[GGW] Oude driestrookswegen

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door harry » vr 01 okt 2021, 13:06

Hoe gaat dit nog over driestrookswegen?
Vinny schreef: do 30 sep 2021, 22:50 https://goo.gl/maps/6AMmh8qXYJZpXw847
Middenberm en afzonderlijke parallelwegen/fietspaden. Niks bijzonders.
Vinny schreef: do 30 sep 2021, 22:50https://goo.gl/maps/nT4SyDv2991bQQTGA
Deze is inderdaad erg Belgisch. Ik heb me daar al over verbaasd sinds ik in de Randstad woon (1985).
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 01 okt 2021, 13:40

^^
We breiden het een beetje uit omdat er nu niet zoveel driestrookswegen meer over zijn waar we nog geen 5 keer over gesproken hebben :mrgreen:

In het eerste voorbeeld dat ik stuurde, heb je een 2x2, ook met afzonderlijke fietspaden, maar wel met enkele erftoegangen (historisch). In Vlaanderen kom je zoiets al minder tegen en in Nederlands amper?

Dit is dan weer een mooi voorbeeld van hoe een driestrooksweg kan omgevormd en veiliger gemaakt worden. Eén van de weinige wegen waar specifiek nog een vmax 90-regime geldt

https://www.google.com/maps/@50.910781, ... 384!8i8192

https://www.google.com/maps/@50.9204259 ... 384!8i8192

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 01 okt 2021, 17:52

Wimpie25 schreef: vr 01 okt 2021, 13:40We breiden het een beetje uit omdat er nu niet zoveel driestrookswegen meer over zijn waar we nog geen 5 keer over gesproken hebben
Volgende week: vijfstrookswegen waar we niet meer dan 3 keer over gesproken hebben.
:duck:
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 01 okt 2021, 18:01

Ik moest even nadenken waar er een 5-baansweg ligt in BE, maar op de Antwerpse ring is dat wel degelijk het geval. 6 stroken in BE zonder scheiding...dat wordt me al wat lastiger.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 01 okt 2021, 20:23

Middenberm en afzonderlijke parallelwegen/fietspaden. Niks bijzonders.
Het bijzondere is vooral dat je een 2x2 weg oversteekt als voetganger of fietser zonder dat er iets als verkeerslichten zijn, laat staan een fietstunneltje. En natuurlijk gewoon een erftoegangsaansluiting heeft (naar het voormalige koninklijk paleis). Het is wellicht niet bijzonder, maar zou volgens de richtlijnen niet voor mogen komen :rofl2:

(Hieronder een post van één van onze Brabantse vrienden over de N 65...)
:denk:

Maar goed, inderdaad off topic hier. Klassieke driestrookswegen waarbij de middelste strook voor beide richtingen gebruikt kan worden komen in Nederland voor zover ik weet niet meer voor. In Limburg nog een paar plaatsen met twee rijstroken bergopwaarts en één berafwaarts. In Amsterdam op een aantal plaatsen nog als gemeenschappelijke trambaan, maar dat vind ik niet echt tellen.

In Utrecht heb je nog deze situatie:
https://goo.gl/maps/rj9S1ZS7QQ4LrTcA8

Vroeger had je volgens mij in de ochtendspits drie stroken richting stad en in de avondspits drie stroken stad uit. Maar dan heb ik het over eind jaren '90.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » vr 01 okt 2021, 21:03

Km357 schreef: vr 01 okt 2021, 18:01 Ik moest even nadenken waar er een 5-baansweg ligt in BE, maar op de Antwerpse ring is dat wel degelijk het geval. 6 stroken in BE zonder scheiding...dat wordt me al wat lastiger.
Ik moest direct aan deze post van mij een paar jaar geleden denken:
viewtopic.php?f=30&t=1261&p=699513&hili ... en#p699513

:mrgreen:

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 01 okt 2021, 21:03

2013, da's inderdaad een paar jaar geleden... :top:

Davy
expressweg

Bericht door Davy » zo 17 apr 2022, 22:22

De N9 tussen Brugge en Sijsele had vrij recent werkzaamheden voor een hoogspanningskabel waarbij de weg gedeeltelijk werd uitgebroken. Na de werkzaamheden nieuw asfalt, de 3 stroken zijn gebleven (plaatje SV)...

Afbeelding

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » zo 17 apr 2022, 22:33

Lijkt mij vooral spannend in de spits, beide richtingen zouden maar tegelijk besluiten om iemand in te halen..

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 17 apr 2022, 22:37

^^ Da's precies waarom zo'n wegbeeld niet meer in de mode is. Te veel frontale botsingen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 18 apr 2022, 14:29

CasablancaMarocco schreef: zo 17 apr 2022, 22:33 Lijkt mij vooral spannend in de spits, beide richtingen zouden maar tegelijk besluiten om iemand in te halen..
Tja, ik vraag me altijd af waarom dit zo'n schrikbeeld is. Op een klassieke weg geldt dit gevaar toch evengoed?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 18 apr 2022, 16:31

Wimpie25 schreef: ma 18 apr 2022, 14:29 Tja, ik vraag me altijd af waarom dit zo'n schrikbeeld is. Op een klassieke weg geldt dit gevaar toch evengoed?
Dat vroeg je je in 2011 ook al af. En toen hebben ook andere gebruikers al getracht je uit te leggen waarom dit type wegen zo gevaarlijk is:
Rene schreef: vr 26 aug 2011, 12:36
Wimpie24 schreef:Hetzelfde kan allemaal op een gewone 1+1 weg gebeuren.
Nee, dat is niet waar.
Als je tegenliggers ziet op een 1x2 weg, dan ga je niet inhalen. Als je tegenliggers ziet op een 1x3, en de middelste is vrij, dan doe je dat wel. Maar als de achterste van die tegenliggers nou exact hetzelfde denkt te gaan doen, dan gaan dus 2 voertuigen in tegengestelde richting op de middenstrook rijden in de waan dat er niemand rijdt. Echter de inhaalbeweging van de achterste tegenligger hadden ze beiden niet ingecalculeerd. Met als gevolg dat als de onderlinge afstand niet groot genoeg is, een frontaal ongeval niet meer te vermijden is. Een risico, dat op een 1x2 weg dus absoluut onmogelijk is. En dan zal ik het hier verder nog maar helemaal niet hebben over het fenomeen tripleren...

Ziedaar waarom een standaard driestrooks-tweerichtingsweg (1x3) in principe intrinsiek onveilig is. Alleen als de middenstrook (alternerend) aan één van beide rijrichtingen is toegewezen, ontstaat opnieuw een veilige situatie.
Maar goed, dit type weg komt voor in Vlaanderen en alles dat uit Vlaanderen komt is per saldo goed toch Wimpie? Je reactie vond ik in elk geval zeer voorspelbaar :PP:

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 18 apr 2022, 16:46

Oorspronkelijk komt dit wegbeeld uit Frankrijk waar de grote RN's, lang voor de komst van autosnelwegen als 3rijstroken werden ingericht, die even vlot als dodelijk waren. Ook in Frankrijk bestaat deze configuratie amper nog, de meeste zijn ofwel 2+1 geworden ofwel 1+1 met een volbeschilderde middenstrook.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 18 apr 2022, 17:54

^^
De meesten aan deze kanten zijn nu ingericht met een afslagstrook in het midden, zeker de antieke betonnen versies.
Seat Ibiza schreef: ma 18 apr 2022, 16:31
Maar goed, dit type weg komt voor in Vlaanderen en alles dat uit Vlaanderen komt is per saldo goed toch Wimpie? Je reactie vond ik in elk geval zeer voorspelbaar :PP:
Ik maak mij gewoon nog dezelfde bedenking als tien jaar geleden en ja, ik ben fier en trots als het over eigen streek gaat. Dat is nog geen reden om het zo op de man te spelen....

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 18 apr 2022, 19:01

Km357 schreef: ma 18 apr 2022, 16:46 Oorspronkelijk komt dit wegbeeld uit Frankrijk waar de grote RN's, lang voor de komst van autosnelwegen als 3rijstroken werden ingericht, die even vlot als dodelijk waren. Ook in Frankrijk bestaat deze configuratie amper nog, de meeste zijn ofwel 2+1 geworden ofwel 1+1 met een volbeschilderde middenstrook.
Op wat voor schaal is dit eigenlijk geïmplementeerd destijds? Ik heb inmiddels best wel wat (ex) routes nationales gereden en dat waren bijna altijd reguliere tweestrooks wegen, ik heb niet het idee dat er zoveel RNs zijn met een verharding voor 3 rijstroken. Of zou dat vooral veel voorgekomen zijn op trajecten die nu een voie express zijn?

Als iets mij opvalt is dat de Franse RNs juist relatief lage ontwerpeisen hebben, in vergelijking met bijvoorbeeld Duitsland (of Scandinavië). Veelal een simpele gelijkvloerse asfaltbaan, die vaak door vrijwel elk dorp gaat. Een Nederlandse gebiedsontsluitingsweg is bijkans moderner ontworpen dan de 'grandes axes' uit midden 20e eeuw... Bijna alle omleggingen zijn pas aangelegd nadat de autoroutes gereed kwamen. Mijn indruk is dat (de ontwerpeisen van) Franse RNs eigenlijk niet veel veranderd zijn sinds de Tweede Wereldoorlog.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 18 apr 2022, 19:45

^^ Goh, het verhaal is inderdaad wat complex. Zonder er Google Earth voorbeelden te gaan bijhalen kan je vaak met wat fantasie wel zien waar die 3-strookswegen waren. Dat er sommige zijn verdwenen onder Autoroutes of VE's helpt niet. Da's waar, maar je hoeft geen expert te zijn om ze terug te vinden:

Je moet er gewoon een oude 1960-1990 Michelinkaart van Frankrijk bijnemen (de 989), ook al kan je via ViaMichelin en dan de kaart er bij neemt je wat archaïsche info bemachtigen. Die kaarten hadden een duidelijke omlijning voor 3-strookswegen. Grofweg kan je de N1-N20 afgaan uit die tijd en waar er nu een wel heel brede 2x1 lijkt te liggen lag er toen vast een 3-strooksweg. Jammer genoeg is deze informatie aan het verwateren.

Afbeelding

Ik heb een voorbeeld getrokken van de oorspronkelijke RN6 en RN7. De rode wegen omgeven door een zwarte band maar zonder zwarte lijn in het midden - want dat zijn 2x2's. Zo zie je dat vanuit Paris tot Joigny, de RN6 op zich 3strooks was, en de N7 dat van Paris tot voorbij Briare, voor pre-autoroutes zijn dat serieuze afstanden voor die tijd serieus uitgebouwde wegen, die jammer genoeg ook door ieder dorp gingen, met de voor- en nadelen van toen: opstoppingen, maar ook alle mogelijke restauratieve of brandstofmatige voorzieningen. De RN6 had na Auxerre zelfs veel meer 3-strooks dan de N7 die na Nevers toch wel een beetje in niemandsland kwam, reden waarom de RN6 veel meer werd gebruikt voor Paris-Lyon dan de N7, die z'n reputatie voornamelijk kreeg via het traject Lyon-Menton.

Extra voorbeeld, van wat nu nog altijd het profiel heeft van een 3-strooks, terwijl het niet meer zo is:
Afbeelding

De afdaling vanuit Langogne naar Aubenas, omhoog best nog een uitdaging voor kleine auto's met een caravan, tot 5 jaar geleden zag ik er sommigen voor de top uitblazen omdat ze het niet haalden. Dat is een 2+1 sinds eind de jaren 1980.

Aangezien de 3-strookswegen, volgens hun oorspronkelijke vorm, en ook niet door hun nieuwe 2+1 vorm nog echt relevant lijken, is het jammer dat je die specifieke aanduiding op Michelinkaarten niet meer ziet. Brede 2 of 3-strooks hebben dezelfde kleuraanduiding gekregen.

Is dat nog écht relevant voor de reiziger, waarschijnlijk niet, maar voor ons wegenforummers heeft het vast nog wel wat waarde. Er zijn nog minieme stukjes 3-strooks, op de oude N9 ten noorden van Marvejols, op de oude N23 tussen Angers en Le Mans, en op de oude N91 in de Alpen, en de oude N106. Maar al die wegen ontsluiten op zich eigenlijk niks interlokaals meer.

De 3-strooks was op zich - imo - een geslaagde oefening om in te zien dat RN's niet aan de juiste kant van de geschiedenis stonden, en dat échte autosnelwegen met middenberm die langs de grote woonkernen gaan de échte progressie waren van na 1945. Frankrijk heeft dat in vergelijking met anderen relatief laat ingezien aangezien voor 1960 er amper een paar km autosnelweg te vinden was. Daarentegen was er tegen 1970 opeens wel een verbinding Paris-Marseille en Paris-Caen. Niet ontoevallig de grootste verbindingen voor Parisiens qua transport en toerisme.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 18 apr 2022, 20:51

Km357 schreef: ma 18 apr 2022, 19:45Is dat nog écht relevant voor de reiziger, waarschijnlijk niet, maar voor ons wegenforummers heeft het vast nog wel wat waarde.
Dit soort historische zaken vind ik één van de leukste dingen van de wegenliefhebberij. ;)

Kwam dit vooral voor dan op de N6 / N7, omdat dit van oudsher de primaire vakantieroutes waren? Ik herinner mij ook enkele stukken op de (ex) N20 maar dat waren maar heel kleine delen van het totaal, ondanks dat ik wel bijna de hele ex-N20 wel eens gereden heb. Gisteren reed ik de hele N4 uit en daar was geen enkelbaans deel te vinden dat op een breder platform dan een 'sobere 1x2' was aangelegd.

Deze verbredingen zijn denk ik aangelegd in een periode tussen de Tweede Wereldoorlog en de bouw van de autoroutes, dus zeg de periode 1950-1970? Op de N6/N7 was veel vakantieverkeer en dus lange-afstandsverkeer, dus was het logisch deze prioriteit te geven. Het verbond ook de grootste steden van het land (Lille - Parijs - Lyon - Marseille). Dat het op de N4 ontbreekt kan ook komen doordat de A4 wel heel snel is aangelegd.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 18 apr 2022, 21:11

Vakantieroutes? Nee, daar had het weinig mee te maken. De écht oude RN-verkeersaders waren logistiek van aard, maar toen de gewone burger ook op vakantie mocht moest die wel de vrachtwagen die 50-60 deed op het vlak en slechts 20-30 omhoog wel kunnen inhalen met z'n 2CV of Renault 4CV.

Vlotheid van verkeer was door die 3strooks wel de basis, jammer genoeg kwam door die vlotheid ook een immense hoeveelheid menselijk leed, want doden is 1 ding, zwaargewonden iets totaal anders.

3-strookswegen werden na de "30 glorieuses" - grofweg 1946-1973 op zich niet meer aangelegd nee. Hun nut was voorbijgestreefd, hun gevaarlijk karakter werd in een ander daglicht geplaatst, en de autoroutes "péages" hadden hun rol overgenomen.

Het is op zich best opmerkelijk dat na 1973 er tot ver in de jaren 1990 nog stukken 3strooks overbleven, alle campagnes qua verkeersveiligheid ten spijt. Want een laatste detail:

Die 3strookswegen hadden een Vmax van 110 in 1973, en daarvoor...hadden ze er gewoon geen. Dus ja, in een tijd waar autoroutes wel Vmax hadden met péage, waren de meeste RN's nog zonder Vmax...tot do oliecrisis van 1973. Want toen was het ineens 110 op RN, dan opeens 100/120 op de autoroute om uiteindelijk op 90 en 130 uit te komen. Bijzondere tijden, en wat bleek? Voor de verkeersveiligheid hadden de snelheden weinig impact. Wegontwerp, bestuurders en passieve veiligheiden waren veel belangrijker, maar raar genoeg is dat gedoe rond "snelheid" blijven hangen om verkeersveiligheid te beïnvloeden, en uiteindelijk kreeg men in FR er in 2003 de onbemande camera's bij, en sindsdien - nog meer dan in 1992 met de invoer van het rijbewijs op punten - is er een serieuze aversie gekomen richting de overheid. Want niemand wil verkeersslachtoffers, maar de immense indoctrinatie waar niks nog mag, en alles maar moet beboet kan worden is nog veel meer blijven hangen bij de Franse burgers.

Dat traag rijden over superveilige wegen met elektrische auto's uiteindelijk niks zal bijdragen aan onze Aarde is iets wat politiek amper lijkt te leven, eerst maar beleid maken op feiten en studies uit het verleden die al lang niet meer relevant zijn.

Dus ja, die 3strooksweg...was nodig om te komen tot veiliger verkeer, jammer genoeg heeft beleid er de verkeerde conclusies uit getrokken.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 18 apr 2022, 21:48

Km357 schreef: ma 18 apr 2022, 19:45 Je moet er gewoon een oude 1960-1990 Michelinkaart van Frankrijk bijnemen (de 989), ook al kan je via ViaMichelin en dan de kaart er bij neemt je wat archaïsche info bemachtigen. Die kaarten hadden een duidelijke omlijning voor 3-strookswegen. Grofweg kan je de N1-N20 afgaan uit die tijd en waar er nu een wel heel brede 2x1 lijkt te liggen lag er toen vast een 3-strooksweg. Jammer genoeg is deze informatie aan het verwateren.
Speelt daar wellicht ook een rol dat ze “breed” op de kaart zijn gekomen als driestrooksweg en dat 1+2 of brede 1x2 is wat ze nu zijn? Feitelijk is dat namelijk wat er gebeurd is. In draden over Franse driestrookswegen in wel langsgekomen dat de rijstroken op deze wegen eerder krap waren, dus dat zorgt er ergens ook voor dat met een moderne belijning/strookbreedte je niet eens kunt zien dat een bepaalde weg ooit driestrooks was. Zo heel soms rijd je over een RN die je ervaart als echt breed; en dan denk je “dit zal er wel eentje zijn geweest”. Maar dat zijn dan de oude 1x4-delen…

Waar het overloopt in geschiedenis van het Franse wegennet na de oorlog: ik vind niet dat de Fransen specifiek traag waren. Ja, er lag weinig vóór de oorlog, maar met een begin van grootschalige snelwegbouw rond 1955 zaten ze in eenzelfde hoek als andere West-Europese landen (waarbij je de toenmalige dictaturen Spanje en Portugal nog even buiten beeld moet houden). De hoofdas die ze in de jaren voor 1970 uit de grond stampten was een weg van formaat, op veel manieren te vergelijken met een Autosole in Italië, de Britse noord-zuid-assen en wat er in West-Duitsland werd aangelegd toen. Alleen Frankrijk heeft zijn vorm tegen. In de drie genoemde langwerpige landen ging met een paar noord-zuids het merendeel van het interregionale verkeer over autosnelwegen; in het vierkantere Frankrijk waren nog een paarduizend kilometers extra autosnelweg nodig om maar in die buurt te komen. En die kwamen er tussen 1970 en 1990, om in de vijftien jaar daarna gevolgd te worden door snelwegen over rustiger hoofdassen als de N9 en de N20. Ik denk dat je driestrookswegen in Frankrijk ook moet zien als een houtje-touwtje-oplossing omdat ze wisten dat hoofdverbindingen als Parijs-Bordeaux en Calais-Dijon het nog lang zonder de gewenste autosnelweg moesten doen.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » di 19 apr 2022, 7:17

Waarom zijn de 3-strookswegen niet uitgerust met een doorgetrokken streep waardoor je een 2+1 had. Het stuk stuk tweebaans kon je om de zoveel kilometer omwisselen en bij stijgingen was het een duidelijke inhaalstrook.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 19 apr 2022, 8:09

^^ Volgens mij is dat soms ook wel gebeurd? De N6, die na een paar rare fratsen geen N6 meer heet, tussen Fontaineblue en de A19 heeft een paar stukken waar ik denk dat ze met een pot verf de 1x3 in 2+1 omgeschilderd hebben, bijvoorbeeld hier:

D606
https://maps.app.goo.gl/Ut4JT9WjVTV4M71W8

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 19 apr 2022, 8:26

Egbert schreef: di 19 apr 2022, 7:17 Waarom zijn de 3-strookswegen niet uitgerust met een doorgetrokken streep waardoor je een 2+1 had. Het stuk stuk tweebaans kon je om de zoveel kilometer omwisselen en bij stijgingen was het een duidelijke inhaalstrook.
Oorspronkelijk kwam men niet tot het besef dat dat veel veiliger zou zijn, en quasi even vlot. Ondertussen is dat op grote stukken wel zo uitgevoerd, maar aangezien die grote RN's nu quasi allemaal onder de bevoegdheid van de departementen vallen is dat niet structureel zo. Er zijn departementen die autofoob zijn geworden, andere waar dat minder speelt. In de "vrijere" departementen zul je dus veel vaker 2+1 aantreffen dan 1+1 met of zonder arsering in het midden. Soms versmalt men de rijstroken ook van 3 naar 2 om dan aan weerszijden een niet vrijgelegen fietspad aan te leggen. Scoort goed bij de groentjes, maar als fietser is het even onveilig als voorheen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 19 apr 2022, 10:48

Die arceringen in het midden vind ik echt je reinste verspilling. Je kunt nog argumenten verzinnen voor een breed uitgebouwde 1x2, met brede rijstroken en een klein vluchtstrookje aan beide kanten. Daar kan dan, zolang het verder rustig is, wat makkelijker ingehaald worden en je houdt de 90 km/h er wat makkelijker in zonder dat je in de dwang van 2+1 komt en steeds moet wachten op de volgende inhaalstrook. Daarbij dan uiteraard ook een aparte uitvoegstrook voor ieder kruisend karrenspoor. Er waren meerdere opties denkbaar; jammer dat te vaak fantasieloos voor de slechtste werd gekozen.

Althans, in verkeerskundige zin. De wens om doorgaand verkeer op die wegen weg te hebben, en ze niet aantrekkelijk te laten zijn voor mensen die gewoon niet willen betalen voor een snelweg die even verderop ligt, die vind ik best logisch. Dan moet de oude N-weg dus juist niet goed doorrijden. En ook geen 90 km/h zijn. Maar goed, voor zulke scenario’s zijn ook betere afbouw-opties beschikbaar dan wat in de praktijk is gebeurd…

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 19 apr 2022, 16:17

Driestrookswegen herinner ik me ook van Normandië en Bretagne. In Frankrijk kwam dat type veel voor; soms als 2+1 soms (maar steeds minder) met 'bidirectionele wisselstrook'. In Nederland bestonden ze vroeger ook. De N 44 bij Wassenaar had die configuratie. In het Verenigd Koninkrijk zijn ze inmiddels allemaal omgezet naar wegen met een middenberm. In Duitsland zie je (bijna) geen driestrookswegen maar hier en daar brede tweestrookswegen met een vluchtstrook, waarbij langzaam verkeer naar de zijkant moest om snelverkeer te laten inhalen. Die bordjes kan ik me ook van vroeger herinneren.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 20 apr 2022, 23:59

Pino schreef: di 19 apr 2022, 10:48 Die arceringen in het midden vind ik echt je reinste verspilling. Je kunt nog argumenten verzinnen voor een breed uitgebouwde 1x2, met brede rijstroken en een klein vluchtstrookje aan beide kanten. Daar kan dan, zolang het verder rustig is, wat makkelijker ingehaald worden en je houdt de 90 km/h er wat makkelijker in zonder dat je in de dwang van 2+1 komt en steeds moet wachten op de volgende inhaalstrook. Daarbij dan uiteraard ook een aparte uitvoegstrook voor ieder kruisend karrenspoor. Er waren meerdere opties denkbaar; jammer dat te vaak fantasieloos voor de slechtste werd gekozen.

Althans, in verkeerskundige zin. De wens om doorgaand verkeer op die wegen weg te hebben, en ze niet aantrekkelijk te laten zijn voor mensen die gewoon niet willen betalen voor een snelweg die even verderop ligt, die vind ik best logisch. Dan moet de oude N-weg dus juist niet goed doorrijden. En ook geen 90 km/h zijn. Maar goed, voor zulke scenario’s zijn ook betere afbouw-opties beschikbaar dan wat in de praktijk is gebeurd…

De meeste oude driestrookswegen zijn stevig bebouwd en hebben dus veel links afslaand verkeer. Daarom is het toch verstandig om de middenberm voor te behouden voor de afslagstroken. Dat is trouwens ook de reden waarom de meeste driestrookswegen niet omgebouwd zijn naar alternerend 2+1, want met zo'n profiel moet je stilstaan op het linkervak om links af te slaan wat gevaarlijk is in een inhaalstrook.

Een baan als dit met middenberm ingericht als afslagstroken stroomt effectief wel veel beter door dan een weg als dit waar links afslaand verkeer het doorgaand verkeer blokkeert. Dit is een voorbeeld van een 2+1-weg waarbij het linksafslaand verkeer dus moet stoppen op de inhaalstrook, dat schept soms gevaar, al is dit een druk stuk waardoor het goed is dat de inhaalstrook er is, maar het kan enkel op stukken waar er niet al te veel linksafslaand verkeer is, dus niet als er winkels zijn bv.

Dit is een voorbeeld van een oude driestrookweg die zo'n 10 jaar geleden omgebouwd is naar een 2x1-weg met verbrede rijstroken. Maar dit betreft wel een stuk met weinig bebouwing waardoor dat hier wel kan.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 21 apr 2022, 7:58

Alfa schreef: wo 20 apr 2022, 23:59 De meeste oude driestrookswegen zijn stevig bebouwd en hebben dus veel links afslaand verkeer. Daarom is het toch verstandig om de middenberm voor te behouden voor de afslagstroken. Dat is trouwens ook de reden waarom de meeste driestrookswegen niet omgebouwd zijn naar alternerend 2+1, want met zo'n profiel moet je stilstaan op het linkervak om links af te slaan wat gevaarlijk is in een inhaalstrook.
De discussie was afgedwaald naar Frankrijk, waar dat minder speelt. Plaatsen met veel afslagen (en zeker die naar links) benoemde ik al als plaatsen waar je beter 1x2 neerlegt met voor ieder karrenspoor een uit-/invoegstrook. Dat zal in Vlaanderen meer de base case zijn dan in dunbevolkt Frankrijk, waar geen lange linten lintbebouwing liggen langs iedere doorgaande weg.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 21 apr 2022, 8:18

Het valt of staat natuurlijk ook met het gedrag van de medeweggebruikers...
https://goo.gl/maps/95Xc86Y8sX53cvs96

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » do 21 apr 2022, 8:46

^^
Ik zie het niet... Dat is toch gewoon een parkeerstrook? :-)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 21 apr 2022, 10:21

Aan de kantlijn te zien is dat inderdaad een gewone parkeerstrook.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 21 apr 2022, 14:58

Tommy schreef: do 21 apr 2022, 8:46 ^^
Ik zie het niet... Dat is toch gewoon een parkeerstrook? :-)
Hehe nu je het zegt; het leek me een rijstrook. Op zich best verwarrend, omdat 2+1 ook voorkomt in Vlaanderen.