Daarom hebben wij de korte stippenlijn uitgevonden.
Mandelsoft schreef:
Serieus? Maken ze daar wegen met een doorlopende "center turning lane"?
Je komt precies uit de lucht gevallen, natuurlijk hebben wij die. Zelfs op massale schaal want het is de gemakkelijkste en goedkoopste manier om oude 3x1 wegen om te vormen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba
Korte stippellijnen in combinatie met verdrijvingsvakken. Het principe is analoog aan de Amerikaanse versie. Het zal iets veiliger zijn om linksaf te slaan (wat in het lintbebouwingsgevoelige Vlaanderen geen overbodige luxe is). Maar de capaciteit breid je er natuurlijk niet mee uit. In feite is de capaciteit zelfs lager dan normale 1x1-wegen want inhalen is er totaal verboden waar dat op 1x1-wegen wel nog mogelijk is. Als er dus een trage tractor voor je zit heb je pech.
Dat laatste maakt niet uit want dan wordt er nog massaal ingehaald, mij inclusief.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Korte stippellijnen in combinatie met verdrijvingsvakken. Het principe is analoog aan de Amerikaanse versie. Het zal iets veiliger zijn om linksaf te slaan (wat in het lintbebouwingsgevoelige Vlaanderen geen overbodige luxe is). Maar de capaciteit breid je er natuurlijk niet mee uit. In feite is de capaciteit zelfs lager dan normale 1x1-wegen want inhalen is er totaal verboden waar dat op 1x1-wegen wel nog mogelijk is. Als er dus een trage tractor voor je zit heb je pech.
Zoiets dus in de praktijk...
Het idee is op zich niet slecht, maar sommigen gebruiken deze strook toch nog als inhaalstrook, wat natuurlijk de bedoeling niet is...
Wel zie ik eigenlijk geen problemen om deze strook te gebruiken om landbouwverkeer in te halen aan aangepaste snelheid en bij voldoende zicht, iets wat zoals Wimpie zegt nu in de praktijk ook al gebeurt, inclusief door mezelf.
Wanneer die inhaalmanoeuvres voor gevaarlijke situaties beginnen te zorgen, dan maakt men van de gearceerde gedeelten normaal verkeerseilanden. In het begin worden die dan nog vaak aangereden maar na een tijdje leert men wel bij.
Bij ons wordt trouwens deze combinatie gebruikt
Ik ben het eens met Matt dat het echt uniek in Nederland is dat er een driestrooksweg voor tegengestelde richtingen bestaat. Als ik in de buurt ben, ga ik zeker een keer over de middenbaan rijden. Boe!, dank voor het melden op dit forum.
daviedoff schreef:Het idee is op zich niet slecht, maar sommigen gebruiken deze strook toch nog als inhaalstrook, wat natuurlijk de bedoeling niet is...
Het is wat mij betreft ook niet de bedoeling dat dit soort wegen met een brede strook asfalt, door een overmaat aan strepentrekkerij, voor overdreven ruime voorsorteervakken, zinloze busbanen, enz. veel oncomfortabeler worden dan eigenlijk nodig.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Klopt maar dat is een spijtige trend die je tegenwoordig overal in België tegenkomt, met voorkeur in Brussel...
Waarom maken ze niet gewoon een normale 1x2 weg van die driestrookswegen, en dan de overgebleven ruimte aan de zijkanten gebruiken als vluchstrook, breder fietspad, groenvoorzieningen, parkeervoorzieningen etc. In die lintdorpen lijkt een beetje groen mij geen overbodige luxe !
Als de wegen door minder bebouwd gebied hadden gelopen, zou ik hebben gepleit voor een alternerende 1+2 weg (met steeds voor een andere richting een inhaalstrook), maar door dicht bebouwd gebied met erfaansluitingen is dat geen goed plan.
Slecht plan omdat die diestrookswegen meestal vol staan met lintbebouwing en er daardoor veel linksafverkeer is. Op een normale 2x1-weg moet het doorgaand verkeer dan telkens wachten tot een auto een gaatje gevonden heeft in de tegenovergestelde richting.
Ik denk dat dat wel meevalt zolang de rijloper niet te smal is. Je kunt dan wellicht niet met 80 km/h doorrijden, maar in Nederland is er altijd wel ruimte om links voor te sorteren zonder het overig verkeer al te veel te hinderen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Toch blijft het slechter dan de huidige situatie waarbij de middenstrook gewoon tot afslaanstrook omgebouwd wordt. Nu wordt het doorgaand verkeer gewoon niet gehinderd wat de capaciteit van dat soort toch wel vrij drukke weggen ten goede komt.
Dat valt wel mee volgens mij. Je ziet wel dat dit soort wegen nog steeds redelijk onveilig zijn, ook omdat vrijliggende fietspaden ontbreken en het verkeer te weinig afremt bij inkomend en afslaand verkeer. Het is wel beter dan een 1+1+1 configuratie.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Zaterdag geconstateerd dat ook dit geschiedenis is: het is opnieuw geasfalteerd en heeft nu 1+2 rijstroken waarbij de rijrichtingscheiding bestaat uit een dubbele doorgetrokken streep
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht.Freek de Jonge
Leuk dat je die noemt! Daar begon dit onderwerp mee Nu ook eindelijk zichtbaar voor iedereen.
Zoals te zien op streetview nogal bijzonder dat dit er nog steeds zo bijligt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
De N9 bij Zomergem: http://g.co/maps/wk9mv. Nostalgie want dit driestrooksvak is helaas vervangen door twee gigantisch brede rijstroken waar niemand weet waar hij nu eigenlijk moet rijden.
Die aanpassing is er vooral gekomen op initiatief van een overijverige zonechef. Dit terwijl cijfers uitmaakten dat de N9 op dat stuk niet onveiliger was dan andere delen zonde driestrooksweg. Dat men een deel va, de driestrooksweg aan de Kokorico zelf wegschilderde kon ik nog begrijpen. Maar niet meteen het hele stuk van Zomergem tot Lovendegem.
Wat me tegensteekt is dat de N9 nu vrijwel geen enkel mogelijkheid meer biedt om voorbij te steken. Zeker in de ochtendspits is dat een hel. Nog erger is het als een tractor voor je zit.
Vorige week dit stuk bereden: http://g.co/maps/ckbnd
En ook gewoon ingehaald trouwens . De oude driestrookswegen zijn er dus nog wel, ook in Vlaanderen, maar het worden er toch minder.
Maar een ombouw zoals men in Zomergem gedaan heeft kan ik ook nog smaken. Daar heeft men de oude drie rijstroken vervangen door 2 giga-brede rijstroken. Het gevolg is dat toch nog ingehaald kan worden. Maar ik veronderstel dat dergelijke aanpak enkel mogelijk is in zones zonder bebouwing wat meestal zeldzaam is op dit soort oude staatsbanden vol lintbebouwing.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...