[GGW] Oude driestrookswegen

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8492
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door Wimpie25 »

^^
Klopt, maar wel met een andere soort wegmarkering. Als je wat ervaring op de baan hebt in Vlaanderen, zie je snel het verschil. Een brede kantlijn bakent op het OWN altijd een verharde berm af waar parkeren is toegestaan ;)

Een echte 1+2 (met vmax 90!)

https://maps.app.goo.gl/D13ykuKtofLRS7ee7
Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door Km357 »

Dikte van de streep is de technische uitleg tussen de denkbeeldige en werkelijke rand van de rijbaan.
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8492
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door Wimpie25 »

^^
Klopt en men kan er bv voor kiezen om op wegen met verharde berm de werkelijke rand van de rijbaan links van de harde berm te markeren. In zo'n geval kiest men voor een dunne streep (15cm). Op zo'n berm stelt men dan een stopverbod in (indien geen voorrangsweg). Deze technische formaliteiten kan je terugvinden in de richtlijnen van het AWV.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op do 21 apr 2022, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door Km357 »

Het meest praktische voorbeeld ervan is dat als de bushalte op de rijbaan is geschilderd je daar gewoon over mag rijden. Want dat is een denkbeeldige rand.
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23022
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door Wouter N14 »

Alfa schreef: wo 20 apr 2022, 23:59 Dit is een voorbeeld van een oude driestrookweg die zo'n 10 jaar geleden omgebouwd is naar een 2x1-weg met verbrede rijstroken. Maar dit betreft wel een stuk met weinig bebouwing waardoor dat hier wel kan.
Als je teruggaat naar het beeld van 2009 zie je de oude situatie ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Tommy
autoweg
Berichten: 2455
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door Tommy »

Er gaat er nog eentje uit:
Verouderde gewestweg krijgt complete make-over met veilige fietspaden en comfortabele bushaltes

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is volop bezig met plannen op te maken om de Grote Baan N70 in Lokeren en Waasmunster volledig herin te richten. “Op deze typisch verouderde gewestweg domineert momenteel het autoverkeer over drie rijstroken, maar er zijn plannen voor veilige fietspaden en comfortabele nieuwe bushaltes.”
Bron en meer: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240425_93432518
AWV: https://wegenenverkeer.be/werken/grondi ... grote-baan
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door jdb2 »

De Herentalsebaan in Wommelgem ziet eruit als een driestrooksweg waarbij de middenstrook uitgevoerd is in klinkers. Er staan ook plastic paaltjes om de zoveel honderd meter.
Eigenlijk zou er een soort verdrijvingsvlak moeten staan rond de paaltjes. Maar door de uitvoering in klinkers is er denk ik niemand die de strook daadwerkelijk zal gebruiken om met 70 per uur in te halen, hoogstens om een manoevrerend voertuig te passeren,
🍉
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door Hajo »

^^ Ik vind dit nogal link, zeker als die paaltjes maar om de zoveel honderd meter zijn geplaatst.

Je kunt die middelste rijstrook beter gebruiken voor verkeer dat linksaf wil slaan. Het achteropkomende verkeer wordt dan niet gehinderd. Zo'n concept zie je veel in de Verenigde Staten, dat wordt een "central turn lane" genoemd, meen ik.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Gebruikersavatar
Thom
verkeersader
Berichten: 862
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 23:12
Locatie: Hulst, Goeree-Overflakkee en Rotterdam

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door Thom »

^^ De N70 in Sint-Niklaas heeft zo’n soort “central turn lane” maar wel met om de zoveel honderd meter een verkeerseiland.
https://maps.app.goo.gl/KK68YPQMZv22G4pB9?g_st=ic
SPOILER: TOON

Afbeelding
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24150
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door harry »

Thom schreef: di 30 apr 2024, 18:37 De N70 in Sint-Niklaas
Ik ben kortgeleden de hele N70 afgereden van Gent tot aan Antwerpen. Ik kon alleen nog een paar korte stukjes driestrooksweg vinden.
En dan bedoel ik echte driestrooksweg, waar de middelste strook gebruikt mag worden in beide richtingen om in te halen.
Het wordt zeldzaam, maar het bestaat dus nog hier en daar op de N70.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Gebruikersavatar
Joshua
autoweg
Berichten: 1518
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: WAL. , BELG.

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door Joshua »

Tommy schreef: di 30 apr 2024, 14:00 Er gaat er nog eentje uit:
Verouderde gewestweg krijgt complete make-over met veilige fietspaden en comfortabele bushaltes

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is volop bezig met plannen op te maken om de Grote Baan N70 in Lokeren en Waasmunster volledig herin te richten. “Op deze typisch verouderde gewestweg domineert momenteel het autoverkeer over drie rijstroken, maar er zijn plannen voor veilige fietspaden en comfortabele nieuwe bushaltes.”
Bron en meer: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240425_93432518
AWV: https://wegenenverkeer.be/werken/grondi ... grote-baan
Op grondgebied van Waasmunster is d(i)e weg/N70 nog volledig uitgevoerd met beton.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door jdb2 »

Hajo schreef: di 30 apr 2024, 17:59 ^^ Ik vind dit nogal link, zeker als die paaltjes maar om de zoveel honderd meter zijn geplaatst.

Je kunt die middelste rijstrook beter gebruiken voor verkeer dat linksaf wil slaan. Het achteropkomende verkeer wordt dan niet gehinderd. Zo'n concept zie je veel in de Verenigde Staten, dat wordt een "central turn lane" genoemd, meen ik.
Daar wordt het idd ook voor gebruikt. Of als je van een zijstraat of oprit linksaf wil slaan en niet in één keer kan oversteken de middenstrook als invoegstrook gebruiken.
🍉
Tommy
autoweg
Berichten: 2455
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door Tommy »

(Relatief) nieuwe drievaksbaan/driestrooksweg:
https://www.google.be/maps/@51.3315294, ... FQAw%3D%3D
Ik wist het bestaan er niet vanaf. Moet vermoedelijk ergens in 2019 heraangelegd zijn...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door Hajo »

^^ Sorry hoor, maar :nuts: Levensgevaarlijk.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door Alfa »

Het is geen nieuwe driestrookweg, enkel het asfalt is vernieuwd.

Ik vond de oude wegmarkering trouwens logischer: https://www.google.be/maps/@51.3314905, ... FQAw%3D%3D
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8492
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door Wimpie25 »

^^
Inderdaad, een naderingsmarkering is logischer. Anderzijds, zo gevaarlijk is een driestrooks nu ook weer niet.
Gebruikersavatar
Thom
verkeersader
Berichten: 862
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 23:12
Locatie: Hulst, Goeree-Overflakkee en Rotterdam

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door Thom »

^^ in deze onoverzichtelijke bocht vind ik het wel gevaarlijk hoor.
https://maps.app.goo.gl/a4RBJLZmovoU2X9M8?g_st=ic
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8492
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door Wimpie25 »

^^

Goh, wie met gezond verstand gaat daar inhalen?
JanVerhoeven
verkeersader
Berichten: 740
Lid geworden op: wo 31 jan 2024, 18:49

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door JanVerhoeven »

^^ we hebben juist allerlei veiligere wegontwerpen in gebruik omdat het kunnen vertrouwen op iemands gezonde verstand te vaak toch een illusie blijkt te zijn. Even afgeleid, net een irritant langzaam voertuig voor je, haast want je tachograaf zus of de baas zo, opgejaagd door een auto achter je, toch maar even er langs…

Een grapje uit "De Avonden" van Gerard Reve over twee jongens, waarvan er één een bijl heeft: De ene jongen legt zijn hand op een boomstronk en denkt: "hij hakt toch niet". De jongen met de bijl denkt: "hij trekt zijn hand toch wel terug." Zo’n scenario krijg je vrij eenvoudig op een driestrooksweg. Ook wel in andere situaties, maar doorgaans met een minder catastrofale uitwerking.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door Vinny »

Het helpt ook niet dat aan beide kanten een betonnen rand is. Dat is niet vergevingsgezind.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Egbert
expressweg
Berichten: 3360
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door Egbert »

Ik zou bijna willen zeggen dat het is om opstelstroken voor vrachtwagens te maken. Op oudere streetviewbeelden zie je ook pijlen op de weg om er voorsorteerstroken van te maken en blijkbaar was er vroeger ook ruimte om naast de weg te parkeren.
Tommy
autoweg
Berichten: 2455
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door Tommy »

^^
Het is een apart gevalletje: Een weg in de haven waar men (volgens mij) voldoende ruimte wil geven aan het vrachtverkeer. Ze is niet te vergelijken met de steenwegen zoals bvb de N70 of N9 tussen de Vlaamse grote steden. De 'Nieuwe westweg' loopt uiteindelijk ook gewoon maar dood:
https://www.google.com/maps/@51.3310718 ... FQAw%3D%3D
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32784
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door Palance »

Als men ruimte had willen geven aan vrachtverkeer had men beter 2 hele brede rijstroken kunnen neerleggen.[
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door Vinny »

Het is vermoedelijk ook door het havenbedrijf aangelegd (of beheerd). In Nederland heb je meestal een ander soort oplossing:
https://maps.app.goo.gl/GtKtcET2T4w6KqoC6

Afgelopen zomer reed ik hier en toen moest een vrachtwagen achteruit het terrein op en dan de loods in. Dan moet je dus wel even wachten tot de manoevre voorbij is. Een extra rijstrook is comfortabel maar wel gevaarlijk want je ziet niet echt wat het tegenoverliggende verkeer aan het doen is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8492
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door Wimpie25 »

Het lokale wegennet in de Antwerpse valt inderdaad niet echt onder een doorsnee categorie. Het is wel bijzonder om in rond te rijden.
Tommy
autoweg
Berichten: 2455
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door Tommy »

^^
Antwerpse *haven*
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Steyn_E
autoweg
Berichten: 1786
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door Steyn_E »

Over niet-doorsnee verouderde weginrichting gesproken; de omgeving Naftaweg (Avia en Q8 installaties) is al helemaal een openluchtmuseum: https://maps.app.goo.gl/et7NsAuR7xZxwesW9

Ik denk niet dat ik in NL industrieterreinen ken waar nog kasseien liggen. Dit zou eigenlijk beschermd moeten worden...
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8492
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door Wimpie25 »

^^
Dat doet me denken aan de wegen ten noorden van de kaaien vroeger, in de omgeving van het eilandje. Voordat dat daar een nieuw stadsgedeelte was, zat je altijd heel snel op verlaten weggetjes met kasseien. Opmerkelijk dat er daar in het zuiden ook nog eentje verstopt ligt :)
Gebruikersavatar
Thom
verkeersader
Berichten: 862
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 23:12
Locatie: Hulst, Goeree-Overflakkee en Rotterdam

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door Thom »

Dat doet me denken aan de Nietweg (vlakbij de kerktoren van Wilmarsdonk) en Klein Zuidland tussen het Churchilldok en het Zesde Havendok.

https://maps.app.goo.gl/bBXNPZWx9YfHHd6X7?g_st=ic
https://maps.app.goo.gl/6cb5e7Qqfzqv9GUr5?g_st=ic
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [GGW] Oude driestrookswegen

Bericht door Alfa »

Steyn_E schreef: wo 18 dec 2024, 18:26 Over niet-doorsnee verouderde weginrichting gesproken; de omgeving Naftaweg (Avia en Q8 installaties) is al helemaal een openluchtmuseum: https://maps.app.goo.gl/et7NsAuR7xZxwesW9

Ik denk niet dat ik in NL industrieterreinen ken waar nog kasseien liggen. Dit zou eigenlijk beschermd moeten worden...
Daar komt binnenkort Blue Gate. Dus wellicht zal dit niet lang meer bestaan.