Over de relatie tussen verkeer en milieu
Moderator: Moderatoren
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » do 01 feb 2007, 14:38
Brabants Dagblad (1-2-2007) schreef:Studie naar 50 km/uur op ringweg Eindhoven
Eindhoven- Eindhoven wil zo snel mogelijk in beeld brengen of de lucht rond de ringweg schoner wordt als het verkeer maar 50 kilometer per uur mag. Het verkeer op de ring mag nu maximaal 70 km/uur. De mogelijke snelheidsverlaging is één van de acties om de slechte Eindhovense lucht te verbeteren. Een betere doorstroming van het verkeer betekent minder files en dus minder uitstoot van uitlaatgassen.
Betere doorstroming
Invoering van een groene golf en een lagere snelheid zou voor die betere doorstroming kunnen zorgen. Onderzoek moet uitwijzen of het effect de moeite waard is. Overigens is de ring niet de enige weg waar mogelijk minder hard gereden mag worden. Het Eindhovense college wil ook overleg over snelheidsverlaging op de provinciale wegen en snelwegen in en om de stad.
Eén en ander staat in het Programma Luchtkwaliteit en Mobiliteit dat burgemeester en wethouders deze week hebben vastgesteld. In het programma staan een groot aantal maatregelen en acties om de lucht te verbeteren en tegelijkertijd de stad beter bereikbaar te maken.
Milieuzone
In het kort komt het neer op minder en schoner verkeer in de stad, en dan vooral binnen de ring, bijvoorbeeld door de invoering van een milieuzone. Dat die zone er komt, staat inmiddels vast. Alleen over de omvang is nog discussie, laat milieuwethouder E. van Merriënboer weten. Vervuilend vrachtverkeer mag zo’n zone niet in. Eindhoven voert zo’n zone samen met Den Bosch, Tilburg, Breda en Helmond in. Naar verwachting gaat dat op zijn vroegst deze zomer gebeuren.
Parkeertarieven
Het college wil ook minder personenauto’s in de binnenstad. Dat kan door de parkeertarieven op te schroeven en het betaald parkeren en parkeren voor belanghebbenden uit te breiden naar het hele gebied binnen de ring. Er moeten dan wel geschikte parkeerterreinen komen aan de rand van de ring. Opmerkelijk is verder de aanplant van meer groen langs drukke wegen. Bomen en planten dragen aanzienlijk bij een een zuivere lucht.
Lang leve de milieumafia... 
-
Alain
- expressweg
Bericht
door Alain » do 01 feb 2007, 14:43
Dat is natuurlijk ook weer te simpel. Mocht blijken dat eea een positief effect heeft op de luchtkwaliteit, dan hoor je mij niet klagen. Desondanks denk ik dat men beter kan investeren in ongelijkvloerse oplossingen en 'intelligente' verkeerssystemen die ervoor zorgen dat de drukste verkeersstromen het vlotst kunnen doorstromen.
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » do 01 feb 2007, 15:00
Net zulke onzin als in Zwolle dus, waar iedereen 45km/h op de teller rijdt

-
IQ[]
- expressweg
Bericht
door IQ[] » do 01 feb 2007, 15:28
70 kun je nauwelijks rijden op het grootste stuk van de ring, vanwege de VRI's. Parkeertarieven verhogen in het gebied binnen de ring is alleen maar kassa. En op die 2x2 en 2x3 wegen 50 rijden is van den zotte, zoveel scheelt dat in uitstoot helemaal niet. Ze kunnen beter eens de industrie aanpakken wat effect heeft, in plaats van die eeuwige melkkoe

-
praatpaal
- autoweg
Bericht
door praatpaal » do 01 feb 2007, 15:52
Eindhoven kan beter voorbeeld nemen aan Groningen, die de ambitie heeft de ring-kruisingen ongelijkvloers te maken.
wie op de wegenwacht, wacht het langst
-
zody
- expressweg
Bericht
door zody » do 01 feb 2007, 16:59
Alain schreef:Dat is natuurlijk ook weer te simpel. Mocht blijken dat eea een positief effect heeft op de luchtkwaliteit, dan hoor je mij niet klagen. Desondanks denk ik dat men beter kan investeren in ongelijkvloerse oplossingen en 'intelligente' verkeerssystemen die ervoor zorgen dat de drukste verkeersstromen het vlotst kunnen doorstromen.
Daar ben ik het mee eens. Wat een onzinnig plan is dat van de gemeente. De huidige Vmax van 70 km/u is perfect. Ik denk dat terugbrengen naar 50 km/u veel stremmingen veroorzaakt en uiteindelijk milieuvervuilender dan 70. Ik was altijd zo blij met de Eindhovense rondweg, wanneer ik op de Tilburgse ring weer eens werd geconfronteerd met 50 km/u. Het Ruhrgebied is een van de belangrijkste oorzaken van de luchtvervuiling in Eindhoven e.o. dat in een dal ligt t.o.v. het Ruhrgebied en waar die vervuiling blijft hangen. Het is wel makkelijk om altijd maar de automobilist als zondebok aan te wijzen.
Espace de zody

-
nielske1990
- autoweg
Bericht
door nielske1990 » do 01 feb 2007, 17:18
IQ[] schreef:Ze kunnen beter eens de industrie aanpakken wat effect heeft, in plaats van die eeuwige
melkkoe 
Vooral dat woord melkkoe... :P Het blijkt dat methaan uit poep/scheten van koeien, schapen en ander vee een belangrijke oorzaak is van de luchtvervuiling.
Als we nou eens koeien kloonden die minder methaan uitscheiden...Dat kan ook een zeer goede bijdrage leveren
(aldus een artikel wat enkele weken terug in de krant stond)...

La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279
-
jeroent
- autoweg
Bericht
door jeroent » do 01 feb 2007, 19:31
zody schreef:Het Ruhrgebied is een van de belangrijkste oorzaken van de luchtvervuiling in Eindhoven e.o. dat in een dal ligt t.o.v. het Ruhrgebied en waar die vervuiling blijft hangen. Het is wel makkelijk om altijd maar de automobilist als zondebok aan te wijzen.
Is dat echt zo? Bij de overwegend westelijke windrichtingen lijkt me dat onwaarschijnlijk. Bovendien moet je voor een 'dal' ook aan de andere kant een 'berg' hebben. Het Ruhrgebiet ligt misschien hoger, (hoewel Duisburg bijv. net zo hoog als Helmond ligt (Essen daarentegen 50 m hoger)), maar aan de andere kant van Eindhoven loopt het alleen maar af. Ik geloof dus niet zo in die verhalen dat de vervuiling 'blijft hangen'. Waartussen dan?
Bovendien, ben je recentelijk in het Ruhrgebiet geweest? Veel zware vervuilende industrie is er niet over, ik vermoed dat het qua vervuiling niet veel meer is dan pakweg het DSM terrein bij Geleen of nog erger, het havengebied rond Pernis.
-
zody
- expressweg
Bericht
door zody » do 01 feb 2007, 20:14
Het zijn hele bekende theorieën en visies die je vaak hoorde en las in het ED als er in de jaren '70 en '80 in Eindhoven gewaarschuwd werd om de auto zoveel mogelijk thuis te laten en het had te maken met de ozonlaag. Zelfs de industrie bij Luik werd er bij gehaald, ook die vervuiling zou neerdalen in de regio Eindhoven. Inderdaad zijn de industrieën sindsdien schoner geworden. Dus wetenschappelijk staven kan ik niet.
Espace de zody

-
Frank_NL
- stadsweg
Bericht
door Frank_NL » za 03 feb 2007, 10:59
nielske1990 schreef:IQ[] schreef:Ze kunnen beter eens de industrie aanpakken wat effect heeft, in plaats van die eeuwige
melkkoe 
Vooral dat woord melkkoe... :P Het blijkt dat methaan uit poep/scheten van koeien, schapen en ander vee een belangrijke oorzaak is van de luchtvervuiling.
Als we nou eens koeien kloonden die minder methaan uitscheiden...Dat kan ook een zeer goede bijdrage leveren
(aldus een artikel wat enkele weken terug in de krant stond)...

Kortom: minder autorijden, een of twee keer per week minder dan nu vlees consumeren en minder gebruik maken van producten uit de zware industrie zet zoden aan de dijk voor het milieu.
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » za 03 feb 2007, 11:00
Frank_NL schreef:
Kortom: minder autorijden, een of twee keer per week minder dan nu vlees consumeren en minder gebruik maken van producten uit de zware industrie zet zoden aan de dijk voor het milieu.
Tja, ik rij met de huidige brandstofprijzen echt niet alleen maar voor de lol. Het gros van de kilometers gaan op aan woon-werkverkeer, met af een toe een recreatief ritje, wat dat ook in mag houden.
-
Frank_NL
- stadsweg
Bericht
door Frank_NL » za 03 feb 2007, 11:07
Pik je dan ook milieubewuste lifters op

-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » za 03 feb 2007, 11:10
Frank_NL schreef:Pik je dan ook milieubewuste lifters op

Ik rij over de ring, daar heb ik nog *nooit* lifters gezien. Zeker niet om 6 uur 's ochtends.

-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » za 03 feb 2007, 11:16
Ik vind het een slecht plan, er kan inderdaad beter aan de VRI's worden gesleuteld.
-
Frank_NL
- stadsweg
Bericht
door Frank_NL » za 03 feb 2007, 11:17
Chris schreef:Frank_NL schreef:Pik je dan ook milieubewuste lifters op

Ik rij over de ring, daar heb ik nog *nooit* lifters gezien. Zeker niet om 6 uur 's ochtends.

Maak je dan ook liftervriendelijke wegontwerpen

-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » za 03 feb 2007, 14:30
Ziet die ring er uit als een 50km/h weg of als 70km/h weg? Dat is voor mij de grote vraag.
Als die weg er uitziet als 70 en je gaat hem verlagen naar 50 dan krijgen we weer een weg waar het wegbeeld niet klopt met de toegestane snelheid. Een ontwikkeling die we zoveel mogelijk tegen moeten houden!
-
zody
- expressweg
Bericht
door zody » za 03 feb 2007, 14:33
Mavas schreef:Ziet die ring er uit als een 50km/h weg of als 70km/h weg?
Zie mijn post.
Op de Tilburgse ringbaan is de 50 km Vmax gelegitimeerd gezien het wegbeeld etc., maar in Eindhoven niet.
Espace de zody

-
Frank_NL
- stadsweg
Bericht
door Frank_NL » ma 05 feb 2007, 20:56
Het wegbeeld kun je aanpassen. Dat hebben ze bijvoorbeeld ook gedaan op de weg tussen Hedel en 's-Hertogenbosch (de voormalige Rijksweg 2).
-
kukel360
- stadsweg
Bericht
door kukel360 » ma 05 feb 2007, 21:02
mavas schreef:Ziet die ring er uit als een 50km/h weg of als 70km/h weg? Dat is voor mij de grote vraag.
Als die weg er uitziet als 70 en je gaat hem verlagen naar 50 dan krijgen we weer een weg waar het wegbeeld niet klopt met de toegestane snelheid. Een ontwikkeling die we zoveel mogelijk tegen moeten houden!
zo word dus absoluut niet beredeneerd in Nederland, ziet de A59 Den Bosch <-> Oss eruit als een 100 km/h weg? NEE!
-
Frank_NL
- stadsweg
Bericht
door Frank_NL » ma 05 feb 2007, 21:03
Die weg ziet er uberhaupt niet uit.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » di 06 feb 2007, 8:57
kukel360 schreef:mavas schreef:Ziet die ring er uit als een 50km/h weg of als 70km/h weg? Dat is voor mij de grote vraag.
zo word dus absoluut niet beredeneerd in Nederland, ziet de A59 Den Bosch <-> Oss eruit als een 100 km/h weg? NEE!
Klopt. Die had ook gewoon 120 moeten zijn. Maar vanwege milieuredenen kon dat niet dacht ik.
-
Alain
- expressweg
Bericht
door Alain » di 06 feb 2007, 9:07
mavas schreef:Ziet die ring er uit als een 50km/h weg of als 70km/h weg? Dat is voor mij de grote vraag.
Ik moet je eerlijk zeggen dat er stukken tussenzitten waar 50 fijner rijdt dan 70: vooral daar waar de weg een bocht maakt (RINGweg...) en waar je weinig overzicht hebt op de eerstvolgende stoplichten.
Vandaar ook: investeer in een ongelijkvloerse oplossing!
-
IQ[]
- expressweg
Bericht
door IQ[] » di 06 feb 2007, 10:27
Oplossingen à la het "Strijps putje": maar dan met langere invoegstrooken (nu iets van 50m lang!).