[GGW] Oude driestrookswegen
Moderator: Moderatoren
-
- 2x5 autosnelweg
[GGW] Oude driestrookswegen
Welke wegen in Belgie zijn nog uitgevoerd met drie rijstroken waarvan de middelste rijstrook een bi-directionele rijstrook is om in te halen.
De N7 weet ik dat die zo is. Daar ben ik rond Kerst nog overheen gereden. Heel apart om dat wegtype tegen te komen, het was voor mij de eerste keer dat ik zoiets zag. Dat wegtype is in Nederland al vnaaf de jaren 70 verwijderd dacht ik .
Welke wegen in Belgie zijn nog meer zo uitgevoerd, en zijn er plannen voor om deze wegen 2+1 of 1+1 te maken?
De N7 weet ik dat die zo is. Daar ben ik rond Kerst nog overheen gereden. Heel apart om dat wegtype tegen te komen, het was voor mij de eerste keer dat ik zoiets zag. Dat wegtype is in Nederland al vnaaf de jaren 70 verwijderd dacht ik .
Welke wegen in Belgie zijn nog meer zo uitgevoerd, en zijn er plannen voor om deze wegen 2+1 of 1+1 te maken?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x3 autosnelweg
De N12 Antwerpen - Turnhout heeft op verschillende plaatsen nog 3 rijstroken. De laatste jaren zijn er echter veel stukken van verdwenen en kwam er in de plaats van een derde middenstrook vaak aan beide kanten van de weg een breed fietspad (stuk tussen Sint-Antonius en Schilde).
Het deel tussen Vlimmeren en Beerse is nog echt een weg met drie rijstroken over enkele kilometers. Vanaf Beerse tot Turnhout is de middenstrook overal gebruikt als voorsorteringstrook of gewoon doorstreept.
Het deel tussen Vlimmeren en Beerse is nog echt een weg met drie rijstroken over enkele kilometers. Vanaf Beerse tot Turnhout is de middenstrook overal gebruikt als voorsorteringstrook of gewoon doorstreept.
-
- 2x4 autosnelweg
-
- expressweg
-
- 4x5 autosnelweg
Mij staat van de N5 bij dat er nog zulke stukken waren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Secretaris
Dat is sterk afhankelijk van intensiteit en zicht.ViaHaaren schreef:Gebeurden daar niet gigantisch veel ongelukken op?
Bij lage intensiteiten is de 3-strooksweg zelfs veiliger dan de 2-strooksweg.
Maar dan moet je denken aan intensiteiten die tegenwoordig in Nederland op de gemiddelde zone-60 ETW nog gehaald worden.
Bij hogere intensiteiten is het inderdaad erg gevaarlijk, en al helemaal wanneer het zicht in bogen niet optimaal is.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- expressweg
-
- verkeersader
-
- 2x5 autosnelweg
R4 schreef:De N9 tussen Gent en Aalst heeft ook nog op veel plaatsen een dergelijk profiel. Een vijftal jaren geleden heeft men de weg trouwens nog volgens dit profiel heraangelegd.

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- verkeersader
Ja, R4, dat verbaast me eigenlijk ook. Zowel rond Leuven als in Limburg (de gebieden waarvan ik de wegen redelijk goed ken) worden al deze driestrookswegen met bidirectionele middenstrook weggewerkt, en dit om redenen van verkeersveiligheid. Dat betekent:
- ofwel omgevormd tot tweestrookswegen;
- ofwel 2+1, afwisselend voor elke rijrichting.
-
- expressweg
Op die stukken van de N9 gebeuren niet meer ongevallen dan op andere gewestwegen. Daarbij komt dat men deze configuratie enkel gelaten heeft op plaatsen waar je een heel goed zicht hebt op de weg, niet op de toppen van hellingen dus.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
-
- polderweggetje
-
- 2x3 autosnelweg
-
- dorpsstraat
Re: Oude driestrookswegen
De N36 tussen Izegem en Kuurne heeft nog zo'n bi-directionele rijstrook over een paar kilometer afstand.mavas schreef:Welke wegen in Belgie zijn nog uitgevoerd met drie rijstroken waarvan de middelste rijstrook een bi-directionele rijstrook is om in te halen?
Ik weet niet of ze die zullen weghalen, hoewel aan de weg zelf al een hele tijd gewerkt wordt (rotondes aanleggen enz...).
-
- 2x2 autosnelweg
-
- expressweg
Ik ken toch wel nog zo'n gevaarlijke wegen met een 2x1 en 1 rijstrook in het midden, die kan je onderverdelen in nog een andere soort weg. De middelste die af en toe gearceerd is en waar je links mag afslaan beurtelings. En dan heb je de doodrijbanen waar er 3 stroken liggen 2x1 en de middelste mag iedereen op rijden om in te halen, levens gevaarlijk!!
De wegen die ik ken als waar de middelste strook gearceerd is en waar je beurtelings mag afslaan:
De N1 Kontich - Walem
De N12 Vanaf Wijnegem tot Schilde en verder misschien ook
De N9 tussen Aalst en Gent
De doodrijwegen waar je langs beide kanten mag inhalen op deze strook:
De N1 Walem - Mechelen
De N9 tussen Aalst en Gent, in sommige delen van de weg (zelfs 2x2 uitgevoerd met in het midden nog een inhaalstrook! 5 baans dus ...)
Meer komen er even in mijn hoofd niet op
De wegen die ik ken als waar de middelste strook gearceerd is en waar je beurtelings mag afslaan:
De N1 Kontich - Walem
De N12 Vanaf Wijnegem tot Schilde en verder misschien ook
De N9 tussen Aalst en Gent
De doodrijwegen waar je langs beide kanten mag inhalen op deze strook:
De N1 Walem - Mechelen
De N9 tussen Aalst en Gent, in sommige delen van de weg (zelfs 2x2 uitgevoerd met in het midden nog een inhaalstrook! 5 baans dus ...)
Meer komen er even in mijn hoofd niet op
-
- expressweg
Waar dan?Mikhail schreef:De N9 tussen Aalst en Gent, in sommige delen van de weg (zelfs 2x2 uitgevoerd met in het midden nog een inhaalstrook! 5 baans dus ...)

België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
-
- stadsweg
N2 Linden-Assent, met een paar onderbrekingen. Het frappante is dat op de stroken waar inhalen onmogelijk wordt gemaakt met plastic paaltjes vaker ongevallen gebeuren dan op plaatsen (niet aan kruispunten) waar dat niet het geval is.Ja, R4, dat verbaast me eigenlijk ook. Zowel rond Leuven als in Limburg (de gebieden waarvan ik de wegen redelijk goed ken) worden al deze driestrookswegen met bidirectionele middenstrook weggewerkt, en dit om redenen van verkeersveiligheid. Dat betekent:
De N3 Tienen-Sint-Truiden is imho een voorbeeld van hoe je dit type weg in een landelijke omgeving niet moet heraanleggen, met een 1+1 configuratie over bijna de volledige lengte. Trage landbouwvoertuigen veroorzaken zo bij andere weggebruikers al snel erg gevaarlijke maneuvers en lange files. Op een kaarsrechte weg als deze is de verleiding dan groot om borden C35 te negeren. Men had dus buiten bebouwde zones overal afwisselend 2+1 moeten voorzien.
mvg
JJN
-
- verkeersader
De N9 heeft ook tussen Maldegem en Damme (Gentse Steenweg) een derde strook "in het midden".
-
- verkeersader
En is het dat dan niet? Tussen de doortochten van Hakendover en Orsmaal is de weg afwisselend 2+1; ook tussen Orsmaal en Dormaal, en tussen Dormaal en Wilderen (die twee laatste stukjes zijn echter wel van beperkte lengte). Dit zijn m.a.w. alle gedeelten waar weinig tot geen bebouwing staat.JayBeeke schreef:De N3 Tienen-Sint-Truiden is imho een voorbeeld van hoe je dit type weg in een landelijke omgeving niet moet heraanleggen, met een 1+1 configuratie over bijna de volledige lengte. ... Men had dus buiten bebouwde zones overal afwisselend 2+1 moeten voorzien.
-
- stadsweg
Jup, mea culpa. Het is echter verre van vergelijkbaar met de 'oude' Sint-Truidensesteenweg.En is het dat dan niet? Tussen de doortochten van Hakendover en Orsmaal is de weg afwisselend 2+1
mvg
JJN
-
- verkeersader
Feit. Maar was de oude situatie (een ±16 km ononderbroken 1+1+1) dan zoveel beter? In het bijzonder de doortochten van Orsmaal en Hakendover vind ik erg netjes en verkeersveilig heraangelegd. Die van Dormaal is minder geslaagd, getuige ook het aantal omgereden boompjes en zuiltjes op de eilandjes. 
Over het algemeen ben ik best tevreden over de huidige N3 tussen Tienen en Sint-Truiden. Alleen jammer dat het niet opschiet voor de Truienaars die op een snelle manier de E40 willen bereiken. Hoewel ik uit ervaring spreek, vind ik dat geen reden om de opeenvolgende herinrichtingen van de N3 af te keuren. Er moet gewoon een weg langs de spoorlijn Sint-Truiden-Landen worden aangelegd. 2x1 rijstroken moeten daarvoor volgens mij volstaan. Het belangrijkste is dat lokaal en/of traag verkeer er geweerd wordt, m.a.w. een autoweg met weinig gelijkvloerse kruisingen.

Over het algemeen ben ik best tevreden over de huidige N3 tussen Tienen en Sint-Truiden. Alleen jammer dat het niet opschiet voor de Truienaars die op een snelle manier de E40 willen bereiken. Hoewel ik uit ervaring spreek, vind ik dat geen reden om de opeenvolgende herinrichtingen van de N3 af te keuren. Er moet gewoon een weg langs de spoorlijn Sint-Truiden-Landen worden aangelegd. 2x1 rijstroken moeten daarvoor volgens mij volstaan. Het belangrijkste is dat lokaal en/of traag verkeer er geweerd wordt, m.a.w. een autoweg met weinig gelijkvloerse kruisingen.
-
- stadsweg
Met andere woorden: type zuidwesterring rond Tienen. Dat alternatief heb je nog in die streek, die iets minder dichtbebouwd is dan de Vlaamse ruit. Voor de driestrooks N2 - nog steeds deels vluchtweg voor de E314 - tussen Bekkevoort en Linden is zo'n alternatief echter niet beschikbaar. Ik hoop dan ook dat de streefbeeldstudie er rekening houdt met het trage verkeer en een afwisselende 2+1 behoudt, Vmax 70 behoudens uitzonderingen naar boven of beneden toe.Er moet gewoon een weg langs de spoorlijn Sint-Truiden-Landen worden aangelegd. 2x1 rijstroken moeten daarvoor volgens mij volstaan. Het belangrijkste is dat lokaal en/of traag verkeer er geweerd wordt, m.a.w. een autoweg met weinig gelijkvloerse kruisingen.
mvg
JJN
-
- expressweg
Juist voor bij de kruising met Sint Lievens houtem, geloof dat het maar een paar 100meters betreft, maar het is er degelijk wel.R4 schreef:Waar dan?Mikhail schreef:De N9 tussen Aalst en Gent, in sommige delen van de weg (zelfs 2x2 uitgevoerd met in het midden nog een inhaalstrook! 5 baans dus ...)
-
- verkeersader
Inderdaad. Ik zie deze graag het statuut van autoweg krijgen, omdat het tractorenverkeer op de twee steenwegen die Sint-Truiden op dit moment met de E40 richting westen verbinden (N3 en N80), een echte pest is.JayBeeke schreef:Met andere woorden: type zuidwesterring rond Tienen. Dat alternatief heb je nog in die streek, die iets minder dichtbebouwd is dan de Vlaamse ruit.
Maar als ik het goed heb, is de steenweg Leuven-Diest (quasi) geheel ten prooi gevallen aan lintbebouwing. Dat zou de herontwerpers wel eens naar een 2x1 met gearceerde middenberm kunnen laten neigen.JayBeeke schreef:Voor de driestrooks N2 - nog steeds deels vluchtweg voor de E314 - tussen Bekkevoort en Linden is zo'n alternatief echter niet beschikbaar. Ik hoop dan ook dat de streefbeeldstudie er rekening houdt met het trage verkeer en een afwisselende 2+1 behoudt, Vmax 70 behoudens uitzonderingen naar boven of beneden toe.

Bovendien vraag ik me af of een afwisselende 2+1 met Vmax 70 wel een effectieve combinatie is. Tijdens inhaalbewegingen rijdt het gros van de weggebruikers volgens mij een pak meer dan 70 km/u; er mag dan wel een snelheidsbeperking gelden, maar die zal weinig opgevolgd worden op de middenstrook van een 2+1 weg.
-
- stadsweg
Re:
Daar hadden ze ook beter een 2x2 van gemaaktvynkce schreef:De laatste jaren zijn er echter veel stukken van verdwenen en kwam er in de plaats van een derde middenstrook vaak aan beide kanten van de weg een breed fietspad (stuk tussen Sint-Antonius en Schilde).

Nee serieus, in het centrum van Schilde kan het ook behoorlijk druk zijn

-
- stadsweg
Trouwens, ik lees hier dat er een vrijliggende busbaan gaat komen op die 3e rijstrook.
Die busbaan gaat men zo inrichten dat een omschakeling naar tram, of lightrail snel en gemakkelijk kan geschieden.
Binnenkort met de tram van Turnhout naar Antwerpen
Die busbaan gaat men zo inrichten dat een omschakeling naar tram, of lightrail snel en gemakkelijk kan geschieden.

-
- 2x4 autosnelweg
Is die derde rijstrook niet een beetje smal voor een bus- of trambaan (tenminste, als het voor beide richtingen is)?
-
- autoweg
TERUG met de tram van Turnhout naar Antwerpen. Er zijn zelfs vage plannen voor een heus "Transferium" aan de rand van Turnhout!Caesar schreef:Trouwens, ik lees hier dat er een vrijliggende busbaan gaat komen op die 3e rijstrook.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!