Verkeersborden in Nederland
Moderator: Moderatoren
-
- 2x4 autosnelweg
Re: Verkeersborden in Nederland
Lijkt ook alleen geldig (en bedoeld) voor de bus, sinds het bord alleen links van de rechterrijbaan staat. Een tram is niet gehouden aan reguliere Vmax borden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- expressweg
Wat zeg je?Peter schreef: Een tram is niet gehouden aan reguliere Vmax borden.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.
-
- 2x4 autosnelweg
Maar even opgezocht na jouw hulpvolle commentaar:
Waarschijnlijk gelden de RVV verkeersborden wel voor trams op de openbare weg (onduidelijk of dat ook voor een specifieke trambaan geldt; waarschijnlijk niet). Er is echter geen generieke Vmax voor Bibeko en Bubeko, dus je zal nog steeds een Zone50 moeten plaatsen onder het kombord, als je wil dat de tram er ook aan gehouden is.
Maar hier zal een tram dus inderdaad ook 35 km/h moeten rijden, vermoedelijk dus slechts tot na de halte (kruising).
Benieuwd of er ooit al een snelheidsboete is uitgedeeld aan een trambestuurder of aan zijn tram. Lastig met het kenteken (de tram heeft wel ergens een (meestal) 4 cijferig tramnummer overigens).
Waarschijnlijk gelden de RVV verkeersborden wel voor trams op de openbare weg (onduidelijk of dat ook voor een specifieke trambaan geldt; waarschijnlijk niet). Er is echter geen generieke Vmax voor Bibeko en Bubeko, dus je zal nog steeds een Zone50 moeten plaatsen onder het kombord, als je wil dat de tram er ook aan gehouden is.
Maar hier zal een tram dus inderdaad ook 35 km/h moeten rijden, vermoedelijk dus slechts tot na de halte (kruising).
Benieuwd of er ooit al een snelheidsboete is uitgedeeld aan een trambestuurder of aan zijn tram. Lastig met het kenteken (de tram heeft wel ergens een (meestal) 4 cijferig tramnummer overigens).
-
- Hoofdmoderator
Huh?Peter schreef:dus je zal nog steeds een Zone50 moeten plaatsen onder het kombord, als je wil dat de tram er ook aan gehouden is.

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- expressweg
Een kombord betekent automatisch 50 km/h tenzij anders aangegeven.
I'm average height... in Thailand.
-
- 2x4 autosnelweg
Er zitten meestal zo'n 50 mensen in je voertuig die een mening hebben over je rijstijl. Ik denk dat je liever een boete hebt dan een discussie met je leidinggevende.Peter schreef:Benieuwd of er ooit al een snelheidsboete is uitgedeeld aan een trambestuurder of aan zijn tram. Lastig met het kenteken (de tram heeft wel ergens een (meestal) 4 cijferig tramnummer overigens).
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- 2x4 autosnelweg
Niet voor een tram.Robbert297 schreef:Een kombord betekent automatisch 50 km/h tenzij anders aangegeven.
En ook niet voor (brom)fietsers, gehandicaptenvoertuigen of voetgangers trouwens. Of peerden.

-
- expressweg
Alleen voor motorvoertuigen.Robbert297 schreef:Een kombord betekent automatisch 50 km/h tenzij anders aangegeven.
Ik heb er nog wel eentje voor je, stel je wordt met je snorfiets aangereden door een tram. Een passagier in de tram breekt zijn neus en bril.
Een tram is geen motorrijtuig, en dus zit je met je snorfietsje vast aan WVW 185 en moet jij de schade aan die passagier.
Indien een motorrijtuig waarmee op de weg wordt gereden, betrokken is bij een verkeersongeval waardoor schade wordt toegebracht aan, niet door dat motorrijtuig vervoerde, personen of zaken, is de eigenaar van het motorrijtuig of - indien er een houder van het motorrijtuig is - de houder verplicht om die schade te vergoeden, tenzij aannemelijk is dat het ongeval is te wijten aan overmacht, daaronder begrepen het geval dat het is veroorzaakt door iemand, voor wie onderscheidenlijk de eigenaar of de houder niet aansprakelijk is.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.
-
- 4x5 autosnelweg
De snelheid van trams wordt vastgesteld door de gemeente Amsterdam en verschilt per straat. Er is een automatische snelheidsbegrenzer in het materieel ingebouwd. Ik vrees dat hier een sneheidsbeperking voor de tram door organisatorische onkunde ten stadhuize op het verkeerde bureau is beland en men dus een bord besteld heeft in plaats van een TSB maatregel gtijdelijke sneheidsbeperking) afgekondigd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
Verkeersbesluit al opgevraagd?
-
- 2x4 autosnelweg
Kan je dat ook doen als niet-belanghebbende?
-
- 2x4 autosnelweg
Ik denk dat Amsterdamse tram niet buiten (gemeente) Amsterdam komt en grotendeels bezit is van de gemeente. De HTM trams (de lightrail in Zoetermeer niet meegenomen, die daar niet op straat rijdt), rijden ook in Delft, Rijswijk, Nootdorp-Pijnacker en Voorburg-Leidschendam en de gemeente Den Haag is minderheidsaandeelhouder. Lastiger om nog van een gemeentevervoerbedrijf te spreken, waardoor de gemeente zeggenschap heeft over de bedrijfsvoering.
Snelheidsbeperkingen voor trams uit oogpunt van bochten en wissels (en wellicht ook omgeving) worden ook met andere borden aangegeven.
Maar goed: laten we even uitgaan van handhaving via de politie en CIBJ/OM.
Snelheidsbeperkingen voor trams uit oogpunt van bochten en wissels (en wellicht ook omgeving) worden ook met andere borden aangegeven.
Maar goed: laten we even uitgaan van handhaving via de politie en CIBJ/OM.
-
- 2x4 autosnelweg
..vergoedenfeitelijk schreef: Ik heb er nog wel eentje voor je, stel je wordt met je snorfiets aangereden door een tram. Een passagier in de tram breekt zijn neus en bril.
Een tram is geen motorrijtuig, en dus zit je met je snorfietsje vast aan WVW 185 en moet jij de schade aan die passagier.
Alleen als de snorfietser schuld had aan het ongeval lijkt mij. Hetzelfde als hij (met schuld) een fiets aanrijdt met iemand achterop denk ik, en die lijdt schade.
-
- 2x3 autosnelweg
Amsterdamse trams rijden ook in de gemeenten Amstelveen en Diemen en over een paar jaar ook in de gemeente Uithoorn (en metro's rijden eveneens door Diemen en de gemeente Ouderamstel en de sneltram door Amstelveen).Peter schreef:Ik denk dat Amsterdamse tram niet buiten (gemeente) Amsterdam komt en grotendeels bezit is van de gemeente.
-
- 2x4 autosnelweg
En Westland (hooguit honderd meter ofzo, maar de eindlus in Wateringse Veld ligt in de gemeente Westland).Peter schreef: De HTM trams (de lightrail in Zoetermeer niet meegenomen, die daar niet op straat rijdt), rijden ook in Delft, Rijswijk, Nootdorp-Pijnacker en Voorburg-Leidschendam
-
- expressweg
Nee, lees anders WVW 185 nog eens.Peter schreef: Alleen als de snorfietser schuld had aan het ongeval lijkt mij. Hetzelfde als hij (met schuld) een fiets aanrijdt met iemand achterop denk ik, en die lijdt schade.
Het is het "zwakke weggebruiker" artikel, een bekender geval is dat als een fietser tegen jouw auto aanrijdt dat jij moet betalen voor zijn schade als je overmacht niet kan aantonen.
Vervang fietser (geen motorrijtuig) door tram (geen motorrijtuig) , en auto (wel motorrijtuig) door snorfietser (wel motorrijtuig) en je snapt het wel.
-
- expressweg
Jup! Sterker nog, de WOB stelt dat je geen belang hoeft te stellen.Attietattie schreef:Kan je dat ook doen als niet-belanghebbende?
Bezwaar maken tegen het besluit moet wel als belanghebbende
-
- 2x4 autosnelweg
Moet die niet zwak zijn om jouw casus kloppend te maken?feitelijk schreef:tram (geen motorrijtuig)
-
- expressweg
Zwak in de zin van WVW 185 is: "geen motorrijtuig"
Laat onverlet dat er jurisprudentie is waarbij de tram wel aansprakelijk werd gehouden, maar zo staat het niet in de wet.
Laat onverlet dat er jurisprudentie is waarbij de tram wel aansprakelijk werd gehouden, maar zo staat het niet in de wet.
Oók trambestuurder moet rekening houden met ‘zwakke verkeersdeelnemers’ Hoge Raad 14 juli 2000 Een fietser rijdt aan de linkerzijde van de rijbaan naast een links van hem in een plantsoen gelegen trambaan. De fietser wordt op enige afstand gevolgd en vervolgens ingehaald door een tram, maar slaat tóch - zonder dit van te voren kenbaar te maken - linksaf en wordt vervolgens aangereden door de tram. Vast is komen staan dat de trambestuurder zich niet geheel vrij kan pleiten van verwijtbaar gedrag. Omdat een tram, zoals bekend, geen motorrijtuig is in de zin van de Wegenverkeerswet 1994 lijkt de in de Wegenverkeerswetgeving ‘ingebakken’ bescherming van de zwakke verkeersdeelnemer in het gedrang te komen. Hoewel een trambestuurder in deze zin dus “buiten de (wegenverkeers)wet staat”, acht de Hoge Raad het, in het kader van proceseconomie, geraden tot de volgende aanwijzing te komen: ingeval van schadevaststellingen bij gelegenheid van aanrijdingen tussen trams en volwassen voetgangers of fietsers (14 jaar en ouder; Enk.) moet de al eerder aanvaarde “50%-regel” tot uitgangspunt worden genomen. Dit omdat er in dit soort gevallen in essentie niet veel verschil is tussen het aanrijden van een voetganger of fietser door een motorrijtuig dan wel een tram, zo stelt de Hoge Raad. NB: Gesteld kan dus worden dat, in confrontaties tussen een ‘zwakke verkeersdeelnemer’ en een tram, de laatste voor wat betreft de schadeafwikkeling vanaf nu is gelijkgesteld aan een motorrijtuig. Zoals bekend is de procentuele schadeverdeling ingeval van aanrijdingen met jongere fietsers of voetgangers veelal gunstiger voor deze laatste groep. (Enk.)
-
- 2x4 autosnelweg
Mja, ik zie het... Dus als ik met mijn snorfietsje een op hol geslagen paard raak en de ruiter pleurt eraf, dan ben ik aansprakelijk? Ok, dan wordt overmacht iets aannemelijker, maar het principe is er dus wel op van toepassing.feitelijk schreef:Zwak in de zin van WVW 185 is: "geen motorrijtuig"

-
- verkeersader
In hoeverre moet je er als weggebruiker vanuit gaan dat je bibeko rijdt zonder dat je een kombord bent gepasseerd? Er zijn rondom Amsterdam talloze voorbeelden te vinden waarin een kom wordt opgeheven omdat je de gemeentegrens met (bijvoorbeeld) Diemen oversteekt en vervolgens geen nieuw kombord van Amsterdam staat. Daarnaast zijn er situaties waarbij aan het einde van een afrit geen kombord is geplaatst. In hoeverre is de bebouwde kom van Amsterdam dan nog rechtsgeldig?
-
- 4x5 autosnelweg
Het is een paar maanden geleden dat ik in een tram zat die maar voor een rood licht bleef staan, de tram kreeg geen wit licht. De bestuurder riep uiteindelijk om dat hij al eens een bekeuring had gehad voor rood rijden en daarom toch bleef wachten, ook al had hij een volle tram. Uiteindelijk duurde het ruim 5 minuten.Attietattie schreef:Er zitten meestal zo'n 50 mensen in je voertuig die een mening hebben over je rijstijl. Ik denk dat je liever een boete hebt dan een discussie met je leidinggevende.Peter schreef:Benieuwd of er ooit al een snelheidsboete is uitgedeeld aan een trambestuurder of aan zijn tram. Lastig met het kenteken (de tram heeft wel ergens een (meestal) 4 cijferig tramnummer overigens).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
In het Diemen-voorbeeld ligt de fout eigenlijk bij Diemen. Die heffen een bebouwde kom op, terwijl dat feitelijk niet het geval is. Bij de snelwegen ontbreken idd soms komborden. Oorzaak is vrijwel altijd jatwerk. Komborden van Amsterdam zijn nu eenmaal erg populair.Emil schreef:In hoeverre moet je er als weggebruiker vanuit gaan dat je bibeko rijdt zonder dat je een kombord bent gepasseerd? Er zijn rondom Amsterdam talloze voorbeelden te vinden waarin een kom wordt opgeheven omdat je de gemeentegrens met (bijvoorbeeld) Diemen oversteekt en vervolgens geen nieuw kombord van Amsterdam staat. Daarnaast zijn er situaties waarbij aan het einde van een afrit geen kombord is geplaatst. In hoeverre is de bebouwde kom van Amsterdam dan nog rechtsgeldig?
-
- zandpaadje

Beste forummers,
Kan iemand mij uitleggen wat de tekst op dit bord - het stuk linksaf 20000-30000 - betekent. Ik zie het overal in Nederland. Het wijst naar
industrieterreinen volgens mij. Maar ik heb er nooit mee kunnen werken.
Alvast bedankt voor een eventuele reactie,

Heavy User
Laatst gewijzigd door Mark op do 27 okt 2016, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afbeelding wat kleiner gemaakt.
Reden: Afbeelding wat kleiner gemaakt.
Easy does it!
-
- Forumbeheerder
Het zijn industrie- of havennummers. Elke haven (of bedrijf) heeft een nummer toegewezen. Via de bewegwijzering kan je dan direct naar dat nummer navigeren.
Pin mij er niet op vast, maar het kent volgens mij zijn oorsprong in de Rotterdamse haven. Bedrijven en havens kennen daar elk hun nummer. Via de bewegwijzering kun je zo makkelijk navigeren door het nogal uitgestrekte (50 km) gebied. Zover ik weet, wordt het systeem in Rotterdam best aardig gebruikt, mede doordat de havennummers eigenlijk net zoals huisnummers in een woonwijk altijd wel prominent aanwezig zijn. Port of Rotterdam heeft het uitgebreid op hun website staan.
Praktijkvoorbeeld waar ik zelf ervaring mee heb: als je bijvoorbeeld een pakket moet afleveren bij een schip wat bijvoorbeeld ligt in haven 4080 dan kan je daar direct vanaf de snelweg naartoe navigeren (het bereik gaat altijd van hoog naar laag. Van 4000-5000 tot 4000-4500 tot 4000-4100 bijvoorbeeld). Je hoeft geen straatnamen en dergelijke te onthouden of op te zoeken.
Later is het systeem overgenomen door andere gemeenten en daarbij heb ik wel beetje het gevoel van 'grootheidswaanzin'. Voor een paar kleine bedrijfterreintjes hoef je volgens mij geen heel nummerstelsel voor op te tuigen...
Pin mij er niet op vast, maar het kent volgens mij zijn oorsprong in de Rotterdamse haven. Bedrijven en havens kennen daar elk hun nummer. Via de bewegwijzering kun je zo makkelijk navigeren door het nogal uitgestrekte (50 km) gebied. Zover ik weet, wordt het systeem in Rotterdam best aardig gebruikt, mede doordat de havennummers eigenlijk net zoals huisnummers in een woonwijk altijd wel prominent aanwezig zijn. Port of Rotterdam heeft het uitgebreid op hun website staan.
Praktijkvoorbeeld waar ik zelf ervaring mee heb: als je bijvoorbeeld een pakket moet afleveren bij een schip wat bijvoorbeeld ligt in haven 4080 dan kan je daar direct vanaf de snelweg naartoe navigeren (het bereik gaat altijd van hoog naar laag. Van 4000-5000 tot 4000-4500 tot 4000-4100 bijvoorbeeld). Je hoeft geen straatnamen en dergelijke te onthouden of op te zoeken.
Later is het systeem overgenomen door andere gemeenten en daarbij heb ik wel beetje het gevoel van 'grootheidswaanzin'. Voor een paar kleine bedrijfterreintjes hoef je volgens mij geen heel nummerstelsel voor op te tuigen...
-
- zandpaadje
Merci! Dat schept enige duidelijkheid bij mij.
Ik kwam ook dit viewtopic.php?t=16135 op het wegenforum tegen over mijn eigen omgeving.
Dat is al uit 2011. Ik ga er eens op letten.
Greetz,
Heavy User
Ik kwam ook dit viewtopic.php?t=16135 op het wegenforum tegen over mijn eigen omgeving.
Dat is al uit 2011. Ik ga er eens op letten.
Greetz,

Heavy User
Easy does it!
-
- 2x4 autosnelweg
Die nummers in Limburg slaan dacht ik op de hele Mijnstreek. Met DSM (pardon, Chemelot) is daar op zich wel veel industrie, maar Chemelot heeft al een eigen systeem voor de verschillende toegangspoorten tot hun terrein. En dan wordt het inderdaad snel overdreven.
-
- 2x2 autosnelweg
Nee, op geheel Zuid-Limburg. Parkstad is ooit begonnen er mee en de systemen die in Sittard-Geleen e.o. en in Maastricht e.o. zijn uitgerold, heeft men daar qua nummering op aangesloten.Willem schreef:Die nummers in Limburg slaan dacht ik op de hele Mijnstreek.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik denk dat dat een historische fout is, toen tussen Diemen en Amsterdam nog een weggedeelte bestond dat buiten de bebouwde kom lag. Kennelijk zijn ze dat vergeten op het stadhuis te Diemenpaolie schreef:In het Diemen-voorbeeld ligt de fout eigenlijk bij Diemen. Die heffen een bebouwde kom op, terwijl dat feitelijk niet het geval is. Bij de snelwegen ontbreken idd soms komborden. Oorzaak is vrijwel altijd jatwerk. Komborden van Amsterdam zijn nu eenmaal erg populair.Emil schreef:In hoeverre moet je er als weggebruiker vanuit gaan dat je bibeko rijdt zonder dat je een kombord bent gepasseerd? Er zijn rondom Amsterdam talloze voorbeelden te vinden waarin een kom wordt opgeheven omdat je de gemeentegrens met (bijvoorbeeld) Diemen oversteekt en vervolgens geen nieuw kombord van Amsterdam staat. Daarnaast zijn er situaties waarbij aan het einde van een afrit geen kombord is geplaatst. In hoeverre is de bebouwde kom van Amsterdam dan nog rechtsgeldig?

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- verkeersader