Afgelopen pinksterweekend ben ik over de E19 tussen Antwerpen en Brussel gereden. Het blijft een interessant stuk snelweg die lijkt op de A12 tussen Woerden en Gouda. Volledig album hier te vinden: https://www.flickr.com/photos/186608788 ... 0326817164
1. Ik zie ik zie wat jij niet ziet en dat zijn... Tunnel VRI's! Ze hebben geen achtergrondschild en vallen dusdanig hard weg achter de grote signaalgevers. IMG_9285 by Sven Engelen, on Flickr
2. We verlaten Antwerpen via de Craeybeckxtunnel IMG_9288 by Sven Engelen, on Flickr
3. Na de tunnel hebben we kortstondig 2x4 rijstroken tot onze beschikking IMG_9293 by Sven Engelen, on Flickr
sven_engelen schreef: ma 16 jun 2025, 1:43
11. Hele oude bewegwijzering
12. Ik ben benieuwd hoe lang deze blijven staan. Ze beginnen toch een stuk zeldzamer te worden.
Technopolis werd in 2000 geopend, geeft een indicatie van hoe oud ze kunnen zijn.
Het is een detail, maar toch. De namen van de afritten staan telkens op de witte borden:
- Kontich
- Mechelen-Noord (en niet Mechelen-Centrum)
- Mechelen-Zuid
- Zemst
- Vilvoorde-Cargo (en niet Steenokkerzeel)
Moet eerlijk toegeven dat ik er toen destijds bijna altijd op de zijrijweg reed (rechts dus). Dat leek alvast beter te rijden. In 2009 is de vork weggewerkt. In die rijrichting viel toen de vierde rijstrook weg en moest doe invoegen in de derde. Eerlijkheidshalve was dat op drukke momenten wel tamelijk gevaarlijk... Al enkele jaren is het nu de eerste rijstrook die vanzelf over gaat in de afrit Kontich. Ook niet helemaal ideaal, maar bon.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten! www.vanityplates.be
Ik koos daar altijd net de linkerbaan omdat er rechts een rijstrook afviel en je achter trage vrachtwagens bleef hangen. In mijn herinnering was die chicane in de linkerrijbaan met 120 nog te doen met een personenwagen zonder dat je daar Max Verstappen voor moet zijn, maar wel vreemd dat er niet voor gewaarschuwd werd voor ter plaatse onbekenden.
Laatst gewijzigd door jdb2 op di 17 jun 2025, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Leuk om die oude foto’s nog eens terug te zien, heb hier altijd gewoond. Nooit gedacht dat die vork ooit ging verdwijnen, het was iets wat ik als kind altijd gekend heb. En dan besef je plots dat je 20 jaar ouder bent…
E19 krijgt vierde rijstrook in Mechelen: “Noodzakelijk om verkeersdruk in omliggende buurten te verlichten”
MechelenDe E19 krijgt in Mechelen over enkele jaren in beide richtingen een vierde rijstrook om de verkeersdruk op de omliggende buurten te verlichten. Het Agentschap Wegen en Verkeer legt de plannen binnenkort voor aan de Vlaamse regering en wil ook de Uilmolenweg onder handen nemen, een parallelweg van de E19.
Dus 2x4 rijstroken tussen Mechelen-Noord en Mechelen-Zuid als ik het goed zie.
Dat stuk is eigenlijk ontworpen op 3+3+3+3 rijstroken (alle bruggen liggen er al voor). Zouden ze dan die 2x4 rijstroken gaan uitbreiden op die bestaande bruggen, of iets anders ontwerpen?
Goeie vraag... En verdwijnt dan (eindelijk) de linkse oprit aan Mechelen-Noord? Ik lees toch van wel...
En van Mechelen-Noord tot Kontich is de E19 amper 8,5km. Gaat dat op termijn dan ook naar 4 rijstroken?
Wat ik eigenlijk ook niet wist, is dat de rotonde aan Technopolis pas later dan de E19 is aangelegd: https://www.geopunt.be/shared/1d28099a- ... 9181837826
De zogenaamde Hotelweg buigde af naar de Kruisbaan. De rotonde is er eind de jaren '90 gekomen vermoed ik.
De weg maak hier dus de bocht zoals het huidige fietspad. Met enige verbeelding getuigt de straatverlichting er nog van: https://www.google.com/maps/@51.0031218 ... FQAw%3D%3D
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten! www.vanityplates.be
Ergens is dat ook wel een beetje logisch, hoor. De A1 en haar volledige aansluitingen stammen (natuurlijk) uit de jaren '70. In die tijd bestonden verkeerspleinen nog niet of nauwelijks, ook niet op begin- of eindpunten van bretelles (bovendien bestond die term destijds nog niet (eens)). De datum van ingebruikneming van die rotonde staat trouwens ook op de Wegenwiki vermeld.
Volgens de wiki tussen 1995 en 2005. Volgens mij kan dat beperkt worden tot 'tussen 1995 en 2000'.
Op de luchtfoto's van 2000 (tot 2003) is de rotonde al zichtbaar: https://www.geopunt.be/shared/6547b2ee- ... 4917e620e7
Technopolis opende de deuren in februari 2000. Lijkt er dus op dat de rotonde bij opening al klaar was :-)
Tommy schreef: ma 07 jul 2025, 20:10
Goeie vraag... En verdwijnt dan (eindelijk) de linkse oprit aan Mechelen-Noord? Ik lees toch van wel...
En van Mechelen-Noord tot Kontich is de E19 amper 8,5km. Gaat dat op termijn dan ook naar 4 rijstroken?
Er was al een plan om het hele stuk van Mechelen-Noord tot Zuid aan te pakken inclusief de knooppunten. Gaat het dan om een nieuw plan, of gaat men tijdelijk 2x4 aanleggen in afwachting hiervan?
Als leek lijkt het me logisch één groot masterplan te uit te werken (en uit te voeren) voor de E19 thv Mechelen. Inclusief de verbreding naar 4 rijstroken. Inclusief volledige heraanleg van de knooppunten Mechelen-Noord (R6, N16, N16a, Blarenberglaan) en Mechelen-Zuid (B101, Technopolis). Inclusief afwaardering van de Hotelweg (N109).
Daarbij lijkt het me ook logisch dat (zeker ter hoogte van beide Mechelse knooppunten) alle bestaande tunnels en bruggen worden afgebroken. Ik heb een vermoeden dat diegene waar nog nooit verkeer over is gereden niet in de beste staat verkeren. Soms takelt een kunstwerk sneller af als deze niet gebruikt wordt. De natuur wint uiteindelijk altijd :-)
Wegenenverkeer.be schreef:De vierde rijstrook richten we in om het verkeer tussen Mechelen-Noord en Mechelen-Zuid nog steeds van een vlotte verbinding te voorzien. De extra capaciteit op de snelweg komt zowel lokaal als doorgaand verkeer ten goede. De bijkomende rijstrook richten we in op de huidige (brede) pechstrook. Zo wordt de E19 niet breder op enkele vluchthavens langs de snelweg na. We verwachten dat deze oplossing niet voor meer geluidsoverlast zal zorgen. Het MER (milieueffectrapport) zal nagaan of dat ook effectief het geval is
Het wordt dus 2x4 op de hoofdrijbaan en er wordt wat creatief met vlechtwerken gedaan op de parallelrijbaan. Zo te zien gaat het om enkelstrooksverbindingswegen, maar ik kan het op het schetsje niet zo goed zien.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Tommy schreef: di 17 jun 2025, 11:24
Moet eerlijk toegeven dat ik er toen destijds bijna altijd op de zijrijweg reed (rechts dus). Dat leek alvast beter te rijden. In 2009 is de vork weggewerkt. In die rijrichting viel toen de vierde rijstrook weg en moest doe invoegen in de derde. Eerlijkheidshalve was dat op drukke momenten wel tamelijk gevaarlijk... Al enkele jaren is het nu de eerste rijstrook die vanzelf over gaat in de afrit Kontich. Ook niet helemaal ideaal, maar bon.
Als je van Antwerpen komt zijn er vier rijstroken. Vervolgens komt er een uitvoegstrook bij voor uitrit Kontich. De eerste rijstrook gaat dus niet vanzelf over in de uitrit.
De linkse strook voegt vervolgens samen met de tweede van links.