Verkeersborden in Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Via
2x5 autosnelweg

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Via »

Coen Tunnel schreef: zo 21 dec 2025, 23:56 Hoe vaak komt een :J8: eigenlijk voor voorafgaand aan een kruising waar de voorrang geregeld is? In dit geval met een :B5:. De uitvoeringsvoorschriften BABW zeggen er niks over, maar het is volgens mij wel een combinatie die maar zelden voorkomt.
Nu ik het nazoek zie ik dat het klopt wat je zegt. Ik was in de veronderstelling dat dit expliciet alleen bij gelijkwaardige kruisingen gebruikt mocht worden.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Ik was ook in die veronderstelling, maar ik zocht het toch maar even na in de Uitvoeringsvoorschriften BABW en daar stond er niks over.

In de praktijk zal het voor >95% van de borden :J8: wel zo zijn dat ze bij een gelijkwaardige kruising geplaatst worden.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Het is geen regel. Het heeft vroeger ergens in een CROW-richtlijn gestaan die volgens mij niet meer bestaat/te raadplegen is.

Conclusie: nu is het een ongeschreven regel. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

In deze straat in Utrecht mochten de bewoners vandaag de auto verhuizen naar de overkant:
Afbeelding

(aan de andere kant staat hetzelfde bord, maar dan met onderbord 'oneven jaren')
Attietattie
2x5 autosnelweg

^^ Vroeger was het best gangbaar dat je de eerste helft van de maand aan de ene kant (niet) mocht parkeren en de tweede helft van de maand gold dat voor de andere kant van de weg.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Yep, daar waren zelfs speciale borden voor. Een :E1: en :E2: met daarin bijvoorbeeld een Romeinse I en II.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Coen Tunnel
Voorzitter

Hajo schreef: vr 02 jan 2026, 11:17 ^^ Yep, daar waren zelfs speciale borden voor. Een :E1: en :E2: met daarin bijvoorbeeld een Romeinse I en II.
Die borden met de Romeinse I en II (50a en 50b) waren voor even en oneven dagen.

50c en 50d waren voor halve maanden, en hadden 1-15 en 16-31 in het bord staan, zoals dit exemplaar (een 50c):

Afbeelding
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ en gold het verbod dan van 1-15 of van 16-31?
Attietattie
2x5 autosnelweg

^^ 1-15 aan de linkerzijde van de straat.
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

Van 1-15 aan de linkerkant van de weg, van 16-31 aan de rechterkant van de weg.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

In België bestaat het trouwens nu nog altijd tot:
TOEVOEGING
Afbeelding
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

keokiracer schreef: za 03 jan 2026, 0:46 Van 1-15 aan de linkerkant van de weg, van 16-31 aan de rechterkant van de weg.
Er waren dan twee versies van het bord neem ik aan? Voor verkeer dat vanaf de andere kant de straat in kwam rijden.
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Ja, de omgekeerde versie was bord 50d.
Coen Tunnel
Voorzitter

Foute bebording in Zwolle. Bord :J37: in plaats van bord :B5:.

https://www.google.com/maps/@52.5236898 ... FQAw%3D%3D

Ook vanaf de andere richting gaat het verkeerd en staat er een :J37:, terwijl hier een uitritconstructie zit en er geen aanvullende bebording nodig is:

https://www.google.com/maps/@52.523373, ... FQAw%3D%3D
Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren »

^^ Aan beide kanten van de uitritconstructie hoort geen :B5: of het onderbord toegepast te worden, want er is geen sprake van een voorrangskruispunt, en die onderborden horen voor zover ik weet alleen toegepast te worden onder borden uit de B-serie (voorrang).

Ik denk dat de wegbeheerder hier juist bewust wél :J37: heeft bedoeld, om de weggebruiker erop te attenderen dat de rechtstand wordt onderbroken door een uitritconstructie. Als ik zo op Street View kijk, valt de uitritconstructie helemaal weg in het asfalt. Het is allebei dezelfde grijze kleur, er is geen verschil in wegbreedte, en de schaduwwerking van de bomen helpt ook niet. Het zou me niet verbazen als er meerdere keren voertuigen (die gewoon rechtdoor rijden op de weg) met forse snelheid zich kapot hebben gereden op die uitritconstructie, omdat die bijna onzichtbaar is.

Dus de wegbeheerder wilde een :J37: neerzetten om te communiceren "kijk uit, dit is geen rechtstand, er zit een uitritconstructie". Voor het onderbord is de keuze toen kennelijk gevallen op een onderbord dat eigenlijk alleen bestemd is voor voorrangskruispunten. De wegbeheerder had ook kunnen kiezen voor een :J38: (hoewel dat ook niet echt correct is), of de uitritconstructie beter zichtbaar maken en logischer in het wegontwerp positioneren, zodat er überhaupt geen bord nodig is.

Nog een onjuist gebruik van een onderbord: Klinkertunnel, Sappemeer. De onderdoorgang rechtdoor heeft een hoogtebeperking van 2,90 m. Maar er hangt ook een onderbord met een pijl naar links onder het bord :C19: . Heeft de weg naar links dan ook een hoogtebeperking van 2,90 m, en kan een bestuurder van een hoog voertuig hier niets anders dan keren? Nee, de wegbeheerder bedoelde met die pijl natuurlijk dat bestuurders van voertuigen hoger dan 2,90 m juist wél naar links moeten. :roll:
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
Attietattie
2x5 autosnelweg

^^ Die laatste is niet best zeg. Die is gewoonweg gevaarlijk.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Sowieso een hoogtebeperking van 2,9 meter in een GOW toepassen :hm:
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Die drempel voel je ook wel als je netjes 50 rijdt :nahzeg:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
caertandes
zandpaadje

Bericht door caertandes »

Een bord G5 uitgevoerd als hectometerpaaltje. Het ziet er niet heel verkeerd uit op zich.
https://www.google.com/maps/@51.8395187 ... MUgBUAM%3D
Afbeelding
Tot de dood ons scheidt of de schijt ons doodt
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Beter dan deze combinatie met onderborden: https://maps.app.goo.gl/VFM5ppnXu7N9NJVt7
Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren »

Mag je hier met een tractor of brommobiel nu wel of niet in?

Afbeelding
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

^^ Aangezien het onderste bord geen uitzondering heeft mogen die er niet in. Maar welke ambtenaar verzint het om dit te plaatsen. Zelfs een kind van 3 snapt nog dat dit gek is.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Normaal lees je van boven naar onder. En dus heft het onderste bord (dat je als laatste ziet) het bovenste op, zou ik zeggen.

Dus nee, ze mogen er niet in.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Attietattie
2x5 autosnelweg

^^ De volgorde waarin je leest maakt niets uit. Het onderste bord heeft simpelweg geen onderbord dat de werkingssfeer beperkt, dus geldt het 'hele bord'.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

^^
En als links en rechts verschillen? ;)
https://maps.app.goo.gl/kgtww6bNTKVFJkxQ9
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

^^ Als je dit als ambtenaar verzint, dien je op staande voet te worden ontslagen en mag je nooit meer in een gelijke functie werken :nuts:

Hoe krijg je het voor elkaar om een eenrichtingsweg aan te geven in 2 verschillende richtingen en aan de ene kant lijnbussen te zetten en de andere kan uitgezonderd alle bussen.

Juridisch zou ik overigens zeggen dat in dit geval de rechterkant geldig is. Borden aan de linker kant (op een paar uitzonderingen na) zijn alleen ter ondersteuning en mogen niet uitsluitend links worden geplaatst.

Ter plekke lijkt alleen de eenrichtingsweg te zijn zoals aan de linkerkant staat. Aan de andere kant bij de slagbomen staat immers ook dat het eenrichtingsverkeer is vanaf de andere kant en staan de voorrangsborden ook op die richting georiënteerd.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Hier haak ik ook af, hoe slecht kun je het doen.
Nog een discrepantie, bord :F13: gaat expliciet over lijnbussen, terwijl het onderbord rechts alle bussen toelaat.
Als ik even snel zoek lijkt er geen verkeersbesluit voor te zijn genomen. Terug naar school, Maastricht :nothanks:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
LennyKravitz
autoweg

Bericht door LennyKravitz »

https://maps.app.goo.gl/kfENYrJNDuYMVg6KA

Dat verbod tot stilstaan... buiten het feit dat ik het raar vind omdat er een keerlus van de bus verderop ligt... wat boeit het onderbord? Waarom is een verklaring nodig?
It aint over 'till it's over...
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Hier is dan weer een keerlus zonder stop-/parkeerverbod: https://maps.app.goo.gl/rxgWxBh7q4kgKSRD7
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Attietattie
2x5 autosnelweg

LennyKravitz schreef: di 27 jan 2026, 19:48 https://maps.app.goo.gl/kfENYrJNDuYMVg6KA

Dat verbod tot stilstaan... buiten het feit dat ik het raar vind omdat er een keerlus van de bus verderop ligt... wat boeit het onderbord? Waarom is een verklaring nodig?
Een weggebruiker is eerder genegen zich aan een verkeersbord te houden, als hij/zij begrijpt welk nut het teken heeft.

Je zou het hier onder kunnen gooien.
Onder verkeersborden kunnen onderborden worden geplaatst.

Deze onderborden kunnen:

een nadere uitleg van de op de verkeersborden voorkomende aanduiding inhouden;