Verkeersborden in Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Coen Tunnel »

Wouter N14 schreef: di 18 mar 2025, 14:45 ^^ Dat is een interessante insteek. Bij niet-autowegen staat er geen :B2: voor een rotonde, maar voorrangsweg is inderdaad wel een voorwaarde voor een autoweg. Het zou zomaar een voortvloeisel daarvan kunnen zijn...
Een autoweg is slechts de facto een voorrangsweg door de bepalingen in het RVV 1990. Maar er staat meestal ook geen :B1: bij het begin van een autoweg, en dat lijkt me ook niet nodig.

Een :B6: lijkt me dan op zich voldoende om aan te geven dat je een voorrangskruising nadert, en daarna zal altijd een nieuw wegvak volgen, waardoor de autowegstatus automatisch opgeheven wordt. Bij de rotonde Gieten ontbreekt op de N34 vanuit Emmen nog altijd een :G4:. Vanuit Groningen staat dat bord er wel, maar vroeger stond er een :B2: (net als vroeger vanuit Emmen). Dat laatste lijkt me sowieso incorrect, want je bent nooit een :B1: tegengekomen.
Wouter N14 schreef: do 20 mar 2025, 19:19 ^^ Niet relevant want een rotonde is een nieuw wegvak en dus automatisch geen (onderdeel van de) autoweg.
Het kan wel een autoweg zijn (zoals het Rottepolderplein en vroeger de rotonde Joure), maar dan moeten de borden :G3: op de rotonde zelf geplaatst worden.

Bij de enige rotonde in Nederland die ik zo gauw kan bedenken waar alle takken een autoweg zijn (Ommerkanaal N36/N48/N340), staan geen borden :G4:, maar alleen borden :B6:. Na de rotonde wordt de :G3: uiteraard wel herhaald. De rotonde zelf is dan formeel geen autoweg, want het is een nieuw wegvak.

Geen rotonde, maar een interessante uit Groningen. Nieuw wegvak, geen :G3:, wel een :G4:: https://www.google.com/maps/@53.2202448 ... FQAw%3D%3D

Deze blijf ik ook altijd mooi vinden: https://www.google.com/maps/@52.587055, ... FQAw%3D%3D

Strikt genomen klopt het omdat je onherroepelijk op een autoweg uitkomt, maar je zit hier nog steeds in een :zone-60:.

De andere kant op staat er een :B6:: https://www.google.com/maps/@52.5870795 ... FQAw%3D%3D
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

^^ Een B1 is voorgeschreven in de Uvs BABW voor gelijkvloerse autowegen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Merkwaardig. Als die :B1: niet geplaatst wordt verandert dat feitelijk niks.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Thom schreef: do 20 mar 2025, 19:50 In de provincie Zeeland zie je toch regelmatig een :G4: vóór kruispunten.
Die zouden dan formeel niet nodig zijn, omdat een kruispunt dit opheft.

Maar het maakt het wel duidelijker. Inderdaad een grijs gebied in een land waarvan je denkt dat de toepassing van verkeersborden aardig dichtgetimmerd is.

Net zoals die :A1-60: en :B1: combinaties. Die mogen niet volgens de uitvoeringsvoorschriften van het BABW maar je ziet dat wel met enige regelmaat.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Of een bubeko wegvak van kilometers lengte met een :A1-70: wat bubeko alleen mag bij gevarenpunten.
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

Wouter N14 schreef: do 20 mar 2025, 19:52 En twee voorbeelden zijn rotondesituaties waar het nu juist om gaat, de andere twee zijn daadwerkelijke eindes van autowegen. Strikt genomen hoef je daar geen G4 te plaatsen vanwege het kruispunt, maar dat lijkt mij wel wenselijk.
Vlak voor de rotondesituaties ligt nog een kruispunt naar parallelwegen, daarom heb ik ze in het lijstje gezet. Strikt genomen hoef je dan geen :G4: te plaatsen, maar het maakt het voor de weggebruiker wel duidelijker als het er wel staat.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Chris schreef: do 20 mar 2025, 20:10
Thom schreef: do 20 mar 2025, 19:50 In de provincie Zeeland zie je toch regelmatig een :G4: vóór kruispunten.
Maar het maakt het wel duidelijker. Inderdaad een grijs gebied in een land waarvan je denkt dat de toepassing van verkeersborden aardig dichtgetimmerd is.

Net zoals die :A1-60: en :B1: combinaties. Die mogen niet volgens de uitvoeringsvoorschriften van het BABW maar je ziet dat wel met enige regelmaat.
Als je vaker met CROW richtlijnen werkt dan kom je er vanzelf wel achter hoe gebrekkig die in de praktijk vaak zijn. Veel hiaten en tegenstrijdigheden.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

^^ En als je ze erop wijst, halen ze hun schouders op en laten ze het zo. Ook als het juridisch onjuist is en zelfs gevaarlijk.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Chris schreef: do 20 mar 2025, 19:45 De N702 Buitenring heeft een aantal rotondes op een traject dat de status van autoweg heeft. Er is maar één G4 aanwezig, als vooraankondiging bij één rotonde (naar de aansluiting met de A6 toe). Die zou dan weg kunnen.
Ik zit even naar de ring Parkstad te kijken en ook daar is een G4 bij elke afrit geplaatst. Lijkt me eigenlijk niet meer dan logisch ondanks dat het juridisch niet nodig is. Wat wel bijzonder is, is dat Limburg de autoweg vaak aan het begin van afritten opheft en niet pas aan de kruising wat betekent dat bijvoorbeeld hier en hier al een maximumsnelheid van 80 geldt.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Over juridisch verwarrende dingen gesproken, ik heb er eentje gevonden in Wijchen. Aan de Hernenseweg begint de autowegstatus vóór de kruising met een ventweggetje, alleen wordt ie na de kruising niet herhaald. Vanuit de ventweg kan men dus links de autoweg op draaien. Dus of we hebben hier de kortste autoweg van Nederland of de plaatsing van het bord is verkeerd en moet de ventweg een :D5: krijgen die alleen voor langzaam verkeer geldt.

Daarnaast zou hier op de Drutenseweg de G3 dus herhaald moeten worden na de kruising omdat de kruising de autoweg opheft...
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Aangezien de N845 even verderop afgewaardeerd gaat worden naar GOW, lijkt mij de kans groot dat ook die paar honderd meter autoweg op de Hernenseweg er binnen niet al te lange tijd aan gaat geloven. Dan is dit probleem ook weer verholpen.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Wouter N14 schreef: do 20 mar 2025, 19:19 ^^ Niet relevant want een rotonde is een nieuw wegvak en dus automatisch geen (onderdeel van de) autoweg.
Ok, maar weet iedereen dat? Ik durf te wedden dat het overgrote deel van de weggebruikers dat niet weet. In die zin zou je die :G4: ook als een verduidelijking kunnen beschouwen.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Wouter N14
Moderator

^^ En om diezelfde reden staat het land vol met o.a. borden :A1-50: en :A2: :roll:
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

:denk:
Elke toerit op een auto(snel)weg is ook een nieuw wegvak, toch herhalen we dan de :G1: of :G3: niet. Ik zou betogen dat het dus als 'zone' wordt toegepast, en daarmee hoort op elke afrit wel degelijk een :G2: of :G4: te staan. Op alle recentere autowegen is dat ook zo gedaan.

https://maps.app.goo.gl/BVMNrZsDrDHt7Ja47
https://maps.app.goo.gl/WLEytVaZnBZoD7Y29
https://maps.app.goo.gl/gLKmcBMBPQdkWxLw6
https://maps.app.goo.gl/Bw55kDERJVoYmLGT6
https://maps.app.goo.gl/3fZBJguXhtWDaiXYA
Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren »

Op de ongelijkvloerse autowegen van de provincie Drenthe staat wel vaak een bord :G3: aan het einde van de invoegstrook (voorbeeld).

Ik meende mij te herinneren dat in de Uitvoeringsvoorschriften BABW stond dat dat niet de bedoeling is, maar bij nader inzien gaat dat over het bord :B1: . In de CROW richtlijn Verkeerstekens staat dit wel genoemd bij het bord :G3: .
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
Joopjr
dorpsstraat

Bericht door Joopjr »

De doodlopende Erik de Rodeweg eindigt als eenrichtingsstraat.
Afbeelding

Deze openbare weg eindigt bij 2 prive terreinen waar de toegang met een slagboom geregeld is en je dus niet zomaar op kan rijden.
Afbeelding
Attietattie
2x5 autosnelweg

Boeiend. Je mag er toch alleen maar met de (brom)fiets in. Die kan wel onder de slagboom door. :top:
Joopjr
dorpsstraat

Bericht door Joopjr »

Attietattie schreef: do 27 mar 2025, 7:46Je mag er toch alleen maar met de (brom)fiets in.
Bovenstaande foto was al wat ouder (2021), ik ben er afgelopen week nog langs gereden en het :G12a: bord is gedraaid.

Afbeelding

Is het gebruik van :C22c: beperkt tot nul-emissiezones? Ik ben een bouwplaats tegengekomen waar hij bij een van de ingangen staat, aan de andere kant hangt geen vergelijkbaar bord.
Afbeelding
H_BD
dorpsstraat

Bericht door H_BD »

Attietattie schreef: di 29 mar 2022, 21:23 In Den Haag heb ik ze ook uit moeten leggen hoe men een tijdelijk parkeerverbod voor werkzaamheden moesten plaatsen. Dus omdat het ergens zo gebeurt, is voor mij absoluut nooit een reden om aan te nemen dat het juist is. Dat zou echt een héél slecht uitgangspunt zijn voor een jurist, verkeerskundige of rechter.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/494960 ... -onterecht
Bart
autoweg

Bericht door Bart »

Joopjr schreef: za 29 mar 2025, 18:28 Is het gebruik van :C22c: beperkt tot nul-emissiezones? Ik ben een bouwplaats tegengekomen waar hij bij een van de ingangen staat, aan de andere kant hangt geen vergelijkbaar bord.
Afbeelding
In het RVV (art. 86e) staat:
Art. 86e, lid 1: De geslotenverklaring krachtens verkeersbord C22c van bijlage 1 vanwege een nul-emissiezone is met ingang van 1 januari 2025 van toepassing op bedrijfs- en vrachtauto’s, met uitzondering van emissieloze voertuigen.

Art. 86e, lid 2: Onder verkeersbord C22c wordt onderbord C22c1 geplaatst.
In de bijlage bij het RVV (bord C22c) staat over bord C22c: Gesloten voor bedrijfs- en vrachtauto’s vanwege nul-emissiezone

De betekenis van het bord heeft dus alleen betrekking op niet -emissieloze bedrijfs- en vrachtauto's. In art. 1 RVV (definities en reikwijdte):
vrachtauto: motorvoertuig, niet ingericht voor het vervoer van personen, waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3500 kg;
bedrijfsauto: bedrijfsauto als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen; (waarin staat: een voertuig op vier of meer wielen, en ingericht voor:
a.het vervoer van goederen, of
b.het uitvoeren van andere werkzaamheden;
in ieder geval wordt als bedrijfsauto aangemerkt een voertuig van de voertuigcategorie N;
Ik zou zeggen: het bord is beperkt tot geslotenverklaringen voor niet-emissieloze voertuigen. Echter, wellicht is dit bord aan het begin van een bouwplaats geplaatst door een bouwbedrijf? Daarmee zou het nog steeds niet de bedoeling zijn, maar dan kan ik het nog wel begrijpen.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...
ThatPCDude
polderweggetje

Re: Geschiedenis en toekomst van de Nederlandse bewegwijzering

Bericht door ThatPCDude »

Een tijdje terug zag ik al een foto van een verschrikkelijk gemeentelijk brouwsel van de gemeente Heemskerk. Deze op de rotonde Jan Ligthartstraat/Breedslaglaan/Wegacker kan er denk ik nog wel bij, compleet met eveneens veel te kleine vooraankondiging:
Afbeelding

Hier hing voorheen een correcter onderbord "uitgezonderd bestemmingsverkeer", maar waarom dit er nou weer van gemaakt moest worden...

Edit: dank voor het verplaatsen naar het goeie toppik. Er zijn er zo veel dat ik nog ff m'n draai moet vinden hier :s
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Deze zie je denk ik niet zo vaak:
Afbeelding
A27 Viaduct Steenenhoek 15 by European Roads, on Flickr

Situatie:
Afbeelding
Attietattie
2x5 autosnelweg

^^ Mocht iemand anders ook benieuwd zijn waar dit is: https://maps.app.goo.gl/ufEcvvcCBXKHZBJF8
JB81
autoweg

Bericht door JB81 »

Herkende het meteen. In knooppunt Gorinchem liggen nog twee van die doorsteekjes om de bus zo veel mogelijk van de vluchtstrook gebruik te kunnen laten maken. Er rijden ook best wat lijnbussen op dit stuk A27.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Weet iemand over welk verkeersbord men het in onderstaand artikel heeft? En zo ja, is daar een foto/locatie van?

https://www.verkeerskunde.nl/artikel/ni ... ombinaties
Enne gojje mins blieft altied leave.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Dat zal dit bord zijn: https://maps.app.goo.gl/A6jhhhLgj5CfaMHD8
Eigenlijk wel bijzonder dat het 20 jaar later nog steeds niet in het RVV is opgenomen.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Ah, top. In mijn herinnering waren hier ook blauwe borden van, maar misschien zit ik er naast.
Enne gojje mins blieft altied leave.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

^^ Die zijn er ook. Bijvoorbeeld hier op de N34: https://www.google.com/maps/@52.9540795 ... FQAw%3D%3D
Wouter N14
Moderator

Het wordt een informatiebord en zal daarom niet in het RVV (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens) worden opgenomen.
Raar en onjuist, hoofdstuk L van de RVV-borden zíjn informatieborden.
Vrachtchauffeurs gaven in het verleden al aan weinig baat te hebben bij snelheidsborden die meer op personenauto's zijn geënt.
Er moet sowieso eens gekeken worden naar het aanduiden van bogen in snelwegen en knooppunten. Het lijkt complete willekeur van (advies)snelheid, soort bochtschilden etc.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Wouter N14 schreef: wo 07 mei 2025, 11:11Er moet sowieso eens gekeken worden naar het aanduiden van bogen in snelwegen en knooppunten. Het lijkt complete willekeur van (advies)snelheid, soort bochtschilden etc.
De regels daaromtrent zijn anders klip en klaar. Alleen als er bij een verkeersveiligheidsaudit wordt gegild dat er tóch borden moeten komen, haal je als aannemer je schouders op en plaats je ze toch maar gewoon. En vermoedelijk denken ook de wegbeheerder en opdrachtgever: "Als ik nu voet bij stuk hou en er gebeurt iets, dan ben ik aan de beurt. Dus lamagaan."