[DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: [DDR] transit-routes DDR
flats zoals op 0:45 zie je heel veel in Benidorm. Het landschap lijkt ook wel wat op Murcia / oost-Andalucía. (Tabernaswoestijn).
-
- Forumbeheerder
Lijkt mij de beste plek om het hier te plaatsen. Zaterdag heb ik op weg naar Berlijn het voormalige grenscomplex Helmstedt-Marienborn bezocht. In de spoiler wat foto's die ik op en rondom het grenscomplex heb gemaakt, de rest van de foto's kan je hier bekijken:
- SPOILER: TOON
-
- 4x5 autosnelweg
Mooi. Ik ben daar in 1987 geweest toen hij nog volop in gebruik was en de passage geheid langer duurde dan nu 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
Mooie foto's inderdaad, ik heb dit plekje ook nog op de lijst staan wat ik ooit eens wil bezoeken (net als andere overblijfselen van de oude DDR-grenzen).
-
- 4x5 autosnelweg
Bezoek dan in ieder geval het gedeelde plaatsje Mödlareuth, op de grens van Beieren en Thüringen. Van de resten van de muur (en wachttorens en prikkeldraad enzo) is een openluchtmuseum gemaakt. Heel interessant.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x4 autosnelweg
Ergens in de Rhön is eveneens een museum met overblijfselen van de grens van de DDR bewaard gebleven.
-
- expressweg
Ik heb in de Universiteitsbibliotheek een boek gevonden, met veel foto's van de Transitautobahnen. Helaas kan ik geen scans maken, maar ik heb wel een foto van het boek, waar een bord bestaat.

Bij het zoeken naar een foto van het boek heb ik nog drie borden van het transitverkeer gevonden:

Ik zou een paar fotos van het boek jullie wel graag toegangelijk willen maken,
maar qua methode zou ik dan de keuze hebben uit:
Kopietjes maken en die thuis weer inscannen
Fotos maken van de boekpagina's.
Weet iemand, welke methode beter zou zijn?

Bij het zoeken naar een foto van het boek heb ik nog drie borden van het transitverkeer gevonden:

Ik zou een paar fotos van het boek jullie wel graag toegangelijk willen maken,
maar qua methode zou ik dan de keuze hebben uit:
Kopietjes maken en die thuis weer inscannen
Fotos maken van de boekpagina's.
Weet iemand, welke methode beter zou zijn?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- Secretaris
Kun je niet scannen met het kopieerapparaat? Bij mij op de uni kan ik kleurenscans maken en die als PDF naar mijn e-mail versturen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- expressweg

Dat is niet in de centrale bibliotheek, maar in een nevenruimte. Ik geloof niet dat dat daar kan, maar ik kan eens kijken.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- 2x2 autosnelweg
GüST BRD-DDR. Ook de 'nieuwe' grensovergangen worden besproken. Achtergrondmuziek zou zo uit een spannende thriller kunnen komen.
Link
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- Secretaris
Mooi artikel over spookstations ten tijde van de Berlijnse Muur met een rondleiding door voormalige spookstations in Oost-Berlijn: http://www.refdag.nl/special/berlijn-spookstations/
Kan de topictitel trouwens niet gewoon beter '[DDR] Voormalige Deutsche Demokratische Republik' o.i.d. heten? Het gaat over alles wat met infra ten tijde van de DDR te maken heeft, ook de S-bahn, het IJzeren Grodijn en wachttorens e.d. zijn al voorbijgekomen.
Kan de topictitel trouwens niet gewoon beter '[DDR] Voormalige Deutsche Demokratische Republik' o.i.d. heten? Het gaat over alles wat met infra ten tijde van de DDR te maken heeft, ook de S-bahn, het IJzeren Grodijn en wachttorens e.d. zijn al voorbijgekomen.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op ma 10 nov 2014, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik zou er toch minstens Republik van maken……Kaaiman schreef:
Kan de topictitel trouwens niet gewoon beter '[DDR] Voormalige Deutsche Demokratische Rebuplik' o.i.d. heten?

-
- 2x3 autosnelweg
Hieronder trouwens de West Berlijnse metroplattegrond uit 1970 waarbij goed de afgesloten stations in Oost Berlijn te zien zijn alwaar de West Berlijnse metro dus gewoon doorreed.

Bron

Bron
-
- Secretaris
Rein schreef:Ik zou er toch minstens Republik van maken……Kaaiman schreef:
Kan de topictitel trouwens niet gewoon beter '[DDR] Voormalige Deutsche Demokratische Rebuplik' o.i.d. heten?

Eeeh... ik wilde gewoon even testen of jullie wel opletten...

-
- 2x4 autosnelweg
Merkwaardig eigenlijk dat de overheid van de DDR het toestond dat de metro over hun grondgebied reed. Voor hetzelfde geld blokkeerde ze het volledig. Ze zouden daar het volledige recht toe hebben.
-
- Forumbeheerder

-
- 2x4 autosnelweg
Golden dan ook extraterritoriale rechten voor die transitreizigers per metro of kon je theoretisch gezien opgepakt worden (als bv de metro stopte door een defect ofzo)?
-
- Secretaris

-
- autoweg
Inderdaad, hetzelfde geld was iets van 8 miljoen DMark per jaar, en de DDR overheid was erg happig op valuta.Alfa schreef:Merkwaardig eigenlijk dat de overheid van de DDR het toestond dat de metro over hun grondgebied reed. Voor hetzelfde geld blokkeerde ze het volledig.
Voor de rest sluit ik mij aan bij de andere reacties: lees het artikel, dit is Slashdot niet.
-
- expressweg
Zouden er in voormalig Oost-Duitsland nog oude wegwijzers of andere borden te vinden zijn "in het wild"? Die dus echt nog uit de DDR-tijd komen...
-
- 2x2 autosnelweg

Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- Voorzitter

Verder zoeken op het forum levert nog wel op dat enkele forummers zo rond 2005-2006 nog wel wat DDR-borden zijn tegengekomen in Jena en tussen Berlijn en Stralsund. Er zullen vast nog wel enkele borden in het wild staan...

-
- 2x2 autosnelweg

WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- Voorzitter

Beetje Googlen en ik vond deze foto in Berlijn: https://www.flickr.com/photos/patricksc ... otostream/
De foto is van 18 april 2014 en de kans is dus aanwezig dat dit bord er nog steeds staat.
Hett lijkt dit bord te zijn, Streetviewbeeld helaas vanaf de achterkant en al uit 2008... Dit beeld komt ook uit 2008 en gezien de schade in de hoek lijkt het toch wel vrijwel zeker hetzelfde bord te zijn. Het ding is van plastic, wat mede kan verklaren dat er niet meer zoveel DDR-wegwijzers over zijn. Als ik op Marcel's site kijk zie ik dat een wegwijzer op een Bundesstraße in de DDR ook van hetzelfde soort plastic was.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 11 nov 2014, 18:46, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x5 autosnelweg
Wat vind je er nu van?Kaaiman schreef:Kan de topictitel trouwens niet gewoon beter '[DDR] Voormalige Deutsche Demokratische Republik' o.i.d. heten? Het gaat over alles wat met infra ten tijde van de DDR te maken heeft, ook de S-bahn, het IJzeren Grodijn en wachttorens e.d. zijn al voorbijgekomen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x2 autosnelweg
Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR
"[DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR"
Dekt de lading niet helemaal, maar is al wat beter
Dekt de lading niet helemaal, maar is al wat beter

WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- Wegnummerfotograaf

- SPOILER: TOON
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x4 autosnelweg
Waar staat dan in het artikel of er extraterritoriale rechten golden of niet?Kaaiman schreef:Zie ook die artikels.
-
- autoweg
Het lag allemaal wat ingewikkelder dan dat. West-Berlijn was geen onderdeel van de BRD en Oost-Berlijn was geen onderdeel van de DDR. De hele stad viel onder gezamenlijk gezag van de vier geallieerde machten.
-
- 2x2 autosnelweg

WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.