Verwijzingen witte doelen regionaal verkeer // komborden

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Queue
autoweg

Verwijzingen witte doelen regionaal verkeer // komborden

Bericht door Queue » za 13 jan 2007, 15:35

Bij dit bord viel mij iets op wat me vaker opvalt: er wordt naar witte doelen verwezen, maar de doelgroep van dit bord is vrijwel zeker regionaal, zo niet lokaal verkeer. Je kan hier namelijk alleen maar vanuit Bemmel of Gendt en omgeving komen. De kans dat iemand hier op zoek is naar zo'n lokaal doel, en het niet zo weet, lijkt me dan ook zeer gering: hooguit in geval van een koerier ofzo die van A, naar B, naar C, naar D gaat en net in Bemmel is geweest, en ik denk dat die groep zeer klein is.

Ik zou dan ook stellen dat verwijzingen naar bedrijventerreinen en dergelijke er alleen zouden moeten zijn langs doorgaande wegen en routes van die doorgaande wegen naar de betreffende bestemming.
Bij dit voorbeeld zouden dan op het betreffende bord de witte doelen geschrapt kunnen worden, en alleen worden getoond aan verkeer vanuit knp Ressen. Ik ben benieuwd of dit een reële gedachte is.

Edit - topictitel aangepast
Laatst gewijzigd door Queue op di 16 jan 2007, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 13 jan 2007, 16:01

Je zegt het zelf al: Koeriersdiensten en andere mensen die niet bekend zijn in de regio en verkeerd rijden. Ik snap je punt en de situatie, maar anders had je voor linksaf net zo goed die 4 bestemmingen kunnen vervangen door "uitgang" :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Queue
autoweg

Bericht door Queue » zo 14 jan 2007, 15:13

Je zegt het zelf al: Koeriersdiensten en andere mensen die niet bekend zijn in de regio en verkeerd rijden.
Hier en daar wordt op dit forum wel eens gezegd dat de hoeveelheid witte doelen op de borden in Nederland de spuigaten uitloopt. Die mening deel ik. Van de andere kant gaat het mij wat ver om lukraak daarin te snoeien.
Als er wel minimum-criteria zijn voor het al of niet vermelden van het doel (grootte bedrijventerrein, aantal ziekenhuisbedden), dan zou er ook op zo'n manier moeten worden gekeken naar de doelgroep van het bord. De genoemde groep voor dit geval is naar mijn idee veel te klein. 100% perfecte bewegwijzering (van deur tot deur) is nu eenmaal niet mogelijk.
Ik snap je punt en de situatie, maar anders had je voor linksaf net zo goed die 4 bestemmingen kunnen vervangen door "uitgang" :mrgreen:
Dat komt dan ik de categorie andere richtingen en doorgaand verkeer. Dat zou je dan ook op rechtdoorborden kunnen doen dus dat lijkt me niet ideaal. Men verwacht verwijzingen naar Nijmegen en Arnhem dus moeten die er zijn. Voor de oriëntatie hoort juist wel beschreven te staan waar de weg naar toe leidt, en zo weet je ook welke doelen je voorgeschoteld krijgt op knp Ressen.
Dat het een soort uitgang van de regio is ben ik met je eens. De linksafdoelen zijn inderdaad de doelen waar het hier primair om gaat. Voor Huissen geldt min of meer hetzelfde als voor de witte doelen, met dat verschil dat dit het primaire doel is van de N839, zodat dit zeker wel vermeld dient te worden.

PatrickOudejans
stadsweg

Bericht door PatrickOudejans » ma 15 jan 2007, 0:59

Is het niet een idee om de witte doelen (behalve centrum en wijken) op aparte vooraankondigingsborden te bewegwijzeren?

Bijvoorbeeld zo:

Afbeelding
svg

De kosten zouden dan verhaald moeten worden op de veiling(en), de recreatieplas, de bedrijven op de industrieterreinen enzovoort enzovoort; lijkt me volkomen logisch.

Zo blijven de 'normale' vooraankondigingsborden overzichtelijk en hoeven de mensen die op zoek zijn naar een lokale of regionale bestemming alleen maar op de witte borden te letten.
Groetsels, Patrick

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 15 jan 2007, 10:13

Ik ben erg voor om de bewegwijzering van witte doelen ook in het wit uit te voeren, en niet in een wit kader te plaatsen. In de meeste landen om ons heen gebeurt dat al, en ik vind dat een stuk beter. Vroeger had je dat ook op de chevronpijlen. Later is dat veranderd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 15 jan 2007, 10:49

PatrickOudejans schreef:Is het niet een idee om de witte doelen (behalve centrum en wijken) op aparte vooraankondigingsborden te bewegwijzeren?
Bij kleinere doelen doet men dat ook vaak.
Ikzelf vind geïntegreerde bewegwijzering stukken beter. Anders krijg je van die bordenwouden.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 15 jan 2007, 10:55

Zeer lokale witte doelen worden al op van die lange, platte borden geplaatst. Regionale witte doelen verschijnen veelal op de gewone bewegwijzering. Toch vind ik die langwerpige borden wel een goed idee, want je ziet ze pas als je in de buurt bent. Vaak weet je wel bij welke plaats je moet zijn, van waaruit je tot het goede adres kunt komen. :)

Als die borden vaker worden toegepast, kan dat veel schelen op de gewone bewegwijzering. De vraag blijft hoe dat op snelwegen gedaan moet worden. Industrieterreinen zou ik wel blijven aangeven op de gewone bewegwijzering.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » ma 15 jan 2007, 11:38

Als we zouden beginnen met alle crematoria en de meeste industrienummers van de borden te verwijderen zijn we al een heel end...

Zelfs Lutjewinkel heeft al industrienummers: Ind. 1000 voor de kaasmakerij, Ind. 2000 voor de plantenkas... :roll:

(Of geef anders het crematorium ook gewoon een industrienummer, ergens bij de vuilverbrander :twisted: )

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 15 jan 2007, 11:53

Matthijs schreef:Als we zouden beginnen met alle crematoria en de meeste industrienummers van de borden te verwijderen zijn we al een heel end...

Zelfs Lutjewinkel heeft al industrienummers: Ind. 1000 voor de kaasmakerij, Ind. 2000 voor de plantenkas... :roll:

(Of geef anders het crematorium ook gewoon een industrienummer, ergens bij de vuilverbrander :twisted: )
Zolang ze dat maar niet doen in bv. Rotterdam of Amsterdam waar je echt niet meer zonder die nummering kan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 15 jan 2007, 12:05

Wat dat betreft is die Italiaanse oplossing zo slecht nog niet. Op de voorwegwijzers zie je alleen de hoofddoelen van de splitsing. Kort voor de splitsing (300m op de snelweg, als nulbord op het OWN) verschijnt vervolgens een bord met alle mogelijke lokale doelen - het crematorium, kleine dorpjes, industriegebiedjes, enzovoort.

Ik wil niet zeggen dat ik Italiaanse stapelen van doelen (volg deze links voor voorbeelden van een snelweg en het OWN) mooi vind, maar men heeft in ieder geval goed door dat niet alle doelen even belangrijk zijn. En dat een crematorium dus ook niet zo prominent én continue behoeft te worden bewegwijzerd als belangrijke steden.

Een goede uitwerking van dat onderscheid tussen hoofddoelen en "ondersteunende" doelen moet er in Nederland dringend komen.

@Palance, welke nummering heb ik gemist in Amsterdam?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 15 jan 2007, 12:27

Ik ben niet kapot van de Italiaanse bewegwijzering, al spreekt dit concept me wel aan.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 15 jan 2007, 13:43

Nee, de Italiaanse uitvoering is -grof gezegd- waardeloos. Maar het idee van een scheiding tussen de hoofddoelen en additionele doelen en de separate bewegwijzering van die twee spreekt me aan.

Neem de afritbewegwijzering op snelwegen. Op alle voorwegwijzers en het nulbord tref je in principe alleen de control city en de naam van de afrit. Daartussen staat dan één bord met de additionele doelen voor de liefhebber.
(dat bord is doorgaans onleesbaar volgeplempt, maar het gaat om het idee en niet om de uitvoering)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 15 jan 2007, 16:23

Matthijs schreef:Als we zouden beginnen met alle crematoria en de meeste industrienummers van de borden te verwijderen zijn we al een heel end...
Crematoria enzo kunnen inderdaad wel verdwijnen, maar industrieterreinen zou ik er zeker op houden. Maar dat volledig witte bord spreekt me ook wel aan, maar dan vooral in rustigere gebieden. ;)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 15 jan 2007, 17:45

Waarom is iedereen toch zo gebrand (sic!) op het verwijderen van crematoria? Mensen kunnen best van heinde en verre komen voor een crematie. En ondanks het feit dat je vaak routekaartjes aantreft bij rouwkaarten, is het gros zo onduidelijk als de pest, in ieder geval wel de kaartjes van crematoria die ik ooit onder ogen heb gehad. In de regio hier weet ik ze allemaal te vinden, maar moet ik ergens anders heen dan kan dat lastig worden. Dit soort bezoekjes zijn al niet zo prettig om te doen, vaak rij je er toch met een bepaalde spanning heen dus een beetje hulp is dan wel zo prettig. En dan gaat het mij met name om de laatste paar kilometers of de kleinere weggetjes (op snelwegen hoeft het - in principe - niet).

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 15 jan 2007, 17:49

Crematoria, nee daar brand ik mijn vingers liever niet aan

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 15 jan 2007, 17:50

Op rechtdoorborden wil ik nergens witte doelen zien. Alleen op afritborden mogen witte doelen verschijnen, zoals industrieterreinen. Ik weet dat hier nadelen aan kleven, vooral bij grotere genummerde industrieterreinen, maar die zou ik een apart bord geven. Eventueel met een bord '<ind. symboolte> <Naam industriegebied>', gevolgd door borden op 1500 m (indien mogelijk) met maximaal 3 verwijzingen vooruit:
<ind. symb.> 1000-2999 [<afritsymbool> <afritnummer>]
<ind. symb.> 3000-4999 [<afritsymbool> <afritnummer>]
<ind. symb.> 5000-6999 [<afritsymbool> <afritnummer>]

Ik kan nog wel eens gaan knutselen in Inkscape, maar daar heb ik nu even geen zin in. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 15 jan 2007, 17:52

Op rechtdoorborden wil ik nergens witte doelen zien.
Ik zou daar toch niet principieel tegen zijn. Vooral zaken als 'Centrum' en grote publiekstrekkers kunnen nuttig zijn om ook op rechtdoorborden aangegeven te worden. Of bijvoorbeeld ind. terr. Eemshaven. Ik zou niet weten wat je anders als CC/RFP op de N 46 vanuit Groningen kunt aangeven..., wel vind ik dat men in Nederland te ver is doorgeslagen met witte bestemmingen op (rechtdoor)borden.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 15 jan 2007, 18:18

Pino schreef:@Palance, welke nummering heb ik gemist in Amsterdam?
De industrienummers van Westpoort.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 15 jan 2007, 18:21

Vinny schreef:Of bijvoorbeeld ind. terr. Eemshaven.
Dat is weer een geval apart. Die had beter op blauw kunnen staan, net als Europoort en Maasvlakte.
Dan kan men in de stad Groningen ook niet denken dat Eemshaven iets lokaals is, net als Eemspoort...
--Harry.

Goldie
woonerf

Bericht door Goldie » ma 15 jan 2007, 21:19

Kaaiman schreef:Op rechtdoorborden wil ik nergens witte doelen zien. Alleen op afritborden mogen witte doelen verschijnen, zoals industrieterreinen. Ik weet dat hier nadelen aan kleven, vooral bij grotere genummerde industrieterreinen, maar die zou ik een apart bord geven. Eventueel met een bord '<ind. symboolte> <Naam industriegebied>', gevolgd door borden op 1500 m (indien mogelijk) met maximaal 3 verwijzingen vooruit:
<ind. symb.> 1000-2999 [<afritsymbool> <afritnummer>]
<ind. symb.> 3000-4999 [<afritsymbool> <afritnummer>]
<ind. symb.> 5000-6999 [<afritsymbool> <afritnummer>]

Ik kan nog wel eens gaan knutselen in Inkscape, maar daar heb ik nu even geen zin in. ;)
Ik vind de industrienummering juist een grote vooruitgang en wel om drie redenen:
1. Een nummer onthoudt makkelijker. Waarom hebben we anders de afritnummering ooit ingevoerd (waarvan ik ook een groot voorstander ben!)?
2. Nummers zijn compacter. Neem mijn woonplaats Tilburg, met de industrieterreinen (en deze lijst is nog niet eens uitputtend) Spinder, Albion, Kraaiven, Vossenberg I t/m III, Loven I t/m III, Kanaalzone I t/m IV, Rhijnkant, Katsbogten, Tradepark 58. Hoeveel borden heb je dáár wel niet voor nodig.
3. Vrachtverkeer is eenvoudig via deze industrienummering in bepaalde richtingen te wijzen. Ze moeten gewoon de bewegwijzering volgen.
Wat mij betreft verder uitbreiden!

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 15 jan 2007, 21:37

Vinny schreef:Crematoria, nee daar brand ik mijn vingers liever niet aan
Rouwende mensen gun je geen urenlange zoektocht naar hun doel; maar dat geldt voor overige mensen net zo zeer. Toch vind ik het paradoxaal dat in een tijd dat iedereen met ViaMichelin zijn route kan uitstippelen en in een tijd dat steeds meer mensen in-car navigatiesystemen hebben, de borden steeds meer uitpuilen van dat soort doelen. Twintig jaar geleden -en nog steeds in vele buitenlanden- zag je dit soort doelen gewoon niet.

Probleem is natuurlijk ook dat we in Nederland de continuïteitsregel kennen: zet je een doel één keer op een bord, dan moet het dwingend op ieder daaropvolgend bord terugkomen (ook al moet je eeuwig rechtdoor).

Dát je dit soort objecten bewegwijzert, so be it. Dat is een al gemaakte keuze. Je moet je echter steeds bedenken dat maar een kleine minderheid van de weggebruikers naar een crematorium, een ziekenhuis of een industrieterrein op weg is. De meerderheid zit primair te wachten op de grote doorgaande doelen of stadsdelen. Het mag dan ook niet zo zijn dat die "primaire doelen" door de objecten overwoekerd raken. Het voorkomen daarvan door het aanbrengen van een duidelijke scheiding en het mogelijk afzwakken van de continuïteitsregel voor dat soort doelen heeft bij mij de voorkeur ten opzichte van het algehele afschaffen.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » ma 15 jan 2007, 22:38

Het probleem met aparte borden voor witte doelen, is dat je daarmee voorbij gaat aan het idee dat een wit doel een uitzondering kan zijn van een blauw doel in een andere richting. Wanneer op 2 verschillende soorten borden wordt bewegwijzerd dat Bemmel rechtsaf is maar bedrijventerrein Bemmel linksaf, dan zal men het witte doel missen en pas in het dorp zelf erachter komen verkeerd te zitten.
Dit zou ook gelden voor het afschaffen van witte doelen rechtdoor. Als het vliegveld van X rechtdoor is waar je voor X eraf moet, zonder het vliegveld aan te geven, dan leid je het verkeer naar het vliegveld naar de afrit en dus de verkeerde kant op.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 15 jan 2007, 23:23

Die had beter op blauw kunnen staan
Industrieterreinen en vliegvelden zijn in Nederland per definitie witte doelen. Anders moet je de 'witte' doelen anders definieren.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 16 jan 2007, 7:01

Vinny schreef: Industrieterreinen en vliegvelden zijn in Nederland per definitie witte doelen. Anders moet je de 'witte' doelen anders definieren.
'Per definitie' ??

Europoort:
Afbeelding

Maasvlakte:
Afbeelding

Autosnelwegen.net

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 16 jan 2007, 8:53

Blij toe. Ik zie al meer dan genoeg wit op de Ring Rotterdam.

Wat betreft het anders definiëren van "witte doelen", de kleur wit is in Nederland een verzamelcategorie geworden voor alles wat niet "blauw" is. Kortom, feitelijk voor alles wat geen kombord heeft. Kortom: voor objecten, stadsdelen, afritten (op de A 10), ringwegen, straatnamen, verzorgingsplaatsen, nationale parken en wat dies meer zij.

Door dat allegaartje kun je aan de kleur niet meer snel onderscheiden wat voor soort doel of route het betreft. De toegevoegde waarde van kleurgebruik verdwijnt daarmee; wat blijft is de downside, namelijk onrustigere borden. Een herdefiniëring van "wit" zou ik dan ook toejuichen.

Daarbij zou het mijn voorkeur genieten om de categorie veel smaller te maken. Alles wat met wegen te maken heeft (ringwegen, straatnamen, verzorgingsplaatsen) komt in kleinkapitaal tegen de reguliere achtergrondkleur. Alles wat met natuur, parken, toerisme en geografie te maken heeft krijgt de internationaal gebruikelijke achtergrondkleur blauw. Daarmee heb je "wit" in ieder geval beperkt tot de lokale doelen en komt de herkenningsfunctie van kleurgebruik weer terug.

En o ja, de afritten op de A 10 krijgen een regulier afritsymbool. Waarbij het mij wel een goed idee lijkt om die niet vanaf 1 te nummeren, maar vanaf 101 (zodat het afritnummer met het S-nummer blijft matchen).

PatrickOudejans
stadsweg

Bericht door PatrickOudejans » di 16 jan 2007, 9:11

Pino schreef:Alles wat met natuur, parken, toerisme en geografie te maken heeft krijgt de internationaal gebruikelijke achtergrondkleur blauw.
Blauw? Bedoel je niet bruin? :?:
Groetsels, Patrick

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 16 jan 2007, 9:32

Nee, dergelijke doelen worden juist meestal in wit-op-bruin gezet. Wat natuurlijk niets zegt over de rest van het bord. Zie bijvoorbeeld hier, hier en hier.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 16 jan 2007, 10:38

Pino schreef:Nee, dergelijke doelen worden juist meestal in wit-op-bruin gezet.
Dus geen bruin, maar blauw, want bruin????
(Volgens mij klopt er in je voorgaande postings iets niet. :) )
Laatst gewijzigd door harry op di 16 jan 2007, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 16 jan 2007, 10:40

Vinny schreef:
Die had beter op blauw kunnen staan
Industrieterreinen en vliegvelden zijn in Nederland per definitie witte doelen. Anders moet je de 'witte' doelen anders definieren.
Leuk Vinny. Je haalt van mijn tekst net het belangrijkste stukje weg: "net als Europoort en Maasvlakte". En daaruit blijkt dat jouw antwoord per definitie niet klopt.
--Harry.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 16 jan 2007, 11:09

harry schreef:(Volgens mij klopt er in je voorgaande postings iets niet. :) )
Ah, nu zie ik het. GOEDEMORGEN !!! :wall:

Hoe dan ook, natuur, parken en geografie dus in het internationaal gebruikelijke wit-op-bruin.