Verkeersborden in Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

LennyKravitz
autoweg

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door LennyKravitz »

https://maps.app.goo.gl/K8BQKB3aFuWJG3Cw8

Wat een straatnaam - gelukkig wel met in kleine letter eronder een uitleg... :rofl2:
It aint over 'till it's over...
RdG
dorpsstraat

Bericht door RdG »

Op de Wintelresedijk in Oirschot een bordje 'Toeristisch fietsverkeer' :dontknow:
Volg mijn werk als monteur DVM systemen op X/Twitter!
LennyKravitz
autoweg

Bericht door LennyKravitz »

RdG schreef: wo 28 jan 2026, 7:41 Op de Wintelresedijk in Oirschot een bordje 'Toeristisch fietsverkeer' :dontknow:

Die moeten ze overal in de Amsterdamse grachtengordel plaatsen :D
It aint over 'till it's over...
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Seat Ibiza schreef: zo 25 jan 2026, 19:56 ^^
En als links en rechts verschillen? ;)
https://maps.app.goo.gl/kgtww6bNTKVFJkxQ9
Ik heb dit tijdens overleg met de gemeente Maastricht aangehaald en dit blijkt tijdens de plaatsing mis te zijn gegaan. De verkeersvoering was in de eerste maanden andersom. Het rechter bord had weggehaald moeten worden en dat is niet gedaan. Het viel de nieuwe verkeerskundige deze week tijdens het fietsen ook al op dus dit wordt zeer binnenkort opgelost :top:
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

^^ Hoop alleen wel dat die de rechter borden niet alleen weghaalt, maar ook gelijk dezelfde borden als links plaatst. Anders klopt het eigenlijk nog steeds niet, aangezien deze borden niet uitsluitend links mogen staan (alleen ter ondersteuning)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

sven_engelen schreef: za 31 jan 2026, 10:17 dus dit wordt zeer binnenkort opgelost :top:
Hebben ze de verantwoordelijke ook op staande voet ontslagen en een levenslang werkverbod in de sector gegeven, zoals eerder in het topic werd voorgesteld? :hap:
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

sven_engelen schreef: za 31 jan 2026, 10:17
Seat Ibiza schreef: zo 25 jan 2026, 19:56 ^^
En als links en rechts verschillen? ;)
https://maps.app.goo.gl/kgtww6bNTKVFJkxQ9
Ik heb dit tijdens overleg met de gemeente Maastricht aangehaald en dit blijkt tijdens de plaatsing mis te zijn gegaan. De verkeersvoering was in de eerste maanden andersom. Het rechter bord had weggehaald moeten worden en dat is niet gedaan. Het viel de nieuwe verkeerskundige deze week tijdens het fietsen ook al op dus dit wordt zeer binnenkort opgelost :top:
Mooi. Volgt er ook nog een verkeersbesluit?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Roger L
zandpaadje

Bericht door Roger L »

Nog een mooi staaltje uit Maastricht.
De foto is achter de paywall pop up zichtbaar te krijgen met afbeelding bekijken

https://www.limburger.nl/regio/maastric ... 30200.html

Leuke carnavalslichten, maar wat is de geldigheid.
Het 2e onderbord heeft volgens mij geen toegevoegde waarde. Overdag is het verbod niet van toepassing (imho).
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ de lichten hebben geen juridische waarde. Ze kunnen wel het bord verduidelijken, mits de kleuren overeenkomen met de venstertijden.
Dat tweede onderbord is inderdaad erg vreemd en met deze venstertijden totaal niet nodig.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Roger L schreef: di 03 feb 2026, 20:04 Nog een mooi staaltje uit Maastricht.
De foto is achter de paywall pop up zichtbaar te krijgen met afbeelding bekijken
Zonder paywall: https://archive.ph/6jPBf
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Ja, dit zijn altijd van die leuke borden. Moet je (ik) omdenken wanneer je er nu wél in mag. Tiel doet dit ook zo, verwarrend vind ik.
Want gebruikelijk is het (naar mijn ervaring) om op een (24/7) gesloten verklaring een uitzondering te maken.

De venstertijd voor laden en lossen moet wel bekend gemaakt worden maar dan inderdaad zonder het woord uitgezonderd.

Pakkans op een boete wordt klein, denk ik.
(..)De eerste maand worden automobilisten door verkeersregelaars of handhavers geïnformeerd over de nieuwe regel. Wie daarna toch voorbij het rode verkeerslicht de straat inrijdt en op heterdaad betrapt wordt, riskeert een boete.
Zal het écht zo duur zijn om voor een jaar een ANPR camera te huren (op een statief, zoals een Bouwbeveiligingscamera) en die aan te sluiten op het (vast al) bestaande cameranetwerk voor toezicht op de binnenstad en waardoor de BOA vanachter het bureau kan verbaliseren?
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Afbeelding
Ja maar hoe zit het dan met de óverige werkdagen?!?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Chris schreef: zo 01 feb 2026, 15:40
sven_engelen schreef: za 31 jan 2026, 10:17 dus dit wordt zeer binnenkort opgelost :top:
Hebben ze de verantwoordelijke ook op staande voet ontslagen en een levenslang werkverbod in de sector gegeven, zoals eerder in het topic werd voorgesteld? :hap:
Dan zou Maastricht geen enkele verkeerskundige meer hebben ;)
ard-jan
polderweggetje

Bericht door ard-jan »

Roger L schreef: di 03 feb 2026, 20:04 Nog een mooi staaltje uit Maastricht.

Leuke carnavalslichten, maar wat is de geldigheid.
Het 2e onderbord heeft volgens mij geen toegevoegde waarde. Overdag is het verbod niet van toepassing (imho).
Ik heb zelf meegedaan als bewoner van dit gebied aan de werkgroep die hiervoor is opgericht. Buiten dat dit een hels karwei was om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen, was het daarnaast een hels karwei om duidelijk op de borden te krijgen wat er nu wel en niet mag. Ikzelf vind met name het onderbord dat laden en lossen verboden is na 12 uur, erg onduidelijk geworden. Het woord 'uitgezonderd' klopt volgens mij niet, want laden en lossen is niet een uitzondering op een inrijverbod, lijkt mij.

Ik doe tevens mee aan de maandelijkse evaluatie. Het 'stoplicht' wordt nog aangepast (de onderste lantaarn krijgt een laad-los-symbool ipv het huidige busje en vrachtwagentje).
Als er vanuit jullie suggesties zijn om de bebording anders aan te pakken, lees ik die graag, en neem ik ze mee richting de gemeente. De volgende evaluatie staat gepland voor eind maart.
Datakneder
polderweggetje

Bericht door Datakneder »

ard-jan schreef: za 07 feb 2026, 9:40 Ik heb zelf meegedaan als bewoner van dit gebied aan de werkgroep die hiervoor is opgericht. Buiten dat dit een hels karwei was om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen, was het daarnaast een hels karwei om duidelijk op de borden te krijgen wat er nu wel en niet mag. Ikzelf vind met name het onderbord dat laden en lossen verboden is na 12 uur, erg onduidelijk geworden. Het woord 'uitgezonderd' klopt volgens mij niet, want laden en lossen is niet een uitzondering op een inrijverbod, lijkt mij.
In de RVV1990 staat:

Artikel 67

1 Onder verkeersborden aangebrachte onderborden kunnen inhouden:
a. een nadere uitleg van het verkeersbord;
b. ingeval op een onderbord uitsluitend symbolen voorkomen: het verkeersbord geldt slechts voor de aldus aangeduide weggebruikers of het aldus aangeduide verkeersgedrag;
c. ingeval op een onderbord het woord "uitgezonderd" in combinatie met symbolen voorkomt: het verkeersbord geldt niet voor de aldus aangeduide weggebruikers of het aldus aangeduide verkeersgedrag.
2 Indien het beoogde verkeersgedrag wordt aangegeven door middel van teksten of tekens al dan niet in combinatie met symbolen, blijkt het beoogde verkeersgedrag uit het onderbord.
3 Symbolen op onderborden hebben dezelfde betekenis als die welke in bijlage 1 zijn opgenomen.
Het onderbord lijkt me voort te komen uit 1.c, waarbij het verkeersgedrag dan laden en lossen zou zijn.

Voor de regelneukers zoals ik, is het allerminst duidelijk. Omdat zowel 1.c als 2. van toepassing zou kunnen zijn en het niet duidelijk is welke voorrang krijgt. Je kunt bediscussiëren dat 2. niet van toepassing is omdat "uitgezonderd..." géén verkeersgedrag is. Maar dan kun je aanvechten dat de tijden op het onderbord in relatie met 1c. geen betekenis hebben, omdat die tijden geen verkeersgedrag is.

Indien dat laatste (wat mijn persoonlijke keuze zou zijn), zou dit inhouden dat het algemeen uitgezonderd ladenen lossen is,ongeacht welke tijd.

Sterker nog, tijden op een onderbord hebben dus geen betekenis in relatie tot Art 67. De enige plek waar wel iets met tijden op een onderbord is gedaan is in Art. 24:
Artikel 24
1 De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:
a. bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan;
b. voor een inrit of een uitrit;
c. buiten de bebouwde kom op de rijbaan van een voorrangsweg;
d. op een parkeergelegenheid:
1°. voor zover zijn voertuig niet behoort tot de op het bord of op het onderbord aangegeven voertuigcategorie of groep voertuigen;
2°. op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven;
3°. op dagen of uren waarop dit blijkens het onderbord is verboden;
e. langs een gele onderbroken streep;
f. op een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen;
g. op een parkeerplaats voor vergunninghouders, aangeduid door verkeersbord E9 van bijlage I, indien voor zijn voertuig geen vergunning tot parkeren op die plaats is verleend.
2 Indien onder de verkeersborden E4 tot en met E8, E12 en E13 van bijlage 1, op een onderbord dagen of uren zijn vermeld, gelden de uit het bord of onderbord voortvloeiende geboden of verboden slechts gedurende de aangegeven dagen of uren.
3 De bestuurder mag zijn voertuig niet dubbel parkeren.
4 Indien een parkeergelegenheid, aangeduid met een van de verkeersborden E4 tot en met E10, E12 of E13 van bijlage 1, is voorzien van parkeervakken, mag slechts in die vakken worden geparkeerd.
Het probleem echter hier is dat verkeerstekens boven verkeersregels gaan. En art 24. is een verkeersregel. Het bord zal vanuit een tijdsoogpunt 'onbeperkt' zijn. En dat is in strijd met deze regel als het onderbord beperkt op een tijd.
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

^^ Ik probeer punt te begrijpen. Maar tijden op een onderbord zijn prima toepasbaar bij deze borden. Ook maakt het niet uit welke reden er uit art 67 is toegepast. Zolang het maar 1 van die redenen is. Daar is geen prioritering voor nodig. Voor art 24 gaat het alleen om de situatie met parkeren, dat zegt niets over andere situaties.

Duidelijk vind ik de onderborden niet, maar juridisch zie ik geen reden waarom deze onderborden niet zouden mogen.
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

ard-jan schreef: za 07 feb 2026, 9:40 Ik heb zelf meegedaan als bewoner van dit gebied aan de werkgroep die hiervoor is opgericht. Buiten dat dit een hels karwei was om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen, was het daarnaast een hels karwei om duidelijk op de borden te krijgen wat er nu wel en niet mag. Ikzelf vind met name het onderbord dat laden en lossen verboden is na 12 uur, erg onduidelijk geworden. Het woord 'uitgezonderd' klopt volgens mij niet, want laden en lossen is niet een uitzondering op een inrijverbod, lijkt mij.
Er staat niet dat laden en lossen verboden is. Er staat dat het inrijverbod niet van toepassing is als je wilt laden en lossen. Als je het onderbord met laden en lossen weghaalt staat er nog precies hetzelfde als nu, want binnen de tijden was het inrijverbod überhaupt al niet van toepassing.
ard-jan schreef: za 07 feb 2026, 9:40 Als er vanuit jullie suggesties zijn om de bebording anders aan te pakken, lees ik die graag, en neem ik ze mee richting de gemeente. De volgende evaluatie staat gepland voor eind maart.
1) het onderbord met al die tijden zou ik geinverteerd opschrijven. Dus “uitgezonderd ma-za 07-18h”. Mijn inziens is het dan veel sneller te begrijpen wanneer je er wel in mag.
2) Onderbord laden en lossen weg. Ik zou geen goede manier weten hoe je laden en lossen middels een onderbord bij :C12: kan verbieden als je in die periode wel ander verkeer wil toestaan. Het bord is daar gewoon niet voor bedoeld. Dus zou hem vervangen door een zone :E2: met onderbord “uitgezonderd ma-za 07-12h”.
3) Het onderbord bij :C3: vind ik ook wat gek. Het is veel gebruikelijker om hier “uitgezonderd” met fiets en bromfiets symbool te gebruiken.

Van het soort van verkeerslicht heb ik overigens ook zware twijfels of dit juridisch wel mag. Er zijn hele strikte regels over waar verkeerslichten aan moeten voldoen en wat voor symbolen er in mogen staan. Dit voldoet daar uiteraard op geen enkele manier aan.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

JaapN schreef: zo 08 feb 2026, 11:53 3) Het onderbord bij :C3: vind ik ook wat gek. Het is veel gebruikelijker om hier “uitgezonderd” met fiets en bromfiets symbool te gebruiken.
Maastricht gebruikt consequent onderborden met auto/motor om aan te geven voor welke voertuigen het eenrichtingsverkeer geldig is. Ik vind dat niet raar, aangezien het weer tekst scheelt op het bord. Liever zo min mogelijk tekst en in plaats daarvan zoveel als mogelijk met symbolen werken.

Als je al er voor kiest om een uitzondering te maken, dan zag ik nog liever de oude methode met een fiets en bromfiets, vergezeld van twee pijltjes (omhoog/omlaag).
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

Ik ben het met je eens dat je zo min mogelijk tekst moet gebruiken. Maar om dan ook het woord “uitgezonderd” te vermijden vind ik wel ver gaan.

Op zich mag deze combinatie natuurlijk gewoon, maar
het gaat in dit geval ook om een stukje gewenning van weggebruikers. Ten minste ik ben deze combinatie van het eenrichtingswegbord buiten Maastricht niet eerder tegen gekomen (al zullen er vast voldoende voorbeelden te vinden zijn). Als je het onderbord dan ineens in werkingssfeer omdraait zijn mensen toch even verrast en kost het juist meer tijd om de betekenis tot je te nemen, dan dat je “uitgezonderd” moet lezen. Want dat lezen we eigenlijk niet meer bewust omdat je er zo aan gewend bent.

Daarom zou ik als wegbeheerder niet zomaar afwijken van wat in de rest van Nederland gebruikelijk is.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

JaapN schreef: zo 08 feb 2026, 15:24Maar om dan ook het woord “uitgezonderd” te vermijden vind ik wel ver gaan.
Je kunt het omdraaien: hoeveel niet-Nederlandstaligen ga je vinden die het woord 'uitgezonderd' kennen/begrijpen? Misschien is de Maastrichtse (daar komen redelijk wat anderstalige lui) manier wel de beste manier.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Klaasje
dorpsstraat

Bericht door Klaasje »

Het woord uitgezonderd is vrij standaard op onderborden te vinden waar je ook komt. Dat kleine beetje tekst moet nog wel kunnen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Attietattie schreef: zo 08 feb 2026, 18:52
JaapN schreef: zo 08 feb 2026, 15:24Maar om dan ook het woord “uitgezonderd” te vermijden vind ik wel ver gaan.
Je kunt het omdraaien: hoeveel niet-Nederlandstaligen ga je vinden die het woord 'uitgezonderd' kennen/begrijpen? Misschien is de Maastrichtse (daar komen redelijk wat anderstalige lui) manier wel de beste manier.
Voor buitenlanders zijn dit soort borden net zo begrijpelijk als deze voor ons:

Afbeelding
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het Tsjechisch voor 'uitgezonderd' is 'mimo':
https://maps.app.goo.gl/ghdh9NqW1urZXcB6A

Ik had dat eigenlijk meteen door :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Bij Vion in Apeldoorn:

Afbeelding
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Overduidelijk een nu Waals, Belgisch bord.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

De gemeente Soest is vindingrijk met enkele kom borden.
(..)Wie Soest binnenrijdt, moet niet gek opkijken dat er een half plaatsnaambord staat. Op de kruising tussen de Wieksloterweg Westzijde en de Biltseweg zijn twee afgezaagde borden met daarop 'Soest' neergezet. Het gaat om hergebruikte borden.

"De borden die er stonden waren vernield, ze zijn gesloopt", laat een woordvoerder van de gemeente weten. De gemeente had nog twee borden met daarop de naam "Soestduinen" en "Soesterberg" liggen.

Door het laatste deel van de naam af te zagen, konden de borden opnieuw worden gebruikt voor Soest. "Het is goedkoper en praktisch", aldus de gemeentewoordvoerder. "Als mensen maar kunnen zien waar ze zijn." Wat ook meespeelt, is dat er een flitspaal in de buurt staat. Als er geen plaatsnaambord staat, mag er ook niet geflitst worden. De gemeente wil de flitspaal niet uitzetten. (..)
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/400471 ... -praktisch
caertandes
zandpaadje

Bericht door caertandes »

Ik ken ze met 100, 80, 70 en 50 km/u, maar waren er al autowegen met 60 km/u?
https://www.google.com/maps/@52.8500249 ... FQAw%3D%3D

Afbeelding
Tot de dood ons scheidt of de schijt ons doodt
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Heel bijzonder. Voor dit soort (gevaren)situaties bubeko hebben we toch de :A1-70: als variant aangewezen? Ik zie niet zo in waarom een Vmax van 60 km/h nou zo veel beter en veiliger is dan 70 km/h.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Oh hemel weer een nieuw dieptepuntje :facepalm:
Het "mag" ook helemaal niet vanuit de Uvs BABW.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Mooie flitslocatie voor de politie in het kader van het dichten van het begrotingstekort middels boetes (excuus: het verminderen van geluidsoverlast en het bevorderen van verkeersveiligheid).