[DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
Re: [DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR
Station Pirschheide doet me qua stijl een beetje denken aan de "expo-stations" die we in België door de jaren gekend hebben.
-
- Voorzitter

-
- 2x2 autosnelweg

Haha dat moet weer juist lukken, ik had het niet specifiek opgezocht

-
- 2x3 autosnelweg
-
- 4x3 autosnelweg

-
- Voorzitter

-
- 4x3 autosnelweg

-
- expressweg
In onderstaande foto is te zien dat de letters Hbf ooit zwart waren. Ik zie nog wat zwarte plekken her en der.

Dokumentationszentrum für Europäische Eisenbahnforschung

I'm average height... in Thailand.
-
- 2x3 autosnelweg
Zowel op de foto die Hajo gepost heeft als bovenstaande is "Hbf" in roodbruine letters te zien. Dat lijkt me toch een bewuste keuze van destijds. Zwart wordt niet zomaar rood/bruin, tenzij het helemaal verroest is...
-
- 2x2 autosnelweg
Of de letters Hbf waren ooit rood en onder de versleten verf komt hier en daar wat zwart tevoorschijnRobbert297 schreef: ↑wo 01 dec 2021, 9:52 In onderstaande foto is te zien dat de letters Hbf ooit zwart waren. Ik zie nog wat zwarte plekken her en der.

-
- Voorzitter
-
- autoweg
Pirschheide werd geopend als Potsdam Süd met de opening van de de Aussenring. Een paar jaar daarna werd het Potsdam Hbf.
De Aussenring was dus nodig om vanuit de omliggende gebieden naar Oost-Berlijn te komen zonder West-Berlijn te moeten doorkruisen, of om ongestoord van noord naar zuid te kunnen rijden. Daarom ligt de Aussenring in het westen dus ook buiten Berlijn maar in het Oosten ligt die in Berlijn.
De Aussenring was dus nodig om vanuit de omliggende gebieden naar Oost-Berlijn te komen zonder West-Berlijn te moeten doorkruisen, of om ongestoord van noord naar zuid te kunnen rijden. Daarom ligt de Aussenring in het westen dus ook buiten Berlijn maar in het Oosten ligt die in Berlijn.
-
- 2x3 autosnelweg
Daar heb ik wat over gelezen: die Aussenring Eisenbahn werd in 1961 voltooid. In augustus van dat jaar sloot de DDR de sectorengrens met West-Berlijn: het begin van de Berlijnse muur.
Die bestond tijdens de eerste dagen overigens uit niets meer dan wat rollen prikkeldraad. Naarmate de jaren verstreken, werd de "Staatsgrenze zu Berlin (West)" steeds verder uitgebouwd en versterkt.
Die bestond tijdens de eerste dagen overigens uit niets meer dan wat rollen prikkeldraad. Naarmate de jaren verstreken, werd de "Staatsgrenze zu Berlin (West)" steeds verder uitgebouwd en versterkt.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 2x2 autosnelweg
Voor zover ik kan zien wordt het stationsgebouw van Pirschheide nu wel als evenementenlocatie gebruikt.
Trouwens eindelijk ontdekt waar me het het meest aan doet denken, het oude station van Mechelen.

Trouwens eindelijk ontdekt waar me het het meest aan doet denken, het oude station van Mechelen.

-
- verkeersader

Dat mij op zijn beurt weer op het station van Eindhoven doet denken, inclusief klok en stenen gevel rechts. Het verhaal dat het station is gebaseerd op een model radio van Philips is een fabel, die radio is later ontworpen dan het station.

Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
- 2x2 autosnelweg

Dat verhaal lijkt me inderdaad quatsch, want het station van Mechelen is een gerecycleerd paviljoen van Expo 58

-
- verkeersader

Ik bedoelde dat het station van Eindhoven zou zijn gebaseerd op een Philips-radio, had het iets beter moeten neerzetten.

Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
- 2x2 autosnelweg
Begrijp ik goed dat het ontwerp van die radio van Philips is gebaseerd op een paviljoen van Expo 58? 

-
- 2x2 autosnelweg

Ja ik had het ook beter moeten formuleren. Het station van Eindhoven lijkt gebaseerd te zijn op het station van Mechelen, wat een voormalig Expo 58 paviljoen was. Die radio van Philips is dus eigenlijk gebaseerd op Expo 58

Dan zitten we nog met dat station in Pirschheide, op wat dat nu gebasseerd is weet ik nog niet

-
- Voorzitter
Nee, want het stationsgebouw in Eindhoven dateert van 1956 en is dus van voor de Expo 58.
Een Expo 58-paviljoen was dus gebaseerd op het station van Eindhoven?

-
- 2x2 autosnelweg

Of zou het kunnen dat alle architecten van openbare infrastructuur in de tweede helft van de jaren 50 gewoon allemaal uit hetzelfde moderne potje schepten?

Het is wel jammer dat zo'n gebouwen tegen de grond gaan. Ze spraken toch van een tijd dat er echt radicaal richting de toekomst werd gekeken. Des te ironischer dat veel van deze bouwwerken door het toenmalig materiaalgebruik, snel aftakelden.

-
- 4x3 autosnelweg

Elders in Rotterdam heb ik ook op de Lijnbaan -ander jaren '50-icoon- wel het idee dat stijlelementen uit die tijd echt wel gehandhaafd worden waar mogelijk. Deze lichtreclame bijvoorbeeld is nog niet zo heel lang geleden in oude luister hersteld, waar hij een 15-20 jaar geleden nog langzaam aan het vergaan was en bijdroeg aan het idee dat de Lijnbaan zelf een stuk glorie uit het verleden was.
-
- autoweg
Zoiets ja. En de stations in die tijd (zeker ook in Oost-Duitsland) hadden altijd wel een stijl met een grote hoge hal. Verder totaal nutteloos natuurlijk en in de winter lekker koud.
Maar uiteraard wel verwarmd. Hier een foto van binnen in station Zwickau. Check die radiator aan de linker kant.

-
- 2x2 autosnelweg

Die foto zou zo in een Belgisch station of middelbare school genomen kunnen zijn.
-
- verkeersader
Zó gloeiend heet dat je handen eraan vast schroeiden als je hem aanraakte, maar warm kreeg ie zo'n hal natuurlijk nooit

Ubi volentia est, via est
-
- stadsweg
Afgelopen mei hing het er nog zo bijPino schreef: ↑wo 01 dec 2021, 8:44Ik kom recentere foto’s tegen met dat Hbf. Grote kans dat het er nog steeds hangt. Tenzij ze die toren een keer gesloopt hebben. Wel grappig dat dat Hbf van een ander (nieuwer?) materiaal lijkt dat het Potsdam. Er moet hier dus eerst iets anders hebben gestaan, vermoedelijk de stationsnaam Potsdam Süd - de naam waaronder het station geopend is. Maar je praat over twee jaar voordat dit Hbf werd. Ergens bijzonder dat je het resultaat van die twee jaar zestig jaar na dato nog zo goed ziet.

-
- expressweg
Een ander weliswaar nu snel uitstervend overblijfsel uit de DDR-tijd: de WSSB-overweginstallatie.
Heel veel zijn reeds vervangen, maar hier en daar zijn ze nog te vinden zoals dit exemplaar te Blankenfelde, ook verderop langs deze lijn liggen er nog een paar. Echter niet voor lang meer want de lijn wordt gerenoveerd en opgewaardeerd.

Een ander iets uit de DDR-tijd wat nog wel te vinden is zijn de verlichtingsarmaturen: betonnen paal met een metalen uithouder en vaak een groot lomp armatuur eraan, zoals op bovenstaande foto (hier is wel de armatuur zelf nieuwer). Of in Oost-Berlijnse woonwijken de paaltoppers met de ronde "lampenkap".
Heel veel zijn reeds vervangen, maar hier en daar zijn ze nog te vinden zoals dit exemplaar te Blankenfelde, ook verderop langs deze lijn liggen er nog een paar. Echter niet voor lang meer want de lijn wordt gerenoveerd en opgewaardeerd.

Een ander iets uit de DDR-tijd wat nog wel te vinden is zijn de verlichtingsarmaturen: betonnen paal met een metalen uithouder en vaak een groot lomp armatuur eraan, zoals op bovenstaande foto (hier is wel de armatuur zelf nieuwer). Of in Oost-Berlijnse woonwijken de paaltoppers met de ronde "lampenkap".
-
- stadsweg
Ik was dit topic even vergeten, maar het eerder besproken station Potsdam Pirschheide wordt momenteel gerenoveerd en wordt weer een overstapstation:
Pendler statt Sprayer: Bahnhof Pirschheide soll zum Umsteigeknoten werden
https://www.tagesspiegel.de/potsdam/lan ... 85230.html
Ik vind helaas geen fatsoenlijke foto's of openbaar toegankelijke artikels. Reden voor de renovatie is de noodzaak voor bijkomende verbindingen met de nieuwe luchthaven van Berlijn.
Pendler statt Sprayer: Bahnhof Pirschheide soll zum Umsteigeknoten werden
https://www.tagesspiegel.de/potsdam/lan ... 85230.html
Ik vind helaas geen fatsoenlijke foto's of openbaar toegankelijke artikels. Reden voor de renovatie is de noodzaak voor bijkomende verbindingen met de nieuwe luchthaven van Berlijn.
-
- autoweg
Om dan van Potsdam sneller op de luchthaven te komen? Want het is maar een lokaal lijntje wat daar de Aussenring kruist. Hoe nuttig zal dat zijn? Je hebt nu al een overstapvrije verbinding van Potsdam naar BER via Golm (kopmaken). Ik kan me niet indenken dat overstappen in Pirschheide, met een niveauwisseling, prettiger of sneller zal zijn.
Als je niet wil kopmaken kun je ook een trein van Potsdam via Pirschheide (onder) - Caputh - Michendorf rijden.
Ik heb een openbare aanvraag gevonden voor het ombouwen van de perron's zowel 3 (onder) als 1 en 2 (boven). Maar of je hier uit moet lezen dat er ook daadwerkelijk treinen gaan stoppen?
https://ausschreibungen-deutschland.de/ ... 022_Berlin
Het is overigens al een artikel uit november 2022. Dat er daarna niks meer over te vinden is is ook al verdacht.
Als je niet wil kopmaken kun je ook een trein van Potsdam via Pirschheide (onder) - Caputh - Michendorf rijden.
Ik heb een openbare aanvraag gevonden voor het ombouwen van de perron's zowel 3 (onder) als 1 en 2 (boven). Maar of je hier uit moet lezen dat er ook daadwerkelijk treinen gaan stoppen?
https://ausschreibungen-deutschland.de/ ... 022_Berlin
Het is overigens al een artikel uit november 2022. Dat er daarna niks meer over te vinden is is ook al verdacht.
-
- 4x5 autosnelweg
Er is ook een tram- en bushalte. Al denk ik dat Potsdam zelf meer heeft aan een extra spoorboog bij Eiche. Dan hoeven treinen ook geen kop te maken bij station Golm.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.