Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.
Moderator: Moderatoren
-
JB81
- autoweg
Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.
Rijdend op de A59 viel me van de week op dat bij industrieterrein Brieltjenspolder in Made nog een doseerinstallatie (of selectieve toegang?) staat met verkeerslichten met vierkante zonnekappen. Kan me overigens niet herinneren dat ik het ding ooit in werking heb gezien...
Laatst gewijzigd door JB81 op di 19 aug 2025, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Eens. Die gekleurde lenzen zijn niet handig met laagstaande zon.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
sven_engelen
- expressweg
Het probleem zit ‘m juist in de lens, niet in de lamp zelf. Fel zonlicht kan een gekleurde lens verblinden of reflecteren, waardoor je de kleur vanuit bepaalde hoeken nauwelijks ziet. LED’s zijn feller, maar als de lens nog steeds gekleurd is, verandert dat niks aan het zichtprobleem. Meerdere lantaarns helpen soms, maar garanderen niet dat iedereen de signalen goed kan zien, vooral bij lage zon of tegenlicht.Wimpie25 schreef: di 19 aug 2025, 10:46 Daar heb ik sinds de invoering van LED nooit echt nog last van gehad. Je hebt ook altijd meer dan 1 lantaarn waarnaar je kan kijken.
Svenlo
https://svene.nl/
-
Robbert297
- expressweg
Jullie verkeerslichten daar in België zijn überhaupt niet zichtbaar.Wimpie25 schreef: di 19 aug 2025, 10:46 Daar heb ik sinds de invoering van LED nooit echt nog last van gehad. Je hebt ook altijd meer dan 1 lantaarn waarnaar je kan kijken.
Слава Україні
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
En er zijn genoeg situaties waar er slechts 1 lantaarn aanwezig is, dus dan moet je het daar mee doen.
-
Joshua
- autoweg
Ik moet toch echt toegeven dat het in Vlaanderen soms moeilijk kan zijn om ze te zien(, het verschil tussen niet of wel brandend bij bepaalde zonlichtstanden).Robbert297 schreef: di 19 aug 2025, 17:08Jullie verkeerslichten daar in België zijn überhaupt niet zichtbaar.Wimpie25 schreef: di 19 aug 2025, 10:46 Daar heb ik sinds de invoering van LED nooit echt nog last van gehad. Je hebt ook altijd meer dan 1 lantaarn waarnaar je kan kijken.![]()
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Onze LED-lantaarns zijn redelijk verblindend zelfs. Ruim zichtbaar onder de meeste omstandigheden.Robbert297 schreef: di 19 aug 2025, 17:08Jullie verkeerslichten daar in België zijn überhaupt niet zichtbaar.Wimpie25 schreef: di 19 aug 2025, 10:46 Daar heb ik sinds de invoering van LED nooit echt nog last van gehad. Je hebt ook altijd meer dan 1 lantaarn waarnaar je kan kijken.![]()
In Spanje of Turkije waar men gekleurde LED's gebruikt in plaats van een lens over LED's, heb ik de indruk dat die qua Lumen toch een stuk minder presteren. En als de zon er volop staat, zit je daar met drie witte lenzen. Paradoxaal genoeg, zie je in die landen vaak ook lantaarns zonder kappen.
Bij ons komen die situaties slechts heel beperkt voor. Bij een niet conflictvrije opstelling, heb je er standaard 3 tot 4 per richting. Bij een conflictvrije zijn dat er minstens 2.mavas schreef: di 19 aug 2025, 17:09 En er zijn genoeg situaties waar er slechts 1 lantaarn aanwezig is, dus dan moet je het daar mee doen.
-
sven_engelen
- expressweg
Jij bent grappig, of het nou in Nederland, Duitsland of België is: Verkeerslichten met gekleurde lenzen zijn overal ruk als de zon verkeerd staat. Dat heeft niets met LED te makenWimpie25 schreef: di 19 aug 2025, 19:55Onze LED-lantaarns zijn redelijk verblindend zelfs. Ruim zichtbaar onder de meeste omstandigheden.Robbert297 schreef: di 19 aug 2025, 17:08Jullie verkeerslichten daar in België zijn überhaupt niet zichtbaar.Wimpie25 schreef: di 19 aug 2025, 10:46 Daar heb ik sinds de invoering van LED nooit echt nog last van gehad. Je hebt ook altijd meer dan 1 lantaarn waarnaar je kan kijken.![]()
Svenlo
-
Jablan
- stadsweg
Zon, Led, slechts 1 lantaarn ... Rondkijken in Twente? In Enschede?
Kruising Hengelosestraat - Boddenkampsingel - Tubantiasingel
Dit is een kruising, waar je tot de stopstreep moet doorrijden. Sta je daar vooraan, mag je je nek uitschuiven om de lantaarn nog te zien. Hetzelfde vanaf de andere richtingen. In de winter raadt adviesbureau Beste-Stuurlui-Aan-Wal een zonnebril aan.
Hoe los je dit goed op?
Is het toegestaan om - net als in VK - aan de overkant van de kruising extra lichten neer te zetten?
Kruising Hengelosestraat - Boddenkampsingel - Tubantiasingel
Dit is een kruising, waar je tot de stopstreep moet doorrijden. Sta je daar vooraan, mag je je nek uitschuiven om de lantaarn nog te zien. Hetzelfde vanaf de andere richtingen. In de winter raadt adviesbureau Beste-Stuurlui-Aan-Wal een zonnebril aan.
Hoe los je dit goed op?
Is het toegestaan om - net als in VK - aan de overkant van de kruising extra lichten neer te zetten?
-
sven_engelen
- expressweg
Svenlo
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Sinds de introductie van LED heb je daar alleszins een stuk minder last van. Er zijn maar weinig gevallen dat ik echt niet kan zijn welke lamp er nu brandt. In tegenstelling tot de tijd van gloeilampen.sven_engelen schreef: di 19 aug 2025, 20:18 Jij bent grappig, of het nou in Nederland, Duitsland of België is: Verkeerslichten met gekleurde lenzen zijn overal ruk als de zon verkeerd staat. Dat heeft niets met LED te maken![]()
-
Jablan
- stadsweg
Als ik dat zou gebruiken in een discussie, kan ik de reactie wel voorspellen: 'Het voldoet aan de normen.'sven_engelen schreef: di 19 aug 2025, 21:20De stopstreep verder naar achteren leggen is de juiste oplossing. Een verkeerslicht aan de overkant kan verwarring veroorzaken bij complexere kruispunten.
Zou een andere oplossing werken? De hoge lichten midden op de kruising hangen, zodat alleen de eigen richting ze kan zien?
-
verfmeer95
- expressweg
-
Chris079
- verkeersader
Het gaat wel vaak fout bij wanneer de VRI wordt vervangen, de nieuwe masten staan verder naar voren, van lage lantaarn naar alleen hoge lantaarn, of de stopstreep wordt verplaatst om de capaciteit te verhogen, hierdoor wordt de minimum afstand niet meer gehaald. Stijve nek tot gevolg of wat je dan vaak ziet, men gaat stoppen daar waar de stopstreep eerst lag.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Ik heb in Denemarken gezien dat men veelvuldig de lichten na de kruising heeft staan. Ik heb daar niet ervaren dat het tot problemen leidt, dus waarom dat in andere landen niet gewoon kan vraag ik me af.Jablan schreef: wo 20 aug 2025, 15:00Als ik dat zou gebruiken in een discussie, kan ik de reactie wel voorspellen: 'Het voldoet aan de normen.'sven_engelen schreef: di 19 aug 2025, 21:20De stopstreep verder naar achteren leggen is de juiste oplossing. Een verkeerslicht aan de overkant kan verwarring veroorzaken bij complexere kruispunten.
Zou een andere oplossing werken? De hoge lichten midden op de kruising hangen, zodat alleen de eigen richting ze kan zien?
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Davy
- expressweg
Ik ben het deze keer volledig eens met Wimpie. Vlaamse LED-verkeerslichten zijn uitstekend zichtbaar, zelfs met de zon erop. Nadeel is dan gelijk ook dat ze in het donker erg fel zijn, zeker het groene licht.
Nederland moet echt eens leren af en toe eens een lampje meer te plaatsen i.v.m. een enkel licht boven de rijstrook, heb dat altijd een soort verkeerde zuinigheid gevonden. Een enkel verkeerslicht komt wel eens voor in België, maar het is toch zeldzaam.
Nederland moet echt eens leren af en toe eens een lampje meer te plaatsen i.v.m. een enkel licht boven de rijstrook, heb dat altijd een soort verkeerde zuinigheid gevonden. Een enkel verkeerslicht komt wel eens voor in België, maar het is toch zeldzaam.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Ik heb er vandaag speciaal nog eens op gelet. In het gros van de klassieke kruispunten heb je eentje rechts (diegene die wettelijk bepaalt wat je moet doen), eentje aan een zweepmast boven de rijbaan, eentje links van de rijbaan en zeer vaak ook eentje aan de overkant van het kruispunt.
In heel Noord-Amerika staan de lichten na de kruising!Hajo schreef: wo 20 aug 2025, 18:01Niet alleen in Denemarken, er zijn meer landen waar verkeerslichten na een kruising staan. Ik heb zo niet paraat in welke landen, maar ik heb het ook buiten Denemarken gezien.
-
jdb2
- autoweg
Of gewoon een klein herhalingslampje op ooghoogte zoals in Frankrijk. Dan moet het wel aan beide kanten zodat het niet afgedekt wordt door een hoog voertuig.
https://maps.app.goo.gl/F8rjCEuyqeD9sTBs6
In België komt dat ook voor, maar alleen voor fietsers.
https://maps.app.goo.gl/F8rjCEuyqeD9sTBs6
In België komt dat ook voor, maar alleen voor fietsers.
🍉
-
Robbert297
- expressweg
Ben net terug uit Ierland. Daar had ik gezien dat de verkeerslichten ook voor en na de kruising staan, zoals hier: https://www.google.com/maps/@53.3755732 ... FQAw%3D%3D
Слава Україні
-
sven_engelen
- expressweg
Svenlo
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Da's het VK-systeem, dat zie je bv ook in Hong-Kong, Australië en Nieuw-Zeeland. Daar gebruiken ze vrijwel nooit lantaarns boven de wegRobbert297 schreef: do 21 aug 2025, 10:25 Ben net terug uit Ierland. Daar had ik gezien dat de verkeerslichten ook voor en na de kruising staan, zoals hier: https://www.google.com/maps/@53.3755732 ... FQAw%3D%3D
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Als ik op het Vlaamse voorbeeld zoom op de Streetviewweergave vanuit het perspectief van de bestuurder kan ik al amper de lichten boven de rijstroken waarnemen. Ik herken jouw klacht.sven_engelen schreef: do 21 aug 2025, 10:40In alle bovengenoemde situaties ligt de stopstreep gewoon te ver naar voren waardoor de VRI niet zichtbaar is. In het Franse voorbeeld ligt de stopstreep zelfs NA de VRI... Op deze plek ligt de VRI een stuk verder van de stopstreep zoals het hoort. Het licht dat aan het portaal hangt is als je bij de stopstreep stopt, prima zichtbaar. Dat gaat in België maar ook in Nederland nog te vaak mis. Op streetview lijkt het allemaal prima zichtbaar maar vanuit de auto ben je je nek aan het breken om de VRI te zien. In Nederland moet een VRI bibeko op 8m van de stopstreep hangen en bubeko 12m.
Overigens is dat net een voorbeeld waar wel weer een zonnekap hangt om de zichtbaarheid te verbeteren
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Het Vlaamse voorbeeld is net een goed voorbeeld van een moderne opstelling waarbij de stopstreep 4 meter achteruit is gebracht. Dat werd vroeger niet gedaan.
Wat zonnekappen betreft, bij ons hebben alle lantaarns deze kappen.
Een ander voorbeeld
https://maps.app.goo.gl/W4LuofFPV9uTtjjK7
-
sven_engelen
- expressweg
Svenlo
-
Chris
- Moderator
Hier nog wat achtergrond over dat Vialis stopt met de VRI-business. Dit is echt een groot probleem.
https://www.verkeersinfo.nu/markt
We zien al dat prijzen hoger worden en dat de doorlooptijd van offertes en projectuitvoering toeneemt.
Daarnaast zien we ook dat er met minder kennis en ervaring wordt gewerkt. Maar heeft dat een relatie heeft met de veranderende situatie?
Er lopen tenders vast op dit moment. Dit waarschijnlijk doordat er nog maar 2 aanbieders van verkeersregelautomaten zijn. Het beperkt de capaciteit en de doorlooptijd. In een recentelijke aanbesteding werd gevraagd om de levertijden op minimaal 20 weken te zetten.
En daarnaast een situatie waarbij het voor installateurs moeilijker wordt. Er is een afhankelijkheid van automaat leveranciers voor de uiteindelijke prijs alsmede voor de EMVI inbreng. En het kan zomaar zijn dat niet alle installateurs daardoor even kansrijk zijn.
Er moet iets gebeuren want de markt loopt vast. De beide leveranciers zitten waarschijnlijk aan hun maximum capaciteit en zijn daardoor eigenlijk niet eens meer concurrerend met elkaar. Een aantal wegbeheerders loopt achter met vervangingen. Er is meer vraag dan aanbod en dat gat zal groter worden.
Ook wordt op deze website de iVRI genoemd als de reden dat bedrijven ermee stoppen, de eisen aan iVRI zijn te hoog en de markt te klein. Dit was kennelijk ook voor Siemens destijds een reden om er mee te stoppen. Ze zeggen ook dat iVRI eigenlijk geen nut heeft en dat de doelstellingen die 10 jaar geleden zijn gesteld nu nog net zo ver uit zicht zijn.
Vialis gaat ook geen nieuwe onderhoudscontracten meer aan. Dit betekent dat zodra de bestaande contracten aflopen, er maar twee aanbieders zijn (Swarco en Ko Hartog). Maar als mensen Vialis massaal gaan verlaten kunnen de problemen nog eerder groot worden.
https://www.verkeersinfo.nu/markt
We zien al dat prijzen hoger worden en dat de doorlooptijd van offertes en projectuitvoering toeneemt.
Daarnaast zien we ook dat er met minder kennis en ervaring wordt gewerkt. Maar heeft dat een relatie heeft met de veranderende situatie?
Er lopen tenders vast op dit moment. Dit waarschijnlijk doordat er nog maar 2 aanbieders van verkeersregelautomaten zijn. Het beperkt de capaciteit en de doorlooptijd. In een recentelijke aanbesteding werd gevraagd om de levertijden op minimaal 20 weken te zetten.
En daarnaast een situatie waarbij het voor installateurs moeilijker wordt. Er is een afhankelijkheid van automaat leveranciers voor de uiteindelijke prijs alsmede voor de EMVI inbreng. En het kan zomaar zijn dat niet alle installateurs daardoor even kansrijk zijn.
Er moet iets gebeuren want de markt loopt vast. De beide leveranciers zitten waarschijnlijk aan hun maximum capaciteit en zijn daardoor eigenlijk niet eens meer concurrerend met elkaar. Een aantal wegbeheerders loopt achter met vervangingen. Er is meer vraag dan aanbod en dat gat zal groter worden.
Ook wordt op deze website de iVRI genoemd als de reden dat bedrijven ermee stoppen, de eisen aan iVRI zijn te hoog en de markt te klein. Dit was kennelijk ook voor Siemens destijds een reden om er mee te stoppen. Ze zeggen ook dat iVRI eigenlijk geen nut heeft en dat de doelstellingen die 10 jaar geleden zijn gesteld nu nog net zo ver uit zicht zijn.
Vialis gaat ook geen nieuwe onderhoudscontracten meer aan. Dit betekent dat zodra de bestaande contracten aflopen, er maar twee aanbieders zijn (Swarco en Ko Hartog). Maar als mensen Vialis massaal gaan verlaten kunnen de problemen nog eerder groot worden.
-
JaapN
- dorpsstraat
Ik zit in dit wereldje, dus kan wel iets aan informatie delen.
Er wordt hier trouwens gesproken over 2 overgebleven leveranciers, maar wellicht wel goed om te realiseren dat een iVRI uit 3 hoofdonderdelen (losse hardware) bestaat. Een TLC die de aansturing van de lantaarns en bewaking regelt. Een ITS app waarin de logica zit wie wanneer groen krijgt en voorspellingen hierover doet. En een RIS die de communicatie afhandelt met voertuigen. Ko-Hartog maakt zelf alleen de TLC. De andere 2 componenten worden ingekocht bij Swarco. Dus eigenlijk is er nog maar 1,33 leverancier over.
Siemens is niet gestopt vanwege de iVRI. Maar ook de gewone VRI koste Siemens te veel extra. Siemens levert nog steeds in bijv Duitsland VRI’s. Maar de eisen zijn hier zoveel hoger dat ze 2 aparte ontwikkellijnen moesten onderhouden en dat koste te veel. Andersom is dat probleem ook voor Vialis. Die leveren ook alleen in Nederland omdat door alle eisen deze automaten te duur zijn voor bijv een Duitsland. Geef de ontwikkel afdeling een uurtje en de Vialis automaat voldoet aan de Duitse eisen (met bijv geel-rood voor groen), maar je hebt met Nederlandse prijzen geen afzetmarkt.
Het grote probleem met de iVRI is de centralisatie van de eisen en de grote wisselingen van eisen. Niet zozeer het functionele nut. Dat is namelijk een beetje kip-ei. Voor het optimale resultaat moeten de voertuigen communiceren met de VRI en de VRI geschikt zijn om daar iets mee te doen. Dus autofabrikanten wachten de VRI en de VRI op de autofabrikanten. De landelijke overheid heeft toen bepaalt een hoop subsidie te geven om te zorgen dat de VRI kant klaar is.
Het ministerie van I&W bepaald waaraan een iVRI moet voldoen. Die eisen veranderen iedere keer weer. Het I&W belooft dan de markt (Vialis/Swarco/Ko-Hartog) dat ze dat kunnen terugverdienen met X aantal automaten, maar ze kopen die zelf niet, dat moeten de wegbeheerders (gemeenten en provincies) doen. Die zitten vaak helemaal niet te wachten op de wijzigingen en de kosten die daarbij horen. Met als gevolg dat misschien 10-20% van de door I&W beloofde automaten daadwerkelijk worden verkocht voordat er weer een nieuw pakket aan eisen ligt, die weer enkele miljoenen aan investeringen vragen.
Dit heeft tot gevolg dat er eigenlijk geen geld meer valt te verdienen met een iVRI (overigens zijn er geen niet iVRI’s meer, een gewone VRI heeft gewoon diverse opties uit staan). Bij Vialis betekende dat er elke dag (!) duizenden euro verlies werd geleden op de VRI markt. Dat was gewoon niet houdbaar. Als Vialis geen andere activiteiten had gehad (zoals tunnels, bruggen, sluizen, enz) waren ze al lang failliet geweest.
Vialis heeft dit probleem meerder malen aangegeven bij I&W maar die hebben dat altijd afgewimpeld van dat ze het geen probleem vonden als er maar 1 leverancier over zou blijven. Dus zie hier het gevolg.
Of de mensen massaal Vialis gaan verlaten is geen vraag, maar een zekerheid. Er heeft al een reorganisatie ronde plaatsgevonden en de volgende is al aangekondigd (alleen nog niet wanneer en wie het betreft). Logisch ook, want als je niks meer levert is er ook geen werk meer. Op dit moment worden alleen bestaande contracten nog geleverd, dat is de reden dat nog niet al het personeel is afgeschaald en dat in etappes plaats vind. Uiteindelijk zal er van de 270 man die aan VRI’s werkte nog een 60 tal over blijven om alleen het onderhoud te blijven doen.
Er wordt hier trouwens gesproken over 2 overgebleven leveranciers, maar wellicht wel goed om te realiseren dat een iVRI uit 3 hoofdonderdelen (losse hardware) bestaat. Een TLC die de aansturing van de lantaarns en bewaking regelt. Een ITS app waarin de logica zit wie wanneer groen krijgt en voorspellingen hierover doet. En een RIS die de communicatie afhandelt met voertuigen. Ko-Hartog maakt zelf alleen de TLC. De andere 2 componenten worden ingekocht bij Swarco. Dus eigenlijk is er nog maar 1,33 leverancier over.
Siemens is niet gestopt vanwege de iVRI. Maar ook de gewone VRI koste Siemens te veel extra. Siemens levert nog steeds in bijv Duitsland VRI’s. Maar de eisen zijn hier zoveel hoger dat ze 2 aparte ontwikkellijnen moesten onderhouden en dat koste te veel. Andersom is dat probleem ook voor Vialis. Die leveren ook alleen in Nederland omdat door alle eisen deze automaten te duur zijn voor bijv een Duitsland. Geef de ontwikkel afdeling een uurtje en de Vialis automaat voldoet aan de Duitse eisen (met bijv geel-rood voor groen), maar je hebt met Nederlandse prijzen geen afzetmarkt.
Het grote probleem met de iVRI is de centralisatie van de eisen en de grote wisselingen van eisen. Niet zozeer het functionele nut. Dat is namelijk een beetje kip-ei. Voor het optimale resultaat moeten de voertuigen communiceren met de VRI en de VRI geschikt zijn om daar iets mee te doen. Dus autofabrikanten wachten de VRI en de VRI op de autofabrikanten. De landelijke overheid heeft toen bepaalt een hoop subsidie te geven om te zorgen dat de VRI kant klaar is.
Het ministerie van I&W bepaald waaraan een iVRI moet voldoen. Die eisen veranderen iedere keer weer. Het I&W belooft dan de markt (Vialis/Swarco/Ko-Hartog) dat ze dat kunnen terugverdienen met X aantal automaten, maar ze kopen die zelf niet, dat moeten de wegbeheerders (gemeenten en provincies) doen. Die zitten vaak helemaal niet te wachten op de wijzigingen en de kosten die daarbij horen. Met als gevolg dat misschien 10-20% van de door I&W beloofde automaten daadwerkelijk worden verkocht voordat er weer een nieuw pakket aan eisen ligt, die weer enkele miljoenen aan investeringen vragen.
Dit heeft tot gevolg dat er eigenlijk geen geld meer valt te verdienen met een iVRI (overigens zijn er geen niet iVRI’s meer, een gewone VRI heeft gewoon diverse opties uit staan). Bij Vialis betekende dat er elke dag (!) duizenden euro verlies werd geleden op de VRI markt. Dat was gewoon niet houdbaar. Als Vialis geen andere activiteiten had gehad (zoals tunnels, bruggen, sluizen, enz) waren ze al lang failliet geweest.
Vialis heeft dit probleem meerder malen aangegeven bij I&W maar die hebben dat altijd afgewimpeld van dat ze het geen probleem vonden als er maar 1 leverancier over zou blijven. Dus zie hier het gevolg.
Of de mensen massaal Vialis gaan verlaten is geen vraag, maar een zekerheid. Er heeft al een reorganisatie ronde plaatsgevonden en de volgende is al aangekondigd (alleen nog niet wanneer en wie het betreft). Logisch ook, want als je niks meer levert is er ook geen werk meer. Op dit moment worden alleen bestaande contracten nog geleverd, dat is de reden dat nog niet al het personeel is afgeschaald en dat in etappes plaats vind. Uiteindelijk zal er van de 270 man die aan VRI’s werkte nog een 60 tal over blijven om alleen het onderhoud te blijven doen.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Ik heb overigens in de wandelgangen gehoord dat de markt zegt dat ze de vraag aankunnen zonder Vialis, maar ik heb er een hard hoofd in.
Personeel dat weggaat bij Vialis zal vermoedelijk bij KoHartog en Swarco terechtkomen, maar een deel zal ander werk gaan zoeken, waardoor effectief er minder personeel overblijft voor de Nederlandse vraag. Dat gaat onherroepelijk tot problemen leiden.
Het is ook de vraag of de 2 overgebleven partijen zo snel willen/kunnen groeien in personeel.
En als ik bovenstaande post zo lees, dan is het nog maar de vraag of de huidige situatie rendabel is voor de overgebleven partijen; maken zij wel winst vraag je je dan af? En zo nee, hoelang gaat het duren voordat ook zij de stekker eruit trekken?
Personeel dat weggaat bij Vialis zal vermoedelijk bij KoHartog en Swarco terechtkomen, maar een deel zal ander werk gaan zoeken, waardoor effectief er minder personeel overblijft voor de Nederlandse vraag. Dat gaat onherroepelijk tot problemen leiden.
Het is ook de vraag of de 2 overgebleven partijen zo snel willen/kunnen groeien in personeel.
En als ik bovenstaande post zo lees, dan is het nog maar de vraag of de huidige situatie rendabel is voor de overgebleven partijen; maken zij wel winst vraag je je dan af? En zo nee, hoelang gaat het duren voordat ook zij de stekker eruit trekken?
-
JaapN
- dorpsstraat
Kwa monteurs blijft op een enkeling na (die zelf vertrekt) alles bij Vialis werken. Die gaan in de andere werkvelden van Vialis aan de slag. Daar kwam Vialis nog aardig wat personeel te kort.
Ander personeel zie je grotendeels vertrekken naar andere markten. Die zijn niet gebonden aan de VRI markt. Vraag me af in hoeverre Ko-Hartog überhaupt wil groeien. Swarco heeft al wel een aantal mensen overgenomen van Vialis. Maar of dat genoeg is vraag ik me af. Hoor ook van diverse mensen dat ze niet bij Swarco willen werken omdat ze bang zijn dat ze dan onder enorme druk moeten gaan werken.
Heb wel vernomen dat Swarco de prijzen inmiddels al met 30% heeft verhoogd. Dat zal ze wel helpen rendabel te blijven.
Ander personeel zie je grotendeels vertrekken naar andere markten. Die zijn niet gebonden aan de VRI markt. Vraag me af in hoeverre Ko-Hartog überhaupt wil groeien. Swarco heeft al wel een aantal mensen overgenomen van Vialis. Maar of dat genoeg is vraag ik me af. Hoor ook van diverse mensen dat ze niet bij Swarco willen werken omdat ze bang zijn dat ze dan onder enorme druk moeten gaan werken.
Heb wel vernomen dat Swarco de prijzen inmiddels al met 30% heeft verhoogd. Dat zal ze wel helpen rendabel te blijven.
-
sven_engelen
- expressweg
Svenlo