Verkeersborden in Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23006
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Wouter N14 »

^^ Ach langs diezelfde weg staan nog RVV66-borden dus je weet genoeg over de professionaliteit van die organisatie.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
Joshua
autoweg
Berichten: 1508
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: WAL. , BELG.

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Joshua »

Steyn_E schreef: do 23 okt 2025, 17:12 Ach, als zelfs RWS niet weet wanneer je welk bord gebruikt... https://maps.app.goo.gl/HPwQpas5c5eqXVFUA
Het bord hier is ook even goed hoor, zo om een verplicht naar rechts aan te duiden. Het is geen al te groot probleem om meteen aan te pakken.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6765
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Seat Ibiza »

Joshua schreef: do 23 okt 2025, 18:37 Het bord hier is ook even goed hoor, zo om een verplicht naar rechts aan te duiden. Het is geen al te groot probleem om meteen aan te pakken.
Ik wil niet zeggen dat het onduidelijkheid geeft, maar het is en blijft gewoon fout. Er zijn twee opties:

:C4: of :D5:
Gebruikersavatar
Joshua
autoweg
Berichten: 1508
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: WAL. , BELG.

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Joshua »

Oh het voorbeeld bord bestaat blijkbaar dus niet meer, raar dat het daar dan nog staat. In België is dat anders geregeld daar staat :D5: / :D5L: voor een kruisingspunt en dat in Nederland niet meer bestaande verkeersbord dat staat er dan achter.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6765
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Seat Ibiza »

Joshua schreef: do 23 okt 2025, 19:16 In België is dat anders geregeld...
Daarom heet dit topic ook "Verkeersborden in Nederland" ;)
Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door paolie »

Joshua schreef: do 23 okt 2025, 19:16 Oh het voorbeeld bord bestaat blijkbaar dus niet meer, raar dat het daar dan nog staat. In België is dat anders geregeld daar staat :D5: / :D5L: voor een kruisingspunt en dat in Nederland niet meer bestaande verkeersbord dat staat er dan achter.
Het voorbeeldbord bestaat wel degelijk :D4: en is, wil je hier überhaupt een bord plaatsen, ook de beste optie. Maar dan wel op de juiste plek geplaatst, rechts van de weg, met de pijl naar boven.
Gebruikersavatar
Joshua
autoweg
Berichten: 1508
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: WAL. , BELG.

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Joshua »

Ik bedoel het voorbeeldbord dat daar specifiek hangt bestaat wel in België: naar rechts/links wijzend.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door paolie »

^^ ah dat bedoel je. Ja, dat klopt. Daarentegen hebben wij weer de liggende variant voor eenrichtingsverkeer :C4: die jullie weer niet kennen.
Alex52889
verkeersader
Berichten: 901
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Alex52889 »

Steyn_E schreef: do 23 okt 2025, 17:12 Ach, als zelfs RWS niet weet wanneer je welk bord gebruikt... https://maps.app.goo.gl/HPwQpas5c5eqXVFUA
Wel vaker gehad. Ook ooit een :G2: gezien met onderbord "komende 2km"...echter, de snelweg hield pas ná 2km op. En wordt ook niet binnen 2km weer een snelweg.
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4317
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door sven_engelen »

Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15257
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie »

^^ Ja, dat is dus zo ongeveer het tegenovergestelde.

Ik neem aan dat Alex12345 zoiets bedoelt:
Afbeelding

Die staande pijltjes maken het bord volledig fout. En zonder pijltjes klopt ie.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door paolie »

^^ Met die pijltjes maakt RWS vrijwel doorlopend fouten. Zoveel zelfs dat ik er moedeloos van word.
Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 18187
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Kaaiman »

^^
Enorm verkeersplein bij De Wijk: https://maps.app.goo.gl/ySUcbZ6vgnrjB3BN6
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23006
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Wouter N14 »

De gemeente Venlo gaat binnenkort nieuwe komborden plaatsen met daarop ook de naam in dialect.
https://omroepvenlo.nl/nieuws/artikel/w ... -van-venlo
Gelukkig nog wel zonder symbooltje - al is daar ook gewoon geen plek voor...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4317
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door sven_engelen »

^^ Ik vind het belachelijk dat de nieuwe komborden meteen de naam in het dialect bevatten. Het voegt werkelijk helemaal niets toe behalve onnodige bordvulling. Dat geld zou beter gespendeerd kunnen worden aan de bewegwijzering in de stad die aan vervanging toe is. (Dat gaat ook gebeuren gelukkig)
Jutter
dorpsstraat
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 08 feb 2017, 0:48
Locatie: Den Helder

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Jutter »

Parkeren hier geldt alleen voor sleepwagens?

Afbeelding
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15257
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie »

^^ Correct. Behalve op de 30e en 31e, dan mag iedereen er parkeren in verband met werkzaamheden. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32773
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Palance »

Rhoon: Een oude versie van :G5: ?
https://maps.app.goo.gl/S8sPxZwuCqnjCCPL7
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Gebruikersavatar
Joshua
autoweg
Berichten: 1508
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: WAL. , BELG.

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Joshua »

^^ In België wijkt het soms ook af dan normaal.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 11332
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Rein »

Palance schreef: za 01 nov 2025, 13:07 Rhoon: Een oude versie van :G5: ?
https://maps.app.goo.gl/S8sPxZwuCqnjCCPL7
Feitelijk een RVV 1966 bord. Ergens begin jaren '80 is het 'oude' RVV 1966 woonerfbord (zie foto hieronder) vervangen door dit nieuwe RVV 1966 woonerfbord. Vanaf RVV 1990 heeft het autootje meer vierkante koplampen. Waarschijnlijk zal die wijk en dat woonerf dus midden jaren tachtig tot begin jaren negentig zijn opgeleverd,.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32773
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Palance »

Er ontbreekt een streepje (in dit geval naar rechts) op het onderste bord.
Afbeelding
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6765
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Seat Ibiza »

Palance schreef: za 15 nov 2025, 16:03 Er ontbreekt een streepje (in dit geval naar rechts) op het onderste bord.
Het bovenste bord heeft dan weer een streepje teveel... Dat had een :B5: moeten zijn.

Daarnaast: behoort afbuigende voorrang niet altijd vergezeld te gaan van een :B1: ?
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43239
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Vinny »

Staat dat in de richtlijnen? In principe lijkt het me niet verplicht.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 11332
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Rein »

^^ Volgens mij kan het allebei.

Ik heb het trouwens ook wel gezien waarbij de 'weg van rechts' in een uitritconstructie ligt en er dus geen bord :B1: en ook geen bord :B5: hangt. Formeel mag/kan dat dus niet.
Piles
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Piles »

^^ zoals dit pareltje? https://maps.app.goo.gl/gbsjUxDoTh1bJMD67?g_st=ac
Afbuigende voorrangsweg, maar dan met kruisende fietsers in de voorrang.
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15257
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie »

^^ Die afbuigende voorrang kan ik nergens vinden. :dontknow: Ik zie wel twee uitritconstructies.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Piles
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Piles »

^^ waarom hangen er dan wel van die zwart-witte bordjes? Waarvan 1 onder de :G11: ...
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43239
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Vinny »

Attietattie schreef: zo 16 nov 2025, 1:45 ^^ Die afbuigende voorrang kan ik nergens vinden. :dontknow: Ik zie wel twee uitritconstructies.
Dat bord staat onder het fietspadbord. Ik denk dat ze dat beter kunnen weghalen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15257
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie »

Die onderborden heb ik wel gezien. Maar er hangt geen voorrangswegbord boven. Dus geen afbuigende voorrang.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
caertandes
zandpaadje
Berichten: 19
Lid geworden op: do 08 mei 2025, 14:53

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door caertandes »

Ik heb gespeurd maar niets hierover op dit forum gevonden (wat ik haast niet geloof), dus hierbij:

Per 1 januari 2026 wordt het bord voor milieu- en zero-emissiezones vervangen. Gemeenten moeten voor hun zones tussen 1 januari en 1 juli 2026 de oude borden vervangen. Het nieuwe ontwerp gebruikt een symbool en is in mijn optiek vele malen beter dan het oude. Het oude bord leek meer een soort verbod op milieuzones door de tekst in de rode cirkel.

Oude bord boven en nieuwe bord (in wat bedroevende kwaliteit) onder:
Afbeelding

Bekendmaking in het Staadsblad:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 5-265.html

In Enschede staat al een tijdje zo'n bord, al betwijfel ik ten zeerste of het tot de invoering juridisch hout snijdt.
https://www.google.com/maps/@52.2224696 ... FQAw%3D%3D

Afbeelding
Tot de dood ons scheidt of de schijt ons doodt