Verwijzingen witte doelen regionaal verkeer // komborden

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

PatrickOudejans
stadsweg

Bericht door PatrickOudejans » di 16 jan 2007, 11:26

Mooi, dan begrijpen we het tenminste. :D 8-)

Korte nacht gehad? ;)

Ik ben het trouwens wel met je eens.
Groetsels, Patrick

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 16 jan 2007, 12:43

Ik wist niet eens dat Europoort en Maasvlakte gewoon in blauw stonden. Dat is me helemaal niet opgevallen de vorige keer toen ik over de N 57 en de A 15 reed. Kun je nagaan hoe debiel de discussie is, omdat het dus de gemiddelde weggebruiker geen zak interesseert of iets wit of blauw is. Als het er maar opstaat... :D
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

PatrickOudejans
stadsweg

Bericht door PatrickOudejans » di 16 jan 2007, 14:53

Zijn Europoort en Maasvlakte niet gewoon 'plaatsnamen'? Bijvoorbeeld als in Drachten-Azeven?

Zie ook dit topic, vijfde post.
Groetsels, Patrick

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 16 jan 2007, 15:11

Nog nooit een kombord gezien in ieder geval. Het bord bij Drachten-Azeven is puur een truc om bibeko-verkeersregels van kracht te laten zijn. De Maasvlakte en Europoort zijn bij mijn weten juist bubeko, dus daar zet je bewust geen kombord neer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 16 jan 2007, 15:17

Dan had je dat toch ook Drachten kunnen noemen. Medel heeft ook komborden met "Tiel" erop en niet Tiel-Medel :?. Dat ligt even excentrisch ten opzichte van de stad. Alhoewel de weg vanuit de stad er naar toe maar tot de kom is gerekend :idea:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 16 jan 2007, 15:18

Maasvlakte en Europoort zijn inderdaad geen kommen. Je komt daar soweizo helemaal geen komborden tegen, dus ook niet van Rotterdam.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 16 jan 2007, 15:30

waldo79 schreef:Dan had je dat toch ook Drachten kunnen noemen. Medel heeft ook komborden met "Tiel" erop en niet Tiel-Medel :?.
Het is de gemeente in kwestie die kiest, wat er op de komborden staat. Waarbij je dus kunt kiezen voor (i) alleen de plaatsnaam, (ii) alleen de naam van het industrieterrein, (iii) beide, en (iv) echt gekke dingen zoals "Rotterdam (gem. Albrandswaard)".

Met Drachten-Azeven slaat de Gemeente Drachten twee vliegen in één klap. Je geeft de naam van de stad (leuke promotie) én je bevestigt voor de weggebruiker dat hij op het bedrijventerrein is (wat je niet bereikt met alleen de plaatsnaam).

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 16 jan 2007, 17:26

Pino schreef:Met Drachten-Azeven slaat de Gemeente Drachten twee vliegen in één klap.
En bovendien is dit stukje kom niet aangesloten op de rest van Drachten. Je moet dus eerst de kom van Drachten-Azeven uit voordat je in de kom van Drachten kunt komen.
Sommige gemeenten vinden dat niet erg (bijv. Wassenaar-Rijksdorp, dat heet alleen "Wassenaar" op de borden). Ik geef de voorkeur aan verschillende komnamen voor verschillende kommen.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 16 jan 2007, 17:42

Er bestaan ook 3 Klazienaveens. Klazienaveen, Klazienaveen (Barger Oosterveen) en Klazienaveen-Noord. :?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 16 jan 2007, 18:42

Pino schreef:Met Drachten-Azeven slaat de Gemeente Drachten twee vliegen in één klap. Je geeft de naam van de stad (leuke promotie) én je bevestigt voor de weggebruiker dat hij op het bedrijventerrein is (wat je niet bereikt met alleen de plaatsnaam).
Maar heeft het niet als nadeel dat je dan bibeko weer met strengere hinderwetgeving zit ofzo?

PatrickOudejans
stadsweg

Bericht door PatrickOudejans » di 16 jan 2007, 19:34

ViaHaaren schreef:Maar heeft het niet als nadeel dat je dan bibeko weer met strengere hinderwetgeving zit ofzo?
Volgens mij alleen als er ook werkelijk gewoond wordt; en dat gebeurt meestal niet op bedrijventerrein
Groetsels, Patrick

Queue
autoweg

Bericht door Queue » di 16 jan 2007, 19:35

En zo krijg je dus complete anarchie: de ene gemeente noemt alle dorpen Zaanstad of Landgraaf met de kern als wijknaam, de andere geeft allerlei lokale bestemmingen een eigen plaatsnaam. Deze trend vind ik een achteruitgang. Soms is het echt dubieus of iets nu een kerkdorp is of een wijk, maar soms lijkt het alsof verschil überhaupt niet bestaat.

Wat betreft wit op blauw op de borden: Schiphol staat er gelukkig in zwart op wit, ondanks de komborden. De Uithof staat er helaas in wit op blauw.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 16 jan 2007, 23:31

Ter Apel is ook bizar:

(noord)
Ter Apelkanaal - Zandberg
Ter Apelkanaal - Ter Apelkanaal
Ter Apel - Jipsingboermussel
Ter Apel - Ter Apel
Ter Apel - Barnflair
Ter Apel - Burgemeester Beinsdorp
Ter Apel - Munnekemoer
(zuid)

Ze staan als buurtschappen op de borden, op sommige plaatsen onder het kombord.
8-)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 17 jan 2007, 12:08

De Uithof is trouwens wel een gekke.

Op de A27 en A28 staat het wit-op-blauw. Dat klopte voorheen ook, omdat De Uithof eigen komborden had. Tegenwoordig heeft de Uithof gewoon komborden "Utrecht". Het is dus eigenlijk gewoon een wijk van Utrecht en hoort dus zwart-op-wit. Overigens vind ik De Uithof een nietszeggende naam. Ik zie liever Universiteit of iets dergelijks. De Uithof dekt nu ook niet de hele lading, want UMC staat apart aangegeven, terwijl dat wel degelijk in De Uithof ligt.
Rainier

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 20 jan 2007, 10:56

Riva schreef:Overigens vind ik De Uithof een nietszeggende naam. Ik zie liever Universiteit of iets dergelijks.
Dat was ook het plan van een aantal mensen maar dat plan is intussen in de ijskast gezet. Als je via de Weg tot de Wetenschap naar De Uithof rijdt staat er een bord "Science Parc Utrecht". Dat had de nieuwe naam moeten worden.

Nog een opvallende: industrieterrein Remmerden. Ligt tussen Rhenen en Elst aan de N225. Zwart op wit op de wegwijzers, maar wel met een normaal kombord 'Remmerden".

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 20 jan 2007, 20:02

"Science Parc Utrecht". D
**** toch eens op met deze onzin. Ik wens geen semi-Engelse flauwekul meer op de bewegwijzering zíen.
[was Rosco er nog maar, die zou gehakt maken van een dergelijke naam]
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.