Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4327
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door sven_engelen »

Gisteren kwam ik in Beek deze situatie tegen. Geen achtergrondschild en geen zonnekappen :facepalm:
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23022
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wouter N14 »

^^ En geen lantaarn voor het conflictpunt...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 2014
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door nielske1990 »

^^ Dat hoeft bij een oversteekplaats voor (brom)fietsers of voetgangers niet als de stopstreep maar vóór de oversteekplaats staat.
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33786
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Ergens vind ik deze positie nog beter ook. Als de lantaarn voor het conflictpunt staat is het zicht vaak slecht voor de bestuurder van het voorste voertuig.
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8492
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wimpie25 »

Bij ons worden de lantaarns ook achter het conflictpunt geplaatst bij oversteken.

https://maps.app.goo.gl/zEx2yKqDMNLmFYNg7
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23022
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wouter N14 »

Coen Tunnel schreef: di 19 mei 2026, 15:44 ^^ Ergens vind ik deze positie nog beter ook. Als de lantaarn voor het conflictpunt staat is het zicht vaak slecht voor de bestuurder van het voorste voertuig.
Daar hebben ze de onderlichten voor bedacht.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
nico
woonerf
Berichten: 93
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 22:51

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door nico »

In 2009 stonden ze 'halverwege' de oversteekplaats.
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Alfa »

Wouter N14 schreef: di 19 mei 2026, 19:18
Coen Tunnel schreef: di 19 mei 2026, 15:44 ^^ Ergens vind ik deze positie nog beter ook. Als de lantaarn voor het conflictpunt staat is het zicht vaak slecht voor de bestuurder van het voorste voertuig.
Daar hebben ze de onderlichten voor bedacht.
Waarom onderlichten als deze niet nodig zijn door gewoon het verkeerslicht na het conflictpunt te zetten. In de VS is het zelfs standaard om dat zo te doen. Eigenlijk beter dan bij ons.
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23022
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wouter N14 »

^^ Ja en hoeveel wordt daar door rood gereden...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
JaapN
dorpsstraat
Berichten: 147
Lid geworden op: zo 07 sep 2025, 15:05

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door JaapN »

De lichten voor het conflictpunt zetten heeft wel voordelen.

In tegenstelling tot de VS hebben we hier veel complexere kruispunten. Als ze aan de overkant hangen kan dit verwarrend zijn voor welke stopstreep het licht bedoelt is. Ook gaan mensen meer twijfelen als ze tijdens het oversteken het licht op rood zien springen. Daarom zie je in Nederland ook dat voetgangerslichten onnodig lang op groen worden gehouden.

Daarnaast gaan mensen rijden op het rood worden van conflicterend verkeer (die je bij ons meestal niet kan zien, maar daar wel). Dit betekend korter reactietijden, maar ook dat de ontruimingstijden omhoog moeten om eea veilig te houden.

Ook stoppen mensen eerder voorbij de stopstreep. In Nederland wordt je op een natuurlijke manier gedwongen voor de streep te stoppen (anders zie je immers het licht niet meer). Zeker voor vrachtwagens en bussen kan het nogal vervelend zijn als verkeer voor de streep stil staat. En ook hiervoor geldt dat als men structureel voorbij de stopstreep stopt, de ontruimingstijden omhoog moeten om eea veilig te houden.