Rein schreef: wo 18 mar 2026, 13:32
Heel bijzonder. Voor dit soort (gevaren)situaties bubeko hebben we toch de als variant aangewezen? Ik zie niet zo in waarom een Vmax van 60 km/h nou zo veel beter en veiliger is dan 70 km/h.
Eerst stond het autowegbord zonder voorwaarschuwing halverwege het wegvak, waardoor langzaam verkeer daar opeens moest gaan keren. De autoweg eerder laten beginnen is dan wel een logisch idee.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
Artikel 8
1 Onder verkeersborden kunnen onderborden worden geplaatst.
2 Deze onderborden kunnen:
e. bij de verkeersborden G7, G9, G11 en G12a van bijlage 1, behorende bij het RVV 1990, een aanduiding inhouden dat de uit het verkeersbord voortvloeiende geboden of verboden niet gelden voor het verkeersgebruik als op het onderbord is aangegeven;
Dus niet fout. Maar hoe dan ook stupide, omdat...:
Artikel 4
1 Voetgangers gebruiken het trottoir of het voetpad.
2 Zij gebruiken het fietspad of het fiets/bromfietspad indien trottoir en voetpad ontbreken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Op een weg in Almere komen een paar boomwortels omhoog. Ok, waarschuwingsbordje er bij en snel de boel fixen? Waarom moeilijk doen als je ook gewoon de weg kunt verbieden voor motorrijders, fietsers, bromfietsers en (los vermeld) fatbikers
Ik heb dit tijdens overleg met de gemeente Maastricht aangehaald en dit blijkt tijdens de plaatsing mis te zijn gegaan. De verkeersvoering was in de eerste maanden andersom. Het rechter bord had weggehaald moeten worden en dat is niet gedaan. Het viel de nieuwe verkeerskundige deze week tijdens het fietsen ook al op dus dit wordt zeer binnenkort opgelost
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Tja. In het "buitenland" mag niet gezwommen worden in water dat:
a. bevaarbaar is voor beroepsvaart
b. binnen 100 meter van een beweegbare brug of bedienbare sluis
c. naast, binnen, of nabij een haven
ergo: nergens dus. Wij zijn in Nederland wel heel soft wat dat betreft
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Zenne in brand
Wist u dat... het water van de Zenne ooit zo zwaar vervuild was dat het brandde? Een vijftiental jaar geleden had een chemisch bedrijf uit het havengebied er zoveel oplosmiddel in geloosd dat het goedje een brandbaar laagje boven op het water vormde. Vermoed wordt dat iemand uit een voorbijrijdende trein een brandende peuk heeft weggegooid. Het water stond over honderden meters in lichterlaaie, en de brandweer is eraan te pas gekomen om de vlammen te doven. Nog steeds draagt een brug de zwartgeblakerde sporen van het surrealistische voorval.
Het is niet officieel in de zin van een wet. Wel staat die in de ISO7010 als bord P049. Is dus een verduidelijking van de APV (al had het gezien de brug niet gehoeven, zie hieronder). Overigens wel bijzonder dat ze het bord in spiegelbeeld hebben gemaakt. Het poppetje hoort naar links te zwemmen.
Vinny schreef: ma 06 apr 2026, 20:47
Tja. In het "buitenland" mag niet gezwommen worden in water dat:
a. bevaarbaar is voor beroepsvaart
b. binnen 100 meter van een beweegbare brug of bedienbare sluis
c. naast, binnen, of nabij een haven
ergo: nergens dus. Wij zijn in Nederland wel heel soft wat dat betreft
Ook in Nederland zijn er dit soort verboden. Die staan in het Binnenvaart Politie Regelement (BPR)
BPR Art 8.08 schreef: 1 Een persoon die zwemt dan wel die op andere wijze watersport bedrijft zonder gebruik te maken van een schip moet voldoende afstand houden van een varend schip of een varend drijvend voorwerp dan wel van een drijvend werktuig in bedrijf.
2 Zwemmen, watersport zonder gebruik te maken van een schip en onderwatersport zijn verboden:
a. op een wachtplaats of in de onmiddellijke nabijheid van een brug, een sluis of een stuw;
b. in gedeelten van de vaarweg bestemd voor de doorgaande scheepvaart;
c. in routes van veerponten;
d. in havens en nabij de ingangen daarvan;
e. in de nabijheid van meergelegenheden;
f. in gebieden aangewezen voor snelvaren of waterskiën;
g. in de door de bevoegde autoriteit aangewezen gebieden.