Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.
Moderator: Moderatoren
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.
Heftig! Dat betekent dat er bijna geen concurrentie meer is nu een van de grootste spelers verdwijnt uit Nederland.
Misschien dat de Nederlandse VRI-programmeertaal en Nederlandse eisen dan moeten worden opgezegd, en ingeruild voor Europese, zodat meer spelers op de Nederlandse markt kunnen opereren. Dat zag je bijvoorbeeld bij treinen ook, om maar even een voorbeeld te noemen.
De huidige Nederlandse normen zijn namelijk best streng, en behoorlijk specifiek op de Nederlandse situatie toegespitst, waardoor bijna geen nieuwe spelers worden toegelaten tot de Nederlandse markt.
Swarco was de nieuwste VRI-leverancier in Nederland, circa 12 jaar geleden, maar sindsdien zijn er ook diverse leveranciers gestopt zoals Siemens en Peek, en nu dus ook Vialis.
Misschien dat de Nederlandse VRI-programmeertaal en Nederlandse eisen dan moeten worden opgezegd, en ingeruild voor Europese, zodat meer spelers op de Nederlandse markt kunnen opereren. Dat zag je bijvoorbeeld bij treinen ook, om maar even een voorbeeld te noemen.
De huidige Nederlandse normen zijn namelijk best streng, en behoorlijk specifiek op de Nederlandse situatie toegespitst, waardoor bijna geen nieuwe spelers worden toegelaten tot de Nederlandse markt.
Swarco was de nieuwste VRI-leverancier in Nederland, circa 12 jaar geleden, maar sindsdien zijn er ook diverse leveranciers gestopt zoals Siemens en Peek, en nu dus ook Vialis.
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Jammer, waren toch best wel mooie en degelijke lantaarns. Althans de Classic dan.
-
EtienneM
- autoweg

Een interessante regeling in Leuven, waarbij het vierde licht groen geeft voor de rechtdoorrichting (terwijl er twee van drie rijstroken rechtdoor gaan).
Vooral tegenover op de kruising vraag ik me af of dit niet voor verwarring zorgt, dat auto's remmen om de voetgangers voor te laten, aangezien de pijl best wel wegvalt tegenover het rode licht. Ik ken het eigenlijk alleen in het buitenland, waarbij het symbool om bepaalde groepen groen te geven (meestal links of rechts) naast het rode licht geplaatst is ipv helemaal beneden.
Zou het niet makkelijker zijn geweest om de auto's naar links een eigen verkeerslicht te geven?

Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Lidnummer 0016
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Ik wist niet dat dit al uitgerold was. Ik vind het eigenlijk ook schandalig dat je sneller groen krijgt via een app. Je moet gsm-gebruik achter het stuur niet bevorderen. En je moet al zeker mensen niet meer rechten geven omdat ze een app gebruiken.Sneller groen via app? Al 200.000 Vlamingen kunnen verkeerslichten mee besturen
Sta je straks niet langer voor een rood licht als er niemand aankomt? Voor zo’n 200.000 Vlamingen is dat geen toekomstmuziek meer, op voorwaarde dat ze de juiste app gebruiken. Dat meldt VRT NWS. Wie vertrouwt op Waze of Google Maps, blijft voorlopig wel nog voor het rood licht staan.
https://www.hln.be/binnenland/sneller-g ... a5a11826/
Er bestaat technologie genoeg (lussen in de weg bv) die iedereen gelijk behandelen en betrouwbaar zijn.
Het gaat om deze site: https://sway.bike/nl/
Dit een kaart van alle VRI-installaties waar het systeem al in bruik is: https://sway.bike/nl/connected-infra-locations/
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Die app draait gewoon op de achtergrond hoor. Het is niet dat je actief een handeling moet ondernemen. De app is zowat het meest efficiënte en egalitaire systeem dat men kan invoeren om eindelijk een intelligent systeem op poten te zetten dat echt overal snel kan worden ingezet.
Iedereen heeft een smartphone en voor de uitrol zelf hoeven er geen heel ingrijpende en dure werken te worden uitgevoerd.
-
Tommy
- autoweg
Ik had het ook al ooit eens horen waaien, maar dacht dat dit systeem enkel en alleen bedoeld was voor prioritaire voertuigen. Ik begrijp niet goed waarom dit ook is opengezet voor Jan en Alleman. Mocht echt iedereen de app installeren valt het systeem toch in het niets?
Heb ook het gevoel dat het vooral bedoeld is voor fietsers en voetgangers. Ik heb de app 'Sway' zonet geïnstalleerd en ik kan als voertuigtype alleen fiets of voetganger kiezen...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Het is al van bij de aankondiging in 2019 de bedoeling geweest van Mobilidata (die instaan voor de opzet en uitrol van slimme verkeerslichten in Vlaanderen), om Sway over de gehele Vlaamse bevolking uit te rollen. Maar het is ook altijd voorzien geweest om eerst te starten met de hulpdiensten en daarna een testgroep onder de gewone bevolking. Voorlopig kan je als particulier buiten de testgroep geen gemotoriseerde voertuigen kiezen.
En waarom zou het systeem in duigen vallen als het voor iedereen openstaat? Intelligent verkeersbeheer dient toch rekening te houden met ALLE verkeersdeelnemers? Het systeem dient niet om aan bepaalde personen voorrang te geven. Voorlopig werkt Mobilidata enkel met Sway, maar het is dus de bedoeling van Vlaanderen dat de data ook beschikbaar komt in de populaire navigatie-apps.
Ik heb trouwens de indruk dat veel mensen hier het verloop van dit project volledig gemist hebben. Er bestaat een hele website van.
https://www.mobilidata.be/nl/weggebruikers
Hier een artikel van enkele jaren geleden van de VRT waarin alles al eens werd uitgelegd. Ook daarin werd vermeld dat je geen actieve handelingen dient te nemen op een telefoon, en dat het systeem voor iedereen beschikbaar wordt.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/05/17 ... en-verkee/
Ook een interessante, Mobilidata heeft al wel een samenwerkingsovereenkomst gesloten met het Nederlandse Flitsmeister.
https://autofans.be/nl/nieuws/mobilitei ... keerslicht
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Inderdaad, ook diegene die niet de app gebruiken dus. Ook diegene die hun batterij en mobiele data niet willen verspillen aan deze onzin. Laat staan dat je er door geschrafd wordt door vaker rood te krijgen (als mensen die de app gebruiken vaker groen krijgen dan zal de rest vaker rood krijgen, dit is nu echt een nulsomspel).Wimpie25 schreef: do 24 jul 2025, 12:14 Intelligent verkeersbeheer dient toch rekening te houden met ALLE verkeersdeelnemers?
Dit is een project dat mij doet denken aan die COVID-app van enkele jaren geleden, op papier een vooruitstrevend idee (hoewel daar ook vragen bij te stellen zijn van al te doorgedreven telefoonafhankelijkheid), maar in de praktijk volledig scheef zit.
-
Chris
- Moderator
Dit is een manier om een relatief star systeem wat verkeersafhankelijker te maken zonder nieuwe lussen te hoeven aanbrengen in het asfalt.
In Nederland is het iVRI project kennelijk uit de hand gelopen qua complexiteit en technische eisen (zie hiervoor over Vialis). Volgens mij is het ook uitgeschakeld omdat het niet 100% onhackbaar bleek.
In Nederland is het iVRI project kennelijk uit de hand gelopen qua complexiteit en technische eisen (zie hiervoor over Vialis). Volgens mij is het ook uitgeschakeld omdat het niet 100% onhackbaar bleek.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Er hoeft geen 100% adaptatie te zijn onder de bevolking om het systeem voldoende vlot en rechtvaardig te laten werken. Vlaanderen haalt hier echt wel een technologische slag mee thuis. Zorgen over de batterij en mobiele data zijn gemakkelijk te weerleggen met het feit dat je GSM gewoon in de auto kan opladen en dat je sowieso al van een navigatieapp gebruik maakt om de verkeerscondities in de gaten te houdenAlfa schreef: do 24 jul 2025, 13:45Inderdaad, ook diegene die niet de app gebruiken dus. Ook diegene die hun batterij en mobiele data niet willen verspillen aan deze onzin. Laat staan dat je er door geschrafd wordt door vaker rood te krijgen (als mensen die de app gebruiken vaker groen krijgen dan zal de rest vaker rood krijgen, dit is nu echt een nulsomspel).Wimpie25 schreef: do 24 jul 2025, 12:14 Intelligent verkeersbeheer dient toch rekening te houden met ALLE verkeersdeelnemers?
Dit is een project dat mij doet denken aan die COVID-app van enkele jaren geleden, op papier een vooruitstrevend idee (hoewel daar ook vragen bij te stellen zijn van al te doorgedreven telefoonafhankelijkheid), maar in de praktijk volledig scheef zit.
Hetzelfde trouwens enkele jaren geleden met de Covid-App en CST. Dat werkte in de praktijk zeer vlot.
We leven in 2025. Technologie is er om te omarmen.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Alleen het verkeer dat de app heeft dan. Dat is dus de onrechtvaardigheid in het systeem.Chris schreef: do 24 jul 2025, 13:57 Dit is een manier om een relatief star systeem wat verkeersafhankelijker te maken zonder nieuwe lussen te hoeven aanbrengen in het asfalt.
Ik snap niet dat je niet inziet dat een systeem dat vroeger groen geeft aan mensen die een bepaalde app hebben discriminerend en nadelig is voor mensen die de app niet hebben, of er voor kiezen die niet te gebruiken omdat ze niet willen dat hun data met jan en alleman gedeeld wordt.Wimpie25 schreef: do 24 jul 2025, 13:57 Er hoeft geen 100% adaptatie te zijn onder de bevolking om het systeem voldoende vlot en rechtvaardig te laten werken. Vlaanderen haalt hier echt wel een technologische slag mee thuis. Zorgen over de batterij en mobiele data zijn gemakkelijk te weerleggen met het feit dat je GSM gewoon in de auto kan opladen en dat je sowieso al van een navigatieapp gebruik maakt om de verkeerscondities in de gaten te houden
Dat is vooral een dooddoener. Met die redenering krijg je vooral technologie die niet per se verbetering is. Dat hebben we dus niet nodig. We hebben enkel dingen nodig die beter zijn dan voorheen en zo weinig mogen nadelen hebben.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Nu heb je nog bepaalde apps nodig, maar in de toekomst zal een Waze en Gmaps al volstaan. We mogen trouwens ook niet dansen naar de pijpen van enkele onwilligen die echt niet mee willen met nieuwe technologieën
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Wat hier gebeurt is vooral overbodige technologieafhankelijkheid creëren zonder meerwaarde. En absoluut niet eens met je laatste opmerking, je moet mensen die niet geforceerd meewillen in technologieafhankelijkheid niet benadelen.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Juist op het woon-werkverkeer gebruik ik navigatie om een betrouwbare indicatie van de reistijd te hebben en niet onnodig tijd te verliezen aan files.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Exact, en daarbij tevens om een keuze te kunnen maken tussen verschillende alternatieve routes naar mijn werk. Ik heb twee hoofdvarianten, maar kan nog talloze andere varianten kiezen en zeker in het geval van calamiteiten kan op tijd switchen van route veel tijd schelen. Maar dan moet je wel up-to-date info hebben over vertragingen op verschillende routes.
-
nielske1990
- autoweg
Als je redeneert dat een app die (ten opzichte van fysieke detectielussen) alleen maar zorgt voor aanvullende detectie van verkeer bij verkeerslichten discrimineert, redeneer je dan ook zo voor navigatie-apps? Gebruikers daarvan kennen meer straten/routes dan op de bewegwijzering wordt weergegeven, waardoor ze mogelijk een kortere route naar hun bestemming rijden dan mensen die geen navigatie gebruiken. En gebruikers van realtime verkeersinformatie hebben meer file-/verkeersinformatie dan op digitale displays langs/boven de weg wordt weergegeven, waardoor ze mogelijk een snellere route naar hun bestemming rijden dan mensen die geen navigatie gebruiken.Alfa schreef: zo 27 jul 2025, 23:13Ik snap niet dat je niet inziet dat een systeem dat vroeger groen geeft aan mensen die een bepaalde app hebben discriminerend en nadelig is voor mensen die de app niet hebben, of er voor kiezen die niet te gebruiken omdat ze niet willen dat hun data met jan en alleman gedeeld wordt.
Het wordt pas spannend als verkeerslichten ook daadwerkelijk meer prioriteit gaan geven aan gebruikers van de app, ten opzichte van gebruikers van de traditionele detectielussen. Maar het lijkt me niet dat er wegbeheerders hun iVRI's op die manier gaan instellen. Waar wel onderscheid in gemaakt kan worden is de modaliteit van het verkeer dat zich bij het verkeerslicht aanmeldt, bijvoorbeeld absolute prioriteit voor hulpdiensten, een hogere prioriteit voor lijnbussen, stimulering van fietsverkeer in een stadscentrum of het voorkomen van stops voor vrachtverkeer. Dat kan met traditionele verkeerslichten ook al gedeeltelijk, maar in de iVRI is dat relatief makkelijk instelbaar en komt dan voort uit beleidsmatige keuzes.
Overigens kun je net zo goed redeneren dat bijna alle verkeerslichten sowieso al discriminerend werken, want niet iedere weggebruiker kan zich bij nadering van het kruispunt op hetzelfde moment bij het verkeerslicht aanmelden. Fietsers hebben vaak minder detectielussen dan auto's en voetgangers helemaal niet. Auto's melden zich dan dus eerder aan dan fietsers, voetgangers kunnen zich pas aanmelden als ze al bij het kruispunt staan door op het knopje te drukken. Een voetganger moet dus altijd stoppen, terwijl dit voor auto's en in mindere mate voor fietsers niet zo is. Dat is dan toch ook niet eerlijk? Juist de iVRI kan deze discriminatie van bepaalde doelgroepen tegengaan omdat iedereen zich op afstand kan aanmelden, maar daar heb je dan inderdaad wel iets voor nodig dat aan plaatsbepaling doet en deze gegevens doorstuurt naar de iVRI.
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279
-
Via
- 2x5 autosnelweg
https://zoeken.erfgoedshertogenbosch.nl ... nav_id=0-0
Hier zie je dat Den Bosch kennelijk in de jaren 80 ook de kenmerkende vierkante zonnekappen had. Zijn daar denk ik sneller verdwenen dan in Tilburg want uit eigen waarneming kan ik daar niet putten...
Hier zie je dat Den Bosch kennelijk in de jaren 80 ook de kenmerkende vierkante zonnekappen had. Zijn daar denk ik sneller verdwenen dan in Tilburg want uit eigen waarneming kan ik daar niet putten...
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Zo vaak kwam ik destijds niet in Den Bosch. Langs de Zuid-Willemsvaart heeft lang oude meuk gestaan.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Geen al te groot nieuws, maar deze week viel mij op dat de Stad Hasselt enkele VRI's in eigen beheer heeft. En zoals je wel vaker ziet in provinciehoofdsteden in Vlaanderen, doen ze dat in een eigen kleurstelling. Hasselt is voor donkergrijs gegaan. Het type lantaarn is ook anders.
Het opvallendste punt voor mij persoonlijk is dat je het geel-zwarte toch wel mist als je ze nadert.
https://www.google.com/maps/place/Hasse ... FQAw%3D%3D
Het opvallendste punt voor mij persoonlijk is dat je het geel-zwarte toch wel mist als je ze nadert.
https://www.google.com/maps/place/Hasse ... FQAw%3D%3D
-
sven_engelen
- expressweg
Ik moet niezen…
A…. A… ACHTERGRONDSCHILD!!!!!!!
Poeh. Dat lucht op!
A…. A… ACHTERGRONDSCHILD!!!!!!!
Poeh. Dat lucht op!
Svenlo
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
-
Steyn_E
- autoweg
Nou ja, het kan eigenlijk niet de bedoeling zijn dat men omwille van de esthetiek men de VRI zo onopvallend mogelijk maakt. Zo'n ding moet juist zoveel mogelijk opvallen, de herkenbare kleur bestaat niet voor niks. De lage lantaarn lijkt ook wel erg klein uitgevallen. En om een paar centen te besparen de achtergrondschilden weglaten vind ik ook een vreemde keuze. Ja, LED, maar het werkt nog steeds contrastverhogend dus vallen ze vanaf een grotere afstand op, wat dan ook exact de bedoeling is. Zeker in stedelijk gebied.
En in ander nieuws: De laatste vierkante zonnekappen in Tilburg zijn al verdwenen of gaan dit jaar nog verdwijnen zag ik op een nieuwssite voorbij komen (bd dacht ik). Die aan de Dongenseweg is al verdwenen dacht ik.
En in ander nieuws: De laatste vierkante zonnekappen in Tilburg zijn al verdwenen of gaan dit jaar nog verdwijnen zag ik op een nieuwssite voorbij komen (bd dacht ik). Die aan de Dongenseweg is al verdwenen dacht ik.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Maat het kan toch ook niet zo zijn dat elke wegbeheerder maar mag bepalen in welke kleur verkeersvoorzieningen worden uitgevoerd? Je wilt toch juist zo groot mogelijke uniformiteit, dus in het hele land - liefst de hele wereld eigenlijk - dezelfde kleur voor verkeersmasten en aanverwanten?
Waarom mag men in België eigenlijk zelf bepalen welke kleur die masten hebben?
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Ik zag het artikel ook, ook de laatste nabij de universiteit gaan verdwijnen zie ik. Die heb ik medio 2008/2009 nog geretrofit zien worden naar LED. De gemeente Tilburg heeft ook ooit de oude gietmallen van Philips overgenomen en deze lantaarns nog zelf gemaakt heb ik wel gehoord van iemand bij de gemeente.Steyn_E schreef: vr 01 aug 2025, 15:48 En in ander nieuws: De laatste vierkante zonnekappen in Tilburg zijn al verdwenen of gaan dit jaar nog verdwijnen zag ik op een nieuwssite voorbij komen (bd dacht ik). Die aan de Dongenseweg is al verdwenen dacht ik.
-
Joshua
- autoweg
België is daar niet in alleen want zelfs ook Frankrijk heeft verschillen per regio/gebied.mavas schreef: vr 01 aug 2025, 19:42 Maat het kan toch ook niet zo zijn dat elke wegbeheerder maar mag bepalen in welke kleur verkeersvoorzieningen worden uitgevoerd? Je wilt toch juist zo groot mogelijke uniformiteit, dus in het hele land - liefst de hele wereld eigenlijk - dezelfde kleur voor verkeersmasten en aanverwanten?
Het zijn trouwens Vlaanderen en Nederland die alleen nog gebruik maken van twee verschillende kleuren verkeersmasten. Wallonië en Brussel hebben alleen nog grijsachtige verkeersmasten en wereldwijd komt het ook zo voor, los van de achtergrondschilden en op enkele uitzonderingen na natuurlijk.
Verkeerslichten van de overheden zijn per overheid altijd dezelfde, gemeentes/steden mogen zelf beslissen.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
VRI's zijn heel duidelijk omschreven in het Vlaams Standaardbestek. Sinds begin jaren 90, toen Vlaanderen voor het eerst een wegbeheerder werd, zijn de kleuren van de palen een VRI bij wet vastgelegd. Echter, VRI's buiten gewestwegen, moeten enkel voldoen aan de regelgeving die voortkomt uit de verkeerswet. Da's een hiaat in de wetgeving, maar het zorgt er wel voor dat grote steden zelf iets mogen uitvogelen.mavas schreef: vr 01 aug 2025, 19:42 Maat het kan toch ook niet zo zijn dat elke wegbeheerder maar mag bepalen in welke kleur verkeersvoorzieningen worden uitgevoerd? Je wilt toch juist zo groot mogelijke uniformiteit, dus in het hele land - liefst de hele wereld eigenlijk - dezelfde kleur voor verkeersmasten en aanverwanten?
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op zo 03 aug 2025, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
-
sven_engelen
- expressweg
In Duitsland gaat dat nog verder dat het zelfs invloed heeft op de vorm van het verkeerslicht. Het enige wat gestandaardiseerd lijkt is de vorm van de mast. Een paar voorbeelden:Joshua schreef: vr 01 aug 2025, 23:23 België is daar niet in alleen want zelfs ook Frankrijk heeft verschillen per regio/gebied.
Neuss: https://www.google.nl/maps/@51.189059,6 ... FQAw%3D%3D
Düsseldorf waar de voetgangerslichten een geel licht hebben:
https://www.google.nl/maps/@51.2191151, ... FQAw%3D%3D
Oberhausen waar zonneklappen opeens passé zijn, dit is ook het geval in Dortmund:
https://www.google.nl/maps/@51.4876386, ... FQAw%3D%3D
Mönchengladbach waar zelfs de vorm van de mast anders is:
https://www.google.nl/maps/@51.1953404, ... FQAw%3D%3D
Krefeld waar allerlei achtergrondschilden door mekaar heen worden gebruikt:
https://www.google.nl/maps/@51.319766,6 ... FQAw%3D%3D
Hannover waar wederom andere masten worden gebruikt en de kleur van de VRI afwijkt:
https://www.google.nl/maps/@52.3784848, ... FQAw%3D%3D
Berlijn waar de achtergrondschilden weer lichtelijk afwijken:
https://www.google.nl/maps/@52.5146913, ... FQAw%3D%3D
Kortom: Duitsland gaat er als land waar "ordnung mus sein" nog vaak als devies geldt, ook heel losjes ermee om.
Svenlo
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Het is denk ik niet zo keihard voorgeschreven hoe het er uit ziet. Ik meende dat ze in Berlijn ook nog steeds het Oost-Duitse "Ampelmännchen" gebruiken, en ze gebruiken hier en daar ook silhouetten van meisjes om verwijten te voorkomen dat de verkeerslichten 'sexistisch' zouden zijn. Nu nog de masten in regenboogkleuren schilderen en ook de LBTHQ+ gemeenschap is ook weer blij 
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
sven_engelen
- expressweg
Gekleurde lenzen doen niet veel goeds voor de zichtbaarheid van verkeerslichten als de zon verkeerd staat...
Untitled by Sven Engelen, on Flickr
Untitled by Sven Engelen, on FlickrSvenlo
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Daar heb ik sinds de invoering van LED nooit echt nog last van gehad. Je hebt ook altijd meer dan 1 lantaarn waarnaar je kan kijken.