[CH] Opmerkingen bij Knooppuntenlijst Zwitserland

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

[CH] Opmerkingen bij Knooppuntenlijst Zwitserland

Bericht door Ds79m » wo 25 mei 2005, 23:42

Plaats hier opmerkingen bij de knooppunten die door Christiaan worden getekend.

Goed initiatief! Ik ken de Zwitserse knooppunten eigenlijk nauwelijks, en wie weet wat voor bijzondere configuraties er tussen zitten. :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » do 26 mei 2005, 11:55

In ieder geval mooie trompetjes met ook het OWN. Als ik die er ook bij doe, ben ik nog wat langer bezig, eerst maar eens de "echte" knooppunten.

Btw: Ds79m, kun jij het topic sticky maken, net zoals de knooppunt-topics van Vinny?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » do 26 mei 2005, 12:31

IQ[] schreef:Btw: Ds79m, kun jij het topic sticky maken, net zoals de knooppunt-topics van Vinny?
Uw wens is mijn bevel ;)

En dat er maar vele knooppunten in het topic mogen verschijnen. :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 26 mei 2005, 13:42

Heel goed initiatief (scheelt mij weer werk) :top:

Hoe kom jij trouwens aan zulke gedetailleerde kaarten van Zwitserland, Christiaan?
:?:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » do 26 mei 2005, 13:49

Ergens van internet, lijkt me. Kijk maar eens in de linker onderhoek van elke afbeelding.
Misschien http://www.swisstopo.ch?

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » do 26 mei 2005, 16:54

Rien schreef:Ergens van internet, lijkt me. Kijk maar eens in de linker onderhoek van elke afbeelding.
Misschien http://www.swisstopo.ch?
Ik heb ze van http://www.swissinfo-geo.org . Dit is een onderdeel van http://www.swissinfo.org . Alleen op het moment weigert hij bij mij de kaart te laden. Dus ik kan niet verder :cry:

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 28 mei 2005, 22:28

Ik heb nu mijn kaartjes ook gepost op het Zwitserse forum. Ik hoop dat er daar wat reacties loskomen die ik kan gebruiken. Ik denk hierbij vooral aan geschiedenis en nieuwigheden. Die zullen dan vanzelf bij het betreffende knooppunt verschijnen. Voor degenen die niet kunnen wachten of daar willen kijken: klik hier 8-)

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 29 mei 2005, 17:21

Vroeger hadden de Zwitserse knooppunten geen namen, net zoals Nederland die ook niet had. Dat is pas denk ik van de laatste 10-15 jaar.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 29 mei 2005, 18:36

Villars-Ste-Croix: bijzonder die ligging van die ene rijbaan, waardoor een deel van de oorspronkelijke bebouwing binnen het knooppunt is komen te liggen. Ben trouwens wel bwnieuwd hoe dat knooppunt er in het echt (3D) uitziet, met die insnijding.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 29 mei 2005, 18:48

Als je een beetje goede ogen hebt, zie je dat er bruine driehoekjes staan. Oke, ze zijn nog amper te zien omdat t jpg bestanden zijn en dat vaag is geworden. maar als je goed kijkt zie je dat er bij die rijbaan de driehoekjes met de punt naar de snelweg toe. Dit houdt in dat de rijbaan is uitgegraven.

Vanuit Martigny gezien:
Afbeelding

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » vr 10 jun 2005, 17:58

Zo, weer 3 knooppunten erbij. Ik denk dat er wel wat commentaar is ;)
Btw: de configuratie van Wiggertal doet me denken aan een "ontwerptekening" van t knp bij Meppel van een van jullie.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 10 jun 2005, 23:04

Limmatthal is zondermeer een bijzonder knooppunt. Nooit geweten - toch leuk die draad van jou, IQ[] !

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 11 jun 2005, 23:00

Dank je! :)<>:

Er zijn nog een paar bijzondere knooppunten, die komen vanzelf een keer langs. Dit kan wel even duren omdat ik 3 tentamenweken heb.

Wat mij is opgevallen, is dat van de knooppunten die ik "getekend" heb, er weinig echte trompetjes zijn (wel varianten a la Maanderbroek). Maar vooral ruim uitgevoerde knooppunten.
Btw: knooppunt Luterbach heeft in de bocht vanuit Bern > Biel een vmax van 50km/h geloof ik. Deze bocht is ook zeer scherp.

Binnenkort volgt een overzichtskaartje van Zwitserland. Zodat je goed kan zien waar de knooppunten liggen.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » do 16 jun 2005, 17:00

Binnenkort volgt een overzichtskaartje van Zwitserland. Zodat je goed kan zien waar de knooppunten liggen.
Na een middagje werken staat hij op het internet. Zie ook de eerste post in de Zwitserse knooppuntendraad.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 21 jun 2005, 19:42

Afbeelding

Weet iemand voor wanneer de verlenging naar Kloten ten westen van dit knooppunt is gepland? Op ViaMichelin staat de weg aangeduid als 2 stippellijntjes, zonder ingetekende kleuren, en zonder verwachte openingsdatum.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » di 21 jun 2005, 19:48

Ik heb geen idee. Op mijn kaart staat dat ook zo, zoals jij zegt.

Ik zal het iig ook vragen op 't Zwitserse forum, als ik daar de knooppunten post.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 21 jun 2005, 19:53

Beetje: :offtopic: maargoed.

Waarom hebben ze daar allemaal verschillende letter toegevoegd op, ik neem aan, zijtakken van de A1, zoals A1h. Het lijkt mij duidelijker als het bijv. A20 werd ofzoiets.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » di 21 jun 2005, 20:10

De Zwitserse snelwegennummering is een beetje een chaotisch iets. Dat kun je onder andere hier lezen: http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic.php?t=214

Ik heb laatst gelezen dat die zijtakjes van de A1 vroeger nummerloos waren. Ze hadden en hebben wel een administratief, onduidelijk nummer (bijv N1.6.16). Toen men in Zwitserland afging van het N-systeem en met het A-systeem begon, moesten deze stukjes ook een A-nummer krijgen.
De Züricher-noordring had vroeger bijv het nummer N20. Dit werd vervangen door A1 en A4, om het de automobilist makkelijk te maken. Alleen zat men nog met die aanhangsels. Omdat de Zwitserse regering niet had vastgelegd wat hiermee moest gebeuren, hebben de kantons er zelf een letter aangeplakt. Zo werken de meesten met een appendix a, 1 of A. Alleen het kanton Zürich doet het anders: ze geven een appendix die de eerste letter is van de plaats waar de snelweg begint.
A1L = A1 Letten, A1H = A1 Hardturm, A3W = A3 Wiedikon.
Deze nummers worden (nog) niet in de verkeersinformatie genoemd. Men heeft het dan over dat het vast staat tussen bijvoorbeeld Zürich Hardturm voor het einde van de snelweg of tussen twee afritten van die snelweg en A1 erbij. Of....
Kortom: hier is niet bij nagedacht.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » di 21 jun 2005, 21:26

Bij knoopunt La Croix viel me op dat het een afrit was ik zou het geen knoppuntstatus geven maar een gewone afrit satus.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » di 21 jun 2005, 22:08

La Croix is inderdaad een vreemde situatie. Ik zou het ook als een afrit zien. Maar men heeft blijkbaar voor iets anders gekozen. Het is maar een kort stukje snelweg. Waarschijnlijk te kort om een nummer te geven. Misschien dat ze er een snelweg van gemaakt om de hoeveelheid verkeer vanuit Lausanne richting Vevey op te vangen. Ik heb alleen geen idee hoe veel dat is.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » di 21 jun 2005, 22:44

Wat opmerkingen:

Le Vengeron:
Er is een afrit verweven in het knooppunt. Vroeger was er alleen een afrit, later is het knooppunt gebouwd.
Oorspronkelijk was er alleen de weg naar Genève. Later werd de weg naar Frankrijk nieuw gebouwd, met een afrit. Er was dus eerst geen afrit.

Richting Frankrijk staat er

France Genève-La Praille Aéroport
E25 E62 A1

Dus niet alleen France. Verderop is er wel een afrit waar alleen France staat.

Verlenging A53: zeker niet binnen 20 jaar.
Zie ook http://www.statttunnel.ch/PDF/sek_ZH_Weissbuch.pdf

La Croix: ooit was gepland de weg verder richting Lausanne te bouwen maar dat zal wel nooit meer gebeuren.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » di 21 jun 2005, 22:52

marcel schreef:Wat opmerkingen:

Le Vengeron:
Er is een afrit verweven in het knooppunt. Vroeger was er alleen een afrit, later is het knooppunt gebouwd.
Oorspronkelijk was er alleen de weg naar Genève. Later werd de weg naar Frankrijk nieuw gebouwd, met een afrit. Er was dus eerst geen afrit.

Richting Frankrijk staat er

France Genève-La Praille Aéroport
E25 E62 A1

Dus niet alleen France. Verderop is er wel een afrit waar alleen France staat.
Ik denk dat je de knooppunten Perly en Le Vengeron door elkaar haalt. Want die tekst staat bij Perly, niet bij Le Vengeron.

De situatie bij Lausanne is inderdaad vrijwel definitief. Ik denk niet dat er genoeg verkeer is om die snelweg door te trekken; en ik denk ook dat de geologie tegenwerkt daar.

A53: interessant document. Als die weg er komt, loopt hij in ieder geval niet rechtdoor bij Brüttisellen. Wat misschien vroeger wel de bedoeling was.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » do 23 jun 2005, 22:32


Ik denk dat je de knooppunten Perly en Le Vengeron door elkaar haalt. Want die tekst staat bij Perly, niet bij Le Vengeron.
Ja inderdaad, ik had de tekst eronder gelezen en die gaat over Perly.
Gd. St-Bernard
Knooppunt tussen de A9 en A21
Opmerkelijk: A21 wordt nergens aangegeven.
De A21 bestaat volgens mij ook niet. De weg is alleen als E27 aangegeven. Ik weet geen nationaal nummer.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » vr 24 jun 2005, 16:46

Die A21 is denk ik ook erg onbestaand. Maar ik heb dat nummer verschillende malen aangetroffen in de verkeersinformatie die op de teletekst van SF-DRS te lezen is ... Ik heb het in ieder geval niet verzonnen, maar het is wel interessant om na te vissen waar die A21 uit de verkeersinfo vandaan komt. Ik ga zo even googlen, hopelijk vind ik iets :)

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » vr 24 jun 2005, 17:07

Even een paar URL's van websites waar deze weg in genoemd wordt:

http://www.cert.ch/activites/references/fr_020.pdf

http://www.a9-vs.ch/deutsch/2text1b_1.html (voor als de link niet werkt: bij Suchen A21 intikken)

Hij komt voor in de verkeersinformatie, vooral bij wegwerkzaamheden heb ik hem zien staan.

Ik vermoed dat dit een restant is van het vroegere wegnummeringssysteem. Hiebij staat de A niet voor Autobahn, maar voor Alpenstrasse.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » vr 24 jun 2005, 17:59

Die A21 staat niet genoemd langs de weg. Alleen de 1½ km tussen Martigny-Expos en het knooppunt met de A9 heeft een Autobahnbordje langs de weg staan. Dit stukje is volgens mij zonder vluchtstrook.

Volgens mij is dit hetzelfde als de zogenaamde A19 bij Brig, hoewel deze laatste nog minder op een Autobahn lijkt.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 25 jun 2005, 12:08

Ja, daarom denk ik ook dat die A21 komt van Alpenstrasse 21 en niet van Autobahn 21.

Er was nog een opmerking op t Zwitserse forum:
Markus schreef:Tolle Zusammenstellung.

>Remarkable: A51 is a Kantonale Autobahn (no vignet needed).

Die A51 ist bis Flughafen Nationalstrasse. Sie sollte daher bis dort vignettenpflichtig sein.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » zo 26 jun 2005, 17:56

Frits schreef:Die A21 staat niet genoemd langs de weg. Alleen de 1½ km tussen Martigny-Expos en het knooppunt met de A9 heeft een Autobahnbordje langs de weg staan. Dit stukje is volgens mij zonder vluchtstrook.

Volgens mij is dit hetzelfde als de zogenaamde A19 bij Brig, hoewel deze laatste nog minder op een Autobahn lijkt.
Ik ben vanmorgen 'even' gaan kijken (heen via Furka - Brig, terug via Neuchâtel).

Er staat nergens een nummer behalve E27, ook niet op km-palen e.d. Opmerkelijk is dat ook bij het knooppunt met de A9 (op de A21) alleen E-nummers staan (E27 E62 richting Bern, E62 richting Simplon). Dit is heel zeldzaam.
Het nummer A21 staat denk ik inderdaad voor Alpenstrasse.

Andere dingen die ik gezien heb:

In Wallis heb ik behalve bij de splitsing A9/H19 (waar weg 19 aan de A9 wordt aangegeven) geen enkel H-nummer gezien. Vanaf Andermatt wordt weg 19 nergens aangegeven, behalve bij Realp, waar de weg opeens heel slecht en smal wordt. Het lijkt wel alsof dit is om iemand die twijfelt of hij nou wel de goede weg heeft genomen te zeggen 'Ja, het lijkt onvoorstelbaar, maar dit is toch echt weg 19'.
Omdat je met de auto op de trein kunt (ook in de zomer), doet men blijkbaar niet veel meer aan deze weg. In Wallis is de weg veel beter, redelijk breed, met goed wegdek en strepen.
De 'A19' in Brig is geen autoweg, er geldt wel minimumsnelheid 50.

De A9 bij Brig heeft een 3-baans gedeelte met twee rijstroken in één richting en één in de andere, maar met aan die kant wel een onderbroken streep, wat suggereert dat je van die kant dus ook mag inhalen. Er staat wel een inhaalverbod, die belijning slaat dus eigenlijk nergens op. Misschien mocht het vroeger wel.
Aan de A9 bij Brig staan geen afritnummers.

Aan de A21 staat richting Gd-St-Bernard 'Martigny-Expo', richting Bern staat er 'Martigny-Expos'.

In La Chaux-de-Fonds staan de nummers in zwart op wit i.p.v wit op blauw, blijkbaar een foutje.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 26 jun 2005, 21:20

Cool dat je bent gaan kijken! Best wel merkwaardige dingen tegengekomen zo te lezen, zelfs wegweizers :P

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 26 jun 2005, 21:48

Het nummer A21 staat denk ik inderdaad voor Alpenstrasse.

Andere dingen die ik gezien heb:

In Wallis heb ik behalve bij de splitsing A9/H19 (waar weg 19 aan de A9 wordt aangegeven) geen enkel H-nummer gezien.
Worden in Zwitserland dan soms wel letterprefixes aangegeven? Ik dacht dat het puur administratieve letters waren. (Overigens toont dit wel de noodzaak van een letterprefix aan naar mijn mening - 'Ik heb pech op de '19', De '19'? De A 19, de '19' of de H 19?')
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie