Verkeersborden in Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Sibren
stadsweg

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Sibren » do 11 aug 2022, 9:10

Een :G13: met zo'n onderbordje voor beide richtingen heb ik nog niet eerder gezien. Nu ik erover nadenk, volgens mij heb ik nog nooit een niet-verplicht fietspad gezien dat maar in één richting bereden mag worden.

Oh, en over G13 gesproken. Op de toerit Kampen-Noord van de N50 staat een G13 in plaats van een G3. Typfoutje kan gebeuren.
Afbeelding

Piles
autoweg

Bericht door Piles » do 11 aug 2022, 10:33

Wesso schreef: wo 10 aug 2022, 22:30 Een fietsersoversteekplaats! En dan ook nog alleen voor seizoenkaarthouders.

1 Rijkerswoerdsestraat
https://maps.app.goo.gl/YCySgaH9o9HLq8Gt6
Ik lees 'm anders:

Het bovenste bord is: Let op voor fietser.
Het onderbord geeft aan: De 'Let op' geldt alleen voor seizoenkaarthouders. Ik heb geen seizoenkaart, dus ik hoef niet op te letten :dyn_hyp:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 11 aug 2022, 10:39

^^ Nou nee hoor. Niemand hoeft ervoor op te letten.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 11 aug 2022, 12:58

Je moet altijd opletten in het verkeer :roll:

En blijkbaar is het een dienstingang:
https://goo.gl/maps/2YisKzhBFckr3sMn8
Typfoutje kan gebeuren.
Dit is echt verwarrend, dus deze fout dient z.s.m. hersteld te worden. Hopelijk leest de wegbeheerder mee.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 11 aug 2022, 13:11

Vinny schreef: do 11 aug 2022, 12:58 Je moet altijd opletten in het verkeer :roll:
No shit Sherlock. Het bord betekent het niet. Daar hadden we het volgens mij over.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 11 aug 2022, 13:20

Vinny schreef: do 11 aug 2022, 12:58 Je moet altijd opletten in het verkeer :roll:

En blijkbaar is het een dienstingang:
https://goo.gl/maps/2YisKzhBFckr3sMn8
Ook niet kloppend, want er staat maar één systeempaaltje om de slagboom te openen.. aan de waterzijde van de boom. Lijkt mij dus slechts een uitgangsmogelijkheid waarbij je geheel vrij van bebording het fietspad kan kruisen. ;)

Vinny schreef: do 11 aug 2022, 12:58
Typfoutje kan gebeuren.
Dit is echt verwarrend, dus deze fout dient z.s.m. hersteld te worden. Hopelijk leest de wegbeheerder mee.
Even stoppen op de toerit en het bord wegdraaien.. :dyn_hyp:

Victor
autoweg

Bericht door Victor » do 11 aug 2022, 15:35

Sibren schreef: do 11 aug 2022, 9:10 een G13 in plaats van een G3.
Rechts staat toch al een G3, moet er dan links nog eentje staan?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 11 aug 2022, 19:58

Nee, dat hoeft niet. Alleen als de wegbeheerder vindt dat er een onoverzichtelijke situatie ontstaat, kan hij besluiten een zelfde bord aan de andere kant van de weg neer te zetten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 aug 2022, 14:23

Vinny schreef: do 11 aug 2022, 12:58
Typfoutje kan gebeuren.
Het staat hier al een tijdje zo, ik kom er bijna dagelijks langs. Ik weet niet eens of het er nog steeds staat, ik let er niet meer op. Vond het vooral opvallend, duidelijk een domme fout. Maar dit is op een plek waar überhaupt nauwelijks fietsers in de buurt komen, en ondanks dat bord :G13:, zal geen fietser het in zijn hoofd halen de N50 op te rijden. Ik heb het het in ieder geval nog nooit zien gebeuren.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 12 aug 2022, 20:25

Ik mis nog het betuttelingsbordje 'dus niet brommen'. :mrgreen:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » vr 12 aug 2022, 21:58

https://www.dumpert.nl/item/100038527_329ca786
Een bord :C9: met onderbord "uitgezonderd 🚲🛵🚜" en "En gehandicapt(sic!) voertuigen"

Wat houdt dit bord dan nog tegen? alleen ruiters, vee, wagens en brommobielen?
Mooi voorbeeld van een bord dat juridisch (wellicht) klopt maar waar de gewone mens niets van snapt.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 12 aug 2022, 22:36

^^ deze is hier tijdje terug al langsgekomen, was het niet om paarden te weren opdat ze niet over een vee/wildrooster gaan?

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » za 13 aug 2022, 21:10

^^ dat bord is inderdaad bedoeld om paarden te weren.

Maar m.i weren ze ook (nog steeds) zolas IIVQ aangeeft: Vee, ruiters, wagens en brommobielen.

Ik heb nu zelfs een meningsverschil met iemand die zegt dat het symbool van een tractor op een onderbord op de landwegen (vaak vmax 60) ook voor brommobielen geldt en op N-wegen (vmax 80) niet voor brommobielen geldt.

Ik zeg op mijn beurt dat het beide niet voor de brommobielen geldt. Wat vinden jullie?
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 13 aug 2022, 21:15

Fietspad alleen voor fietsers en snorfietsers zonder ingeschakelde verbrandingsmotor. Zo kort had het ook kunnen zijn, maar de gemeente houdt van langdradigheid.

https://maps.app.goo.gl/eVPh3YDaP1DuZ7D37

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » za 13 aug 2022, 21:17

^^ ik weet niet waar, maar zo heb je er ook nog ergens een met :G13: [uitgezonderd 65+ en uitgezonderd Gehandicapten met gehandicaptenparkeerkaart]

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 13 aug 2022, 23:21

Wesso schreef: za 13 aug 2022, 21:15 Fietspad alleen voor fietsers en snorfietsers zonder ingeschakelde verbrandingsmotor. Zo kort had het ook kunnen zijn, maar de gemeente houdt van langdradigheid.

Maar dat zou niet kloppen. Want waar moeten voetgangers dan heen?

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 13 aug 2022, 23:59

[Fietspad]
[Niet bestemd voor brom- en snorfietsers met ingeschakelde verbrandingsmotor]

Kloppend en al een stuk korter

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 14 aug 2022, 0:14

^^ Bromfietsers zonder ingeschakelde verbrandingsmotor (dus bijvoorbeeld met ingeschakelde elektromotor) zijn er ook niet welkom hoor.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 14 aug 2022, 1:44

^^ Dan zo:

[Fietspad]
[Niet bestemd voor snorfietsers met ingeschakelde verbrandingsmotor en bromfietsers]

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 14 aug 2022, 1:57

Volgens mij volstaat [fietspad].

Maar er is ongetwijfeld in de praktijk gebleken dat dat onvoldoende duidelijk is (of men er kak aan heeft).

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » zo 14 aug 2022, 7:47

Wesso schreef: za 13 aug 2022, 21:15 Fietspad alleen voor fietsers en snorfietsers zonder ingeschakelde verbrandingsmotor. Zo kort had het ook kunnen zijn, maar de gemeente houdt van langdradigheid.

Vroeger had je daar het bord "onverplicht fietspad" voor, (wit bord met zwarte letters FIETSPAD, gek genoeg zo groot als een plaatsnaambord) en dan vaak vergezeld van het onderbord "dus niet brommen".
(https://zoom.nl/foto/diversen/1351772/niet-brommen, cookies verplicht).

De trekker op een onderbord betekent volgens mij alleen "landbouwverkeer" maar ik ben te lui om de relevante regelgeving door te spitten.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » zo 14 aug 2022, 8:05

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 14 aug 2022, 11:16

IIVQ schreef: zo 14 aug 2022, 7:47

Vroeger had je daar het bord "onverplicht fietspad" voor, (wit bord met zwarte letters FIETSPAD, gek genoeg zo groot als een plaatsnaambord) en dan vaak vergezeld van het onderbord "dus niet brommen".

De trekker op een onderbord betekent volgens mij alleen "landbouwverkeer" maar ik ben te lui om de relevante regelgeving door te spitten.
Nu is dat een blauw bord met witte letters, vaak inclusief verbod op chagrijnige bromkonten.
Verder hetzelfde geloof ik (ken de details van vroeger niet zo goed).

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 14 aug 2022, 11:22

IIVQ schreef: zo 14 aug 2022, 7:47 Vroeger had je daar het bord "onverplicht fietspad" voor, (wit bord met zwarte letters FIETSPAD, gek genoeg zo groot als een plaatsnaambord) en dan vaak vergezeld van het onderbord "dus niet brommen".
Zwart bord met witte letters. :top:

Tja, vroeger moet alles eenvoudiger geweest zijn en had je niet zoveel voertuigsoorten als nu.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 15 aug 2022, 11:58

Niet voor de eerste keer: we gaan niet weer oeverloos achter de komma "discussiëren" over brommobielen en de betekenis van bordjes en symbolen uitkauwen, zéker niet op basis van vage websites. Blijft de boodschap nu eens hangen?
Moderatieteam
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » ma 15 aug 2022, 12:26

Edit: Mijn post kruist die van de mod Wouter N14. Ik heb me als bron uitsluitend gericht op de wet. Maar als je vindt dat mijn post weg moet: prima, ik snap dat het ook eens einde discussie moet zijn

Een verkeersbord is een pictogram wat een in de wet (in dit geval RVV 1990) beschreven betekenis heeft. In feite moet je niet kijken naar wat het plaatje uitbeeldt, maar naar de betekenis.
Flauw voorbeeld: een ruitvormig bord met een witte rand en geel midden :B1: betekent niet "Spiegelei gebakken in een vierkante pan", maar "Voorrangsweg", omdat dat zo in het RVV Bijlage 1 hoofdstuk B omschreven staat.
Een bord C9 bevat een rode rand met witte cirkel met daarop symbool van een tractor, bromfiets en fiets, maar betekent "Gesloten voor ruiters, vee, wagens, landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines, brommobielen, fietsen, snorfietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen".

Tot zover is het duidelijk maar soms wat verwarrend omdat veel mensen zich niet realiseren dat C9 ook "ruiters, vee, wagens, motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines, brommobielen, en gehandicaptenvoertuigen" (en evt snorfietsen) betekent, naast de getoonde trekker, fiets en bromfiets.

Artikel 67 van datzelfde RVV bepaalt
Onder verkeersborden aangebrachte onderborden kunnen inhouden:
a. een nadere uitleg van het verkeersbord;
b. ingeval op een onderbord uitsluitend symbolen voorkomen: het verkeersbord geldt slechts voor de aldus aangeduide weggebruikers of het aldus aangeduide verkeersgedrag;
c. ingeval op een onderbord het woord "uitgezonderd" in combinatie met symbolen voorkomt: het verkeersbord geldt niet voor de aldus aangeduide weggebruikers of het aldus aangeduide verkeersgedrag.
2 Indien het beoogde verkeersgedrag wordt aangegeven door middel van teksten of tekens al dan niet in combinatie met symbolen, blijkt het beoogde verkeersgedrag uit het onderbord.
3 Symbolen op onderborden hebben dezelfde betekenis als die welke in bijlage 1 zijn opgenomen.
(vet toevoeging van mij)

Het probleem is alleen dat deze symbolen niet los in Bijlage 1 zijn opgenomen.
Alleen in de vorm van borden.
Je hebt dan verschillende combinatiemogelijkheden:
  • Trekkersymbool: 🚜
    • In bord C8 :C8:, F11 :F11: en F12: :F12: : landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines
    • In bord C9 :C9: (icm fiets 🚲 en bromfiets 🛵): ruiters, vee, wagens, landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines, brommobielen, fietsen, snorfietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen
  • Fietssymbool: 🚲
    • In bord C9: (zie hierboven)
    • In bord C14 :C14:: fietsen en voor gehandicaptenvoertuigen zonder motor
    • In bord C15 :C15:(icm bromfietssymbool 🛵): fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen
    • In bord E3 :E03: (icm bromfietssymbool 🛵): fietsen en bromfietsen
    • In bord G11 :G11: en G12: fietspad
    • In bord G12a :G12a: en G12b (icm bromfietssymbool 🛵): fiets/bromfietspad
  • Bromfietssymbool 🛵:
    • In bord C9: (zie hierboven)
    • In bord C13 :C13:: bromfietsen, snorfietsen en gehandicaptenvoertuigen, met in werking zijnde motor
    • In bord C15 :C15: (zie hierboven)
    • In bord E3 :E03: (zie hierboven)
    • In bord G12a :G12a: en G12b (zie hierboven)
Het is dus de keuze welke combinatie van symbolen je gebruikt.
Interpreteer je de 🚲🛵🚜 op het onderbord als aparte teksten uit bord C8 (🚜), C14(🚲) en C13 (🛵), dan zondert het onderbord uit:
landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines; fietsen en voor gehandicaptenvoertuigen zonder motor; bromfietsen, snorfietsen en gehandicaptenvoertuigen, met in werking zijnde motor.
Van de C9 blijft dan nog over ruiters, vee, wagens, landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines, brommobielen, fietsen, snorfietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen. (waarbij die laatste 3 alleen met ingeschakelde motor)

Interpreteer je de 🚲🛵🚜 op het onderbord als de drie symbolen uit C9 dan cancel je de gehele betekenis van C9 en is het bord dus nietszeggend (alleen het "gehandicapt voertuigen" uit het 2e onderbord hou je nog over)

Interpreteer je de 🚲🛵🚜 op het onderbord als een combinatie van C8🚜 en C15🚲🛵 dan krijg je ruiters, vee, wagens, landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines, brommobielen, fietsen, snorfietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen. Je snorfiets mag dan ineens wel zou je denken, behalve dat artikel 2b weer bepaalt dat die zich ook aan die fietsregels moeten houden ;-)

Dit is dus een geval waar de wet gewoon niet helemaal duidelijk is.

Volgens de nieuwsartikelen is het vooral bedoeld om ruiters te weren van het veerooster. Volgens mij hadden ze echter een simpeler oplossing kunnen kiezen, namelijk C1 (:C01: Gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) en dan het onderbord met de tekst (volgens artikel 67.3) "Geldt alleen voor ruiters en vee" (en evt nog erbij "wagens en brommobielen", als je die laatste echt wil weren, maar dat lijkt hier gezien de mediaartikelen niet het geval)

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » ma 15 aug 2022, 12:36

^^
Dit maakt het stuk duidelijker. Thnx

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » di 16 aug 2022, 23:50

Dit onderbord zie je niet vaak "13x"

4 Munnikenlandse Maaskade
https://www.google.com/maps/@51.814823, ... taaWOQ!2e0

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 17 aug 2022, 7:58

^^ Alsof je als (brom)fietser door dat klaphekje zou gaan :facepalm:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 17 aug 2022, 9:32

^^ De (brom-)fietser kan zich beter aan de wet houden en de rijbaan volgen.