Afbeelding

'Trein niet schoner dan auto'

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

zody
expressweg

'Trein niet schoner dan auto'

Bericht door zody » ma 29 jan 2007, 10:35

Vanmorgen las ik dit opmerkelijk artikel(tje) in de Telegraaf. Nu is de Telegraaf geen toonbeeld van een objectieve krant, maar ik ben toch benieuwd naar een verdere wetenschappelijke onderbouwing van de stelling. Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat het OV per reiziger schoner is.
Telegraaf schreef: 'Trein niet schoner dan auto'
door onze internetredactie
AMSTERDAM - Het is een misverstand dat reizen per openbaar vervoer minder belastend is voor het milieu dan de auto. Dat zegt het programmamanager Jan Anne Annema van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, een zelfstandig orgaan binnen het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

“Per reizigerskilometer is de auto grosso modo niet veel meer vervuilender dan het ov”, aldus Annema.
Laatst gewijzigd door zody op ma 29 jan 2007, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Espace de zody 8-)

Alain
expressweg

Bericht door Alain » ma 29 jan 2007, 10:41

Hieruit leid ik niet af dat het OV even vervuilend is als de auto - hooguit dat het niet significant scheelt.
Verder zou ik wel eens willen weten wat ze onder 'OV' verstaan: alleen treinen, of ook bussen, trams en metro's?

Ach...weer een reden om in NL kerncentrales te bouwen ;)

zody
expressweg

Bericht door zody » ma 29 jan 2007, 10:42

Misschien dat het artikel in de papieren editie van de Telegraaf uitgebreider is.
Espace de zody 8-)

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 29 jan 2007, 12:18

Op internet is het artikel echt wel uitgebreider hoor:
www.telegraaf.nl (29-1-2007 schreef:'Trein niet schoner dan auto'

AMSTERDAM - Het is een misverstand dat reizen per openbaar vervoer minder belastend is voor het milieu dan de auto. Dat zegt het programmamanager Jan Anne Annema van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, een zelfstandig orgaan binnen het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

“Per reizigerskilometer is de auto grosso modo niet veel meer vervuilender dan het ov”, aldus Annema in dagblad De Pers. De tijd dat de trein schoner is dan de auto is voorbij, zegt Annema. “Twintig jaar geleden was dat misschien zo, maar nu niet meer. De elektriciteit voor treinen moet ook worden opgewekt en elektriciteitscentrale kennen een forse CO2-uitstoot. Bij auto’s zijn er forse sprongen vooruit gemaakt, maar treinen zijn nog altijd zwaar en kosten veel stroom.”

Ook is het niet rendabel te investeren in het openbaar vervoer om het fileprobleem in Nederland op te lossen, zegt topambtenaar Carl Koopmans van Verkeer en Waterstaat in hetzelfde artikel in De Pers. Volgens Koopmans is het bewezen dat openbaar vervoer geen goed alternatief biedt voor de auto. Het autogebruik stijgt voortdurend, terwijl het gebruik van de trein sinds de invoering van de ov-studentenkaart in 1991 ongeveer gelijk blijft, voert Koopmans aan, die tevens hoogleraar Infrastructuur en Mobiliteit aan de Universiteit van Amsterdam is. “Het fundamentele nadeel van openbaar vervoer is dat je bijna altijd voor- en natransport nodig hebt. De auto blijft niet automatisch staan als er wel gebruik wordt gemaakt van de trein”, volgens de hoogleraar.
Zie ook hier: :arrow: http://depers.coolcreations.nl/papers/12.pdf

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » ma 29 jan 2007, 13:56

Dat hele verhaal heb ik ook gelezen in De Pers. Ik had al meteen gedacht dat het op het forum wel in de smaak zou vallen, aangezien sommige zaken hier al zo lang worden geroepen.

En ik sta voor: niet meer geld naar het OV, maar het huidige bedrag eens nuttig besteden aan zaken waar reizigers echt wat aan hebben! Niet aan allerlei leuke dingen als lightrails e.d. :roll:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 29 jan 2007, 15:16

Ik las het ook in de krant vandaag. En ik dacht: Het zou door iemand van dit forum geschreven kunnen zijn.... :D

Inhoudelijk ben ik het niet altijd eens met de mening van de schrijver. Misschien dat ik met een wetenschappelijk doordacht antwoord kom.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 29 jan 2007, 16:22

Een belangrijk argument nu in de discussie met de boomknuffelaars en OV-aanbidders.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 29 jan 2007, 16:27

Al zou het zo zijn, dan nog vervoert mijn tram veel en veel meer mensen in een bepaalde ruimte door de stad dan dat het met auto's mogelijk zou zijn. Het OV wint in sommige gevallen nu eenmaal glansrijk, de negatieve verhalen ten spijt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 29 jan 2007, 16:32

Ik hoop dat er een nuttige discussie gevoerd wordt op basis van argumenten. En dan zal men zien dat het investeren in zaken als Rampstadrail een volkomen mislukking is, terwijl er best OV-projecten te bedenken zijn die WEL in een behoefte voorzien omdast ze grosso modo plaatsen verbinden van mensen die van A naar B willen.

Mensen willen van A naar B. Dat kan via weg x, y of z, of via OV verbinding trein zus of bus zo.
Wat je ook in de constellatie van alternatieven veranderd, bijvoorbeeld weg y vervangen door busdienst zo, zolang deze busdienst niet van A naar B loopt zal het nooit een volwaardig alternatief kunnen vormen voor weg y.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 29 jan 2007, 16:38

Palance schreef:Al zou het zo zijn, dan nog vervoert mijn tram veel en veel meer mensen in een bepaalde ruimte door de stad dan dat het met auto's mogelijk zou zijn. Het OV wint in sommige gevallen nu eenmaal glansrijk, de negatieve verhalen ten spijt.
Zeker, en dat soort vervoersbewegingen moet je ook stimuleren. Alleen is dat aandeel maar klein op het totaal.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 29 jan 2007, 16:59

Het zal gedeeltelijk appels met peren vergelijken zijn. Buiten de grote steden en buiten de spitsuren rijden er veel redelijk lege dieselbussen zonder roetfilter rond. Die rijden echter niet om milieuredenen rond, maar om sociale redenen. Als je die allemaal meetelt kan het verhaal best waar zijn (in termen van bijv roetuitstoot of CO2 per reizigers-km).

Ik denk niet dat de auto de wedstrijd met trein of tram aankan, zelfs als je de diesellijntjes meetelt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » ma 29 jan 2007, 17:38

Peter schreef:Ik denk niet dat de auto de wedstrijd met trein of tram aankan, zelfs als je de diesellijntjes meetelt.
Das natuurlijk altijd koffiedik kijken, en van welke kant je het bekijkt. Ga je er vanuit dat de auto een dikke leasebak is, en de elektricieteit van de de tram/trein uit het Egmondse windmolenpark komt, dan zal het duidelijk zijn wie de winnaar is. Als de auto een Renault Clio 1.3D is, en je rekent de uitstoot van een kolengestookte electricieteitscentrale, ook dan moge het duidelijk zijn wie de winnaar is [auto]. Als je alles keurig middelt, dan zal het elkaar niet veel ontlopen. Zeker niet als dan meegenomen wordt dat het OV vaak een 10 tot 20% langere reisafstand met zich mee brengt, aangezien voor een deur tot deur oplossing vaak overgestapt zal moeten worden, en dus niet de korste route gereden kan worden. Dus al is het OV per kilometer beter, dan wordt dat in de praktijk vaak teniet gedaan door de inherent grotere af te leggen afstand.

Feit is wel dat de auto het op dit moment vaak af zal leggen vanwege de enorme uitstoot van onze dagelijkse 250 km aan files. Maar ja, dat zou juist een argument moeten zijn om het wegennet fatsoenlijk aan te pakken, niet om het te laten verslonzen zoals de afgelopen 20 jaar, en onevenredig veel te besteden aan het OV.
Laatst gewijzigd door PW100 op ma 29 jan 2007, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 29 jan 2007, 17:42

De meeste OV gebruikers nemen het OV alleen als het min of meer in één richting loopt van A naar B. Anders zal toch de auto worden gepakt...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 29 jan 2007, 17:53

Veel OV gebruikers zijn geen keuze reizigers in de zin van dat de auto direct een alternatief is. (Geen auto bezitten, geen rijbewijs hebben, gebruik OV om bij studie te komen).

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » ma 29 jan 2007, 18:48

Ik hoor inderdaad nog al eens geluiden van mensen die als ze een auto hebben meteen het OV links laten liggen... :roll:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 29 jan 2007, 18:50

ViaHaaren schreef:Ik hoor inderdaad nog al eens geluiden van mensen die als ze een auto hebben meteen het OV links laten liggen... :roll:
waarvan akte.

Weg met de 2 keer zo lange reistijden! :idea:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 29 jan 2007, 21:04

En ik weiger dat dus. Bij een (redelijk) goede OV verbinding is het totale onzin om een auto te pakken in een drukke stad. En kan het soms wat langer duren? So what? Alle tijd om wat te leren, een krantje te lezen of een MP3 op je hoofd te zetten. Alles wat in een auto niet kan.

En moet je in de regen van je halte naar huis lopen? So what?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 29 jan 2007, 21:10

Tja, buiten de 4 grote steden zijn handige OV-verbinding ver te zoeken. Vanaf mijn huis naar het werk is het OV geen optie, dat duurt namelijk 2 keer zo lang. Namelijk 60 minuten tegen een minuut of 20 - 25 offspits, en als ik de aansluiting niet mis. Want 2 minuten later, en de rit duurt nog een kwartier langer. Dat risico en tijdsduur vind ik onaanvaardbaar.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 29 jan 2007, 21:50

De Telegraaf schreef:'Trein niet schoner dan auto'
Oud nieuws. Heb ik jaren geleden ook al eens ergens gelezen. :?

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 29 jan 2007, 22:21

Palance schreef:En ik weiger dat dus. Bij een (redelijk) goede OV verbinding is het totale onzin om een auto te pakken in een drukke stad. En kan het soms wat langer duren? So what? Alle tijd om wat te leren, een krantje te lezen of een MP3 op je hoofd te zetten. Alles wat in een auto niet kan.

Je schuift de nadelen van het OV altijd wel érg makkelijk onder de tafel, he. Die tijd is wel degelijk een van de belangrijkste aspecten om voor een bepaalde modaliteit te kiezen. Een mens wil nu eenmaal zo snel mogelijke manier van A naar B, tegen een zo laag mogelijke prijs. Aspecten als comfort, privacy e.d. zijn in principe maar secundair, maar wegen óók wel degelijk mee in die keuze.

Het gaat er niet om wat het OV níet presteert, maar wat het wél presteert. Namelijk inderdaad een alternatieve vorm van vervoer bieden, zonder een eigen vervoermiddel te hoeven gebruiken (/bezitten). Is niks mis mee, maar laat iedereen zelf die keuze maken. :?

zody
expressweg

Bericht door zody » di 30 jan 2007, 0:33

Chris schreef:
ViaHaaren schreef:Ik hoor inderdaad nog al eens geluiden van mensen die als ze een auto hebben meteen het OV links laten liggen... :roll:
waarvan akte.

Weg met de 2 keer zo lange reistijden! :idea:
Sinds ik een auto heb en dat is al heel lang, maak ik nooit meer gebruik van het OV, alleen als ik een paar dagen door omstandigheden geen auto tot mijn beschikking heb.Reden: Het OV is nog nooit goed geweest.
Espace de zody 8-)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 30 jan 2007, 3:32

Palance schreef:En ik weiger dat dus. Bij een (redelijk) goede OV verbinding is het totale onzin om een auto te pakken in een drukke stad. En kan het soms wat langer duren? So what? Alle tijd om wat te leren, een krantje te lezen of een MP3 op je hoofd te zetten. Alles wat in een auto niet kan.

Dat jij dat doet, maakt mij niet uit. Het is alleen geen reden om anderen dat ook op te dringen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 30 jan 2007, 6:50

Niemand dringt iets op. Niemand dwingt de automobilist om het OV te pakken. Het is een blijft een keuze.

En weer dat 'geld'. Ik ken ergere projecten waarin met geld gesmeten wordt. En een faciliteit voor de maatschappij kost geld, ja, dus? Moeten we ook maar de speeltuintjes in de stadsparken opheffen? Dat zijn ook faciliteiten die niks opleveren, alleen kosten.

Maar goed, ik heb daar al genoeg over gezegd in de afgelopen jaren. Laat de autoknuffelaars hier maar hun gang gaan... :roll: Maar ook de automobilist moet maar eens nadenken over alternatieven en zich niet blind blijven staren op "ikke, ikke, ikke".

Autosnelwegen.net

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 30 jan 2007, 7:55

Palance schreef:Niemand dringt iets op. Niemand dwingt de automobilist om het OV te pakken.
Zo komt het anders wel over, Erwin. Je vind dat automobilisten ook alternatieven moeten zoeken in het OV. Zie ook je onderste quote, en mijn reactie daar op.
Palance schreef:En weer dat 'geld'. Ik ken ergere projecten waarin met geld gesmeten wordt. En een faciliteit voor de maatschappij kost geld, ja, dus? Moeten we ook maar de speeltuintjes in de stadsparken opheffen? Dat zijn ook faciliteiten die niks opleveren, alleen kosten.
Die faciliteiten leveren indirect wel degelijk wat op. Namelijk dat kinderen zich sneller en beter kunnen ontwikkelen, plus dat ze anders zouden spelen op plekken waar dat niet wenselijk is (op de rijbaan). OV is inderdaad een maatschappelijke faciliteit, maar dat is het em juist: hij wórdt ook gefaciliteerd.
Palance schreef:Maar ook de automobilist moet maar eens nadenken over alternatieven en zich niet blind blijven staren op "ikke, ikke, ikke".
"Alternatief" is een heel suggestief begrip. Als voor veel mensen het OV een alternatief zou zijn geweest, waarom is het aandeel van het OV in de afgelopen pak em beet 20 jaar niet groter geworden, ondanks vervoudingen van het fileleed, uit de pan rijzende brandstofprijzen en parkeertarieven etc. ? Dat geeft alleen maar aan dat de kracht van de automobiliteit echt heel groot is. De meeste mensen hebben zelfs die alsmaar groter geworden file- en parkeerproblematiek voor lief genomen. Men ziet het zelfs bijna als maatschappelijk geaccepteerd. Ondertussen worden wel forse economische achteruitgangen geboekt, terwijl ook het welzijn ("wie is die man die elke dinsdag, woensdag en zondag het vlees snijdt...") in gevaar wordt gebracht.

Het geeft toch wel te kennen dat de meeste mensen desondanks niet bereid zijn om over te stappen op een andere modaliteit. Dat is niet omdat we slecht OV hebben, maar om het fenomeem 'OV' an sich, i.c.m. het feit dat ons huidige ruimtelijke beleid anders is geworden, dan pakweg 50 jaar geleden. Juist om meer ruimte te voorzien: niet alleen voor automobiliteit, maar vooral ook omdat de woon/werkwensen steeds specifieker zijn geworden. Dan presteert het OV qua reistijd nu eenmaal een stuk moeilijker dan de auto, daar ontkom je niet aan. Maar je hebt die ruimte nu wel nodig om een beetje een gezonde economie te behouden. OV moet daarbij ook gefaciliteerd geworden, maar dat mag niet af doen aan facilteiten voor het autoverkeer.

En dat is wat nu dus feitelijk wel gebeurd: er wordt van alles geprobeerd om het OV te vergroten en verbeteren, en vind dat daarbij extra faciliteiten voor autoverkeer niet meer nodig zijn, omdat die extra mensen (bevolkingsgroei) dan zogenaamd toch wel met het OV zullen gaan. :roll:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 30 jan 2007, 8:19

En ik blijf erbij dat het voor veel mensen een alternatief kan zijn, zolang je je er maar op instelt: Soms wat langer wachten, ja, maar wat meer rust tijdens het reizen zelf. Minder stress omdat je niet constant op de weg moet letten. Dat zijn zaken die eigenlijk niet in cijfers uit zijn te drukken, maar IMHO wel meespelen in de maatschappelijke omdgang tussen mensen. Wat minder moe, wat minder gestresst, wat minder haastig. En ja, je bent (soms!) wel eens wat later thuis, maar minder moe. Want degene die zegt dat je niet moe wordt van autorijden, liegt: Het is een inspanning dus kost het energie. En echt wel meer dan een reis met tram of trein.

Nogmaals: Niemand moet de automobilist het OV indwingen, maar de automobilist moet wel verder kijken dan zijn auto lang is: Is de stress van het rijden wat hij wil? Weegt het op tegen de voordelen (vóór de deur in- en uitstappen). Is hij met het OV korter, langer of veel langer onderweg.

En het is ook niet te bedoeling dat mensen die nu van het OV gebruik willen maken eruit gepest worden met hogerer tarieven. Er zijn zat gebruikers die vrijwillig voor het OV kiezen, ook al hebben ze een auto (waaronder ondergetekende). In sommige ogen ondenkbaar, maar het is het meest gunstige alternatief voor mij: Ik hoef me niet stressend door de spits te worstelen. Maar de psychische winst die ik maak is niet in geld uit te drukken. En de 'cijferfetisjisten' denken daar veelal niet aan.

Autosnelwegen.net

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 30 jan 2007, 8:40

Het psychische is iets wat van persoon tot persoon verschilt. Gemiddeld gezien zit je voor je dagelijkse activiteiten toch zelden meer als zeg anderhalf à twee uur aan één stuk achter het stuur. Als je daar al moe van wordt, hoor je niet op de weg thuis m.i. Inspannend is het zeker, maar je moet het ook niet overdrijven. Als voetganger ben je feitelijk ook de hele dag inspannend bezig.

Stress is iets wat ik persoonlijk met het OV denk ik zelfs eerder heb als in de auto. Waarom? Drukte op de weg valt vaak nog enigzins in te schatten. Een ongeluk is weliswaar niet in te schatten, de meeste overige 'belemmeringen' zijn dat vaak wel. Een vertraging in het OV komt nagenoeg altijd onverwacht. Je hebt juist meer tijdsdruk, omdat OV altijd gebonden is aan tijdstippen.

Maar goed, dat is dus persoonlijk. Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die niet zo van autorijden houden om die redenen in het OV stappen. Heb ik verder ook niks tegen: zoals je zelf al zegt is dat -een- voordeel van het OV.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 30 jan 2007, 8:53

Jeroen schreef:Het psychische is iets wat van persoon tot persoon verschilt. Gemiddeld gezien zit je voor je dagelijkse activiteiten toch zelden meer als zeg anderhalf à twee uur aan één stuk achter het stuur. Als je daar al moe van wordt, hoor je niet op de weg thuis m.i. Inspannend is het zeker, maar je moet het ook niet overdrijven. Als voetganger ben je feitelijk ook de hele dag inspannend bezig.
Dat zie ik anders. Met autorijden heb je in principe met meer 'bedreigingen' te maken. Althans, dat is mijn ervaring.
Stress is iets wat ik persoonlijk met het OV denk ik zelfs eerder heb als in de auto. Waarom? Drukte op de weg valt vaak nog enigzins in te schatten. Een ongeluk is weliswaar niet in te schatten, de meeste overige 'belemmeringen' zijn dat vaak wel. Een vertraging in het OV komt nagenoeg altijd onverwacht. Je hebt juist meer tijdsdruk, omdat OV altijd gebonden is aan tijdstippen.
Dat is dus persoonlijk. In het OV hoef ik niet constant op te letten, behalve of ik er tijdig uitga.
Maar goed, dat is dus persoonlijk. Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die niet zo van autorijden houden om die redenen in het OV stappen. Heb ik verder ook niks tegen: zoals je zelf al zegt is dat -een- voordeel van het OV.
Even lezen: Ik hou wel van autorijden. Ik hou ook van reizen - al dan niet per OV. Ik zie niet in waarom, als ik naar mijn werk ga, waarom ik per definitie als eerste naar de auto moet kijken. Dat is een mentaliteit. Gezien de autokosten, de parkeerkosten en de drukte op de wegen heb ik veel liever het OV. Ook als ik buiten de spits naar Rotterdam reis. En als ik weet dat ik grote dingen moet kopen, dan neem ik wel de auto.

Maar de autoreiziger hoeft niet het OV in gepest te worden en ook niet andersom. Maar een beetje verder kijken dan al die cijfertjes kan eens geen kwaad.

Autosnelwegen.net

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » di 30 jan 2007, 10:21

@ Palance:

Die 'rust' in het OV waarover jij het hebt is volgens mij inderdaad nogal relatief. In het OV in de spits sta je waarschijnlijk vaak als haringen in een ton, met grote kans op vertraging en het missen van aansluitingen.
Waarschijnlijk vinden veel mensen het dagelijkse kwartiertje in de file dan zelfs een stuk ontspannener, waarmee dit argument van jou wegvalt.

En wel vaker wordt gezegd dat OV binnen de stad beter zou zijn. Dat resulteert er in Utrecht bijvoorbeeld in dat de auto totaal wordt afgeknepen. Dan zouden mensen vanzelf voor het OV kiezen.
In de praktijk leidt dat er vooral toe dat de auto's nog steeds komen, maar nu 3x meer vast staan dan nodig is, met alle vertraging, vervuiling, economische schade en leefbaarheidsproblemen van dien.
Daar sta je dan met je mooie ideologie, maar DAT is waar het inzetten op OV toe leidt: vooral nadelen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 30 jan 2007, 11:22

Matthijs schreef:@ Palance:

Die 'rust' in het OV waarover jij het hebt is volgens mij inderdaad nogal relatief. In het OV in de spits sta je waarschijnlijk vaak als haringen in een ton, met grote kans op vertraging en het missen van aansluitingen.
Waarschijnlijk vinden veel mensen het dagelijkse kwartiertje in de file dan zelfs een stuk ontspannener, waarmee dit argument van jou wegvalt.
Ik sta soms als haring in een ton.Maar ik hoef me niet constant te blijven concentreren en te anticiperen. Daar is de trambestuurder voor.
En wel vaker wordt gezegd dat OV binnen de stad beter zou zijn. Dat resulteert er in Utrecht bijvoorbeeld in dat de auto totaal wordt afgeknepen. Dan zouden mensen vanzelf voor het OV kiezen.
In de praktijk leidt dat er vooral toe dat de auto's nog steeds komen, maar nu 3x meer vast staan dan nodig is, met alle vertraging, vervuiling, economische schade en leefbaarheidsproblemen van dien.
Daar sta je dan met je mooie ideologie, maar DAT is waar het inzetten op OV toe leidt: vooral nadelen.
En dát is een keuze van de automobilist, die ondanks de 'afknijpingen' (of je het er nu mee eens bent of niet), gewoon zijn zin door blijft drukken. Die auto wil en moet en zal blijven rijden, koste wat het kost.

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 30 jan 2007, 11:51

Stress is iets wat ik persoonlijk met het OV denk ik zelfs eerder heb als in de auto.
Totaal niet nodig. In Nederland kun je over het algemeen redelijk comfortabel zitten, worden de stations in duidelijke taal omgeroepen of op CTA bakken vermeld. (OK er worden wel eens fouten gemaakt, en het huidige geklooi met Sprinter/Stoptrein/Sneltrein/Intercity aanduidingen verdient niet de schoonheidsprijs)

Maar stel je een busstation voor waar alle bustijden in onleesbare letters worden weergegeven. De mensen nauwelijks Engels begrijpen. Je van het kastje naar de muur wordt gestuurd, plaatsnamen volkomen anders worden uitgesproken dan je denkt, en de enige bus 18 die je moet hebben kennelijk alleen de andere kant op rijdt. Kijk dan wordt het stressen in het OV. [Mijn eerste buservaring in Israël was dat trouwens, for the record]