Verkeersborden in Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4816
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door paolie »

^^ de kantbelijning
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15266
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie »

^^ Ik was veel te stellig, je hebt gelijk. Ik ben niet op de doorgaande weg gaan staan, dus dacht eerder een soort (mislukte) stopstreep te zien.

Het is wat mij betreft nog steeds onvoldoende om het als erf(toegang) te zien, maar ik ben met je eens dat de inrichting weinig duidelijkheid biedt hieromtrent.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85912
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Chris »

Waarom zou de bruglengte erbij staan?

Dit is een brug over het Apeldoorns Kanaal bij Jonas. De Kanaalweg.

Afbeelding
45 ton Apeldoorns Kanaal by European Roads, on Flickr
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Hajo »

^^ Ik denk om duidelijk te maken dat zware voertuigen die korter zijn dan 19,80 meter zich op een gegeven moment helemaal op de brug bevinden. Juist dan wordt de brug maximaal belast, en dat is dus toegestaan tot een maximum gewicht van 45 ton.

Een trekker met oplegger mag maximaal 16,50 meter lang zijn. Een vrachtwagen, uitzonderingen daargelaten, maximaal 18,75 meter.

Je zou de lengte aanduiding dus kunnen zien als een soort extra waarschuwing: maximum toelaatbaar gewicht is 45 ton.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6777
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Seat Ibiza »

^^
Er zijn zo ver ik weet geen uitzonderingen op een gewichtsbeperking als een voertuig langer is dan de lengte van een brug...

Bovendien: bij deze bruglengte is dat überhaupt niet mogelijk. Dus jouw verklaring lijkt me niet correct. Maar ik weet zelf ook niet wat de verklaring voor dit rare onderbord dan wél is.
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Hajo »

Voor een maximum lengte hebben we dit bord: :C17:

Er zijn voertuigen die langer zijn dan deze brug, een extra lange vrachtwagen bijvoorbeeld. Die mogen 25 meter lang zijn en die zijn vaak genoeg ook zwaarder dan 45 ton. Die mogen wegens deze gewichtsbeperking deze brug dus niet gebruiken. De lengte van het voertuig doet er niet toe.

Een bestuurder van zo'n lang voertuig, bijvoorbeeld ook een trekker met een lange zware aanhanger zoals een landbouwmachine, denkt misschien dat hij er wel overheen kan rijden omdat de combinatie door zijn lengte over de brug heen steekt. Ook al weegt de combinatie meer dan 45 ton.

Het lijkt mij overigens twijfelachtig of zulke extra lange voertuigen hier mogen rijden, maar dat terzijde.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23022
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Wouter N14 »

Trekkers mogen meerdere aanhangers hebben en kunnen ruim onder de 45t blijven.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15266
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie »

Seat Ibiza schreef: vr 05 jun 2026, 8:38Er zijn zo ver ik weet geen uitzonderingen op een gewichtsbeperking als een voertuig langer is dan de lengte van een brug...
Mwah, het is meer dat als er ontheffing wordt aangevraagd, de wegbeheerder nog wel eens bereid is om te gaan rekenen of de gewichtsbeperking kan worden genegeerd als het voertuig langer is dan de overspanning.

Dus het gebeurt wel, maar het is inderdaad absoluut geen standaardregel ofzo.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
caertandes
zandpaadje
Berichten: 19
Lid geworden op: do 08 mei 2025, 14:53

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door caertandes »

Ik zag dat deze wonderschone creaties al eens zijn langsgekomen. Wat geloof ik niet is langsgekomen is dat deze nogal lijken op einde bebouwde kom-borden. Hierna bevind je je nog altijd in de bebouwde kom van Enschede, en als je linksaf slaat kom je na een tijdje een flitspaal tegen die op 50 km/u flitst. Ik vind het best verdedigbaar dat je hierna 80 mag, al helemaal omdat als je linksaf slaat de weg ook niet echt 50 schreeuwt..

Afbeelding

https://www.google.com/maps/@52.2390525 ... FQAw%3D%3D
Tot de dood ons scheidt of de schijt ons doodt
Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 11355
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Rein »

^^ het lijken niet alleen einde bebouwde kom borden, feitelijk zijn ze dat ook.

Ik zie even niet zo snel waarom ze niet als een :H2: gezien zouden kunnen of moeten worden. Wellicht het lettertype, maar dat lijkt me geen doorslaggevend criterium.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Vinny »

Alle bekeuringen zouden dan ook verscheurd moeten worden. Iets in mij zegt dat de overheid dat niet gaat doen :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x3 autosnelweg
Berichten: 7594
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door GuteFahrt »

Nog wat betreft die Jonasbrug over het Apeldoorns Kanaal. Ik hou niet van 'onopgeloste raadsels' dus heb navraag gedaan bij de gemeente. Dit was het antwoord...
Gemeente Epe afdeling verkeer schreef: De bordencombinatie geeft het volgende aan. Als eerste zit er een gewichtsbeperking op de brug. Dit betekent dat de brug gesloten is voor voertuigen waarvan de totaalmassa hoger is dan op het bord aangegeven. De lengte van de brug staat eronder omdat het voor kan komen dat een voertuig langer is dan de brug zelf. Omdat de totaalmassa verdeelt wordt over de assen, kan het zijn dat de totaalmassa op de brug dan niet hoger is dan op het bord aangegeven. De voorkant van de vrachtwagen is dan al over de brug heen als de achterkant er nog overheen moet.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85912
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Chris »

Meer dan 19,80 meter en dat de voorkant al over de brug is... dan heb je het over 25 meter combinaties. Zoals LZV of ontheffingsplichtige transporten.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6777
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Seat Ibiza »

^^
Maar dan nog mag zo'n combinatie het bord :C21: (45t) niet voorbijrijden... (tenzij er een ontheffing is).
LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1055
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door LennyKravitz »

caertandes schreef: za 06 jun 2026, 16:03 Ik zag dat deze wonderschone creaties al eens zijn langsgekomen. Wat geloof ik niet is langsgekomen is dat deze nogal lijken op einde bebouwde kom-borden. Hierna bevind je je nog altijd in de bebouwde kom van Enschede, en als je linksaf slaat kom je na een tijdje een flitspaal tegen die op 50 km/u flitst. Ik vind het best verdedigbaar dat je hierna 80 mag, al helemaal omdat als je linksaf slaat de weg ook niet echt 50 schreeuwt..

Afbeelding

https://www.google.com/maps/@52.2390525 ... FQAw%3D%3D
University? Engels? :down:
It aint over 'till it's over...
ThatPCDude
woonerf
Berichten: 76
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 17:58
Locatie: Beverwijk/Leiden/Delft

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door ThatPCDude »

Zegt degene met Engels onderschrift ;) :rofl2:

Maar op een iets serieuzere noot, dat is helaas wat je ziet gebeuren in het sterk geïnternationaliseerde universitaire landschap. De landstaal is ondergeschikt aan het Engels, want dat brengt meer geld op. Ofzo.
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15266
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie »

ThatPCDude schreef: vr 12 jun 2026, 7:01want dat brengt meer geld op. Ofzo.
Je speelt economisch gezien gewoon meer klaar als Engels de voertaal is. Je kunt mondiaal opereren in plaats van alleen in Nederland en een klein stukje België.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 11461
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Willem »

Dat ze dat doen in het wetenschappelijke wereldje kan ik best inkomen.
Alleen wordt nu dat Engels op een nogal arrogante manier bij iedereen door de strot geduwd (excuus: inclusief heet dat).

In mijn eigen plaats wil ik gewoon mijn eigen taal spreken.
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15266
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie »

Je kunt heel veel willen. Taal is in ontwikkeling en dat stuit mensen altijd tegen het zere been. Dat is iets van alle generaties. Daar kan je heel hard tegen ageren en het gaat je alleen maar frustratie opleveren.

Ik vond er ook wat van dat je op terrassen nauwelijks meer in het Nederlands een Colaatje kunt bestellen. Maar draai het eens om: ik ben blij dat er überhaupt nog iemand te vinden is die dat werk wil doen en op deze manier kunnen ook niet-Nederlandstaligen meedraaien in de maatschappij. Dat heb ik liever dan dat ze thuis zitten en uit de staatsruif eten.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
ThatPCDude
woonerf
Berichten: 76
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 17:58
Locatie: Beverwijk/Leiden/Delft

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door ThatPCDude »

Attietattie schreef: vr 12 jun 2026, 9:26 Je kunt heel veel willen. Taal is in ontwikkeling en dat stuit mensen altijd tegen het zere been. Dat is iets van alle generaties. Daar kan je heel hard tegen ageren en het gaat je alleen maar frustratie opleveren.
Ik weet echter niet of je het haast rücksichtlos vervangen van een taal (en het verloren gaan van alle fijne kneepjes en details van die taal) nou echt als taalontwikkeling kunt zien. De assimilatie van steeds meer Engelse woorden behoort daar dan wel weer bij.

In het Nederlands bestellen lukt vaak nog wel, maar je krijgt gewoon in het Engels antwoord. Al moet ik ook wel eerlijk zeggen dat ik in Nederland, Vlaanderen en Brussel altijd in het Nederlands bestel. In het buitenland probeer ik het in de taal van het land te doen, en anders moet het maar in het Engels.
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 11355
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Rein »

Ik vind het onbegrijpelijk dat het gros van de niet-Nederlands sprekende obers zelfs niet in staat lijkt te zijn (of wellicht niet bereid is) om de meest basale 'terraszinnen' te begrijpen en hierop te reageren. Denk aan 'mag ik bestellen' of 'mag ik de rekening'. Je zou toch verwachten dat als jij hele dagen op zo'n terras aan het werk bent je na zeg een week dit soort zinnen wel kunt begrijpen en hierop (kort) kunt reageren? Ik vind het best wel onfatsoenlijk en een gebrek aan gastvrijheid en dat stoort me eigenlijk nog het meest.
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32784
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Palance »

Nou, ik maak anders genoeg mee dat deze buitenlanders wel degelijk de standaardzinnen kennen en ook eenvoudige bestellingen begrijpen. Als ik merk dat er een communicatieprobleem ontstaat door gebrek van kennis van het Nederlands vind ik het geen probleem om op het Engels over te schakelen.

Maar dat er een zogenaamd officieel kombord wordt neergezet in het Engels vind ik toch wel van een hele andere orde dan een dagelijkse communicatie op straat.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Vinny »

Ik vond er ook wat van dat je op terrassen nauwelijks meer in het Nederlands een Colaatje kunt bestellen.
Een beetje off topic: Maar het is toch bittere armoede als mensen in Nederland in de horeca gaan werken en niet eens 'goedemorgen, wat wilt u drinken?' kunnen zeggen; en 'één cola met ijs' kunnen verstaan? Andersom wordt bijvoorbeeld in Frankrijk wel verwacht dat ik netjes mijn bestelling in het Frans plaats want anders heeft de bediening er geen zin in :evil:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 698
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door MaartenE »

Ik werk in een winkel, wij hebben meerdere mensen rondlopen die de Nederlandse taal niet zo machtig zijn. Vind het alleen wel gek dat sommigen hier al 8 jaar wonen, en nog steeds niet goed Nederlands praten. Denk dat ons goede begrip van de Engelse taal ook de valkuil is. Merk zelf dat ik onder het mom van efficiëntie al naar Engels overschakel, zeker wanneer een klant iets vraagt. Vind het wel gek dat iemand die (bijna) vloeiend Engels spreekt moeite heeft met Nederlands, de talen liggen qua vocabulaire en sommige grammatica toch dicht bij elkaar.

Dan hadden we nog twee collega's die gebrekkig Nederlands spraken en totaal geen Engels. Was helemaal lachen, soms werd het echt handen-en-voeten werk.

Het is absoluut geen oordeel naar de collega's, liever toffe mensen en handen-en-voetenwerk dan chagrijnige mensen die perfect ABN spreken. Maar het valt wel op dat zelfs na x jaar het soms lastig is de taal vloeiend onder de knie te krijgen. Al heeft dat ook te maken met aanleg.

Als ik nu zou verhuizen naar pakembeet Spanje of Italië, dan heb ik daar ook een flinke kluif aan.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.