Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.
Moderator: Moderatoren
-
sven_engelen
- expressweg
- Berichten: 4327
- Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
- Locatie: Venlo
Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.
Gisteren kwam ik in Beek deze situatie tegen. Geen achtergrondschild en geen zonnekappen 
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
Wouter N14
- Moderator
- Berichten: 23022
- Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
- Locatie: Roosendaal
Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
nielske1990
- autoweg
- Berichten: 2014
- Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
- Locatie: Helmond
Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
- Berichten: 33786
- Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
- Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣
Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 8492
- Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
- Locatie: Aarschot
Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.
Bij ons worden de lantaarns ook achter het conflictpunt geplaatst bij oversteken.
https://maps.app.goo.gl/zEx2yKqDMNLmFYNg7
https://maps.app.goo.gl/zEx2yKqDMNLmFYNg7
-
Wouter N14
- Moderator
- Berichten: 23022
- Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
- Locatie: Roosendaal
Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.
Daar hebben ze de onderlichten voor bedacht.Coen Tunnel schreef: di 19 mei 2026, 15:44Ergens vind ik deze positie nog beter ook. Als de lantaarn voor het conflictpunt staat is het zicht vaak slecht voor de bestuurder van het voorste voertuig.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
nico
- woonerf
- Berichten: 93
- Lid geworden op: di 07 apr 2009, 22:51
Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.
In 2009 stonden ze 'halverwege' de oversteekplaats.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11383
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54
Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.
Waarom onderlichten als deze niet nodig zijn door gewoon het verkeerslicht na het conflictpunt te zetten. In de VS is het zelfs standaard om dat zo te doen. Eigenlijk beter dan bij ons.Wouter N14 schreef: di 19 mei 2026, 19:18Daar hebben ze de onderlichten voor bedacht.Coen Tunnel schreef: di 19 mei 2026, 15:44Ergens vind ik deze positie nog beter ook. Als de lantaarn voor het conflictpunt staat is het zicht vaak slecht voor de bestuurder van het voorste voertuig.
-
Wouter N14
- Moderator
- Berichten: 23022
- Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
- Locatie: Roosendaal
Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
JaapN
- dorpsstraat
- Berichten: 147
- Lid geworden op: zo 07 sep 2025, 15:05
Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.
De lichten voor het conflictpunt zetten heeft wel voordelen.
In tegenstelling tot de VS hebben we hier veel complexere kruispunten. Als ze aan de overkant hangen kan dit verwarrend zijn voor welke stopstreep het licht bedoelt is. Ook gaan mensen meer twijfelen als ze tijdens het oversteken het licht op rood zien springen. Daarom zie je in Nederland ook dat voetgangerslichten onnodig lang op groen worden gehouden.
Daarnaast gaan mensen rijden op het rood worden van conflicterend verkeer (die je bij ons meestal niet kan zien, maar daar wel). Dit betekend korter reactietijden, maar ook dat de ontruimingstijden omhoog moeten om eea veilig te houden.
Ook stoppen mensen eerder voorbij de stopstreep. In Nederland wordt je op een natuurlijke manier gedwongen voor de streep te stoppen (anders zie je immers het licht niet meer). Zeker voor vrachtwagens en bussen kan het nogal vervelend zijn als verkeer voor de streep stil staat. En ook hiervoor geldt dat als men structureel voorbij de stopstreep stopt, de ontruimingstijden omhoog moeten om eea veilig te houden.
In tegenstelling tot de VS hebben we hier veel complexere kruispunten. Als ze aan de overkant hangen kan dit verwarrend zijn voor welke stopstreep het licht bedoelt is. Ook gaan mensen meer twijfelen als ze tijdens het oversteken het licht op rood zien springen. Daarom zie je in Nederland ook dat voetgangerslichten onnodig lang op groen worden gehouden.
Daarnaast gaan mensen rijden op het rood worden van conflicterend verkeer (die je bij ons meestal niet kan zien, maar daar wel). Dit betekend korter reactietijden, maar ook dat de ontruimingstijden omhoog moeten om eea veilig te houden.
Ook stoppen mensen eerder voorbij de stopstreep. In Nederland wordt je op een natuurlijke manier gedwongen voor de streep te stoppen (anders zie je immers het licht niet meer). Zeker voor vrachtwagens en bussen kan het nogal vervelend zijn als verkeer voor de streep stil staat. En ook hiervoor geldt dat als men structureel voorbij de stopstreep stopt, de ontruimingstijden omhoog moeten om eea veilig te houden.