij hebben gekregen.
Een VRI-leverancier geeft 15 jaar garantie op een installatie, met een optie op onderhoud voor een aantal jaar extra, maar dan is het ook echt afgelopen, want dan zijn er geen onderdelen meer beschikbaar na die tijd. In het geval van Siemens stopt die dit jaar volledig in Nederland, en als er dan iets gebeurt heb je als wegbeheerder gewoon pech en moet je met noodmaatregelen komen.
Dus dit ga je nog veel meemaken de aankomende jaren in den lande.
Een VRI-leverancier geeft 15 jaar garantie op een installatie, met een optie op onderhoud voor een aantal jaar extra, maar dan is het ook echt afgelopen, want dan zijn er geen onderdelen meer beschikbaar na die tijd. In het geval van Siemens stopt die dit jaar volledig in Nederland, en als er dan iets gebeurt heb je als wegbeheerder gewoon pech en moet je met noodmaatregelen komen.
-
Chris
- Moderator
Daarom lees je wellicht vaak over de iVRI's. Dat is niet een nieuw gadget, maar uit noodzaak vanwege de leeftijd van de techniek en dat iVRI gewoon de huidige standaard is.
Waar ik als weggebruiker toch maar weinig van merk eerlijk gezegd.
Waar ik als weggebruiker toch maar weinig van merk eerlijk gezegd.
-
Wouter N14
- Moderator
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
sven_engelen
- expressweg
Vooral in het zuiden des lands gaan we daar nog wel problemen mee ervaren. Steden als Venlo, Breda, Roosendaal en Geleen staan vol met VRI's van Siemens...mavas schreef: vr 13 dec 2024, 10:06 In het geval van Siemens stopt die dit jaar volledig in Nederland, en als er dan iets gebeurt heb je als wegbeheerder gewoon pech en moet je met noodmaatregelen komen.
Svenlo
https://svene.nl/
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Het gaat denk ik over de kasten toch? Armaturen kun je bij schade of defecten toch wel prima los vervangen door een ander merk?
-
Thom
- verkeersader
Van maandag 13 januari tot en met dinsdag 4 februari 2025 vervangt de Provincie Zeeland de verkeerslichten op de op de kruispunten Sloeweg (N288) en de Nieuwe Vlissingseweg (N661). Daarmee komt ook een einde aan dit karakteristieke portaal.
Bron: https://www.zeeland.nl/actueel/verkeers ... 40qjilbSlQ

Bron: https://www.zeeland.nl/actueel/verkeers ... 40qjilbSlQ

-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Een zijnoot, Vlaanderen is de VRI's op gewestwegen ook aan het voorbereiden op de uitrol van iVRI. Dat maakt deel uit van het Actieplan Verkeerslichten, het systeem dat de verkeerslichten gaat aansturen heet Mobilidata.Wouter N14 schreef: vr 13 dec 2024, 10:40De meesten zullen i-voorbereide VRI's zijn en nog niet gekoppeld aan een centrale.
Meer info
https://wegenenverkeer.be/wegen/signali ... erslichten
-
nielske1990
- autoweg
Correct, al zou je van een gemeente als Bergen op Zoom nog best wel wat meer mogen verwachten. Ik denk dat die gemeente toch enkele tientallen verkeerslichten in beheer zal hebben. Echt problematisch zijn m.i. de kleinere gemeentes met hooguit een handvol verkeerslichten. Als die gemeentes dan ook maar 1 of 2 verkeer-medewerkers in dienst hebben, is daar inderdaad 0 kennis en soms niet eens het inzicht dat verkeerslichten onderhouden en periodiek volledig vervangen horen te worden. En voor dat laatste is dan dus ook geen geld gereserveerd in de begroting.mavas schreef: vr 13 dec 2024, 10:06 Deze gemeente is denk ik wel exemplarisch voor heel veel andere wegbeheerders in Nederland, en niet alleen gemeentes. Er is mijns inziens een grote achterstand ontstaan omdat kennis onvoldoende is omdat onder andere er geen afdeling verkeerstechniek meer is, of het uitbesteed is samen met de forse bezuinigingen, en taken die gemeentes erbij hebben gekregen.
Bij afrit Son en Breugel aan de A50 was afgelopen december ook zoiets aan de hand; daar hebben een week verkeersregelaars gestaan en staat nu een tijdelijke VRI in afwachting van definitieve vervanging. Dat zal toch koud op het dak zijn gevallen bij een kleinere gemeente zoals Son en Breugel.mavas schreef: vr 13 dec 2024, 10:06Dus dit ga je nog veel meemaken de aankomende jaren in den lande.
Toch stond de teller aangesloten iVRI's een tijdje geleden volgens mij al op >1500. Dat Amsterdam deze week heeft aangekondigd niet meer mee te doen na 1 of 2 stuks, wil dus niet zeggen dat andere wegbeheerders nieuwe ontwikkelingen niet omarmen.Wouter N14 schreef: vr 13 dec 2024, 10:40De meesten zullen i-voorbereide VRI's zijn en nog niet gekoppeld aan een centrale.
Actueel kaartje: https://map.udap.nl. Daar kun je ook wel een beetje herleiden, wat voor wegbeheerders hun verkeerslichten het beste op orde hebben. Dat zijn merendeels grotere steden en verschillende provincies.
Klopt, voor de Siemens-automaten is een 'end of life' afgegeven. De Siemens-apparatuur is heel degelijk en gaat lang mee, maar bij problemen zijn geen onderdelen leverbaar of reparaties vanuit de leverancier meer mogelijk. Omdat dit al jaren bekend is, hadden wegbeheerders deze automaten kunnen vervangen maar niet alle wegbeheerders hebben hun beheer op orde. In Helmond hebben we in een paar jaar tijd 10 stuks van straat gehaald om problemen voor te zijn; na dit jaar zijn er nog maar 3 over bij voetgangersoversteekplaatsen, dus dan loop je weinig risico meer en dan hebben we ook nog alle vrijkomende onderdelen zelf op voorraad genomen.Via schreef: vr 13 dec 2024, 16:51![]()
Het gaat denk ik over de kasten toch? Armaturen kun je bij schade of defecten toch wel prima los vervangen door een ander merk?
Overige hardware van verkeerslichten van verschillende merken is inderdaad grotendeels uitwisselbaar, dus dat is verder geen probleem als iets niet meer leverbaar is. Dan ziet het er hooguit net iets anders uit...
Laatst gewijzigd door nielske1990 op vr 24 jan 2025, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
In 2020 had de gemeente Bergen op Zoom bijna 300 miljoen euro schuld. Daar is ondertussen veel af (nog 176 mln), maar dat zal een rol hebben gespeeld in het uitstellen van de vervangingen.nielske1990 schreef: do 09 jan 2025, 20:16Correct, al zou je van een gemeente als Bergen op Zoom nog best wel wat meer mogen verwachten.mavas schreef: vr 13 dec 2024, 10:06 Deze gemeente is denk ik wel exemplarisch voor heel veel andere wegbeheerders in Nederland, en niet alleen gemeentes. Er is mijns inziens een grote achterstand ontstaan omdat kennis onvoldoende is omdat onder andere er geen afdeling verkeerstechniek meer is, of het uitbesteed is samen met de forse bezuinigingen, en taken die gemeentes erbij hebben gekregen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
Chris
- Moderator
In Zwolle is op een paar kruisingen na, alles iVRI.
Ik had van de week in de ochtendspits alle verkeerslichten groen (11 stuks) op de N337-N331. Ik was in iets van 8 minuten bijna de hele stad door. Maar dat kwam vroeger ook wel eens voor, met name situaties dat er wel enig verkeer is (en dus groen vastgehouden wordt) maar niet dat het nog erg druk is. Overdag heb je daardoor nog vaker groen dan als het 's avonds rustig is.
Bus- en fietsvoorrang heeft ook wel veel effect op het efficiënt de cycli zijn. Er zijn VRI's waar fietsers 2 of 3 keer groen krijgen tijdens een cyclus. Niet op de ring overigens.
Ik had van de week in de ochtendspits alle verkeerslichten groen (11 stuks) op de N337-N331. Ik was in iets van 8 minuten bijna de hele stad door. Maar dat kwam vroeger ook wel eens voor, met name situaties dat er wel enig verkeer is (en dus groen vastgehouden wordt) maar niet dat het nog erg druk is. Overdag heb je daardoor nog vaker groen dan als het 's avonds rustig is.
Bus- en fietsvoorrang heeft ook wel veel effect op het efficiënt de cycli zijn. Er zijn VRI's waar fietsers 2 of 3 keer groen krijgen tijdens een cyclus. Niet op de ring overigens.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Palance schreef: do 22 sep 2022, 9:15Thom schreef: vr 15 jul 2022, 23:15 Na verkeersborden gemaakt van bamboe kan je in Rotterdam ook twee voetgangerslichten zien met bamboe.
Diergaarde Blijdorp had een verzoek gedaan aan de afdeling Stadsontwikkeling van de gemeente Rotterdam of ze iets bijzonders konden doen voor het 165 jarig bestaan van de dierentuin. Dankzij het enthousiasme en de goede samenwerking heeft de afdeling dit unieke verkeerslicht bedacht/gerealiseerd.
Daarnaast zijn de lichten ook gemaakt om de opening van het Himalayagebied te vieren (dit ligt achter het reclamebord). Daar wonen o.a. de rode panda's die erg veel bamboe eten.
![]()
In het AD van vanmorgen stelt de Partij van de Dieren niet enkel dat het in strijd is met de Wegenverkeerswet maar suggereert ook dat het sluikreclame Is.De Partij voor de Dieren in de Rotterdamse gemeenteraad wil dat de gemeente de afbeeldingen op verkeerslichten van pandapootjes bij groenlicht en een pandasnuitje bij rood licht weghaalt.
De voetgangerslichten staan op de Van Aerssenlaan, vlakbij de ingang van Diergaarde Blijdorp en voldoen volgens deze partij niet aan de Wegenverkeerswet. Fractievoorzitter Ruud van der Velden wil weten of dit reclame is en of Blijdorp er reclamebelasting voor betaalt.
Stadhoudersweg, gisteren:

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Gelukkig dat het groen nog vrij duidelijk is, maar dat rode licht blinkt daarentegen niet echt in duidelijkheid uit. Ik zou er toch iets anders van gemaakt hebben.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Ik vind het helemaal niks. Het is een verkeerslicht voor voetgangers, geen kunstuiting. 
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Eens. Dit gaat nét een stap te ver. Totaal niet meer herkenbaar als voetgangerslicht.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
sven_engelen
- expressweg
The Backplate saga continues:
Nog maar eens het bewijs dat achtergrondschilden degelijk wat bijdragen aan zichtbaarheid. Dit keer in grijs weer:
Op afstand:
IMG_7752 by Sven Engelen, on Flickr
Dichtbij:
IMG_7754 by Sven Engelen, on Flickr
Op afstand zonder achtergrondschild:
IMG_7748 by Sven Engelen, on Flickr
Dichtbij zonder achtergrondschild:
IMG_7750 by Sven Engelen, on Flickr
Nog maar eens het bewijs dat achtergrondschilden degelijk wat bijdragen aan zichtbaarheid. Dit keer in grijs weer:
Op afstand:
IMG_7752 by Sven Engelen, on FlickrDichtbij:
IMG_7754 by Sven Engelen, on FlickrOp afstand zonder achtergrondschild:
IMG_7748 by Sven Engelen, on FlickrDichtbij zonder achtergrondschild:
IMG_7750 by Sven Engelen, on FlickrSvenlo
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
De LED-lantaarns zie je al van een kilometer ver, inderdaad.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Ja, op de tweede foto, op 100 meter afstand. Op grotere afstand gaan ze volledig op in de omgeving.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Daar ben ik het niet mee eens.
We gaan er nooit uitgeraken, het merendeel van de west-europese landen gebruikt geen of zeer sumiere schilden. In Vlaanderen heeft werkelijk nog nooit iemand geklaagd over het gebrek eraan, de schilden zijn in alle stilte verdwenen. De lichten zijn zeer zichtbaar in alle omstandigheden.
-
Wouter N14
- Moderator
Van de week de R4-oost op en neer gereden en de zichtbaarheid van de VRI's is echt minder dan in NL, ook door het ontbreken van vooraankondigingen. Wellicht dat er wat vervuilde borden stonden, kan me niet heugen in elk geval.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Joshua
- autoweg
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
sven_engelen
- expressweg
Ja man, je hebt helemaal gelijk dat de meeste West Europese landen geen achtergrondschild gebruiken! Het punt wat ik wil maken is dat bijna elk Europees land nog steeds achtergrondschilden nodig acht op hoge lantaarns omdat die snel in de lucht wegvallen. En LED maakt een armatuur niet zichtbaarder. Een achtergrondschild doet dat wel. En spoiler: De lantaarns met achtergrondschild in Vlaanderen die ik liet zien op mijn foto's waren ook LED en die waren van een verdere afstand zichtbaar dan die zonder achtergrondschild.Wimpie25 schreef: vr 24 jan 2025, 19:34
Daar ben ik het niet mee eens.
We gaan er nooit uitgeraken, het merendeel van de west-europese landen gebruikt geen of zeer sumiere schilden.
Dat er nog nooit iemand heeft geklaagd wil ik niet geloven. We hebben immers geen inzicht in de klachten die Wegen en Verkeer binnen krijgt over de verkeerslichten in het Vlaams gewest. Wat ik wil weet is dat er zelfs Vlaamse verkeerskundigen zijn die nog elke dag klagen over het verdwijnen van de achtergrondschilden. (en wij hebben er een paar bij ons in het bedrijf zitten) En dat de verkeerslichten zichtbaar zijn in alle omstandigheden is al helemaal larie, op het moment dat de zon er tegenop staat of de omgeving zeer druk is vallen ze gewoon weg. Daar kun je niet omheen draaien dat is objectief gezien zo. LED is niet alles. Een achtergrondschild, ook al is ie sumier kan heel snel heel veel verschil maken.Wimpie25 schreef: vr 24 jan 2025, 19:34 In Vlaanderen heeft werkelijk nog nooit iemand geklaagd over het gebrek eraan, de schilden zijn in alle stilte verdwenen. De lichten zijn zeer zichtbaar in alle omstandigheden.
Svenlo
-
Joshua
- autoweg
Los gezien van al het andere, doet het dat wel.
Ze waren naar mijn mening/gevoel beide even zichtbaar, ik zou zelfs zeggen zonder achtergrondschild zichtbaarder, over andere situaties spreek ik nu niet.sven_engelen schreef: vr 24 jan 2025, 22:01 En spoiler: De lantaarns met achtergrondschild in Vlaanderen die ik liet zien op mijn foto's waren ook LED en die waren van een verdere afstand zichtbaar dan die zonder achtergrondschild.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Inderdaad, er zijn nog enkele zeldzame opstellingen waar er nog wel schilden aanwezig zijn. Ik heb nooit de indruk gehad dat daar de zichtbaarheid hoger bij is. In tegendeel, de pijltjes verdwijnen soms in het enorme schild.
Vandaar de reden dat schilden zo weinig gangbaar zijn buiten de Benelux.