Verkeersborden in Nederland
Moderator: Moderatoren
-
- 2x4 autosnelweg
Re: Verkeersborden in Nederland

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- autoweg
Vraagje: onderstaand bord heeft tientallen jaren ergens op zolder gelegen. Maar weet iemand of dit type bord vroeger ook 'officieel' in deze verschijningsvorm werd toegepast? Is dit een historisch verkeersbord of (oud) eigen knutselwerk?

Mocht dit beter in een ander topic passen, dan hoor ik het graag.

Mocht dit beter in een ander topic passen, dan hoor ik het graag.
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279
-
- 2x5 autosnelweg

Ja hoor, werd gebruikt. Zoals je nu veel verschillende verschijningen hebt, had je die toen ook al.
Een recenter voorbeeld dat ik ken:
https://maps.app.goo.gl/yd32R7tTZywgUZF57
-
- 2x2 autosnelweg
Het lijkt net een U maar verder is die hoofdletter IJ een genot om te zien. Uniek voor het Nederlands.
-
- verkeersader
De marktkraamhouders hebben vast ontheffing van de wegbeheerder (de gemeente). Anders kan er nog een onderbord geplaatst worden die de marktkraamhouders van het verbod uitzonderenAttietattie schreef: ↑do 30 mar 2023, 0:27Dan kan er geen marktkraam geplaatst worden. En fietsers kunnen er dan ook niet meer komen. Misschien is dat ook gewenst, geen idee. Maar dat is dan wel het gevolg.Thom schreef: ↑wo 29 mar 2023, 23:21Mocht dat voor sommige automobilisten niet duidelijk zijn kan je de markt ook afsluiten met een[maandag en donderdag] zoals in Oostburg: https://maps.app.goo.gl/6dcTu9DUuFrt122m8?g_st=ic

-
- autoweg
Ok, bedankt. Ik wist niet dat die vandaag de dag ook nog in het blauw wordt toegepast. Ik moest al snel aan de gele variant denken en vroeg me dus af of het vroeger bij wegwerkzaamheden ook in andere kleuren ging...
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279
-
- zandpaadje
-
- Moderator

En ik vraag mij af of dit matrixbord minder lang mee gaat. Het staat bijna volcontinu op 'U rijdt te snel' want iedereen nadert daar met 100 km/h (of meer). Er zitten ook flashers bij maar die waren net uit op het moment van de foto.

U rijdt te snel by European Roads, on Flickr
-
- autoweg
Ik zag gisteren een onderbord met behalve, ipv uitgezonderd lijkt mij. Heeft dat überhaupt betekenis, of is het een verkeerd en eigen brouwsel?
-
- 2x4 autosnelweg

Eigen brouwsel dus.Artikel 67 29
1 Onder verkeersborden aangebrachte onderborden kunnen inhouden:
c. ingeval op een onderbord het woord "uitgezonderd" in combinatie met symbolen voorkomt: het verkeersbord geldt niet voor de aldus aangeduide weggebruikers of het aldus aangeduide verkeersgedrag.
Maar ik denk dat als jij voor de rechter staat, de rechter jou hoort praten en een idee heeft van jouw opleidingsniveau, het lastig droog te houden valt dat jij de betekenis van het bord niet begreep.
Overigens werd vroeger ook veel 'm.u.v.' gebruikt.
-
- 2x4 autosnelweg
-
- verkeersader
-
- woonerf
Hier heeft iemand niet zo goed het RVV gelezen...
https://www.google.com/maps/@50.9460796 ... 384!8i8192
Dat moet toch een
zijn met 'voetgangers op fietspad'' eronder? Dit suggereert namelijk dat de weg hier een fietspad wordt.
Dat moet toch een

-
- 2x3 autosnelweg
Volgens mij is een bord gewoon overbodig op die plek. En is het algemeen bekend dat bij ontbreken van een voetpad voetgangers van het fietspad gebruik dienen te maken.
-
- woonerf
Het bord is inderdaad wel overbodig, maar voor de duidelijkheid zou ik het wel plaatsen. Het is namelijk erg smal onder die brug.Jackbauer1350 schreef: ↑di 11 apr 2023, 17:37 Volgens mij is een bord gewoon overbodig op die plek. En is het algemeen bekend dat bij ontbreken van een voetpad voetgangers van het fietspad gebruik dienen te maken.
Maar dan moet het wel goed natuurlijk...
-
- 2x4 autosnelweg
Hier heeft iemand niet zo goed het BABW gelezen. EenMikjew schreef: ↑di 11 apr 2023, 15:15 Hier heeft iemand niet zo goed het RVV gelezen...
Dat moet toch eenzijn met 'voetgangers op fietspad'' eronder? Dit suggereert namelijk dat de weg hier een fietspad wordt.

Bord J37 (gevaar)
Toepassing
1 Dit bord wordt alleen toegepast, indien het gevaar niet door een ander bord van bijlage 1 van het RVV 1990 kan worden aangeduid.
-
- 2x3 autosnelweg
Als er dan een bord moet, een flespaal aan de rechterzijde van het fietspad (op de manier zoals Attietattie hierboven omschrijft) past prima en geeft geen verwarring voor verkeer op de rijbaan.Mikjew schreef: ↑di 11 apr 2023, 19:23Het bord is inderdaad wel overbodig, maar voor de duidelijkheid zou ik het wel plaatsen. Het is namelijk erg smal onder die brug.Jackbauer1350 schreef: ↑di 11 apr 2023, 17:37 Volgens mij is een bord gewoon overbodig op die plek. En is het algemeen bekend dat bij ontbreken van een voetpad voetgangers van het fietspad gebruik dienen te maken.
Maar dan moet het wel goed natuurlijk...
-
- woonerf
Dat is inderdaad een beter plan. (en overigens ben ik geen expert op het gebied van verkeersborden)Attietattie schreef: ↑di 11 apr 2023, 23:43Hier heeft iemand niet zo goed het BABW gelezen. EenMikjew schreef: ↑di 11 apr 2023, 15:15 Hier heeft iemand niet zo goed het RVV gelezen...
Dat moet toch eenzijn met 'voetgangers op fietspad'' eronder? Dit suggereert namelijk dat de weg hier een fietspad wordt.
mag niet worden toegepast als er een ander bord voor is. Hier zou dus hooguit een
met onderbord 'op fietspad' kunnen komen. Dan snappen mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn ook dat er íets met voetgangers is waardoor men ze extra in de gaten moet houden. Dat ga je met een
niet voor elkaar krijgen.
Bord J37 (gevaar)
Toepassing
1 Dit bord wordt alleen toegepast, indien het gevaar niet door een ander bord van bijlage 1 van het RVV 1990 kan worden aangeduid.
-
- 2x2 autosnelweg
Oude verkeersborden van de gemeente Súdwest-Fryslân worden opnieuw gebruikt als broedplaats voor scholeksters.
Mooi initiatief om borden die 'over' zijn te recyclen én iets voor de vogelstand te doen.
Als ze nu maar geen zeldzame RVV '66 borden gebruiken
Mooi initiatief om borden die 'over' zijn te recyclen én iets voor de vogelstand te doen.
Als ze nu maar geen zeldzame RVV '66 borden gebruiken

-
- verkeersader
Even een vraag, de manier van het ophangen bij meerdere borden is toch dat de laagste letter in het alfabet de bovenste plek is?
Visser assen spreekt het, naar mijn idee, tegen:

Het tweede suggereert dat het op de manier C-A wordt gehangen (B altijd bovenaan?)

Welke van deze volgorde is de juiste volgorde?
Vanuit mijn brl cursus meen ik te herinneren dat de A altijd onderaan staat en dan omhoog werkend
Visser assen spreekt het, naar mijn idee, tegen:
Het eerste suggereert dat het op manier A-C wordt gehangen.visser Assen schreef:De verkeersborden moeten te allen tijde worden gecombineerd in de volgorde zoals deze is beschreven volgens RVV 1990
Dit houdt in de verkeersborden uit de categorie met hoogste letter in het alfabet onderaan komt te hangen
De verkeersborden moeten te allen tijde worden gecombineerd in de volgorde zoals deze is beschreven volgens RVV 1990
Dit houdt in de verkeersborden uit de categorie met hoogste letter in het alfabet onderaan komt te hangen

Het tweede suggereert dat het op de manier C-A wordt gehangen (B altijd bovenaan?)

Welke van deze volgorde is de juiste volgorde?
Vanuit mijn brl cursus meen ik te herinneren dat de A altijd onderaan staat en dan omhoog werkend
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.
-
- Hoofdmoderator
De onderste versie is correct: omgekeerd alfabetische volgorde.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- verkeersader

-
- Hoofdmoderator
Waar heb je die wijsheid vandaan? 
In ieder geval: nee. De L2 komt gewoon boven de B6 en de G3 komt gewoon boven de B1.

In ieder geval: nee. De L2 komt gewoon boven de B6 en de G3 komt gewoon boven de B1.
-
- verkeersader

EDIT: Dit ging om België, en dat is natuurlijk anders.
Laatst gewijzigd door Alex52889 op di 18 apr 2023, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hoofdmoderator
Jij hoeft maar één site te bekijken, en dat is die van het BABW. De rest negeren.

-
- 2x4 autosnelweg
Vraag: ik meen ergens te hebben gelezen dat een
niet geplaatst mag worden als fietsers geen voorrang hebben omdat mensen dat bord (onterecht) interpreteren als plek waar ze fietsers voorrang moeten geven. Maar ik kan het nergens terugvinden. Heeft iemand enig idee?

-
- Moderator

Had je al in de CROW-publicaties gekeken? M.n. Ontwerpwijzer fietsverkeer of Handboek verkeerstekens en markeringen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x3 autosnelweg
Ik heb de indruk dat die borden te pas en te onpas gebruikt worden, niet in het minst op plekken waar fietsers geen voorrang hebben.
-
- 2x4 autosnelweg
Goede tip. Daar vind ik echter helaas dat het wel zou moeten. Niet dat ik dat erg vind, alleen heb ik dus ergens in mijn achterhoofd het tegenovergestelde gezien en dat wil ik op zijn minst even teruglezen.
Gezocht op J24.

-
- expressweg
Nee, dat klopt niet. Het bord waarschuwt voor overstekende fietsers ongeacht de voorrangsituatie. Vergelijkbaar metAttietattie schreef: ↑di 18 apr 2023, 19:26 Vraag: ik meen ergens te hebben gelezen dat eenniet geplaatst mag worden als fietsers geen voorrang hebben omdat mensen dat bord (onterecht) interpreteren als plek waar ze fietsers voorrang moeten geven. Maar ik kan het nergens terugvinden. Heeft iemand enig idee?