Kruispunten op provinciale wegen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

RW-A29
dorpsstraat

Kruispunten op provinciale wegen

Bericht door RW-A29 » wo 25 mei 2005, 12:51

Met regelmaat kom ik op provinciale wegen waar de max. toegestane snelheid 80 km/u is. Wanneer ik een kruispunt nader moet men de snelheid verlagen naar 50 km/u!!! Na dit kruispunt staat dan geen enkel bord meer wat betreft snelheidsaanduidingen terwijl ik mij nog steeds op een provinciale weg begeef. :?

Welke snelheid is hier dan officieel toegestaan en op welke manier is dat volgens de wet vastgelegd :?:

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 25 mei 2005, 12:54

Volgens mij is het dan weer 80, tenzij er een zone 50 bord staat, dan is het nog 50.

Over het algemeen geldt dat het verbod eindigd bij de eerst volgende zijweg, tenzij na de zijweg een herhaling staat van het verbod. Dit geldt voor snelheden en inhaalsverboden.

Zo is het tenminste in België...

Edit:
Deze regel geldt niet als er een "Zone xx"-bord stond. Waarschijnlijk weet hajo er alles van :D is dit ook zo in NL?

RW-A29
dorpsstraat

Bericht door RW-A29 » wo 25 mei 2005, 13:01

Volgens mij is deze regel alleen in Nederland van toepassing. Is het misschien mogelijk dat na ieder kruispunt alle aanduidingen die daarvoor van kracht waren komen te vervallen of is dat onzin :!:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 25 mei 2005, 13:28

Als je bij een kruispunt komt waar je tijdelijk maar 50 mag, houdt het niet in dat je de provinciale weg verlaat. Volgens mij is er geen 'standaarsnelheid' voor provinciale wegen, er wordt alleen onderscheid gemaakt tusssen bebouwde kom (50), buiten bebouwde kom (80), autoweg (100) en snelweg (120).

En als je ergens 50 mag blijft dat volgens mij gelden tot aan de het bord einde max. snelheid, of totdat de status van de weg verandert.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 25 mei 2005, 14:21

Een anders-dan-standaard snelheidsbeperking dient ALTIJD na een kruispunt herhaald te worden en de vermelding van de standaard snelheid in de kruisende richting is ook wenselijk. Lang niet altijd wordt dat gedaan. In Aalsmeer volgen geen borden 50, ondanks dat je in de bebouwde kom op de N 201 70 mag tegenwoordig. :o
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 25 mei 2005, 14:51

Een snelheidsbeperking lager dan de normale maximumsnelheid moet na elk kruispunt worden herhaald. Dat geldt op alle typen wegen, behalve wanneer de snelheid als zone is opgelegd.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 25 mei 2005, 16:49

Dat zei ik ook, maar dat geldt ook voor een Vmax die hoger is dan de standaard. Op wegen binnen de bebouwde kom met een Vmax van 70 dienen die borden ook na elk kruispunt herhaald te worden...

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 26 mei 2005, 14:59

René schreef:Een snelheidsbeperking lager dan de normale maximumsnelheid moet na elk kruispunt worden herhaald. Dat geldt op alle typen wegen, behalve wanneer de snelheid als zone is opgelegd.
Klopt helemaal. Eventueel kan er een bord "einde (bepaalde) maximum snelheid" geplaatst worden of een bord met de nieuwe max. snelheid. Voorbeeld: weg waar 80 km/h geldt, borden voor een kruising geven 50 als maximum aan, na de kruising een bord met 70.
Donateur Vereniging Wegenforum

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 26 mei 2005, 15:04

En op voorrangswegen buiten de bebouwde kom staat ook het voorrangsbord ná de kruising. Binnen de bebouwde kom staat het bord voor de kruising. Beide situaties worden elk kruispunt herhaald.

Dit is gedaan om bestuurders meteen op de hoogte te brengen van het parkeerverbod op rijbanen van voorrangswegen buiten de bebouwde kom.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 26 mei 2005, 15:29

ViaHaaren schreef:En op voorrangswegen buiten de bebouwde kom staat ook het voorrangsbord ná de kruising. Binnen de bebouwde kom staat het bord voor de kruising. Beide situaties worden elk kruispunt herhaald.

Dit is gedaan om bestuurders meteen op de hoogte te brengen van het parkeerverbod op rijbanen van voorrangswegen buiten de bebouwde kom.
Je bent goed op de hoogte. :D

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 26 mei 2005, 15:32

Ja, en toch vind ik de plaatsingsregel onzinnig. Wat mij betreft kunnen ze overal nà de kruising geplaatst worden. Dan is dat parkeerverbod ook duidelijk.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 26 mei 2005, 15:34

René schreef:Ja, en toch vind ik de plaatsingsregel onzinnig. Wat mij betreft kunnen ze overal nà de kruising geplaatst worden. Dan is dat parkeerverbod ook duidelijk.
Ja, maar het geeft ook aan of je binnen of buiten de bebouwde kom rijdt. Dat vereist ook weer een andere snelheid en weggedrag. Daarom vind ik het wel goed.

Ik snap alleen niet waarom er dan geen parkeerverbod geldt op een weg buiten de bebouwde kom (bubeko) die praktisch voorrangsweg is, maar dan met de borden B3, B4 en B5 is aangegeven. Waarom is daar ooit verschil in gemaakt?

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 27 mei 2005, 10:52

Voorrangswegen (oranje ruitje) horen doorgaande routes te zijn, waar een automobilist (zonder waarschuwing van het tegendeel) mag rekenen op een overzichtelijke weg zonder dat hij bij ieder kruispunt de situatie nauwkeuring moet inschatten. Dit zijn ook wegen waar je kan verwachten dat de automobilist (vanwege de lange afstand) minder goed oplet, ook op geparkeerde auto's die deel op de rijbaan staan.

Een voorrangskruising (driehoeksbord met punt omhoog) is in principe een regeling voor een enkele (bijvoorbeeld onoverzichtelijke) kruising, met geen enkele garantie dat men op de volgende kruising ook voorrang heeft. Sterker nog: je kunt voorrang hebben op links (bord) en niet op rechts. In zo'n situatie laten ze het voorrangsbord meestal weg omdat het verwarring wekt en weinig toevoegt uit jouw richting (je had immers al voorrang op verkeer van links)

Dat veel gemeentes (zoals Veendam; oranje ruiten voor een enkele kruising of Rijswijk met driehoeksborden op doorgaande wegen) daar fout mee omgaan is wat anders.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 27 mei 2005, 11:04

Peter schreef:Sterker nog: je kunt voorrang hebben op links (bord) en niet op rechts. In zo'n situatie laten ze het voorrangsbord meestal weg omdat het verwarring wekt en weinig toevoegt uit jouw richting (je had immers al voorrang op verkeer van links)
Ik heb in Nederland nog nooit een kruising gezien waar maar op een deel van de wegen borden staan die de voorrangssituatie aangeven. Dat lijkt me ook erg verwarrend en juridisch onaanvaardbaar.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry (sinds 23 mei officieel bejaard).

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 27 mei 2005, 12:38

Wel voorrang op links maar niet op rechts is natuurlijk de standaard-situatie, als er geen borden staan. ('t Is namelijk gewoon: rechts heeft voorrang.) Daar staan dus geen borden bij. :)

peejay
autoweg

Bericht door peejay » vr 27 mei 2005, 13:10

harry schreef:
Peter schreef:Sterker nog: je kunt voorrang hebben op links (bord) en niet op rechts. In zo'n situatie laten ze het voorrangsbord meestal weg omdat het verwarring wekt en weinig toevoegt uit jouw richting (je had immers al voorrang op verkeer van links)
Ik heb in Nederland nog nooit een kruising gezien waar maar op een deel van de wegen borden staan die de voorrangssituatie aangeven. Dat lijkt me ook erg verwarrend en juridisch onaanvaardbaar.
Ik ken een situatie (binnen de bebouwde kom) met een T-kruising van gelijkwaardige wegen, waar van de vierde kant een fietspad op aansluit, waarvan de gebruikers aan iedereen voorrang moeten verlenen (dat is met haaientanden aangegeven, of er ook verkeersborden staan weet ik zo niet).
Rij met je hart

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 27 mei 2005, 14:47

peejay schreef:Ik ken een situatie (binnen de bebouwde kom) met een T-kruising van gelijkwaardige wegen, waar van de vierde kant een fietspad op aansluit, waarvan de gebruikers aan iedereen voorrang moeten verlenen (dat is met haaientanden aangegeven, of er ook verkeersborden staan weet ik zo niet).
Dat kan. De zgn. "haaientanden" zijn op zich al een aanduiding dat het verkeer voorang moet verlenen. Toch staan er meestal ook borden.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 27 mei 2005, 16:42

De situaties betreffen meestal inderdaad een fietspad of ander ondergeschikte aansluiting die (als vierde poot) op een (voor doorgaand verkeer) gelijkwaardige T-splitsing zijn aangesloten. Aan de rechter T zijde wordt de automobilist aangegeven dat hij voorrang heeft op de fietser, terwijl vanuit de 2 andere autotakken geen borden staan.

In dit soort gevallen is het beter de ondergeschikte aansluiting te voorzien van een uitritconstructie, zodat borden achterwege kunnen blijven.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 27 mei 2005, 16:48

Peter schreef:De situaties betreffen meestal inderdaad een fietspad of ander ondergeschikte aansluiting die (als vierde poot) op een (voor doorgaand verkeer) gelijkwaardige T-splitsing zijn aangesloten. Aan de rechter T zijde wordt de automobilist aangegeven dat hij voorrang heeft op de fietser, terwijl vanuit de 2 andere autotakken geen borden staan.
Heb je een concreet voorbeeld? Dan ga ik er eens ter plekke kijken.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry (sinds 23 mei officieel bejaard).

peejay
autoweg

Bericht door peejay » za 28 mei 2005, 0:54

harry schreef:
Peter schreef:De situaties betreffen meestal inderdaad een fietspad of ander ondergeschikte aansluiting die (als vierde poot) op een (voor doorgaand verkeer) gelijkwaardige T-splitsing zijn aangesloten. Aan de rechter T zijde wordt de automobilist aangegeven dat hij voorrang heeft op de fietser, terwijl vanuit de 2 andere autotakken geen borden staan.
@Harry: Bergen op Zoom, kruising Melanendreef - Meilustweg. Ik zal eens kijken of ik zondag een mooi fotootje kan schieten daar...

@Peter: de haaientanden op de weg zijn in feite voldoende. Een beetje wegbeheerder laat het voorangsbord achterwege, opdat een argeloze passant even bijremt wanneer hij een van rechts komende fietser op het fietspad ontwaart...
Rij met je hart

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 30 mei 2005, 7:46

peejay schreef: @Peter: de haaientanden op de weg zijn in feite voldoende. Een beetje wegbeheerder laat het voorangsbord achterwege, opdat een argeloze passant even bijremt wanneer hij een van rechts komende fietser op het fietspad ontwaart...
Erg dom. Want wat als er nu sneeuw ligt en de haaientanden dus niet zichtbaar zijn?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 30 mei 2005, 8:27

Concreet voorbeeld: de gemeentelijke weg (evenwijdig aan de N34) van Gieten naar Gasselte een paar honderd meter buiten de bebouwde kom van Gieten. Dit is een zone 60 gebied waar bijna alle kruising gelijkwaardig zijn gemaakt. De 4e tak leidt naar een camping (Houtwal of zo) en dat geeft onduidelijkheid of het wel of niet een uitrit is (openbare weg of niet)

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » ma 30 mei 2005, 9:23

ow, dat weggetje, kom er ook weleens langs met de bus (28/302).. Durf niet te zeggen hoe het daar bij de camping zit, weet wel dat vele mensen nog steeds denken dat het een voorrangsweg is. Dat het op de kruising met ik geloof de Grensweg (vanaf Gasselte moet je voorrang verlenen, maar je ziet die hele weg nauwelijks door een heg die er voor staat) nog nooit gigantisch fout gegaan is, vind ik een wonder.

OT: Voor de C1000 is het vaak ook een puinhoop

peejay
autoweg

Bericht door peejay » di 31 mei 2005, 18:03

Palance schreef:
peejay schreef: @Peter: de haaientanden op de weg zijn in feite voldoende. Een beetje wegbeheerder laat het voorangsbord achterwege, opdat een argeloze passant even bijremt wanneer hij een van rechts komende fietser op het fietspad ontwaart...
Erg dom. Want wat als er nu sneeuw ligt en de haaientanden dus niet zichtbaar zijn?
Als de haaientanden niet zichtbaar zijn krijgt de fietser vanzelf voorrang?
Rij met je hart

peejay
autoweg

Bericht door peejay » di 31 mei 2005, 19:01

peejay schreef:
harry schreef:
@Harry: Bergen op Zoom, kruising Melanendreef - Meilustweg. Ik zal eens kijken of ik zondag een mooi fotootje kan schieten daar...
Beloofd is beloofd...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet, haaientanden en een bord voor de fietsers, en een bord voor automobilisten voor wie de fietsers van rechts komen.
Rij met je hart

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 31 mei 2005, 20:16

Rare situatie, omdat de weg met de middenberm toch een verkeersader lijkt waar 50 km/h mag worden gereden. En anders zou die dat moeten zijn...:P

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 31 mei 2005, 20:33

Tja, sinds de regel "fietsers van rechts gaan voor" met die mooie blauwe poppetjes, zijn er veel van dit soort rare situaties ontstaan, die nog jaren zullen blijven bestaan. Die situaties moeten wmb zo snel mogelijk duidelijk gaan worden voor al het verkeer!

En sneeuwen doet het gelukkig niet het hele jaar, misschien een paar dagen per jaar. Moet je voor een paar dagen per jaar al borden gaan plaatsen?

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 31 mei 2005, 20:35

mavas schreef:Moet je voor een paar dagen per jaar al borden gaan plaatsen?
Als het daardoor duidelijker wordt en het in slachtoffers scheelt, JA! :)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 31 mei 2005, 21:01

Dit is dus een hele slecht beborde situatie. Een regelmatig weggebruiker weet wat voorrangskruispunten zijn en wat niet. Dit "half-voorrang-gedoe" is vlees noch vis, en vraagt om een ongeval...

Kortom: volledig gelijkwaardig maken, of nog beter: volledig voorrangskruispunt van maken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 01 jun 2005, 8:36

Nou ik vind dat de foto veel onduidelijkheid opheft. Namelijk er staat ook een voorangsbord bij de fietskruising en het betreft het rechterdeel van de kruising waar de auto´s dus voorrang hebben, ook op bestuurders van de linkerzijweg (die komen nl. van links). Het linkerdeel van de kruising is een gelijkwaardige kruising. Als je van boven aan komt rijden moet je dus voorrang verlenen aan bestuurders van rechts. De haaietanden van het fietspad zie je amper, dus dit kan de verwarring niet opleveren.