Verkeersborden in Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Datakneder
woonerf

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Datakneder »

^^ Ik had de verklarende tekst nodig om te begrijpen wat de bedoeling was van het onderbord. Alleen kijkende naar de foto dacht ik dat het voor vrachtwagenbestuurders was omdat, als die rechtsafsloegen, te dicht of niet dicht genoeg bij het bord stonden opgesteld.

Het bord uit de oude situatie https://www.google.nl/maps/place/Dorpsw ... FQAw%3D%3D is voor mij veel duidelijker: "Oprijden tot stopstreep"
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik vond dit wel een aardige. Twee generaties verkeersborden voor het laden van elektrische auto's.

Afbeelding
Verkeersborden laden elektrische auto by European Roads, on Flickr
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Kom tijdens het werken opeens deze situatie tegen: https://www.google.nl/maps/@51.3308034, ... FQAw%3D%3D

U mag uw mening droppen :lol:
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

^^ Sommige wegbeheerders :shoot:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

https://maps.app.goo.gl/UU6QM7AuWe4RBqrG9

Een bijzondere rotonde inclusief 'boven-'bord.
H_BD
dorpsstraat

Bericht door H_BD »

Sibren schreef: za 21 mar 2026, 18:33 In tegenstelling tot al die fietspaden waar voetgangers verboden zijn...

Afbeelding

En dat terwijl iedereen weet dat dat zo moet: https://maps.app.goo.gl/d7PHqBkHZi9dgufW9 :roll:
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Ik ken niet het Nederlandse verkeersreglement maar in België is dat toegestaan om voetgangers toegang te geven zonder recht op voorrang te geven en alsook andersom. Daarnaast bestaat trouwens dit in België: AfbeeldingAfbeelding
Ik blijf het trouwens twijfelachtig vinden om meerdere verplichte soorten borden te gebruiken op één specifieke weggedeelte.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Joshua schreef: vr 24 apr 2026, 13:12 Ik ken niet het Nederlandse verkeersreglement...
Zo'n regel en zulke combiborden bestaan niet in het Nederlandse verkeersreglement.
Joshua schreef: vr 24 apr 2026, 13:12 Ik blijf het trouwens twijfelachtig vinden om meerdere verplichte soorten borden te gebruiken op één specifieke weggedeelte.
Het is niet twijfelachtig. Het is pertinent onjuist. Maar de ironie die H_BD aan zijn bericht meegaf met de smiley is je ontgaan.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

RVV artikel 4
1 Voetgangers gebruiken het trottoir of het voetpad.

2 Zij gebruiken het fietspad of het fiets/bromfietspad indien trottoir en voetpad ontbreken.

3 Zij gebruiken de berm of de uiterste zijde van de rijbaan, indien ook een fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.

4In afwijking van het eerste en het tweede lid gebruiken personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen, het fietspad, het fiets/bromfietspad, het trottoir of het voetpad. Zij gebruiken de rijbaan indien een fietspad, een fiets/bromfietspad, een trottoir of een voetpad ontbreekt.
Dus het voetgangersbord moet (in Nederland) gewoonweg gewoon weg.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Joshua schreef: vr 24 apr 2026, 13:12 Daarnaast bestaat trouwens dit in België.Afbeelding
In Nederland ook hoor :D

Afbeelding
https://maps.app.goo.gl/o6wRcP4Kn6w2kVc46
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Palance schreef: vr 24 apr 2026, 15:23 In Nederland ook hoor :D
Maar het is dus geen officieel bord (voor de duidelijkheid ;) )
MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni »

sven_engelen schreef: do 23 apr 2026, 10:31 Kom tijdens het werken opeens deze situatie tegen: https://www.google.nl/maps/@51.3308034, ... FQAw%3D%3D
Niemand reageert op Sven? Op dat kruispunt hoort natuurlijk een :B6: te hangen, maar dat had Sven zelf vast ook al bedacht. Wat zou er gebeuren als iemand die geen Nederlands begrijpt (aspergesteker uit Roemenië?) daar zijn auto aan puin rijdt? Laten we hopen dat het alleen bij materiële schade blijft, maar ik verwacht dat de gemeente dan wel aansprakelijk gesteld kan worden. Verwachten is één ding, maar de mening van experts is interessanter. Daarom citeer ik nog één keer Sven:
sven_engelen schreef: do 23 apr 2026, 10:31 U mag uw mening droppen :lol:
Toevallig las ik het bericht van Sven, nadat ik in de discussie "Wat is een rotonde" het 2 pagina's tellende geklaag had gelezen van iemand die zijn autoschade op de gemeente wil verhalen, nadat hij zich had laten misleiden door Google Maps en een onhandig ingedeelde wegwijzer, terwijl hij een spoedoproep kreeg en achter hoog gras op de "rotonde" te snel rond wilde rijden. Tja, als je over een stoeprand van een kluifrotonde knalt, mag je jezelf dan nog aanprijzen als professionele chauffeur? :knetter:
Stone1988 schreef: wo 06 aug 2025, 1:04 Beste, als een bord aan de zijkant aangeeft (100 meter voor de rotonde) dat je een rotonde nadert, op de rotonde een bord D1 ziet. Jij als bestuurder vervolgens de rotonde oprijdt en halverwege ineens niet rond kan rijden waardoor je over een enorme drempel heen knalt omdat je niet meer kan remmen. Wat is dit dan voor situatie en verkeerd beeld wat gegeven is door de borden? Door de borden krijg je enorme verwarring en verwarring op de weg lijkt mij verkeersonveilig. Ik zou graag fotos willen delen zodat jullie het konden zien maar zou niet weten hoe dat hier moet.
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
Attietattie
2x5 autosnelweg

MotelMioveni schreef: vr 24 apr 2026, 17:31Niemand reageert op Sven?
Dat de situatie absurd is snapt Sven zelf ook wel, daarom zet ie m hier neer. En het is eigenlijk evident wat er fout gaat. Dus nee, inhoudelijke reactie vanuit mij vind ik niet veel toevoegen.

Maar als de behoefte daaraan toch bestaat, kan ik niet anders reageren dan: sjongejongejonge...

Dus eigenlijk een beetje in lijn met:
Wouter N14 schreef: do 23 apr 2026, 10:39 ^^ Sommige wegbeheerders :shoot:
sven_engelen
expressweg

MotelMioveni schreef: vr 24 apr 2026, 17:31
sven_engelen schreef: do 23 apr 2026, 10:31 Kom tijdens het werken opeens deze situatie tegen: https://www.google.nl/maps/@51.3308034, ... FQAw%3D%3D
Maar ik verwacht dat de gemeente dan wel aansprakelijk gesteld kan worden.
Dit is niet in beheer van de gemeente maar de provincie. Ik heb dit zelf al bij de provincie vanuit mijn werk aangekaart en dit wordt hoogstwaarschijnlijk tijdens het asfaltonderhoud van de N562 meegenomen. Blijft uiteraard verder een absurde situatie.
Datakneder
woonerf

MotelMioveni schreef: vr 24 apr 2026, 17:31 Niemand reageert op Sven? Op dat kruispunt hoort natuurlijk een :B6: te hangen, maar dat had Sven zelf vast ook al bedacht. Wat zou er gebeuren als iemand die geen Nederlands begrijpt (aspergesteker uit Roemenië?) daar zijn auto aan puin rijdt? Laten we hopen dat het alleen bij materiële schade blijft, maar ik verwacht dat de gemeente dan wel aansprakelijk gesteld kan worden. Verwachten is één ding, maar de mening van experts is interessanter. Daarom citeer ik nog één keer Sven:
Dan zou ik als provincie ook nog maar een :B1: op de kruisende weg plaatsen, omdat anders die weg geen voorrangsweg meer is.

Daarover sprekende heb ik nog een bijbehorende vraag. Als je in de bovenstaande situatie diezelfde kruising nadert vanuit links (het dorpje Helden) kom je in het dorp een :B1: tegen en daarna een :H2:.

Heft die :H2: wel of niet de :B1: op?

Mijn gevoel zegt van wel, maar ik kan geen juridische basis erbij bedenken.
sven_engelen
expressweg

Nee toch? Ik zie nooit na een :H2: direct een :B1: verschijnen. Een :B2: kan toch alleen een :B1: opheffen?
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

sven_engelen schreef: za 25 apr 2026, 13:39 Een :B2: kan toch alleen een :B1: opheffen?
En uiteraard een :B6: of :B7:
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Elke zijweg heft een B1 op en wordt daarom herhaalt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wouter N14 schreef: za 25 apr 2026, 20:09 Elke zijweg heft een B1 op en wordt daarom herhaalt.
Je ziet ze soms voor, en soms na een kruispunt worden geplaatst. Hoe zit dat dan?
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

^^ Binnen de bebouwde kom voor de kruising, buiten de bebouwde kom na de kruising.

Als de borden goed geplaatst worden uiteraard.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Attietattie
2x5 autosnelweg

Het is in de basis makkelijk ze vlak vóór een kruispunt te plaatsen, zodat je vlakbij die kruising op de hoogte bent van het geldende voorrangsregime. Maar omdat je buiten de bebouwde kom niet op voorrangswegen mag parkeren, is het essentieel dat je aan het begin van de weg weet of het een voorrangsweg betreft, dús staat het bord buiten de bebouwde kom net na kruisingen.
Datakneder
woonerf

^^ Dat is ook wat ik in mijn hoofd had.

Dus is de functie van het bord op de ruimte tussen :B1: en :H2: nutteloos. Daarom verwacht ik het ook niet op die plek, maar na :H2:. De enige reden om het ervoor te plaastsen is dat het een paal scheelt omdat ze nu een lantaarnpaal gebruiken.
Alexm
polderweggetje

Bericht door Alexm »

Vinny schreef: ma 06 apr 2026, 20:47 Tja. In het "buitenland" mag niet gezwommen worden in water dat:
a. bevaarbaar is voor beroepsvaart
b. binnen 100 meter van een beweegbare brug of bedienbare sluis
c. naast, binnen, of nabij een haven

ergo: nergens dus. Wij zijn in Nederland wel heel soft wat dat betreft ;)
Niet veel softer. Alleen de 100meter is “onmiddelijke nabijheid” in het BPR. Dus hier was helemaal geen APV nodig. Nederland is alleen veel softer wat handhaving betreft.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Attietattie schreef: za 25 apr 2026, 21:01 Het is in de basis makkelijk ze vlak vóór een kruispunt te plaatsen, zodat je vlakbij die kruising op de hoogte bent van het geldende voorrangsregime. Maar omdat je buiten de bebouwde kom niet op voorrangswegen mag parkeren, is het essentieel dat je aan het begin van de weg weet of het een voorrangsweg betreft, dús staat het bord buiten de bebouwde kom net na kruisingen.
Het betekent denk ik wel dat een :B1: beter herhaald kan worden bij een :H2: maar het is niet verplicht. De status van voorrangsweg verandert er niet door.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Datakneder
woonerf

Vinny schreef: zo 26 apr 2026, 10:43 Het betekent denk ik wel dat een :B1: beter herhaald kan worden bij een :H2: maar het is niet verplicht. De status van voorrangsweg verandert er niet door.
In mijn ogen moet je de redenering omdraaien. Tussen :B1: en :H2: heeft het :B1: geen betekenis, omdat er geen kruising is om voorrang te krijgen. Borden mogen niet geplaatst worden als ze niets toevoegen. Dus staat het op de verkeerde plek. Als het na :H2: geplaatst wordt veranderd er wel degelijk iets aan de situatie en heeft het bord een functie.
Bart
autoweg

Bericht door Bart »

keokiracer schreef: za 25 apr 2026, 20:36 ^^ Binnen de bebouwde kom voor de kruising, buiten de bebouwde kom na de kruising.

Als de borden goed geplaatst worden uiteraard.
Sterker nog, de positionering van borden B1 (voorrangsweg) staat in Uitvoeringsvoorschriften van het BABW (H2, par 4):
UV-BABW H2, par 4 schreef: Plaatsing
1. Binnen de bebouwde kom wordt dit bord geplaatst direct voor zijwegen van de voorrangsweg.
2. Buiten de bebouwde kom wordt dit bord geplaatst op enige afstand na zijwegen van de voorrangsweg. Op autosnelwegen wordt
dit bord na toeritten niet geplaatst. Op autowegen wordt dit bord na vloeiende toeritten niet geplaatst.
De vraag of een H2-bord (einde bebouwde kom) een binnen de bebouwde kom geplaatst bord B1 opheft is een interessante. Ik heb hier zo snel geen (specifieke) jurisprudentie of relevante passages in wetgeving kunnen vinden. De enige zaak die (wellicht) een aanknopingspunt(je) biedt is deze zaak, waarbij een bestuurder een bekeuring kreeg voor te snel rijden. Er was sprake van een zone 60 km/u (buiten bebouwde kom), waarbij rechts langs de weg een bod H1 stond (beging bebouwde kom) en links langs de weg een bord B1 (voorrangsweg). De bestuurder stelde dat de zone doorliep binnen de bebouwde kom, CVOM stelde dat bord H1 leidend was.

Het Hof oordeelde:
ECLI:NL:GHARL:2015:984 (vetgedrukt door mij) schreef: 15. Het hof volgt niet de stelling van de officier van justitie dat een bord H1 een dermate grote samenhang heeft met de te voeren snelheid dat bord H1 ook het einde van de 60 kilometerzone inhoudt. Een bord H1 is niet een in samenhang met bord A01-60-ZB geplaatst bord dat het einde van een zone aangeeft, maar een bord dat het begin van de bebouwde kom aangeeft, waarin ingevolge artikel 20 onder a RVV 1990 de algemene regel geldt dat voor motorvoertuigen de maximumsnelheid 50 km/h is. Het bord A2-60-ZE - of bijvoorbeeld een bord A1 50 km - mag daarom niet ontbreken.

16. Aan het ontbreken van het bord A2-60-ZE kan echter niet de conclusie worden verbonden, die door de betrokkene wordt voorgestaan, dat op grond van het bepaalde in artikel 63 RVV 1990 binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid van 60 km/h zou blijven gelden.

17. De door de betrokken voorgestane uitleg zou inhouden dat de door de ingestelde zone buiten de bebouwde kom geldende beperking van de algemeen geldende snelheid van 80 km/h tot 60 km/h, in het geval van het ontbreken van het bord A2-60-ZE zou worden omgezet in een exclusief voor de bestuurders van een motorvoertuig die de bebouwde kom binnen rijden via de weg, waar dit bord ontbreekt, geldende verhoging van de maximumsnelheid binnen de gehele bebouwde kom, terwijl voor de andere motorvoertuigen binnen de bebouwde kom de gewone maximum snelheid zou gelden. Dit resultaat is zozeer in strijd met de veiligheid van het verkeer dat het voorschrift van artikel 5 WVW 1994 de weggebruiker noopt tot het voorrang geven aan de algemene regel betreffende de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom, ook al is de 60 km-zone niet op de juiste wijze beëindigd.
Interessant is dat het Hof zegt dat er geen samenhang is tussen B1/A1en2(zone)/H1, omdat de borden iets anders regelen. Het Hof noemt geen rangorde tussen de verschillende 'regimes' en komt met art. 5 WVW als 'vangnet': als het niet helemaal duidelijk is, dan houd je je maar aan de algemene snelheidslimiet.

Hoe dat dan uitpakt bij het parkeren op de rijbaan buiten de bebouwde kom op een voorrangsweg die binnen de bebouwde kom is aangeduid (en buiten de bebouwde kom niet is herhaald/aangeduid)? Ik denk dat dat uiteindelijk van de aard van het geval zal afhangen. Bij een bekeuring voor foutparkeren zou die afweging anders uit kunnen vallen dan bij bijvoorbeeld deze trieste zaak, waarbij een motorrijder op een onverlichte geparkeerde vrachtwagen met oplegger aanreed en daarbij overleed. De bestuurder van de vrachtwagen kreeg een taakstraf van 240 uur (waarvan 120 uur voorwaardelijk). Tegen die achtergrond (de gevaarzetting van parkeren op de rijbaan van een (voorrangs)weg met een maximumsnelheid van 80 km/u) denk ik dat je er voor de parkeerbaarheid maar beter van uit kunt gaan dat het 'regime' van de voorrangsweg buiten de bouwde kom geldend is - ook als dat binnen de bebouwde kom is aangeduid.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...