Prioriteit voor bussen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

dionysus1975
woonerf

Re: 3VO pleit voor automatische snelheidsadviseur in auto

Bericht door dionysus1975 » do 26 mei 2005, 13:16

René schreef: Groene golven zijn een goede remedie, Maar er zijn zeker meer optimalisaties mogelijk met verkeerslichten, trouwens ook net zo goed bij een rijsnelheid van gemiddeld 50 of 70. Voorwaarde is wel dat de busprioriteitenregelingen overal een beetje uit worden gesloopt...
Ik vind bus-prioriteit niet erg, maar, nadat de bus voorbij is, moeten de VRI's gewoon weer verder gaan, daar waar ze waren ge-eindigd, en niet weer op het begin beginnen. En dat is helaas hetgene wat ik nog veel te vaak zie.
Ander voorbeeld in Den Haag, je neemt afslag Den Haag centrum, afrit 2 is dat geloof ik, op een gegeven moment kun je linksaf en dan kom je bij het station uit. Om linksaf te gaan, moet dus eerst rechtdoor op groen geweest zijn, ook al staat er helemaaaaaal niemand, pas als die geel wordt, dan gaat linksaf op groen. En zo zijn er vast nog wel meer steden waar dat heel onlogisch is. Alleen dat al eens veranderen kan al een stukje ergernis in de steden oplossen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 26 mei 2005, 13:33

dionysus1975 schreef:Ik vind bus-prioriteit niet erg
Dat is in tegenspraak met je eerdere uitspraak dat je liever doorrijdt dan stopt. Afregeling van VRI's luistert heel nauw en elke inbraak op een golf die over een paar gekoppelde VRI's heengaat betekent meteen dat je geen golf meer overhoudt. Nee, het is niet èn groene golf èn busprioriteit op een streng van VRI's. Het is kiezen ! (en dan kies ik voor de groene golf, omdat dat veel beter is voor doorstroming en milieu dan die paar flutbussen)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

dionysus1975
woonerf

Bericht door dionysus1975 » do 26 mei 2005, 13:35

René schreef:
dionysus1975 schreef:Ik vind bus-prioriteit niet erg
Dat is in tegenspraak met je eerdere uitspraak dat je liever doorrijdt dan stopt. Afregeling van VRI's luistert heel nauw en elke inbraak op een golf die over een paar gekoppelde VRI's heengaat betekent meteen dat je geen golf meer overhoudt. Nee, het is niet èn groene golf èn busprioriteit op een streng van VRI's. Het is kiezen ! (en dan kies ik voor de groene golf, omdat dat veel beter is voor doorstroming en milieu dan die paar flutbussen)
Ik kan het misschien beter anders bekijken, als wij als automobilisten kunnen doorrijden, dan kan de bus ook doorrijden, en heb je de prioriteit dus niet meer nodig. Misschien een beetje een te vlot antwoord gegeven

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 26 mei 2005, 13:48

dan kan de bus ook doorrijden, en heb je de prioriteit dus niet meer nodig.

Goh, van deze logica zijn wegbeheerders kennelijk niet op de hoogte :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 26 mei 2005, 21:01

Op sommige plaatsen is er zoveel verkeer dat je er zelfs met een groene golf niet meer doorheen.
Als de bus achteraan aansluit, is die zo traag dat de hele lijn net zo goed verdwijnen kan.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 26 mei 2005, 21:51

Over het algemeen praat je over busingrepen VANUIT DE ZIJWEGEN, die de zaak frustreren. Overigens is busverkeer helemaal niet snelheidsgevoelig. Het gros van het clientèle is geen keuzereiziger. Bijna 95% is captive, en heeft dus geen alternatief. Ook wanneer de bus er langer over doet blijven die dus nog altijd met de bus reizen. Die ach en wee verhalen over een iets langzamer bus die meteen rampzalig zou zijn voor het rittenaanbod, daar geloof ik dus geen snars van.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 26 mei 2005, 22:22

Ik ken enkele voorbeelden in Maastricht waar men ook zo nodig een busbaan moest maken met prioriteit voor de bus (aan het eind van die baan), zodat bussen langs de file zouden kunnen. Dat werkte inderdaad zoals hier beschreven, alleen stond er VOOR de aanleg van betreffende busbaan helemaal geen file :?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 27 mei 2005, 8:15

En op de Vaanweg in Rotterdam-Zuid is de busbaan vlak voor de verkeerslichten met het kruispunt Vinkenbaan/Oldengaarde zo smal, dat bij filevorming de bus er al moeite heeft om er (snel) langs te rijden :roll: Ik verbaas me er, als vast bus-klant, elke dag weer over waarom die weg gewoon niet een stukje verbreed wordt.

En na het kruispunt ligt de busbaan niet meer rechts, maar links (omdat bussen bij het volgende punt linksaf moeten naar het Zuidplein), zodat bussen binnen 200 meter moeten 'oversteken' over 2 rijbanen. Dat werkt ook niet bij filevorming.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » vr 27 mei 2005, 10:48

In Groningen is sinds de ombouwbeurt van het Julianaplein (vanuit Drachten/A7 mag je daar niet meer linksaf, en moet verkeer richting centrum langs of Helpman, of de westelijke rondweg (wat hopeloos is)). Maar bussen hebben een korte opstel strook, zodra daar 1 staat,gaat vrij snel ook de lamp op wit, en kunnen de bussen (voornamelijk de Qliners uit Drachten/Heerenveen/Lelystad/Roden/Leek) wel linksaf de kruising over. Icm de bus over de vluchtstrook tussen hoogkerk en groningen is het aantal niet studentenreizigers zichtbaar toegenomen. Valt me ook altijd op dat dit de mensen met ellebogen zijn, om maar in de grote Qliners op de 1 persoonsplaatsen met tafeltje ernaast te kunnen zitten...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 28 mei 2005, 0:00

1 persoonsplaatsen met tafeltje ernaast
:shock: , daar passen zeker twee studenten op ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.