Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

JaapN
woonerf

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door JaapN »

Op zich is het aan de wegbeheerder of ze de regelautomaat en de lantaarns bij dezelfde leverancier kopen. Het gebeurt regelmatig dat die gemixt worden, dus op zich zegt dat niet alles. Maar Ko-Hartog is inderdaad een relatief kleine speler. Denk dan Swarco en Vialis samen ruim 80% van de markt in handen hebben/hadden.

Overigens gaat het bij Vialis in eerste instantie alleen om het stoppen met de VRI kasten. Voorlopig blijven ze de lantaarns e.d. gewoon leveren.

Swarco is inderdaad in meer landen actief. Het is dan ook van oorsprong geen Nederlands bedrijf, maar komt uit Oostenrijk. Voor de Nederlandse markt zijn het wel andere / aangepaste VRI kasten.

Peek bestaat al lang niet meer. Dat is overgegaan in Imtech en nadat die failliet gingen werd het Dynniq. Die zijn uiteindelijk in 2021 overgenomen door Swarco.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Stoplijnen en verkeerslichten gaan niet samen in Vlaanderen. Vandaag stond ik op deze kruising in Antwerpen voor de stopstreep en kon ik het verkeerslicht rechts niet zien omdat mijn zicht werd geblokkeerd door een pickup-truck and er stond geen verkeerslicht tegenover de kruising. Gevolg was dat ik mijn nek moest breken om überhaupt de lichten voor rechtdoor te kunnen zien. Wie heeft dit toch bedacht?
Svenlo
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Da's een VRI in het beheer van de stad Antwerpen.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Ik ben eigenlijk steeds meer gecharmeerd door de Amerikaanse aanpak om de lichten aan de andere zijde van het kruispunt te plaatsen zodat je dat probleem helemaal niet meer hebt.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Verkeerstekens gelden vanaf de plaats waar ze staan en enkel als ze rechts van de weg staan of boven een rijstrook hangen. Bij VRI's in het beheer van het Vlaams Gewest ("24 de geel-zwarte palen), wordt daarom de stopstreep verder naar echter gebracht en herhalingslichten op verschillende plaatsen van het kruispunt geplaatst, ook aan de overkant.

Bij VRI's in het beheer van lokale overheden, zie je helaas wel eens dat men het zo basic mogelijk probeert te houden.
sven_engelen
expressweg

Wimpie25 schreef: ma 29 sep 2025, 0:58 ^^
Da's een VRI in het beheer van de stad Antwerpen.
Ik wist dat je dit ging zeggen maar zelfs in het prachtige Aarschot gaat dit mis. Als je links van je een bestelbusje hebt staan en rechts van je een reguliere bus wens ik je succes met het zien van de VRI zonder 3 nekwervels de lucht in te slingeren. En dit is op meerdere plekken een probleem. Als je hier op rijstrook 2 staat en er staan een bestelbusje of vrachtwagen rechts van je wens ik je ook succes om de VRI überhaupt te kunnen zien. Zelfs zonder halsbrekende toeren gaat dat niet en dat kleine herhalingslichtje aan de overkant is daarbij ook niet veel waard als het kruisingsvlag ook nog eens vrij groot is. Ik vraag me serieus af wat de moeite is om de stopstreep minimaal 6 á 8 meter naar achteren te verplaatsen zodat die herhalingslichten aan de overkant ook niet nodig zijn? Je hebt gewoon niets aan die portalen als je ze niet kan zien als je vooraan staat. En dit is niet alleen in België een probleem. Ook in Nederland en Duitsland kunnen ze er wat van. En laten we het over Frankrijk die dit soort rottigheid uit weet te halen maar niet hebben...
Svenlo
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

De nieuwe opstellingen zijn als volgt. Elk kruispunt dat wordt aangepakt krijgt na de heraanleg een VRI van volgend allure.

https://maps.app.goo.gl/7YdUBCmxBrjcjezz6
Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 »

^^ In heel Vlaanderen? Wat heeft Stad Antwerpen er dan precies mee te maken?
Слава Україні
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Op Vlaamse Gewestwegen voor alle duidelijkheid, welke de hoofdmoot vormen van alle VRI's die hier in gebruik zijn.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Wimpie25 schreef: ma 29 sep 2025, 12:04 De nieuwe opstellingen zijn als volgt. Elk kruispunt dat wordt aangepakt krijgt na de heraanleg een VRI van volgend allure.

https://maps.app.goo.gl/7YdUBCmxBrjcjezz6
Mij lijkt het hier eerder om bussen en vrachtwagens meer afslagruimte naar rechts te geven.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Ook, maar de stopstreep zelf ligt voor de rechtdoorgaande richting ook verder terug. De minimumafstand is tegenwoordig 5 meter.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Plaatje van een vri te Faliraki ( Rhodos):
Afbeelding
Heel veel van dit soort masten die erg aan de Vlaamse doen denken, veelal in het geel maar doorgaans meer roestbruin met een zielig opbouw kastje met een knop voor het voetgangerslicht. Veel worden geleverd door Swarco.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Een jaar geleden heeft het AWV deze kruising heraangelehd en conflictvrij gemaakt, waarbij voor de veiligheid voor de fietsers toegenomen is. Helaas is de vrije rechtsaffer op de N2 richting Brussel hierbij ook verdwenen. Het gevolg is dat er bij de groenfase ongeveer 5 auto's doorkunnen en er 's morgens dus een file tot op de E314 staat.

Conflictvrij allemaal goed en wel, maar het verdwijnen van vrije aansluitingen zorgt op steeds meer plaatsen van deze gevaarlijke situaties....

https://maps.app.goo.gl/WyveWH9w3aNW8nuM6
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Het AWV is begonnen met het vernieuwen van de oudste LED-VRI's in Vlaanderen. Deze eerste generatie had nog achtergrondschilden, maar kleine lantaarns en iets andere tinten.

Bv op de locatie hangen nu de nieuwste types, met grotere en fellere lenzen waardoor de schilden ook meteen wegkonden.

https://www.google.com/maps/@50.967269, ... FQAw%3D%3D
sven_engelen
expressweg

Wimpie25 schreef: do 23 okt 2025, 13:33 Bv op de locatie hangen nu de nieuwste types, met grotere en fellere lenzen waardoor de schilden ook meteen wegkonden als drogreden werd benoemd dat de schilden weg konden.
Fixed it for ya ;)
Svenlo
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^

Met weer als dat vandaag hadden die lantaarns weer allemaal paraplu gestaan ;)