Enkele jaren geleden ben ik het daar nog gaan bekijken! Dit is echter het tijdelijke, stalen viaduct uit de jaren 80. Nog voor de aanleg van de Leopold II-tunnel werd het betonnen viaduct uit 1958 afgebroken, en op verschillende lengtes en locaties vervangen door deze modulaire 2x2-brug. Bij de opening van de tunnel in 1986 werd het stalen viaduct "gepensioneerd", en een tijdlang opgeslagen op de verkeerswisselaar van Machelen. Een deel is dan begin jaren 90 "verkocht" aan Thailand.
Nieuw artikel, met mooie foto's over dit op BIGCITY verschenen:
BIGCITY. Klopt het dat het afgebroken Viaduct van Koekelberg deels in Thailand staat?
Op zijn vakantie in Thailand stootte Alex uit Koekelberg op de Thai-Belgian Bridge en ontdekte hij dat die ooit op onze Brusselse ring stond. Hoe belandt een Brussels viaduct in Bangkok?
Hensepens schreef: do 27 sep 2007, 20:04
De N9 heeft ook tussen Maldegem en Damme (Gentse Steenweg) een derde strook "in het midden".
Met een pot verf is dit inmiddels soort van ongedaan gemaakt. Maar het is zo goedkoop uitgevoerd dat het de facto nog steeds als driestrooks-weg gebruikt kan worden... https://maps.app.goo.gl/WGkRTfcdE89SV9QS7
Het was sowieso wel even relativerend om weer eens een rondje Vlaanderen te rijden
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht.Freek de Jonge
Dat is hoe het meestal aangepakt werd. Maar met die markering en grote afstand tussen de verdrijvingsvakken geldt het eigenlijk nog steeds als een driestrooksweg. Alleen niet doorlopend. Je kan het wel gebruiken om bv een trage tractor in te halen. In die zin vind ik het juist een goede oplossing. Er kan nog steeds beperkt ingehaald worden, maar de grootste veiligheidsbezwaren tegen de oude driestrookswegen gelden niet meer omdat je moeilijk auto's kan inhalen binnen die afstand.
Vrijwel alle driestrooks zijn op die manier omgevormd. Als ze effectief volledig worden heraangelegd, wordt de extra ruimte gebruikt voor parkeerstroken, busbanen en/of fietspaden.
Wimpie25 schreef: zo 17 mei 2026, 9:56
Vrijwel alle driestrooks zijn op die manier omgevormd. Als ze effectief volledig worden heraangelegd, wordt de extra ruimte gebruikt voor parkeerstroken, busbanen en/of fietspaden.
Ik vind dit wel minder mooi. Hier kan je op de linkerrijstrook stilstaan om naar links af te slaan. Ik ken een gelijkaardige situatie ook in Sint-Niklaas en ik vind dat heel gevaarlijk omdat verkeer dan plots stilstaat. Misschien nog wel gevaarlijker dan een driestrookbaan met middenbaan om af te slaan. Zeker omdat er alsmaar meer baanwinkels langs dit soort steenwegen komen (en er dus steeds meer linksafslaand verkeer is).
De lintbebouwing maakt het wat dat betreft een stuk lastiger dan in gebieden waar de bevolking meer geconcentreerd is.
Tegelijk is die lintbebouwing zeg maar vast onderdeel van de Belgische ruimtelijke structuur.