Verkeersborden in Nederland
Moderator: Moderatoren
-
- 2x5 autosnelweg
Verkeersborden in Nederland
Post hier je op- en aanmerkingen over de Nederlandse verkeersborden.
Ik heb zelf de volgende: waarom worden borden die vrijwel overal staan niet standaard in het RVV opgenomen? Dan denk ik aan het bord 'verboden voor honden' of 'verboden voor paarden'. Die zijn vrij standaard, maar kunnen zo toch nog enige verschillen vertonen. Ook de P-borden zoals die nu al gestandaardiseerd zijn mogen wat mij betreft worden opgenomen in het RVV.
Kijk voor een volledig overzicht van alle gangbare borden van Nederland eens in het bordenboekje van de Vermolen Groep.
Ik heb zelf de volgende: waarom worden borden die vrijwel overal staan niet standaard in het RVV opgenomen? Dan denk ik aan het bord 'verboden voor honden' of 'verboden voor paarden'. Die zijn vrij standaard, maar kunnen zo toch nog enige verschillen vertonen. Ook de P-borden zoals die nu al gestandaardiseerd zijn mogen wat mij betreft worden opgenomen in het RVV.
Kijk voor een volledig overzicht van alle gangbare borden van Nederland eens in het bordenboekje van de Vermolen Groep.
Laatst gewijzigd door Rene op ma 03 okt 2011, 12:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topictitel aangepast.
Reden: Topictitel aangepast.
-
- 2x5 autosnelweg
Dat is geen domme vraag, dat is dom van me dat ik dat niet erbij heb gezet.
Het RVV betekent Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens. Het huidige RVV stamt uit 1990 en heet dan ook RVV 1990. Het is hier te vinden. Daarvoor hadden we een RVV uit 1966, maar dat is dus vervangen door het huidige. Je kent het oude RVV nog wel van de oude verkeersborden, waar poppetjes met nek en vaak een hoedje opstaan. De pijlen zijn daar scherper van hoek. Stiekem staan er nog best veel RVV 1966-borden.
Ik hoop je vraag zo goed te hebben beantwoord.
Het RVV betekent Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens. Het huidige RVV stamt uit 1990 en heet dan ook RVV 1990. Het is hier te vinden. Daarvoor hadden we een RVV uit 1966, maar dat is dus vervangen door het huidige. Je kent het oude RVV nog wel van de oude verkeersborden, waar poppetjes met nek en vaak een hoedje opstaan. De pijlen zijn daar scherper van hoek. Stiekem staan er nog best veel RVV 1966-borden.
Ik hoop je vraag zo goed te hebben beantwoord.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
Re: Verkeersborden
Het antwoord op je vraag luidt: deze borden zijn niet in het huidige RVV opgenomen omdat de regering die er niet in opgenomen heeft.ViaHaaren schreef:Ik heb zelf de volgende: waarom worden borden die vrijwel overal staan niet standaard in het RVV opgenomen? Dan denk ik aan het bord 'verboden voor honden' of 'verboden voor paarden'. Die zijn vrij standaard, maar kunnen zo toch nog enige verschillen vertonen. Ook de P-borden zoals die nu al gestandaardiseerd zijn mogen wat mij betreft worden opgenomen in het RVV.

Voor de goede orde: alleen en uitsluitend verkeersborden zoals opgenomen in het RVV zijn rechtsgeldig. De andere zijn misschien wel leuk of zo, maar hebben geen enkele rechtsgeldigheid.
Ik kan mij dit bord herinneren: rond, 60 in zwart op witte ondergrond, maar met een groene i.p.v. rode rand. De bedoeling is dat het verkeer hier max. 60 rijdt met het oog op de natuur en het milieu. Rij je er echter met 80 voorbij en word je bekeurd (onwaarschijnlijk), dan is er geen rechter die de bekeuring laat staan. Die wordt geseponeerd.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 4x3 autosnelweg
ViaHaaren schreef:In Helvoirt (gem. Haaren) tegen het duingebied tref je vaak deze borden aan. Die zijn volgens mij wel rechtsgeldig.
Nou, die zijn duidelijk

-
- 2x5 autosnelweg
-
- autoweg
twee V's of W
Ik lees de vraag van Mark, en denk dat er RW staat...
dit lettertype is dus minder geschikt voor twee hoofdletter V's achter elkaar. Eventjes naast elkaar: VV of W
dit lettertype is dus minder geschikt voor twee hoofdletter V's achter elkaar. Eventjes naast elkaar: VV of W
-
- Wegnummerfotograaf
Re: Verkeersborden
Ja, hier hebben we het een keer eerder over gehad. Ik heb die borden gezien in Friesland, ergens in de buurt van Damwoude.Hajo schreef:Ik kan mij dit bord herinneren: rond, 60 in zwart op witte ondergrond, maar met een groene i.p.v. rode rand. De bedoeling is dat het verkeer hier max. 60 rijdt met het oog op de natuur en het milieu. Rij je er echter met 80 voorbij en word je bekeurd (onwaarschijnlijk), dan is er geen rechter die de bekeuring laat staan. Die wordt geseponeerd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x5 autosnelweg
Even een vraagje over dit bord:

Vroeger stonden ze nog wel eens aan de grens met de woorden 'duoane' en/of 'zoll', maar tegenwoordig zie ik ze nergens. Weet iemand of ze nog gebruikt worden, en zo ja, waarvoor? In Helvoirt hangen ze wel aan slagboom die voor brigadiers gebruikt worden, maar verder zie ik ze nergens (meer).

Vroeger stonden ze nog wel eens aan de grens met de woorden 'duoane' en/of 'zoll', maar tegenwoordig zie ik ze nergens. Weet iemand of ze nog gebruikt worden, en zo ja, waarvoor? In Helvoirt hangen ze wel aan slagboom die voor brigadiers gebruikt worden, maar verder zie ik ze nergens (meer).
-
- autoweg
Ook klaarovers gebruiken ze nog als hand-bordjes bij oversteekplaatsen...ViaHaaren schreef:Even een vraagje over dit bord:
It aint over 'till it's over...
-
- 2x3 autosnelweg
Dat bord geeft een algemeen stopteken aan. Wordt inderdaad gebruikt door zgn. "klaar-overs". In theorie zou de politie het bord ook kunnen gebruiken. Stel, je rijdt op een weg en en agent geeft je een stopteken. Dat kan met dit bord, maar het gebeurt tegenwoordig alleen nog met een arm- en handgebaar.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- woonerf
-
- 4x5 autosnelweg
-
- verkeersader
-
- Moderator
-
- autoweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
-
- stadsweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Vanuit Duitsland wel, ja. Vanuit Nederland stond Zoll juist onder de streep.ViaHaaren schreef:In het RVV 1966 stond dat stopbord zo:
Aan de Duitse grens werd het bovenste woord "Douane" vaak door "Zoll" vervangen.
In de diverse landen werd/wordt natuurlijk de lokale versie gebruikt, zoals Dogana (Italië), Carina (Kroatië/Slovenië), etc.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
Viel me op bij Slovenie:

Bijna ieder land heeft dit bord opgenomen in zijn regels behalve Nederland, terwijl wij normaal altijd voor de harmonie uitlopen. Opvallend, vooral omdat wij ook pretenderen milieu hoog in het vaandel hebben staan. Waarom dan dit bord niet bij waterwingebieden? Lijkt me een stuk duidelijker dan de huidige blauwe bordjes met opschrift.
NB: Franse versie

Bijna ieder land heeft dit bord opgenomen in zijn regels behalve Nederland, terwijl wij normaal altijd voor de harmonie uitlopen. Opvallend, vooral omdat wij ook pretenderen milieu hoog in het vaandel hebben staan. Waarom dan dit bord niet bij waterwingebieden? Lijkt me een stuk duidelijker dan de huidige blauwe bordjes met opschrift.
NB: Franse versie
-
- expressweg
Je komt ze niet enkel bij waterwingebieden tegen he, in het algemeen betekent het gewoon "verboden voor voertuigen die gevaarlijke, verontreinigende stoffen, bepaald door de bevoegde minister, vervoeren". Welke stoffen dat zijn, kan dus in principe verschillen van land tot land. Als je ze bij waterwingebieden zou gebruiken, dan zouden er dus stukken autosnelweg zijn waar al deze transporten er plotseling af moeten, lijkt me niet zo handig.
-
- 2x5 autosnelweg
Brimos BV heeft zijn site vernieuwd en daar staat o.a. dit PDF-je op. Opvallend: ANWB-Uu in Duitsland en Scandinavie, nog steeds inwendig verlichte borden en veel informatie over alles wat met bebakening te maken heeft!
-
- autoweg