Inspraak Natura2000-gebieden

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Rene
4x5 autosnelweg

Inspraak Natura2000-gebieden

Bericht door Rene » di 09 jan 2007, 10:34

Financieele Dagblad (9-1-2007) schreef:Start grote inspraakronde over natuur
Aanwijzing 'zeldzame' gebieden kan bedrijvigheid drastisch inperken

AMSTERDAM — Burgers en bedrijven kunnen in de komende weken in een grote inspraakronde hun commentaar geven op de aanwijzing van 111 natuurgebieden die vallen onder de strenge Europese richtlijn Natura 2000. De aanwijzing kan grote gevolgen hebben voor de economische activiteit in de regio rond een Natura-gebied.
Onder de aan te wijzen gebieden vallen de Waddenzee, de Veluwe, het Snekermeergebied, de Weerribben, het IJsselmeer en de Westerschelde. De eerste inspraakronde betreft een tranche van 111 aanfwijzingen. In de loop van dit jaar volgt een tweede tranche van 51 gebieden.

Het bedrijfsleven vreest dat de laanwijzing als Natura-gebied ertoe leidt dat bepaalde regio's 'op slot gaan'. Anders gezegd: uitbreiding van de economische activiteit wordt onmogelijk. De wefkgeversorganisatie VNO-NCW volgt de invoering daarom nauwlettend. 'Wij hebben onze achterban op het belang hiervan gewezen', aldus een zegsman. Vooral recreatiebedrijven, horeca en de agrarische sector zullen hiermee te maken krijgen.'

Een woordvoerder van het ministerie van Landbouw (LNV) nuanceert deze vrees. 'Of een aanwijzing grote invloed zal hebben hangt af van de doelstellingen die in het beheerplan van een gebied komen te staan. Soms zal het effect klein zijn, soms groot.' Natura 2000 is gebaseerd op de Europese Vogel- en Habitatrichtlijn. In Nederland zijn deze richtlijnen verwerkt in de Natuurbeschermingswet. Hoewel de aan te wijzen gebieden voor het grootste deel reeds als natuurgebied zijn aangemerkt, zijn de Europese bepalingen stringenter dan de Nederlandse.
Voor een Natura-gebied móeten concrete doelstellingen komen voor het in stand houden van floraen faunasoorten. Dat is het vertrekpunt voor het maken van beheersplannen. 'Die zullen in de komende jaren gemaakt moeten worden door de eigenaren van de gebieden', zegt de LNV-woordvoerder.

Het ministerie van LNV organiseert vanaf dinsdag 16 januari door het hele land inspraakavonden. Iedereen kan op deze avonden — of eventueel schriftelijk — zijn commentaar geven op de ontwerpaanwijzingsbesluiten. De inspraak kan aanleiding zijn een ontwerpbesluit te wijzigen. Het definitieve ontwerpbesluit volgt daarna. Belanghebbenden die hebben meegedaan aan de inspraakmogelijkheden kunnen bij de Raad van State beroep aantekenen tegen een ontwerpbesluit.
Deze aanwijzingen zijn ook voor verkeerswegen van groot belang.
Daar waar zo'n gebied wordt aangewezen wordt het straks dus nóg moeilijker om aanpassingen te plegen c.q. een nieuwe weg aan te leggen. Even kijken in hoeverre bepaalde gebieden bij jou in de buurt problematisch kunnen zijn (en dat kan op allerlei vlak zijn - ook als je bv. een horeca-eigenaar in de buurt bent), kan dan ook geen kwaad.
Zonodig staat de weg van de inspraak nu nog open.

Vergeet ook niet dat als een gebied eenmaal is aangewezen, er voor een verscherping van het beheerplan geen publieke inspraakronde meer nodig is. Dat dat gaat gebeuren, lijkt gezien de toenemende regeldruk uit Brussel bepaald niet irreëel.
Eénmaal een gebied aangewezen, is de kans groot dat op enige termijn dat gebied echt op slot gaat, ook al lijkt het beheerplan voor de komende paar jaar daar wellicht nog geen aanleiding toe te geven. Zo kan dat stukje weiland wat nu wordt aangewezen om een vogeltje te beschermen straks met een veel stringenter beheerplan de reden zijn waarom infrastructuur niet mag worden uitgebreid of bestemmingsplannen niet mogen worden aangepast. The devil is in the (de)tail. :idea:

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » di 09 jan 2007, 10:41

Dag N69 :| :byebye:

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » di 09 jan 2007, 14:28

IQ[] schreef:Dag N69 :| :byebye:
Dat gebeurt niet zomaar, want dan zie ik de dorpsbewoners nog wel eens op de vuist gaan met de natuurbeschermers... ;)

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 09 jan 2007, 15:47

Aansluitend op René zie ik weer werk opdoemen voor adviesbureaus, juristen e.d. :idea:

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » vr 02 feb 2007, 18:44

waldo79 schreef:Aansluitend op René zie ik weer werk opdoemen voor adviesbureaus, juristen e.d. :idea:
Precies, we zullen op een of andere manier met de natuur bezig moeten zijn, want de autolobby (op dit forum!) is verslaafd aan andere geneugten... Zijn vergeten waar ze vandaan komen. Nederland Technoland... :KOTS:

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 02 feb 2007, 19:33

Ik wordt zo moedeloos van dat soort reacties :evil:

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » vr 02 feb 2007, 20:16

Maar op een verstandige manier goed zijn voor natuur en milieu, ho maar...

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » vr 02 feb 2007, 20:57

Omdat dit GEEN objectief forum is!

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » vr 02 feb 2007, 21:02

IQ[] schreef:Maar op een verstandige manier goed zijn voor natuur en milieu, ho maar...
Hoor wie het zegt! :shock:

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 02 feb 2007, 21:09

Frank_NL schreef:Omdat dit GEEN objectief forum is!
Wil je dan beweren dat bij milieudefensie c.a. wel objectiviteit heerst ? Laat me niet lachen. :roll:

Probleem is dat zoveel mensen in de milieubeschermingshoek zo dogmatisch zijn in hun houding dat ze met de maatregelen die ze voorstellen vaak het kind met het badwater weggooien. Alleen dat zien ze zelf niet in.

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » vr 02 feb 2007, 21:12

Rene, jij zult (misschien) (nog) wel moeten! Ik niet, God zij dank!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 02 feb 2007, 21:16

het kind met het badwater weggooien
Vandaag las ik 'de Pers' (wat een heerlijk krantje is dat toch): Je kunt het badwater beter altijd weggooien, want de kans dat er nog een kind bij zit is niet zo heel groot...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » vr 02 feb 2007, 21:21

René schreef:Probleem is dat zoveel mensen in de milieubeschermingshoek zo dogmatisch zijn in hun houding dat ze met de maatregelen die ze voorstellen vaak het kind met het badwater weggooien. Alleen dat zien ze zelf niet in.
Dat kind met badwater is mij te abstract, maar je weet / begrijpt dat weggooien van water (verspilling) niet goed is, terwijl de aarde beslist zonder dat kind kan... En inderdaad, ik heb geen kids (:KOTS:) en die hoop ik ook nooit te krijgen (ma jah, als 't kan ook 'ns misgaan, je weet wel...).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 02 feb 2007, 21:23

Wat is er nou mis met kinderen?

Ik wil ze later ook.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 02 feb 2007, 21:27

Ach die Groenen... verwarren Ideologie altijd met realiteit. Neem nou dat gratis OV. Krijg je alleen maar wandelaars en fietsers mee de bus in... wát milieuvriendelijk!
Of dat eeuwige tegenhouden van wegverbredingen, die eens wat doen aan milieuvervuilende files.
Of van die [censuur]blockers in the middle of nowhere plaatsen, zodat ik 5 minuten onnodig sta te gassen in de weilanden.

:hamers:

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 02 feb 2007, 21:36

Frank_NL schreef:Ik niet, God zij dank!
Dat bedoel ik nu precies met 'Alleen dat zien ze zelf niet in'.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 02 feb 2007, 21:40

Frank_NL schreef:Heren! Wijzig uw gedrag! U verknalt het voor MIJN kinderen!
Frank_NL schreef:En inderdaad, ik heb geen kids (:KOTS:) en die hoop ik ook nooit te krijgen
Ik neem hierbij aan dat het jouw nageslacht dus niet persoonlijk zal treffen dat ik mijn gedrag niet zal wijzigen.
In de hoop dat het dan voor mijn kinderen beter zal worden, ga ik dus voorlopig maar gewoon door met wat ik pragmatisch gezien goed acht.
Laatst gewijzigd door Rene op vr 02 feb 2007, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » vr 02 feb 2007, 21:41

Wao hobsde 't euver, Rene?

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 02 feb 2007, 21:44

Als je kinderen had gehad, denk ik dat je wel begreep waarom ik dit heb aangehaald.
Dramatisch geblaat over kinderen, en er dan vervolgens van kotsen. Daar word ik nu misselijk van.

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » vr 02 feb 2007, 21:53

Alleen mensen met kinderen mogen iets zeggen?

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 02 feb 2007, 21:55

Frank, dit begint me de keel uit te hangen.
Wat je nu schrijft heeft er helemaal niets mee te maken.
Ga maar eens een keer nadenken over wat ik bedoeld heb, in plaats van binnen 2 minuten weer een onzin-antwoord op het forum te plaatsen.

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » vr 02 feb 2007, 22:03

Beste Rene, hier was wel even sprake van een misverstand: mijn "wao hobsde 't euver" had geen betrekking op jouw bericht daar direct boven, maar het bericht dat daar weer boven staat.

Maar ik kan daar wel even op terug komen: op mijn uitspraak dat ik nooit kinderen wil en dat jouw gedrag dus geen gevolgen heeft voor mijn kleinknderen, want die krijg ik dan (dus) niet.

Maar dat ik nooit kinderen wil krijgen is nog geen garantie dat het niet gebeurt. Kinderen krijgen: dat is emotie!! Dat is liefde!! Wie weet worden wij (zij en ik) nog wel eens bevlogen van de liefde... je weet 't maar nooit. Het "gevaar" zit in een klein hoekje.

Want je weet (toch) wel dat er zo veel jonge mensen zijn die zeggen dat ze nooit kinderen willen... jonge mensen willen toch alleen de lusten, en zien kinderen als lasten...

En zeg dat het niks met het onderwerp te maken heeft, ja zeg het maar, wan tik wist toch al dat we "os eig weeg gaon".

Wat het kids :KOTS: betreft ~~ was meer ingegeven door mijn sterke antipathie voor anglicismen in de mooie lands- en regiotalen en dialecten die wij kennen en hebben. Kijk, als we er nou geen fatsoenlijk Nederlands woord voor hadden... (maar ben laatst wel bij die dame ingestapt die zei dat ze in een enorme hurry was...)... en ook al gingen we met 160 per uur over asfalt, toch was ik niet slecht bezig met het milieu... want MIJN Citroen AX kon mooi thuis blijven!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 02 feb 2007, 22:06

Jongens, het is 10:00, misschien beter om even wat te gaan drinken en niet het forum volspammen?

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » vr 02 feb 2007, 22:09

Nou, ik zit met een fles bier achter 't scherm en zie de finale van het Limburgs Vastelaoves Konkours... feeststjemming in 't huus!