Afbeelding

'Trein niet schoner dan auto'

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » di 30 jan 2007, 12:00

Chris schreef:Tja, buiten de 4 grote steden zijn handige OV-verbinding ver te zoeken.
Ik hoop dat je dit zelf ook onzin vind? :roll:

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » di 30 jan 2007, 12:15

Palance schreef:En dát is een keuze van de automobilist, die ondanks de 'afknijpingen' (of je het er nu mee eens bent of niet), gewoon zijn zin door blijft drukken. Die auto wil en moet en zal blijven rijden, koste wat het kost.
Maar dat is wel de realiteit waar je als gemeentebestuur mee zit. De auto wordt afgeknepen in de hoop het autogebruik en de autooverlast te verminderen. De praktijk is echter dat de autooverlast er soms zelfs door toeneemt.
Dan kun je wel je kop in het zand steken en de schuld aan de auto's geven, maar het is de realiteit, en als je die negeert ben je knap stom.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 30 jan 2007, 12:39

Als er blokkades zijn in de stad en je wilt er als automobilist toch doorheen, dan kun je je kop wel in het zand steken voor die blokkades en het OV de schuld geven, maar het is de realiteit, en als je die negeert ben je knap stom.

(Je ziet het, dit is makkelijk om te draaien)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » di 30 jan 2007, 12:43

Intussen zit je als gemeente wel met de overlast. Die overlast was al voorspeld, maar toch genegeerd. Dan ben je als gemeente knap stom.

Net zoiets als elke lunch je boterhammen even onbeheerd buiten laten liggen. Elke keer gaan de vogels ermee vandoor. Elke keer is het de dus de schuld van de vogels, en doe je het toch weer. En zo zit je telkens zonder lunch.
Maar nee, het is niet jouw schuld, het is de schuld van de vogels. :wall:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 30 jan 2007, 13:09

Net zoiets als elke lunch je boterhammen even onbeheerd buiten laten liggen. Elke keer gaan de vogels ermee vandoor. Elke keer is het de dus de schuld van de vogels, en doe je het toch weer. En zo zit je telkens zonder lunch.
Maar nee, het is niet jouw schuld, het is de schuld van de vogels.
Nee hoor. Het is niet de schuld van de dader. Die heeft teveel natuurprogramma's op televisie gezien. Daar heeft hij een jeudtrauma aan overgehouden. En bovendien is het natuurlijk ook stom om je portemonee voor het grijpen uit je zak te laten steken als je door de Kalverstraat loopt... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 30 jan 2007, 13:42

ViaHaaren schreef:
Chris schreef:Tja, buiten de 4 grote steden zijn handige OV-verbinding ver te zoeken.
NEE. In Zwolle is reizen met de bus omslachtig, als je niet naar het centrum gaat.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 30 jan 2007, 14:15

Nou de relatie Anna-Pouwlona - Den Helder Zuid is prima met het OV te doen. Elk half uur een luxe dubbeldekker... :P

Dat in Zwolle de bussen slecht te doen zijn zegt niets over het OV systeem in de rest van het land :idea:

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » di 30 jan 2007, 18:30

Precies, er zijn meer verbindingen wél logisch dan niet.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 30 jan 2007, 21:31

Die bussen moeten toch ergens naar toe rijden? Dat zal over het algemeen een ontmoetingspunt met ander OV zijn. En zo een plek kennen we onder het woord station. Een station zal voor weinigen echt de bestemming zijn. Elke gebruiker van het OV legt nu eenmaal een andere reisroute af.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 30 jan 2007, 21:50

Palance schreef:En ik blijf erbij dat het voor veel mensen een alternatief kan zijn, zolang je je er maar op instelt:
Daar begint vaak het probleem. Veel mensen hebben geen flauw idee welk OV er in de buurt rijdt, op welke tijden op welke routes etc. en ze nemen ook vaak niet de moeite om zich daarin te verdiepen.

Dit zijn de "ik-heb-een-auto-voor-de-deur-staan-dus-die-gebruik-ik-ook" mensen. Het zijn dezelfde mensen die in het programma wegmisbruikers bij inbeslagname van het rijbewijs reageren met "en hoe kom ik dan op mijn werk?". Nou: lopen, fietsen, liften, OV? :idea:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 31 jan 2007, 9:44

Veel mensen hebben geen flauw idee welk OV er in de buurt rijdt, op welke tijden op welke routes etc. en ze nemen ook vaak niet de moeite om zich daarin te verdiepen.

Op de CTA bak van Spoor 4a:
Sneltrein SCHIPHOL / hoofddorp
op de trein zelf een werkend bordje: Schiphol Luchthaven
Omroep: De sneltrein naar SCHIPHOL en Hoofddorp zal vertrekken van spoor 4a.

Reiziger op perron van spoor 4a wijst naar betreffende trein: Is dit de trein naar Schiphol?

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » za 03 feb 2007, 11:20

De titel van dit topic is fout. Het gaat er uiet om welke modaliteit schoner is. De enige juiste typering is: welke modaliteit is minder belastend voor het milieu. Het woord "schoon" verdient hier geen plek.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 03 feb 2007, 11:39

Frank, met 'schoner' wordt hier bedoeld: 'beter voor het milieu'.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 03 feb 2007, 15:00

Schonere treinen! Ik zat vandaag in een sprinter die zo vies was dat je bijna niet naar buiten kon kijken. Is investeren in een wasstraat misschien iets voor de NS? :twisted:

Queue
autoweg

Bericht door Queue » za 03 feb 2007, 16:14

Als deskundigen al betwisten of het autoverkeer of OV per saldo vervuilender is, dan zal ik als leek op dat gebied weinig zinnigs kunnen zeggen over de feitelijke CO2-uitstoot per gebruiker.
Wat mij wel overduidelijk lijkt, is dat het wegverkeer minder efficiënt wordt bij toename van het aantal gebruikers (congestie, chaos) en het OV juist efficiënter (hogere bezetting spoor, vollere bussen/treinen, makkelijker plannen). De relatie tussen vervuiling per gebruiker en aantal gebruikers is dus bij de ene positief en bij de andere negatief.
Als de uitstoot per OV-reiziger dus al meer zou zijn dan per automobilist (wat ik me toch nog altijd niet voor kan stellen), dan betekent dit niet dat reizen per auto individueel schoner is. De stelling dat een OV-reiziger vervuilender is dan een automobilist bestrijd ik dan ook sowieso.
Het argument dat de auto niet stil blijft staan bij gebruik van OV kan ik wel beamen. Zeker wanneer iemand "gehaald en gebracht" moet worden of een taxi nodig heeft, dan krijg je zelfs een dubbele rit. Van de andere kant worden ook hier de gezonde alternatieven nog wel eens vergeten, en natuurlijk zijn ritjes van deur naar station meestal wat korter.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 03 feb 2007, 18:24

Matthijs schreef:Frank, met 'schoner' wordt hier bedoeld: 'beter voor het milieu'.
Nee joh. Dit bericht is gewoon door óf een Belg, óf een Brabander geschreven, dan klopt ie helemaal: mensen nemen toch wel de auto omdat hun heilige koe er veel mooier uit ziet dan de trein waarin ze zouden moeten reizen. :lol:

zody
expressweg

Bericht door zody » za 03 feb 2007, 19:52

Jeroen schreef:
Matthijs schreef:Frank, met 'schoner' wordt hier bedoeld: 'beter voor het milieu'.
Nee joh. Dit bericht is gewoon door óf een Belg, óf een Brabander geschreven, dan klopt ie helemaal: mensen nemen toch wel de auto omdat hun heilige koe er veel mooier uit ziet dan de trein waarin ze zouden moeten reizen. :lol:
Juist, zoals de Brabanders en Vlamingen zeggen: "skonne auto". :P
Espace de zody 8-)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 04 feb 2007, 1:09

Chris schreef:
ViaHaaren schreef:
NEE. In Zwolle is reizen met de bus omslachtig, als je niet naar het centrum gaat.
Onzin. Vanuit Stadshagen bekeken:

Zwolle-Zuid en Hogschool Windesheim te bereiken met een directe overstap op het busstation
Beide ziekenhuizen zijn rechstreeks te bereiken
Holtenbroek, Centrum, Station, Wipstrik en Oosterenk zijn rechtstreeks te bereiken
Aalanden is te bereiken met een overstap in Holtenbroek

Voor Berkum, Westenholte en de Aalanden reis je relatief veel om, voor alle andere relaties valt dat heel erg mee. Alle bussen sluiten bij het station ook op elkaar aan en vertrekken op dezelfde tijden (-.08, -.23, -.38, -.53).

Als het busvervoer in Zwolle zo slecht is, hoe verklaar je dan dat het aantal reizigers van de Zwolse stadsdienst sinds de invoering van Maxx met 34% gestegen is?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 04 feb 2007, 12:52

Ik doe er vanuit mijn huis naar mijn werk een uur over van deur tot deur. Dat vind ik een belachelijke reistijd voor hemelsbreed 10km.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 04 feb 2007, 12:55

Maargoed, ik ben nogal gehecht aan mijn vrijheid van reizen en tijden, dus het OV zal voor mij nooit een succes worden. Voor anderen wellicht wel.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 04 feb 2007, 14:37

, ik ben nogal gehecht aan mijn vrijheid van reizen en tijden,
Vrijheid heb je met het OV ook wel. Zonder rijbewijs ben ik tot nog toe overal gekomen waar ik heen wilde. Zelfs in Lychen (een gehucht 100 km ten noorden van Berlijn). :)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 04 feb 2007, 14:45

Je kan er wel komen, het duurt alleen stukken langer.

En ik heb geen zin om per week dik 6 uur extra reistijd te hebben, door met de bus naar het werk te gaan.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 04 feb 2007, 14:57

Je kan er wel komen, het duurt alleen stukken langer.
Soms wel ja. Maar naar Lychen viel het behoorlijk mee. Een goede aansluiting op Berlin ZOO en de IR naar Furstenberg reed gewoon 160 km/u. Maar goed ik deed dit natuurijk niet vanuit Aalsmeer. Vanuit dat dorp komt er nog eens 10% extra reistijd bij... :shock:

R4
expressweg

Bericht door R4 » zo 04 feb 2007, 16:03

zody schreef:Juist, zoals de Brabanders en Vlamingen zeggen: "skonne auto". :P
Over welke regio van Vlaanderen heb je het dan?
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 04 feb 2007, 17:07

Vinny schreef:
, ik ben nogal gehecht aan mijn vrijheid van reizen en tijden,
Vrijheid heb je met het OV ook wel.
Nee, vrijheid heb je met een OV! Dan kun je pas echt heen waar je wilt. ;)

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » zo 04 feb 2007, 23:05

Queue schreef:. . . Wat mij wel overduidelijk lijkt, is dat het wegverkeer minder efficiënt wordt bij toename van het aantal gebruikers (congestie, chaos) en het OV juist efficiënter (hogere bezetting spoor, vollere bussen/treinen, makkelijker plannen). . .
In termen van efficiency kan mijns inziens niets op tegen de individualiteit van de auto. In een tijd waarin alles geoptimaliseert is/moet zijn naar persoonlijke wensen, valt het OV volledig buiten de boot. Het OV is uitermate geschikt als massatransportmodaliteit en is zeer goed in staat om veel personen snel en efficient van A naar B te brengen. Probleem is echter dat we helemaal niet met zijn allen van A naar B willen. Persoon A wil van D naar E, persoon B wil van F naar G, en persoon C moet van H naar I. Vermenigvuldig dit met ongeveer twee miljoen, en probeer dan nog eens uit te leggen hoe efficient het OV is . . .

Hoe meer mensen van het OV gebruik willen/moeten maken, hoe meer bestemmingen dat OV dan ook zal moeten bedienen. Ik zie absoluut niet in hoe je dat ooit efficient zult kunnen regelen. De auto is daar veel efficienter in. Dat kan alleen nog beter als iedereen zijn vertrektijd middels een centraal netwerkgestuurd systeem zou laten lopen [een soort van superverkeersleiding]. Deze oplossing zal iets zijn in de trant van een combinatie tussen OV en auto zoals de gebroeders Das dat ooit uitgetekend hebben, maar is nog minimaal 25 jaar verwijdert.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 04 feb 2007, 23:19

. In een tijd waarin alles geoptimaliseert is/moet zijn naar persoonlijke wensen, valt het OV volledig buiten de boot. Het OV is uitermate geschikt als massatransportmodaliteit en is zeer goed in staat om veel personen snel en efficient van A naar B te brengen
Voor belangrijke 'trekkers' zoals de Luchthaven Schiphol en vele binnensteden kan dat best, omdat het toch bestemmingen zijn (B) waar behoorlijk wat mensen o.a. uit A (en uit meer plaatsen) heen moeten :)

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » ma 05 feb 2007, 0:20

Klopt. Daar zit dan ook een belangrijk deel van die landelijke 10% die met OV naar zijn werk gaat. De luchthaven zelf is uitstekend ontsloten door allerlei vormen van OV, ook op het luchthaventerrein zelf, resulterend in een ruim 40% aandeel van het OV in het woon-werk verkeer.

Er zijn in Nederland echter niet veel terreinen waar meer dan 50.000 [!!] arbeidsplaatsen op zo´n relatief klein oppervlak geconcentreerd zijn. Ga naar een gemiddeld industrie terrein rond Amsterdam, Tilburg, ofpakhembeet Amersfoort, en je zult op hetzelfde oppervlak nog geen 5.000 werknemers terug vinden. Daar is het OV dus inefficient.

Schiphol is een van de weinig spreekwoordeljke uitzonderingen op de regel, waar het OV wel redelijk efficient is. Alhoewel dat er wel eens heel anders uit kan zien als je die andere 60% ook [verplicht] met het OV wil laten reizen, aangezien dan ook al die incourante bestemmingen aangeboden moeten gaan worden . . .

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 05 feb 2007, 8:23

Queue schreef:Wat mij wel overduidelijk lijkt, is dat het wegverkeer minder efficiënt wordt bij toename van het aantal gebruikers (congestie, chaos) en het OV juist efficiënter (hogere bezetting spoor, vollere bussen/treinen, makkelijker plannen). De relatie tussen vervuiling per gebruiker en aantal gebruikers is dus bij de ene positief en bij de andere negatief.
Dat is te krom door de bocht. De emissie per voertuigkilometer is voor het OV duidelijk negatiever. Maar het aantal inzittenden per voertuig bepaalt welke modaliteit uiteindelijk per personenkilometer het schoonst is.
Queue schreef:Als de uitstoot per OV-reiziger dus al meer zou zijn dan per automobilist (wat ik me toch nog altijd niet voor kan stellen), dan betekent dit niet dat reizen per auto individueel schoner is. De stelling dat een OV-reiziger vervuilender is dan een automobilist bestrijd ik dan ook sowieso.
Als je van A naar B wilt, dan moet je voor een autoverplaatsing van A naar B reizen, punt. Met het OV moet je eerst van A naar C en dan ook nog eens vaak via D voordat je in B aankomt. Dat zijn extra verplaatsingskilometers. Voor de gemiddelde OV-verplaatsing geldt dat deze 20% meer verplaatsingskilometers benodigt dan een autoverplaatsing. Bovendien: om al die mensen van A naar B te krijgen, heb je met OV ook retourmaterieel nodig. Bussen en treinen die vaak zo goed als leeg, maar wel op "oorlogssterkte" weer terug rijden. Daarnaast begint de trein of bus vaak niet in A of B, maar in E en F. Als de bus/trein het volst zit tussen A en B, betekent dat dat er tussen E en A en tussen B en F sprake is van overcapaciteit. Dat zijn voertuigkilometers die de emissie per personenverplaatsingskilometer zeer nadelig beïnvloeden.

In gewoon Nederlands:
A en B liggen 10 km van elkaar vandaan.
Stel: gemiddeld aantal passagiers per auto=1,2; gem. aantal passagiers per bus=60; gem. verplaatsingsafstand per bus=1,2 die van de auto. (allemaal best wel reële cijfers)
Om 400 personen van A naar B te brengen met de auto, heb je 400/1,2 * 10 = 3333 voertuigkilometers nodig.

Om 400 personen van A naar B te brengen met het OV, heb je 400/60 * 10 * 1,2 = 80 directe buskilometers nodig.
Daarbovenop echter ook 80 retourkilometers, waarvan het leeuwedeel als lege mat-rit. Komt er dus nog eens 80 km bij.
En: hoe meer eenzijdig spitsverkeer, hoe groter deze factor in de milieubelasting van OV wordt.
Bovendien moeten tussen E en A en tussen B en F ook 10 bussen rijden, daar waar er uit capaciteitsoverwegingen op dat deeltraject eigenlijk maar 6 nodig waren. Laten we die afstanden beiden op 5 km stellen. Dan hebben we dus om al die spitspassagiers tussen A en B te vervoeren ook 5km*2trajecten*2richtingen*4bussen=80 buskilometers per dag nodig op trajecten, waar de reizigers tussen A en B zelf nooit reizen !! Bij elkaar zitten we nu dus al op 240 buskilometers.

De CO2-emissie van een autokilometer ligt op ongeveer 125 gram/voertuigkilometer.
Om 400 reizigers in de spits tussen A en B te kunnen verplaatsen resteert daarmee een saldo van 415 kg CO2 per spits.
De PM10-emissie op ongeveer 20 milligram/voertuigkilometer
Om 400 reizigers in de spits tussen A en B te kunnen verplaatsen resteert daarmee een saldo van 0,69 kg PM10 per spits.

De CO2-emissie voor bussen ligt op ongeveer 2000 gram per voertuigkilometer
Om 400 reizigers in de spits tussen A en B te kunnen verplaatsen resteert daarmee een saldo van 427 kg CO2 per spits.
De PM10-emissie op ongeveer 1000 milligram per voertuigkilometer
Om 400 reizigers in de spits tussen A en B te kunnen verplaatsen resteert daarmee een saldo van 0,21 kg PM10 per spits.

Zo enorm veel schoner is de bus nog niet, en dan ben ik dus uitgegaan van bussen die op het volste traject ook echt met 60 man goed gevuld zijn, en die over een groot deel van hun rit goed gevuld zitten.

Uit maatschappelijk oogpunt is carpoolen dan ook eigenlijk veel interessanter. Wanneer het aantal inzittenden van een auto tijdens de spits van 1,2 naar bijvoorbeeld 1,3 zou kunnen stijgen, dan is de CO2-emissie al lager dan die van het hele bussysteem. Bij een nog hogere bezetting (boven de 1,3 dus) wordt het qua CO2-emissies al maar beter plus dat het de maatschappij een stuk minder geld zou kosten dan al dat OV. Gezien het feit dat de auto gemiddeld 4 zitplaatsen heeft, is dat helemaal niet zo'n gek idee.

Carpoolen biedt dus voor milieu en belastingdruk heel veel voordelen. Dezelfde mensen die nu vaak de automobilist verwijten vanwege het "gemak" voor de auto te kiezen, zouden daarom ook eens in de spiegel moeten kijken. Zelf kiezen ze namelijk ook voor het "gemak" van de dienstregeling, zonder afspraken te hoeven maken met anderen over vertrek/aankomsttijdstip. Geval van "de pot verwijt de ketel" dus. :idea:

Even voor de volledigheid. De CO2-emissie per trein is verre van nul. Deze bedraagt circa 18 kg/voertuigkm.
Per reizigerskilometer ongeveer 57% van de emissie van een busreiziger, uitgaande van optimaal gevulde voertuigen.
Laatst gewijzigd door Rene op ma 05 feb 2007, 9:33, 9 keer totaal gewijzigd.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 05 feb 2007, 8:23

R4 schreef:Over welke regio van Vlaanderen heb je het dan?
Vlamingen (en in mindere mate NL'se brabanders) gebruiken vaak het woord 'schoon' in de zin van 'mooi' (terwijl de normale Nederlander dit vooral in de zin van 'net' ziet). Snap je de grap nu?