[RA / RCH] De wegen aan het einde van de wereld

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [RA / RCH] De wegen aan het einde van de wereld

Bericht door Pino » vr 26 mar 2010, 21:47

Ehuls schreef:En dit is dan het uitzicht waar je urenlang naar kijkt...
Afbeelding
Dat vind ik dus fantastisch om doorheen te rijden. Het gevoel laat zich niet samenvatten in één foto, en het is ongetwijfeld een tick van mij, maar je komt helemaal tot jezelf in zo'n landschap. Neemt natuurlijk niet weg dat je juist in bergachtig Patagonië hele mooie dingen kunt zien. Je hebt zo te zien goed weer gehad bij El Chaltén. Zelf heb ik indertijd de fout gemaakt om deze plaats over te slaan, vanuit de gedachte dat ik in El Calafate en de Torres de Paine wel genoeg bergen zou zien. Aan de andere kant wel een erg leuke avond in Tapi Aike voor teruggekregen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [RA / RCH] De wegen aan het einde van de wereld

Bericht door Pino » vr 09 jul 2010, 20:14

Aan het einde van de wereld is het nu mid-winter. Onderstaande foto (volledig formaat te vinden via Panoramio) is gemaakt op de Chileense Ruta 9. Fotograaf is Fabian Garrido, van wie eerder in deze draad al wat andere foto's langskwamen.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [RA / RCH] De wegen aan het einde van de wereld

Bericht door Pino » za 17 sep 2011, 22:53

Een klein "ritje" over de Argentijnse Ruta 3, vanaf Ushuaia over de Paso Garibaldi en dan nog een stukje naar het noorden over Vuurland. De foto's, afkomstig van de nodige Panoramio-leden, staan gesorteerd van zuid naar noord.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [RA / RCH] De wegen aan het einde van de wereld

Bericht door Alfa » ma 03 okt 2011, 2:14

^^Mocht ik aan de topictitel niet zien dat de foto's in Argentinië getrokken zijn zou ik zweren dat ze uit Canada komen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [RA / RCH] De wegen aan het einde van de wereld

Bericht door Pino » ma 03 okt 2011, 11:39

^^ En de bewegwijzering; die is ook nogal Argentijns ...

Waarbij je aan het gebruik van letters als wegnummers kunt zien dat je op Vuurland zit. Dat is de enige deelstaat van Argentinië waar geen cijfers voorkomen in de provinciale wegnummering. Misschien zelfs de enige plek op de wereld?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [RA / RCH] De wegen aan het einde van de wereld

Bericht door Willem » ma 03 okt 2011, 11:42

Gebruiken ze in Argentinie zo'n zelfde systeem van letters met provinciale afkortingen als in Spanje?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [RA / RCH] De wegen aan het einde van de wereld

Bericht door Pino » ma 03 okt 2011, 11:47

Nee. Eerder Amerikaans systeem met een wegnummer zónder prefix in een schildje, waarbij je uit de vorm van het schildje maar moet afleiden in wat voor categorie de weg valt. In geschreven teksten en in het spraakgebruik valt men terug op Ruta Nacional (of RN) c.q. Ruta Provincial (of RP). Dus geen aparte prefix per provincie.

De klassieke schildjes met een punt naar beneden zijn nationale wegen en staande rechthoeken duiden op provinciale wegen. Wat er dus ook meteen op duidt dat Ruta Provincial J op onderstaand bord (gekopieerd uit de fotoserie) incorrect staat bewegwijzerd. Dat wegnummer had in een rechthoek moeten staan.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pino op ma 03 okt 2011, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [RA / RCH] De wegen aan het einde van de wereld

Bericht door Vinny » ma 03 okt 2011, 11:48

Pino schreef:^^ En de bewegwijzering; die is ook nogal Argentijns ...

Waarbij je aan het gebruik van letters als wegnummers kunt zien dat je op Vuurland zit. Dat is de enige deelstaat van Argentinië waar geen cijfers voorkomen in de provinciale wegnummering. Misschien zelfs de enige plek op de wereld?
Vroeger had Nederland ook wegletters. Ik denk dat het weinig voorkomt, maar ik ken eigenlijk uit mijn hoofd geen voorbeelden.
Verder is het maximumsnelheidschildje erg Australisch en het kilometerbordje in een lettertype dat ik volgens mij in Canada ken als huisnummerlettertype ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [RA / RCH] De wegen aan het einde van de wereld

Bericht door Pino » ma 03 okt 2011, 11:54

Vinny schreef:Verder is het maximumsnelheidschildje erg Australisch
Wat doet je aan Australië denken? Het feit dat het bord geen cirkel is, maar een rechthoek waarin een rode cirkel staat afgebeeld? Dat doen ze in Australië inderdaad, maar ze doen het ook door heel Zuid-Amerika. En in Australië krijg je er dan ook geen woord Máxima (of iets dergelijks) bij ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [RA / RCH] De wegen aan het einde van de wereld

Bericht door Vinny » ma 03 okt 2011, 11:59

Tja, in Australië kennen ze onze princes natuurlijk niet. Ik kon de tekst niet lezen trouwens, maar je ziet 40 km/h "school" of "zone" wel degelijk veel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_in_Australia

Elders in de wereld zie je een 40 limiet toch betrekkelijk zelden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [RA / RCH] De wegen aan het einde van de wereld

Bericht door marcel » zo 09 okt 2011, 15:30

Vinny schreef:Vroeger had Nederland ook wegletters. Ik denk dat het weinig voorkomt, maar ik ken eigenlijk uit mijn hoofd geen voorbeelden.
Je hebt ze ook bij County highways in o.a. Missouri. Verder weet ik er ook geen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [RA / RCH] De wegen aan het einde van de wereld

Bericht door Pino » zo 13 mei 2012, 11:18

Onderstaande fotoserie van het zuidelijke deel van RN40 (de route die van noord naar zuid de gehele Argentijns-Chileense grens volgt) kwam ik tegen op Skyscrapercity. Ze is afkomstig van gebruiker famako die, aan de foto's te zien, is begonnen op Cabo Virgenes in het diepe zuiden en vandaar naar het noorden is gereden. De meest noordelijke foto is kort voor Gobernador Costa in de provincie Chubut.

Noordelijk van dat punt is RN40 weer vrijwel geheel geasfalteerd tot aan Mendoza, zo'n 1700 kilometer. Het grote RN40-avontuur houdt dan met andere woorden wel even op. Maar ook van het zuidelijke gedeelte in de provincies Santa Cruz en Chubut valt te zeggen dat er in de afgelopen paar jaar veel veranderd is. Vrijwel al het asfalt dat je in de serie ziet langskomen is er pas in de laatste 10 jaar komen te liggen. Ook de niet-geasfalteerde gedeelten zijn nu voor het grootste gedeelte tenminste goed ge-egaliseerd. Ook dat was in het verleden wel anders...
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [RA / RCH] De wegen aan het einde van de wereld

Bericht door nederland24 » zo 13 mei 2012, 11:31

Wat een leegte! Heerlijk. :top: :D

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [RA / RCH] De wegen aan het einde van de wereld

Bericht door Chris » zo 13 mei 2012, 13:37

Ik vraag me af met wat voor gebied je dit op het noordelijk halfrond kan vergelijken. Een soort koude woestijn. Wellicht Mongolië.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [RA / RCH] De wegen aan het einde van de wereld

Bericht door Alfa » zo 13 mei 2012, 13:56

^^Ik zat te denken aan IJsland omdat het ook zo leeg en kaal is. Maar dan met minder bergen en ijs.

Als ik de foto's bekijk begrijp ik waarom er zo weinig volk woont. Is het daar het hele jaar door zo kaal?
Laatst gewijzigd door Alfa op zo 13 mei 2012, 14:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [RA / RCH] De wegen aan het einde van de wereld

Bericht door Palance » zo 13 mei 2012, 13:57

Het hoge Noorden van Canada.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [RA / RCH] De wegen aan het einde van de wereld

Bericht door Pino » zo 13 mei 2012, 15:43

Argentijns Patagonië ligt in de regenschaduw van de Andes. De wind komt in het algemeen uit het westen, dus alle regen valt aan de Chileense kant, waar het dus meteen een heel stuk groener is. Dat zorgt voor een woestijn die je zou kunnen vergelijken met de Gobi, ook een woestijn op hoge breedte en ook het gevolg van de regenschaduw van een gebergte (in dat geval de Himalaya). Kazachstan zou ook een mogelijke vergelijking zijn.

Maar Kazachstan en de Gobi zijn sterk gekenmerkt door een extreem landklimaat waarin de temperatuurverschillen enorm zijn. In Patagonië zijn de temperaturen eigenlijk best wel vergelijkbaar met die van een gematigd klimaat. Comodoro Rivadavia en Bordeaux liggen op dezelfde breedte en hebben ook vergelijkbare temperatuurgrafieken. Alleen door de vaak straffe wind voelt het in Patagonië vaak wel kouder.

In Patagonië heb ik enigszins rondgetrokken en hoe mooi de natuur ook was, ik had nooit het idee dat de mens heel ver weg was. Mongolië en Kazachstan bezocht ik nooit, maar ik heb het gevoel dat dat pas echte frontier-gebieden zijn. In Patagonië is wat dat betreft toch meer infrastructuur, wat vermoedelijk dan weer samenhangt met het feit dat er olie en gas wordt gevonden én het feit dat de veeteelt er al meer dan een eeuw strak is georganiseerd. Zelfs in de op het oog volkomen verlaten gebieden waar "La Cuarenta" ligt is er meer weginfrastructuur en zijn er meer nederzettingen dan in de Australische Outback.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [RA / RCH] De wegen aan het einde van de wereld

Bericht door Alfa » zo 13 mei 2012, 19:43

Pino schreef:Argentijns Patagonië ligt in de regenschaduw van de Andes. De wind komt in het algemeen uit het westen, dus alle regen valt aan de Chileense kant, waar het dus meteen een heel stuk groener is
Helaas scheurt de Andes aan die kant tegen de zee aan waardoor het terrein te bergachtig is en er dus ook aan de Chileense kant amper mensen wonen. Patagonië heeft een bevolkingsdichtheid van 2 inw. per km². Daarmee is het beduidend minder dichtbevolkt dan Kazachstan en vergelijkbaar met Mongolië.

Voor Argentinië is Patagonië geostrategisch zeer belangrijk en daarom hebben ze diverse kolonisten overgehaald zich in het zuiden te vestigen. Maar een succes is dat nooit geworden wat niet hoeft te verwonderen als je de foto's bekijkt. Enkel het zuiden in Vuurland en het eiland Chiloé zijn nog enigszins bewoonbaar onder de 42-gradenparallel. En misschien een kuststrook aan de Argentijnse kant (maar de woonkwaliteit zal daar ook niet al te hoog zijn).

Wat ik me overigens afvraag (en dat is off-topic, ik weet het). Zou men de regen zodanig kunnen beïnvloeden dat de wolken over de Andes kunnen gaan? Dat zou Patagonië heel wat begeerlijker maken (het zou dan een vruchtbaar klimaat hebben vergelijkbaar met hier).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [RA / RCH] De wegen aan het einde van de wereld

Bericht door Pino » zo 13 mei 2012, 21:50

Het geopolitieke belang van Patagonië bestaat tegenwoordig primair uit olie. Dat heeft in de loop der tijd wel genoeg mensen naar Argentijns Patagonië gebracht. En waar olie is, zorgen de maatschappijen er wel voor dat je luxe en aangenaam kunt wonen. Dat gaat op de Patagonische steppe even makkelijk als in het Libische deel van de Sahara en Saudi-Arabië.

In de tijd voor de olievondst was de kolonisatie vooral een race om prestige tussen Argentinië en Chili, waarvoor misschien zo af en toe wat kolonisten naar het zuiden werden gestuurd cq gelokt (denk aan de Welshmen in Chubut), en waardoor ook grenzen werden vastgelegd, maar nu niet op een manier die ook maar enige werkelijke overheidscontrole opleverde. Het was een soort Wilde Westen waar de grootgrondbezitters nog het meeste de dienst uitmaakten. Die tuigden een omvangrijke wolindustrie op, die zich verder ook weinig door grenzen of overheden liet hinderen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [RA / RCH] De wegen aan het einde van de wereld

Bericht door Vinny » wo 16 mei 2012, 19:48

Het zijn vooral de middelen van bestaan die tellen. Kunnen mensen rondkomen van de visserij en de olie of niet. Is dat niet het geval dan zullen ze zich niet in groten getale gaan vestigen. Per slot van rekening is Nederland ook niet dichtbevolkt geraakt vanwege het aangename klimaat (*kuch*) wat hier heerst, maar het gemak waarmee geld verdiend kan worden ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [RA / RCH] De wegen aan het einde van de wereld

Bericht door Alfa » wo 16 mei 2012, 20:09

^^Ik vind het Nederlands (en Belgische) klimaat anders best aangenaam. Ideaal om int te leven. Veel beter dan de tropische hitte die sommigen aangenaam durven te noemen.

Verder is er denk ik wel degelijk een verband tussen klimaat een rijkdom. In een dor landschap kan je niet aan landbouw doen wat zeker in vroegere tijden een goede reden was om je er niet te gaan vestigen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

[RA / RCH][CL009] De wegen aan het einde van de wereld

Bericht door Pino » ma 30 mei 2016, 12:41

De Chileense Ruta 9 wordt verlengd naar Cabo Froward, het meest zuidelijke puntje van het Zuid-Amerikaanse vasteland.

Afbeelding
(c) El Mercurio.

Plaats reactie