[RA / RCH] De wegen aan het einde van de wereld

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

[RA / RCH] De wegen aan het einde van de wereld

Bericht door Pino » wo 03 jan 2007, 13:57

Zoals bij een aantal van jullie bekend, was ik de afgelopen weken in Patagonië, zowel aan de Argentijnse als aan de Chileense kant. In Argentinië heb ik zelf gereden, in Chili ging het enige stukje weg dat ik gezien heb per bus. Aangezien ik achterin de bus zat, was er weinig kans om foto's te maken.

Hoe dan ook, de wegen aan het einde van de wereld zijn ... min of meer zoals je ze aan het einde van de wereld zou verwachten. Meer dan 1+1 zit er niet in en is ook nergens nodig. Alleen in het Chileense Punta Arenas zijn op de belangrijkste invalsweg een paar stukjes 2+2. Al die tijd heb ik welgeteld één ongelijkvloerse kruising gezien - in aanbouw, maar toch. Dat was in Rio Gallegos, de hoofdstad van de provincie Santa Cruz. Tussen de steden rijd je door absolute leegte.

Tegen de Andes aan is het wat heuvelachtiger, daarna komt de vlakte en leegte van de Patagonische steppe. Tegen de kust aan, wordt het dan weer wat heuvelachtiger. Deze beschrijving ziet overigens op de Argentijnse kant. In Chili ligt de geografie wat gecompliceerder. Laat ik het erop houden dat het enige door mij gereden stuk (Ruta 9 van Puerto Natales naar Punta Arenas) door de steppe gaat.

Buiten de bewoonde gebieden zijn de wegen vrij smal, als ze tenminste geasfalteerd zijn. Veel wegen in het zuiden zijn echter niet geasfalteerd. Deze categorie wegen wordt onderverdeeld in de ge-egaliseerde maar niet-geasfalteerde wegen en het zogenaamde "ripio", gravel. Op deze laatste wegen moet je niet veel harder rijden dan 60 en is het een kwestie van het stuk weg zoeken, waar tussen de steentjes door het beste pad is gebaand. Als je een tegenligger ziet naderen (die je op steppe al kilometers van tevoren ziet aankomen door de vlakte en de verplichting om altijd dimlicht te voeren), word je geacht beiden stil te gaan staan, waarna een van de twee auto's de andere stapvoets zal passeren. Dit om je tegenliggers geen douche van stof en stenen te geven.

In de algemene draad over Argentinië schreef ik al eens over RN 40 - "la cuarenta". Deze route volgt de Andes van noord naar zuid en gaat zeker in Patagonië door de absolute leegte. Van oudsher zijn grote gedeeltes van de route "ripio". In de deelstaat Santa Cruz worden steeds meer gedeeltes van deze route echter geasfalteerd - enerzijds om de toenemende toeristenstromen te faciliteren, maar anderzijds wordt het ook een beetje gezien als gebaar van president Kirchner (zelf afkomstig uit Santa Cruz) voor de regio. Ook ik pakte een stukje RN 40 mee: gedeeltelijk asfalt, maar ook 70 km "ripio". Globale route ging van El Calafate via RP 11 naar RN 40. Deze heb ik gevolgd tot aan Tapi Aike, waar het linksaf ging over RP 6 en RP 5 richting Rio Gallegos. Een kilometer of 20 voor Rio Gallegos gaat deze weg over in RN 3.

De bewegwijzering in het uiterste zuiden is nauwelijks te vergelijken met datgene wat ik in Buenos Aires gezien heb. Je krijgt het idee dat de borden er al tientallen jaren staan en dus een paar vernieuwingen in de bewegwijzering hebben gemist. Vrijwel alle borden zijn regelborden, zij het dat in Chili nog op een paar plaatsen vorkborden worden gebruikt. Ook in Chili geldt overigens dat de gespotte bewegwijzering op geen enkele manier lijkt op de Chileense borden die ik op websites had gezien. Ook de bewegwijzering aan het einde van de wereld was zoals je hem op zo'n plek zou verwachten.

In Argentinië wordt qua bewegwijzering sterk het Amerikaanse systeem gevolgd. Reguliere doelen in wit-op-groen, services in wit-op-blauw, instructies (bijv. speciale routes voor vrachtwagens) in zwart-op-wit en waarschuwingsborden in zwart-op-geel. Ook Chili volgt dat systeem, maar daar worden naar ik begrijp ook blauwe borden gebruikt op tolroutes. Die laatste zijn in het uiterste zuiden natuurlijk niet te vinden.

De foto's uit Argentinië:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het begin en einde van een bepaalde route worden doorgaans aangegeven met een bord als dit. Bij dit bord ging het voor mij rechtsaf, de beroemd-beruchte RN 40 op. Zij het dat die in eerste instantie (tot aan El Cerrito) nog geasfalteerd was.

Afbeelding
Meer koeien, schapen en guanaco's gezien dan andere weggebruikers.

Afbeelding
Dit weggetje is dus een nationale route.

Afbeelding
De splitsing bij El Cerrito. RP 5 gaat geasfalteerd verder richting Rio Gallegos, terwijl RN 40 als "ripio" verder gaat. Splitsingen tussen wegen gaan doorgaans niet in de vorm van een T-kruising, maar als een soort van driehoek. Een Dreieck Karlsruhe op kleine schaal, zeg maar. De wijze van bewegwijzering van de splitsingen verloopt steeds zo: de doelen op het bovenste bord en de wegnummers op het onderste. Daarbij geldt dat de provinciale wegen altijd in een rechthoek staan en de nationale routes in een hoekig schildje.

Afbeelding
Afstandsbord op RN 40. In de meeste gevallen (maar lang niet altijd) hangt onder aan dit bord ook een route-schildje. De afstandsborden zijn hetzelfde uitgevoerd als richtingsborden, zij het dat op een afstandsbord uiteraard alle pijlen dezelfde kant uit wijzen (rechtdoor). Op dezelfde manier zie je overigens ook vaak dat richtingsborden eveneens afstandsinformatie geven. Dan krijg je dus een afstandsbord met pijlen in verschillende richtingen.

Afbeelding
Aankondiging van de eerstvolgende services.

Afbeelding
Losstaand routeschildje. Bovenaan staat doorgaans de naam van de deelstaat waarin je rijdt, daaronder RA (voor Republica Argentina) met rechts daarvan de kleuren van de Argentijnse vlag. Pas daaronder het routenummer. Op dit bord zijn de blauwe banen van de Argentijnse vlag echter weggesleten. Veel van deze borden staan er trouwens niet. Op provinciale wegen zie je ze helemaal niet en van RN 40 heb ik meer souvenir-borden gezien dan dat er echt langs de weg stonden.

Afbeelding
Bij La Esperanza eindigt RP 6 en gaat op in RP 5. Verkeer wordt op dit punt als geheel naar rechts geleid als onderdeel van de genoemde driehoek. Op de achtergrond zie je nog de volgende wegwijzer met daarop de daadwerkelijke splitsing. Op dit bord zie je dat niet alleen met pijlen wordt gewerkt, maar ook nog eens met het voorzetsel "a" (als in "naar"). Je ziet dat vaker in zowel Argentinië als Chili. Snap de toegevoegde waarde van dat voorzetsel niet zo. Alleen bij de verwijzing "A Ruta Nacional 3" kan ik me nog iets voorstellen. Je gaat deze route immers pas een kilometer of 100 later op, en niet al bij deze splitsing. Verwijzingen naar verderop gelegen routes zie je overigens vaak ik Argentinië.

Afbeelding
Afstandsbord mét routeschildje.

Afbeelding
RP 5 gaat op in RN 3. Misschien wel het enige vorkbord dat ik in Argentinië heb gezien. Let op de vermelding van het wegnummer rechts onderin. Dat is de route waar je vandaan komt. "C. Rivadavia" staat voor Comodora Rivadavia. Opvallende verwijzing, want doorgaans wordt deze stad in zijn korte vorm "Comodoro" genoemd. Argentinië kent overigens geen continuïteitsbeginsel, dus reken er niet op dat deze doelen op de volgende borden ook terugkomen.

Afbeelding
Zowaar nog een portaal, in Rio Gallegos. Geen idee, waarom dit bord blauw is.

Afbeelding
Plaatsnaambord. Het bord heeft overigens niet de functie van kombord, in de zin dat vanaf daar bibeko-restricties gelden. De verlaagde snelheid binnen de bebouwde kom (40 km/h) wordt met een apart bord aangegeven.

Afbeelding
Nog een plaatsnaambord, maar dan in Ushuaia. Hier zie je dat plaatsnaamborden niet aan de rand van de kom staan, want dit is midden in het centrum. De bijbhorende afstandsbordjes zijn niet gebruikelijk en zijn waarschijnlijk door de gemeente toegevoegd om te laten zien dat Ushuaia ver weg ligt van alles. Buenos Aires staat vermeld als hoofdstad en als andere einde van RN 3, La Quiaca is het noordelijkste puntje van het land. Hier wel een zichtbare Argentijnse vlag op het schildje, maar geen vermelding van de deelstad Tierra del Fuego (in het Nederlands bekend als Vuurland).

Afbeelding
Nog één foto uit Ushuaia. Het gaat om een routebevestigingsbord. Alleen worden noch het wegnummer (RN 3), noch afstanden aangegeven. Het bord is vooral een methode om te bevestigen dat je op de voorliggende rotonde de juiste afrit hebt gekozen.
De foto's uit Chili:

Afbeelding
Dit bord leek nog het meeste op de Chileense standaard, zoals ik die van websites kende.

Afbeelding
Maar hier laten ze de strepen tussen de richtingen weer weg. Op dezelfde manier heb ik nog borden gezien die volledig in kleinkapitaal geschreven zijn.

Afbeelding
Vorkbord. De doelen zijn allemaal lokale doelen binnen Punta Arenas. Die worden niet op een speciale manier bewegwijzerd. Het is sowieso zeldzaam, wanneer er lokale doelen worden bewegwijzerd. Je ziet in de steden dan ook nauwelijks wegwijzers. En als je ze ziet, verwijzen ze alleen interlokaal. Een beetje het Nederland van 25 jaar geleden.

Afbeelding
Speciaal afstandsbord met toeristische doelen. Voor de rest komt het bord overeen met reguliere afstandsborden. Het bord staat in Puerto Williams en zou daarom wel eens het meest zuidelijke afstandsbord ter wereld kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 11 feb 2011, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x5 autosnelweg

Re: [AR / CL] De wegen aan het einde van de wereld

Bericht door Palance » wo 03 jan 2007, 14:25

Pino schreef:Het bord staat in Puerto Williams en zou daarom wel eens het meest zuidelijke afstandsbord ter wereld kunnen zijn.
Zouden er op Antarctica wegwijzers te vinden zijn? Er zijn wel wegen volgens mij, zij het niet veel.

Mooie foto's trouwens, dit lijkt mij een heel mooi gebied om heen te reizen :toppie:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 03 jan 2007, 14:39

Erg mooie reportage! :D

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 03 jan 2007, 14:48

Mooi gebied, leuke reportage.

Maxima 40 in Puerto Williams. Kreeg je geen acuut oranjegevoel ? ;)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 03 jan 2007, 16:15

René schreef:Maxima 40 in Puerto Williams. Kreeg je geen acuut oranjegevoel ? ;)
Niet alleen in Puerto Williams, René. Bij elke snelheidsbeperking in zowel Chili als Argentinië. Vond het zelf een licht overbodige toevoeging, aangezien het maximum toch al volgt uit de rode rand. En als er een minimumsnelheid bestaat (gezien op de snelwegen van Buenos Aires), dan staat die snelheid op een ander soort bord.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 03 jan 2007, 19:55

Een geweldige reportage!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vertigo
polderweggetje

Bericht door Vertigo » wo 03 jan 2007, 21:59

Toffe reportage! 8-)

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » wo 03 jan 2007, 23:28

Ditbord lijkt wel Amerikaans.

Verder vond ik het een mooie fotoreportage. 8-) :toppie:
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 04 jan 2007, 13:56

Mooie foto´s, van een prachtige omgeving

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 04 jan 2007, 18:18

Mooie reportage, mooi verhaal, mooie foto's, slechte bewegwijzering.
De autogordel: een band voor het leven.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » do 12 apr 2007, 22:27

Iemand enig idee wat dit bord betekent:

Afbeelding

Een kennis van mij heeft het opgenomen aan weg 40.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 12 apr 2007, 22:34

De "E" in een rode cirkel betekent parkeerverbod (E staat voor estacionamento). Wat daarboven staat? Het lijkt wel op een golfcourse, met dat vlaggetje en iets wat op een bal lijkt. Niet parkeren omdat ter plekke een golfcourse ligt?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 12 apr 2007, 22:42

overhangende kerstbomen
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 13 apr 2007, 2:33

Leuk om te lezen hoor!
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [RA / RCH] De wegen aan het einde van de wereld

Bericht door Pino » vr 28 nov 2008, 22:58

Voor de liefhebber van Patagonië zijn de Panoramio-foto's van Hector Fabian Garrido een must. Fabian is landmeter en reist op die manier naar de meest afgelegen punten van Argentijns en Chileens Patagonië. En plaatst bij elke reis de nodige foto's op Panoramio. Zo af en toe zit er een wegenfoto bij. Een selectie:

Ruta Provincial 11 in Chubut
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ruta Provincial 4 in Chubut
Afbeelding

Afbeelding

Ruta Nacional 3
Afbeelding

Ruta Nacional 40
Afbeelding

Afbeelding

Ruta 465 aan de Chileense kant
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het Chileense gedeelte van Vuurland
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pino op vr 11 feb 2011, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 15 jan 2009, 14:47

Ik moet hoognodig mijn foto's oploaden, want ik zie hier al een hoop bekende plekken staan!
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 15 jan 2009, 16:41

Ik dacht dat jij alleen in het noorden van Chili en Argentinië was geweest? Maar welke delen van beide landen je ook hebt gezien, je foto's zie ik meer dan graag langskomen !

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 15 jan 2009, 19:02

2 dagen Santiago de Chile, 4 dagen Atacamawoestijn, 1 dag Lake Crossing, anderhalve week rondom El Calafate (gletsjers, El Chaltén, Torres del Paine), 1 dag Ushuaia en 2 dagen Buenos Aires en dan nog wat reisdagen 8-)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 15 jan 2009, 20:33

Da's hard werken, maar toch ben ik jaloers. En zeer benieuwd naar je foto's. Hoe ben je naar Puerto Montt en van Bariloche naar El Calafate gereisd? Over land? Dat lijkt me namelijk echt een fantastische trip.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 15 jan 2009, 21:10

Picasa lijkt nu toch weer te werken, dus ik ga maar eens wat uploaden :lol:

We (ik-vader-zus) hebben bij een kleine reisorganisatie een individuele rondreis samengesteld. Dus van elke dag lag het programma vast, inclusief alle transfers, vluchten en overnachtingen. In totaal zijn we 26 dagen weggeweest en hebben we 10 keer gevlogen, waarvan 6 binnenlands.

Vanuit Calama (Atacamawoestijn) zijn we via Santiago doorgevlogen naar Puerto Montt en van daar met een transfer naar Puerto Varas. Van daaruit hadden we de volgende dag de Lake Crossing naar Bariloche. Over land hebben we eigenlijk alleen gereisd in de Atacama met een huurauto, dat was echt fantastisch. En met lijnbussen hebben we vanuit El Calafate verschillende ritten gemaakt. Als ik de foto's in Picasa heb staan maak ik wel een uitgebreider verslag :)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 15 jan 2009, 21:11

Mag ik vragen wat zo'n trip zo ongeveer kost? Zal wel niet bepaald goedkoop zijn :?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 15 jan 2009, 21:17

Je mag het vragen, maar het antwoord weet ik niet :oops:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 23 mar 2010, 22:51

Het diepe zuiden van Chili, de XII Región, is niet met wegen verbonden met de rest van Chili. Autoverkeer zal via Argentinië moeten reizen om vanuit de res van Chili naar de provincie te komen. Het gebied kent eigenlijk maar twee routes van belang. Aan de ene kant is dat de noord-zuid verlopende Ruta 9, die de belangrijkste plaatsen van het gebied, Punta Arenas en Puerto Natales, met elkaar verbindt. Aan de andere kant is dat Ruta 255. Dat is de oost-west route van Punta Arenas langs de noordkant van het Estrecho de Magallanes naar de Argentijnse kust. Ter hoogte van de Paso de Integración Austral gaat deze route over in de Argentijnse Ruta 3. Een stukje Ruta 255 is daarmee dus ook de enige wegverbinding tussen het Argentijnse vasteland en het Argentijnse gedeelte van Vuurland.

Voor de liefhebbers van aardrijkskundige trivia, deze streek is het enige gedeelte van de Chileense-Argentijnse grens die niet over de hoofdkam van de Andes loopt. In plaats daarvan heeft Chili feitelijk de gehele Estrecho de Magallanes in haar bezit. De grens tussen Chili en Argentinië loopt precies tot aan Cabo Virgenes, het meest zuidoostelijke punt van het Zuidamerikaanse vasteland. Die laatste kaap is in tweeën gesplitst tussen Chili en Argentinië. Daarmee over tot de orde van de dag: de eerder in deze draad genoemde Hector Fabian Garrido heeft deze week onderstaande foto's gepost van beide hoofdwegen in Chileens Patagonië. Op volledig formaat te vinden via zijn Panoramio-pagina.

Ruta 9
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ruta 255
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pino op vr 11 feb 2011, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » di 23 mar 2010, 22:56

Krijgen er al meer mensen nu zin in vakantie? :D

Jammer dat zoiets met kleine kinderen lastig te doen is, want he ziet er echt heel bijzonder uit...

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » do 25 mar 2010, 14:46

Ben een half jaartje geleden ook in Patagonie geweest, grofweg het gebied tussen Santiago, Buenos Aires en Ushuaia. Heb me vooral geconcentreerd op de waanzinnige natuur, maar volgens mij heb ik hier en daar ook nog wel wat asfalt op de foto's staan, zal ze binnenkort hier ook wel eens neerzetten.

simon
autoweg

Bericht door simon » do 25 mar 2010, 19:14

Dit filmpje geeft ook een aardige impressie van Patagonië:

[youtube]<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/IVqCgF2AzMU&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/IVqCgF2AzMU&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>[/youtube]

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 25 mar 2010, 22:35

Je ziet op dit filmpjes het toeristische Patagonië, de kant van de Andes. Heel mooi om te zien, maar het Patagonië waar ik nog eens naar terug wil is juist de Pampa. De oneindige lege vlakte, en dan heel Ruta 3 afrijden. Maar goed, reizen door de leegte, dat is een tick van mij.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » vr 26 mar 2010, 0:31

Ik ben Argentinie doorgestoken van de Andes naar Puerto Madryn aan de kust, maar dat werd op een gegeven moment ook wel saai hoor, urenlang geen enkele variate in het landschap, alleen maar een dorre vlakte.. Hoewel dat op zich toch ook wel weer indrukwekkend is.

simon
autoweg

Bericht door simon » vr 26 mar 2010, 14:36

Pino schreef:Je ziet op dit filmpjes het toeristische Patagonië, de kant van de Andes. Heel mooi om te zien, maar het Patagonië waar ik nog eens naar terug wil is juist de Pampa. De oneindige lege vlakte, en dan heel Ruta 3 afrijden. Maar goed, reizen door de leegte, dat is een tick van mij.
Op 1.45 van het filmpje zie je de Pampa ;)

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » vr 26 mar 2010, 15:20

Heb even wat foto's opgezocht.

Dit zijn foto's van de route van Esquel, tegen de Andes aan in Argentinie, naar Puerto Madryn aan de kust in het oosten:

Afbeelding

En dit is dan het uitzicht waar je urenlang naar kijkt...
Afbeelding

Dus dan is dit ineens een welkome onderbreking:
Afbeelding
Afbeelding

Nog een paar plaatjes van de berg Fitz Roy langs de weg naar het kleine dorpje El Chalten, tegen de grens met Chili aan:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En tot slot nog een foto van de Av 9 de Julio in Buenos Aires, waarvan men zegt dat het de breedste laan van de wereld is
Afbeelding