Verkeersborden in Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie » do 08 jun 2023, 21:37

Alex52889 schreef: do 08 jun 2023, 21:27Is toch ook zo? Een :G3: bibeko is 50
Nee, bibeko is 50, punt. Daar verandert de :G3: niets aan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 08 jun 2023, 21:39

Alex52889 schreef: do 08 jun 2023, 21:29 Wat ik me afvraag, moet er altijd een gebod tot rechtdoor/afslaan staan wanneer een kruising/T-splitsing een eenrichtingswegen ( :C2:) bevat, of is dat alleen wanneer het :C2: niet goed te zien is?
Nee hoor, hoeft nooit. En de borden betekenen ook niet hetzelfde. Als er een voorwaarschuwing zou moeten staan, zou dat met bijvoorbeeld een :L10: kunnen.

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » do 08 jun 2023, 21:47

Mag wel, niet verplicht. Top.

Wel of geen 50 in het wild (plaats), is niet de officiële versie....
https://maps.app.goo.gl/C7skr99kjPYks2oY7
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 08 jun 2023, 21:54

Alex52889 schreef: do 08 jun 2023, 21:47Wel of geen 50 in het wild (plaats), is niet de officiële versie....
Nee hoor, nergens een kombord te zien. Bovendien:
De grens van de bebouwde kom, aangegeven door bord H1 en H2, wordt gekenmerkt door het begin van een langs de weg gelegen aaneengesloten bebouwing van zodanige omvang en dichtheid, dat een voor de weggebruiker duidelijk herkenbaar verschil in het karakter van de wegomgeving aanwezig is met een buiten de bebouwde kom gelegen weg. Ter plaatse van de komgrens moet een zodanige wijziging van wegkenmerken voorkomen dat het verschil in karakter van de weg voor en na bord H1 of H2 aldaar zoveel mogelijk benadrukt wordt.
Bovendien:
Bord :B1: (voorrangsweg)
Plaatsing

2 Buiten de bebouwde kom wordt dit bord geplaatst op enige afstand na zijwegen van de voorrangsweg. (...)
Verderop is een kruising en direct daarna staat een :B1:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 12 jun 2023, 13:03

Gezien in Klein-Groningen: een bord L20 Uitwijkplaats

Afbeelding
(locatie)

Zijn we op het niveau beland dat verkeersborden een onderbord nodig hebben met uitleg wat ze niet betekenen? :geenlach:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 12 jun 2023, 13:28

Daar voorziet de wet zelfs in.
1Onder verkeersborden aangebrachte onderborden kunnen inhouden:

a.een nadere uitleg van het verkeersbord;

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 13 jun 2023, 15:35

Tijdens een trip down memory lane op Streetview in de buurt van Pijnacker kwam ik deze tegen :

Pas op kan,
glad zijn!

Daar wordt een of andere kan vermanend toegesproken.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 13 jun 2023, 16:10

^^ Die komma kan ik niet ontwaren.

- 'Herhaling' met een hoofdletter stoort me.
- Die 115m stoort me. Moet 100 of 150 zijn.
- Die twee staande pijlen zouden kunnen kloppen, maar verderop zie ik een versmalling, dus ga ik er vanuit dat die me ook mogen storen.
- 'PAS OP KAN GLAD ZIJN' kan volgens mij ook met een :J20: dus stoort me. En ook daarvoor, onderkast.
- Stukje verderop stoort de tijdsaanduiding me.
- Het onderbord onder de :J39: daar verderop ga ik al helemaal niet bespreken. :facepalm:

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 13 jun 2023, 18:55

Attietattie schreef: di 13 jun 2023, 16:10 ^^ Die komma kan ik niet ontwaren.
Kommaneuker. Nou ja, dat ben ik eigenlijk al. Vond het wel leuk om er een draai aan te geven door een komma toe te voegen. ;)

De tekst PAS OP KAN GLAD ZIJN slaat op die stelconplaten aan de rechterkant van de rijbaan. Hopelijk is het tijdelijk, komt er weer een nette fietsstrook voor terug en verdwijnt dat bord. Het beeld is alweer van oktober 2022 dus grote kans dat het al gebeurd is.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 13 jun 2023, 20:10

Wesso schreef: di 13 jun 2023, 18:55 Kommaneuker. Nou ja, dat ben ik eigenlijk al.
:lol: :bloemetje:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 13 jun 2023, 21:06

Voor dit onderste bord is in Nederland geen variant. Terwijl dat soms best wel relevant kan zijn? Ik heb wel eens iets met onderborden gezien.

Afbeelding
Valtatie 4 Kemi Finland by European Roads, on Flickr

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 13 jun 2023, 21:33

^^ Zijn dit dan niet gewoon de Finse varianten van onze :C20: en :C21: ?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 13 jun 2023, 21:35

Voor dat bord rechtsonder was ik op zoek naar deze link toen Paoli me net voor was

https://maps.app.goo.gl/e87QYWH7RZPGqLkKA

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » di 13 jun 2023, 21:38

^^ Uhm, betekent het onderste bord dat een tandemasser (13t) minder last/druk op de weg mag uitoefenen dan een twee-assige oplegger (8+8=16t)?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 14 jun 2023, 0:27

Ik neem aan dat de druk op de wielen van een trailer maximaal 13 ton mag bedragen. Dus dat er theoretisch met beladen rekening moet worden gehouden dat er voldoende gewicht op de schotel ligt? :dontknow:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 14 jun 2023, 0:57

^^ wellicht heeft de as-afstand ermee te maken?
Schelpenpaadje schreef: ma 12 jun 2023, 13:03 Gezien in Klein-Groningen: een bord L20 Uitwijkplaats

(..)

Zijn we op het niveau beland dat verkeersborden een onderbord nodig hebben met uitleg wat ze niet betekenen? :geenlach:
Nu ja, een dergelijk bord komt veelal in de buitengebieden voor, niet in een smalle woonwijk. Enige duiding om het bedoelde vak leeg te houden is misschien wel op zijn plaats?

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 14 jun 2023, 7:54

^^ daar hebben we toch het bord :E1: voor? Het bordje dat er nu hangt is leuk, maar heeft verder geen status.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 14 jun 2023, 8:05

Het roept bij mij de vraag af wat überhaupt de juridische betekenis is van de borden L20 en L21.

Uit bijlage 1 RVV:
L20: Uitwijkplaats rechts van de weg
Voor zover ik kan vinden wordt er in de wettekst zelf niks specifieks over uitwijkplaatsen vermeld.

Moet je er gebruik van maken om uit te wijken?
Kennelijk niet (al heb je waarschijnlijk in de praktijk geen keus)

Mag je er op parkeren?
Een uitwijkplaats kan lijken op een parkeerstrook.
Maakt het bord L20 dat het onderdeel wordt van de rijbaan? In dat geval is de gefotografeerde situatie is een bubeko niet-voorrangsweg en zou je er mogen parkeren. Op voorrangswegen zou het afhangen of een uitwijkplaats wel of niet als deel van de rijbaan moet worden beschouwd.

Maakt een onderbord bij een willekeurig verkeersbord met de tekst "geen parkeerstrook" dat je ergens niet mag parkeren?

Als er in de wetgeving inderdaad verder niets beschreven staat beschreven waarvoor een passeerstrook wel of niet voor mag/moet worden gebruikt, dan vraag ik me af of dat niet alsnog mogelijk is.

Oftewel breidt de 'nadere uitleg' bij het verkeersbord L20 de werking uit (en klopt dit juridisch), of vormt het slechts een toelichting om misverstanden te voorkomen.

H_BD
dorpsstraat

Bericht door H_BD » wo 14 jun 2023, 8:17

Rein schreef: wo 14 jun 2023, 7:54 ^^ daar hebben we toch het bord :E1: voor? Het bordje dat er nu hangt is leuk, maar heeft verder geen status.
Als ik kijk naar de bestrating durf ik wel te stellen dat de uitwijkplaats op de foto geen onderdeel uitmaakt van de rijbaan.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 14 jun 2023, 8:35

Om te kunnen handhaven zou de betekenis van L20 moeten worden uitgebreid.

Of wegbeheerders moeten uitwijkplaatsen zo inrichten dat ze wel deel van de rijbaan uitmaken, of borden bijplaatsen die parkeren op een deugdelijke manier verbieden.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » wo 14 jun 2023, 11:11

Moet een weg die een autoweg is, aan beide zijden dat zijn of niet? Op de Batavierenweg is het namelijk zo dat richting het Nijmeegseplein het wél een autoweg bibeko is en richting het Gelredome niet.
Svenlo

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 14 jun 2023, 11:32

^^ Aannemelijk.

Het is een autoWEG, dus van bermsloot tot bermsloot. Bovendien mag je niet in de berm van een autoweg parkeren. Zou lullig zijn om eerst te keren (oh nee, mag ook niet), alvorens je in de middenberm gaat parkeren.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 14 jun 2023, 14:58

sven_engelen schreef: wo 14 jun 2023, 11:11 Moet een weg die een autoweg is, aan beide zijden dat zijn of niet? Op de Batavierenweg is het namelijk zo dat richting het Nijmeegseplein het wél een autoweg bibeko is en richting het Gelredome niet.
Rond hetzelfde kruispunt was dat eerder vanaf het Meldeplein ook het geval: https://www.google.com/maps/@51.9654789 ... ?entry=ttu

Een ander voorbeeld van een eenrichtingsautoweg is de Van Boetbergweg in Nijmegen richting de A73: https://www.google.com/maps/@51.8010127 ... ?entry=ttu
Attietattie schreef: wo 14 jun 2023, 11:32 ^^ Aannemelijk.

Het is een autoWEG, dus van bermsloot tot bermsloot. Bovendien mag je niet in de berm van een autoweg parkeren. Zou lullig zijn om eerst te keren (oh nee, mag ook niet), alvorens je in de middenberm gaat parkeren.
Niet in Nederland, maar in Marseille heb je dit curieuze geval waar het in één richting een autosnelweg (A557) is en de tegenovergestelde rijbaan een gewone route départementale (D4c) is (en een berm zul je hier tevergeefs zoeken): https://www.google.com/maps/@43.3204242 ... ?entry=ttu

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 14 jun 2023, 23:24

Rein schreef: wo 14 jun 2023, 7:54 ^^ daar hebben we toch het bord :E1: voor? Het bordje dat er nu hangt is leuk, maar heeft verder geen status.
Misschien is een onderbroken gele streep langs de kantlijn een beter idee, dat scheelt in ieder geval één bord in de directe nabijheid van een ander verkeersbord. Al kan dat, juridisch, wellicht geen argument zijn om een verkeersbord achterwege te laten natuurlijk.

Maar tja.. dan bedacht ik mij vandaag de volgende vraag: bij zo'n :E1: (of een gele onderbroken streep) kán je dus een bon krijgen indien je in dat passeervak stil staat te wachten op je tegenligger. Je staat immers stil, er is geen directe activiteit van in- of uitstappende passagiers.. dus ben je feitelijk (ook) aan het parkeren. :idea: ;)

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » do 15 jun 2023, 0:05

^^ Als je daar een bon voor kan krijgen dan kan dat bij iedere kruising in een parkeerverbodszone. Daar stop je immers ook regelmatig om ander verkeer voor te laten gaan.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 15 jun 2023, 0:08

Durashift schreef: wo 14 jun 2023, 23:24Maar tja.. dan bedacht ik mij vandaag de volgende vraag: bij zo'n :E1: (of een gele onderbroken streep) kán je dus een bon krijgen indien je in dat passeervak stil staat te wachten op je tegenligger. Je staat immers stil, er is geen directe activiteit van in- of uitstappende passagiers.. dus ben je feitelijk (ook) aan het parkeren. :idea: ;)
Je hebt parkeren, stilstaan en stoppen. Op de snelweg mag je niet stilstaan, maar als jouw voorgangers stopt door file, zou ik dat ook maar gewoon doen.

Sleepoog
polderweggetje

Bericht door Sleepoog » do 15 jun 2023, 8:21

H_BD schreef: wo 14 jun 2023, 8:17 Als ik kijk naar de bestrating durf ik wel te stellen dat de uitwijkplaats op de foto geen onderdeel uitmaakt van de rijbaan.
Dan plaatsen we toch gewoon een :E1: met onderbord "geldt ook voor de uitwijkstrook"

8-) 8-) :D

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 15 jun 2023, 9:41

Nogmaals, de juridische betekenis van L20/L21 is gewoon te beperkt.

Het onderbord is informatief maar niet handhaafbaar.
En nergens zou een inhaalstrook gebruikt moeten worden om te parkeren, want daarvoor worden ze niet aangelegd.

Een beetje zoals
:G13:
[Dus niet brommen]

Met als verschil dat het onderbord daarbij de aandacht vestigt op iets dat van het bord sowieso al niet mag. Waardoor het bord zonder onderbord dezelfde betekenis heeft.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 15 jun 2023, 9:50

Schelpenpaadje schreef: do 15 jun 2023, 9:41Het onderbord is informatief maar niet handhaafbaar.
En nergens zou een inhaalstrook gebruikt moeten worden om te parkeren, want daarvoor worden ze niet aangelegd.
Ik denk toch dat de rechter je gaat vertellen dat je op de rijbaan geparkeerd staat en je daardoor hinder veroorzaakt.

Ik adviseer veel wegbeheerders ook om borden :E1: te verwijderen omdat een handhaver altijd kan schrijven voor het blokkeren van de rijbaan.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 15 jun 2023, 10:02

Ik geloof ook wel dat je door daar te parkeren hinder veroorzaakt, d.w.z. de uitwijkstrook is dan niet meer te gebruiken, maar voor welke overtreding gaat de rechter precies een vonnis uitspreken?

Het is bubeko dus je mag op de rijbaan parkeren.
De hinder bestaat eruit dat verkeer elkaar ter plaatse niet meer kan passeren. Auto's die daar parkeren blokkeren de doorgang echter niet. Het bord informeert auto's die moeten uitwijken dat dit daar zou kunnen, in de wet staat niks over wat er moet of niet mag.

De rechter mag mij er vriendelijk op wijzen dat het niet zo handig en beleefd is voor mensen die de passeerstrook willen gebruiken, maar ik moet nog zien of een uitgeschreven prent stand houdt.