Combikaart.Autosnelwegen.net (Kaaiman)

Opmerkingen over Autosnelwegen.nl, .eu en Autosnelwegen.net
(en eventueel over andere wegensites van forumdeelnemers)

Moderator: Moderatoren

mhkamp
2x2 autosnelweg

Re: Combikaart.Autosnelwegen.net (Kaaiman)

Bericht door mhkamp » vr 29 mar 2013, 20:10

't Wordt een beetje druk rond Amsterdam :lol:
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 30 mar 2013, 9:06

De N232 kan er weer van af. Mavas heeft eens gezegd dat de provincie Noord-Holland alle provinciale wegen die als stroomweg of gebiedsontsluitingsweg zijn gecategoriseerd qua markering ook zo worden uitgevoerd (doorgetrokken resp. onderbroken kantmarkering). In aanvulling hierop heb ik ook in een document gevonden dat de Fokkerweg definitief GOW wordt en geen SW.

Daarmee is de weg niet (meer) Combikaartwaardig, omdat daar in principe alleen de per provincie hoogste categorie 3-cijferige wegen op voorkomt of korte verbindende stukjes tussen de losse eindjes van zulke wegen. De N232 is geen verbinding tussen twee losse eindjes en geen SW, dus weg ermee. ;)

In het geval van de N232 scheelt het bovendien ook krapte op de kaart zelf (dit wordt het dus, zowel de gedrukte versie als de toekomstige versie 5.6):
Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 30 mar 2013, 11:07

Duidelijke afweging en op basis van jouw criteria terecht van de kaart geveegd. Het bijzondere is dat de N232 aldaar feitelijk zowel een functie als stroomweg (tussen de omgelegde N201, evident een stroomweg, en de A9) als een functie als GOW vervult. Ter plekke is echter door de ligging van aan de ene kant Schiphol Oost en aan de andere kant direct de Ringvaart geen ruimte voor een extra weg om die twee functies uit elkaar te halen. Tja en dan is het logisch dat de weg als GOW wordt geclassificeerd, hoewel het dus de facto ook een stroomwegfunctie heeft.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 30 mar 2013, 11:19

In ieder geval in de jaren 2014-2016 wanneer de N 201 nog onderbroken blijft zal de Fokkerweg (N232) de verkeersfunctie gaan overnemen. In ieder geval voor mij :) Waarschijnlijk blijft het ook daarna de meest snelle en handige route voor verkeer Schiphol/Amsterdam - Bloemenveiling en Aalsmeer/Uithoorn. Qua wegbeeld wijkt de Fokkerweg/N 232 niet af van de N 201. Ook de configuratie van de kruisingen is niet anders (semi-ongelijkvloers) alsmede de maximumsnelheid (70/80 km/h).

De N 232 is ooit bedacht als "provisorium". De provincie wilde in de jaren '90 nog (mondeling bevestigd door de gedeputeerde destijds aan mij) tussen Uithoorn en Amstelveen een nieuwe weg aanleggen, die ook 2x2 rijstroken zou moeten kennen op het voormalige A 3 trace.

Ik denk overigens - doorkijkje naar 2020 - dat de Weg om de Noord wordt afgewaardeerd, net als de huidige N 200. Een nieuwe stroomweg zou de Nieuwe Bennebroekerweg kunnen zijn en/of de Duinpolderweg.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 30 mar 2013, 13:44

^^ In 2007 was de Fokkerweg nog als stroomweg gecategoriseerd, maar toen ging men waarschijnlijk nog uit van A9 - Aalsmeer - Vinkeveen als hoofdroute van de N201, met de N196 Aalsmeer - Hoofddorp als aftakkende stroomweg (deels 2x1 als ik Vinny's grieven me kan herinneren). Nu de N201 qua route eigenlijk gelijk blijft, zal ook het toegedachte belang van de Fokkerweg zijn afgenomen omdat de aansluiting met de A4 gewoon goed wordt uitgebouwd.

Kortom: er is een verandering van inzichten geweest, als gevolg waarvan de Fokkerweg nu als GOW is ge(her)categoriseerd. Toen ik in 2011 de N232 toevoegde aan de Combikaart, was ik van deze hercategorisering (2008) nog niet op de hoogte. ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 30 mar 2013, 18:06

Er is niet zozeer een verandering aan inzichten geweest - al weet je natuurlijk nooit wat ambtenaren denken als ze een stuk schrijven - maar het plan is gewoon simpelweg veranderd als gevolg van de keuze voor de Boerenlandvariant.
Provincie Noord-Holland schreef:Gestrekte ligging
In 2003 is een tracéstudie van de Omlegging Schiphol-Rijk gemaakt, waarbij meerdere alternatieven zijn bekeken. In 2004 werd bij het ondertekenen van de Realisatieovereenkomst N201+ door alle betrokken partijen – het Rijk, Provincie Noord-Holland, de gemeente Haarlemmermeer, Schiphol en het projectbureau N201+ – gekozen voor één van de alternatieven, nl. een viaduct boven de Fokkerweg. Er waren verschillende redenen om de weg niet door het vrije veld, de zogenoemde Boerenlandvariant, aan te leggen. Eén daarvan was de reservering van de benodigde grond voor de parallele Kaagbaan.

De direct betrokken bedrijven in de omgeving vonden de keuze voor een viaduct boven de Fokkerweg niet de beste. Toen op 1 april 2008 de provincie Noord-Holland de planologische reservering voor de parallelle Kaagbaan niet verlengde, werd het tóch mogelijk een tijdelijke weg door het vrije veld aan te leggen. In september 2009 hebben alle partijen overeenstemming bereikt over de Boerenlandvariant, als vervanging van het tracé boven en naast de Fokkerweg. Overigens stelde het ministerie wel als voorwaarde dat, áls de parallelle Kaagbaan er te zijner tijd toch komt, de weg gesloopt en verlegd moet worden.

De planologische procedure om de aanleg mogelijk te maken is afgerond. Het bestemmingsplan heeft in 2011 ter inzage gelegen bij de gemeente Haarlemmermeer en is inmiddels onherroepelijk geworden. De uitvoering is in april 2012 van start gegaan, het project is eind 2013 gereed, mits alle benodigde gronden tijdig zijn verworven.
De Boerenlandvariant is mogelijk geworden omdat de parallelle Kaagbaan geschrapt werd en ontstond er de mogelijkheid om de weg toch weer 2x2 aan te leggen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 06 apr 2013, 12:33

Wanneer denk jij de kaarten te hebben? Vrijdag aanstaande zit ik in Meppel en het zou mooi zijn als ik ze op kan halen.
WeFo Lidnummer 0010.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 08 apr 2013, 22:01

Ik verwacht de posters deze week te krijgen. :)

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 15 apr 2013, 12:44

Ik heb de Combikaarten zojuist opgehaald. :)

Afbeelding

De posters zijn op zich goed door het proces gekomen, maar ik heb wel een kanttekening over de kleuren. Ik heb het bestand deze keer namelijk met CMYK-kleuren aangeleverd en niet als RGB zoals voorghaande keren (was overigens een voorwaarde van de drukker). Hierdoor is kleurverschil ontstaan t.o.v. vorige gedrukte versies.
Zo zijn de provinciekleuren niet meer te onderscheiden (onbedrukt, dus wit gebleven) en is het blauw van de achtergrond wat lichter uitgevallen. Over het algemeen geeft dit wel een rustiger kaartbeeld (minder kleurenkermis), maar het zal van persoonlijke smaak afhangen of het ook mooier is (ik verneem jullie meningen graag!). De verdere informatie op de kaart is overigens onverminderd goed leesbaar.

De volgende keer lever ik maar weer aan in RGB, zodat de drukker het zelf naar CMYK mag omzetten. Dan ligt het eindresultaat toch dichter bij wat ik op mijn scherm zie.

Hoe het ook zij, de sponsors zijn nu weer aan zet om te zorgen dat ze de kaarten in bezit krijgen. Ik zal met elke sponsor per PB contact opnemen. :)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 26 apr 2013, 13:38

Zondag haal ik mijn kaarten op bij Kaaiman.
Als er nog mensen in de randstad zijn die hun kaarten door mij willen laten bezorgen, laat het hem dan even weten.
(Zaterdag en zondag ben ik zelf niet on-line.)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » vr 26 apr 2013, 15:07

^^ Het kan een mini-mini-meeting worden ;)
WeFo Lidnummer 0010.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 04 mei 2013, 22:05

Aanstaande zondag (morgen dus) kunnen er weer kaarten worden opgehaald rond 19:00 uur in Hoogeveen. Stuur me maar een PB als je langs wilt komen. ;)

Tim
expressweg

Bericht door Tim » vr 10 mei 2013, 11:37

Ik heb gisteren de combikaarten gekregen. Deze maken nu een kleine rondreis door Nederland (Hoogeveen-Nieuwegein-Den Haag-Didam) en volgende week ga ik ze in Duitsland ophangen.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 14 mei 2013, 17:34

En een van de kaarten hangt sinds vandaag op mijn kamer in Haarlem :top: Bedankt Kaaiman voor het maken en laten drukken van de kaart en dank aan Harry voor het transport.

Afbeelding
Combikaart Poster by jeroenvanlieshout, on Flickr

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 14 mei 2013, 22:53

Graag gedaan! :)<>:

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 16 aug 2013, 11:49

Al geruime tijd zit ik na te denken over de toekomst van de Combikaart. De kaart bestaat inmiddels ruim 6,5 jaar. In die jaren heeft de tijd niet stilgestaan en de Combikaart ook niet. Toch vraag ik me af in hoeverre de huidige opzet van de kaart nog toegevoegde waarde heeft.

Voor de toekomst zijn er grofweg deze opties:
  1. Op de oude voet doorgaan
  2. De Combikaart combineren met open geodata (bijvoorbeeld een 'uittreksel' van de TOP250vector van het Kadaster)
  3. Het project stoppen (of overdragen aan iemand anders)
Optie 1 is zeker mogelijk, maar daarmee raakt de kaart mijns inziens verder verouderd. In tegenstelling tot 6,5 jaar geleden zijn er nu vrij accurate en vooral actuele bronnen beschikbaar (Openstreetmap bijvoorbeeld), waarmee het speerpunt 'gratis wegenkaart met zo correct en actueel mogelijke informatie' nog maar weinig toegevoegde waarde biedt. Bovendien ben ik de laatste tijd steeds meer met GIS bezig, waardoor ik werken met geografische gegevens in Inkscape steeds meer als amateuristisch ben gaan beschouwen (dit geldt uiteraard niet voor de grafische eindafwerking van een met GIS gegenereerde kaart, want met GIS is het lastig om een kaart echt mooi te krijgen). Aan de andere kant is het onderhoud van de Combikaart ook weer geen monsterklus, dus voortboemelen op wat er al is, is geen groot probleem.

Optie 2 is mijns inziens het meest interessant. Het Kadaster heeft vorig jaar allerlei topografische geodata vrijgegeven. Deze zou verwerkt kunnen worden in de kaart, eventueel in combinatie met geodata uit Openstreetmap. Echter gaat hiermee de bewerkbaarheid in Inkscape flink achteruit, omdat geodata doorgaans uit veel meer kleine stukjes bestaat. Het speerpunt 'makkelijk en gratis aan te passen aan uw eigen behoeften' dreigt hiermee om zeep te worden geholpen. Wel beantwoordt dit aan mijn behoefte van professionalisering d.m.v. GIS, maar het probleem van de bewerkbaarheid is niet te verwaarlozen.

Optie 3 is jammer, maar helaas. Toch ben ik wel bereid het project over te dragen aan iemand anders die enthousiast is over het project en de verdere ontwikkeling van de Combikaart op zich wil nemen. Misschien is het wel goed dat er na 6,5 jaar weer een frisse wind waait in het project. Er zijn natuurlijk wel enige voorwaarden aan verbonden, maar dat kan wel besproken worden als er zich gegadigden hebben gemeld.

Als er een enthousiast en geschikt iemand is die het project wel wil overnemen, dan heeft dat denk ik mijn lichte voorkeur. Los daarvan kan ik tussen de opties 1 en 2 niet echt een duidelijke keuze maken.

Hebben jullie misschien een voorkeur of inspiratie? Of is er iemand bereid het project (inclusief website, in overleg met Palance) over te nemen?

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » vr 16 aug 2013, 18:46

Hoeveel vraag is er dan naar?

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 16 aug 2013, 21:43

Naar de kaart? Geen idee. Ik denk dat veel mensen het als een aardigheidje zien, leuk om te hebben maar zeker niet onmisbaar of onvervangbaar, en dus ook niet van significante toegevoegde waarde.

Verder hou ik het aantal downloads bij:
Sinds 2 januari 2013 is de Combikaart al 633 keer gedownload als SVG-bestand en 1088 keer als PDF-bestand.
Toch niet geheel onbetekenend.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 16 aug 2013, 22:13

Kaaiman schreef:(inclusief website, in overleg met Palance)
Misschien wil die iemand wel meteen een 'eigen' domein registreren. Maar ik heb in principe geen bezwaar om de ruimte op autosnelwegen.net beschikbaar te houden na een eventuele overname van het project door een ander.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 17 aug 2013, 9:25

Van de combikaart is gebruik gemaakt op de wegenwiki voor diverse kaarten (bijv. het A-weg artikelkaartje, spitsstroken, rijstroken, signalering, etc.)

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 22 aug 2013, 8:22

Gezien de overweldigende respons, valt optie 2 af. Er is blijkbaar geen animo voor de huidige kaart, laat staan een verbeterde versie, dus een grote investering in tijd en moeite wil ik er niet meer in steken.

Optie 1 en 3 blijven over...

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » do 22 aug 2013, 17:19

Tsja, ik denk dat je vooral naar je zelf die vragen moet gaan stellen. Wat wil ik er in de toekomst mee doen en is er buiten het wegenforum belangstelling? Wil ik er überhaupt nog tijd (en eventueel geld) insteken? Zijn er nog mogelijkheden om de kaart binnen zijn huidige vormgeving uit te breiden?

Ik zou het jammer vinden als je stopt, maar zou het niet gaan missen. Het is leuk om één keer in de zoveel tijd een kaart te bestellen en deze op te hangen in de (slaap)kamer.
WeFo Lidnummer 0010.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 01 dec 2014, 15:44

Hoe staat het er inmiddels voor? Kunnen we nog nieuwe versies van de combikaart verwachten?

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 01 dec 2014, 18:57

De kaart wordt nog steeds in kleine stukjes bijgehouden. Ergens begin 2015 verwacht ik versie 5.6 vrij te geven. Aangezien dat de eerste uitgave in 2 jaar is (afgezien van de poster), is de lijst met veranderingen behoorlijk:
v5.6
* Schaalbalk toegevoegd aan basislaag.
* Omlijning van stedennamen op blauwvlak gediffuseerd voor grafisch onderscheid met provincieoppervlakken.
* Nieuwe A4 tussen Dinteloord en Bergen op Zoom met aquaduct Steenbergen aan Zee toegevoegd.
* Nieuwe A5 tussen Westpoort en Coentunnel met zuidelijk deel KP Coenplein toegevoegd.
* Nieuwe N31 Haak om Leeuwarden toegevoegd.
* Nieuwe N201 tussen Hoofddorp en Mijdrecht met Waterwolftunnel toegevoegd.
* Nieuwe N913 om Garyp toegevoegd.
* KP Werpsterhoek, KP Assen en KP Zuidbroek toegevoegd.
* KP Europaplein verwijderd.
* Kleine tracéwijziging N61 bij Schoondijke.
* A261 afgewaardeerd tot N261.
* N206 tussen Leiden en De Zilk toegevoegd vanwege gedeeltelijke categorisering als stroomweg.
* N232 verwijderd vanwege lagere categorisering als gebiedsontsluitingsweg.
* N259 verwijderd, hoofdroute vervangen door A4.
* Extra: aquaduct N31 Richard Hageman toegevoegd.
* Extra: ecoducten A1 Laarderhoogt, A2 Kalverbosch/Bunderbosch, A2 Groote Heide, A2 Weerterbergen, A12 Mollebos, A12 Rumelaar, A27 Zwaluwenberg, A28 Dwingelderveld en A50 Herperduin toegevoegd.
* Extra: plusstroken A28 Amersfoort toegevoegd.
* Extra: plusstroken A4 Badhoevedorp - Burgerveen verwijderd vanwege openstelling als normale rijstrook.
* Extra: foutjes in laag 'Signalering' bij tracéverleggingen A2 Amsterdam - Utrecht verbeterd.
TOEVOEGING
Lijst met wijzigingen aangepast aan de definitieve versie
Waar ik nog over twijfel of ik het (ooit) ga opnemen:
* Aantal rijstroken
* Expresswegen (2x2 ongelijkvloerse autowegen met afritnummering)
* Namen bij de aquaducten en ecoducten
* Creative Commons licentie i.p.v. Artistic License 2.0

Ondertussen ben ik ook bezig met een wegenprojectenkaart, gebaseerd op de Combikaart.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op wo 04 feb 2015, 14:48, 3 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 01 dec 2014, 20:26

Als je toch met ecoducten bezig bent, kan je Laarderhoogt over de A1 bij Laren ook wel meenemen. Die zou begin 2015 officieel open moeten gaan. De aarde etc ligt er inmiddels al op en volgens mij is het nog een kwestie van wat bomen en struiken planten en hij kan open voor 'verkeer'.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 04 feb 2015, 14:47

Ik hoop eind deze week versie 5.6 vrij te geven. De website heb ik al ietsjes aangepast. :)

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » zo 08 feb 2015, 21:51

En hij staat erop. 8-)

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » zo 08 feb 2015, 22:30

Ziet er wederom prachtig uit 8-)

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » zo 08 feb 2015, 23:07

^^ Mijn complimenten, de mooiste overzichtskaart weer helemaal actueel! :top:

Kan ik straks even aan de slag met mijn eigenhandig bereden wegen. De A5 en A74 had ik al eerder bereden dan ze op de kaart stonden. :lol:
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 09 feb 2015, 9:12

Ik zie overigens nog een klein foutje. De plusstrook en spitsstrook op de A1 tussen Diemen en Watergraafsmeer zijn door wegverbreding komen te vervallen. Die staan dus nog onterecht op de kaart. Andere opmerking: De N15 heeft tussen de aansluiting Oostvoorne en de splitsing waar je naar Maasvlakte I en II kan gaan signalering gekregen.