[DDR] Sporen van infra in de voormalige DDR

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door Rene » zo 22 mar 2009, 20:28

Fantastisch, deze beelden.

Zo kan ik me de DDR zelf nog herinneren van mijn bezoek in 1987. (Behalve dan van de grens, want die was toen nog een echte hindernis).
Bij het zien van deze beelden "ruik" je de bruinkool onmiddelijk, en "hoor" je het ratelen van het verkeer over de kinderkopjes...

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door mhkamp » wo 25 mar 2009, 17:13

De BAB2 in vervlogen tijden:


Afbeelding weg...
Laatst gewijzigd door mhkamp op zo 23 sep 2012, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door Palance » wo 25 mar 2009, 18:10

Prachtige filmpjes! Toen ik in 1987 de DDR inreisde, ging de grensovergang Mariebborn lang niet zo snel (maar duurde 2 uren voordat onze bus helemaal gecontroleerd was).
En daar kwam natuurlijk Dreilinden in Berlijn nog bij, en een paar dagen later beide grensovergangen nog een keer. Het heeft leuke DDR-stempels opgeleverd in mijn paspoort.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: transit-routes DDR

Bericht door Feder » do 26 mar 2009, 1:25

mhkamp schreef:. In de laatste film hoor je de NDR in (in voormalig) Oost Duitsland. Bewegwijzering is moeilijk te lezen.
Hee ja, grappig. Toen had das NDR 2-Verkehrsstudio nog zo'n verkeersjingle/tune die ik helemaal niet mooi vond. Vooral niet omdat de vorige juist wel mooi was. Die ik niet mooi vond kan je horen in het laatste filmpje, op 4:38.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door Palance » do 26 mar 2009, 7:59

Er waren tijden dat het helemaal niet verstandig was om NDR op je radio te hebben in de DDR. Zeker niet als je een controlepost passeerde. Ook onze busschauffeur zette destijds de knop om naar de DDR-radio na het passeren van de controlepost Helmstedt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door Rene » do 26 mar 2009, 8:54

Palance schreef:Er waren tijden dat het helemaal niet verstandig was om NDR op je radio te hebben in de DDR.
Leg eens uit. :dontknow:

Toen ik in 1987 met de bus bij Wartha de DDR binnenging, kregen we 2 Stasi-Betreuer in de bus. Desondanks bleef de radio gewoon op HR (Hessische Rundfunk) of op SFB (Sender Freies Berlin). Daar werd door de beide Betreuer ook absoluut niet moeilijk over gedaan.

Overigens dateren deze filmpjes van augustus 1990. Het Modrow-tijdperk: de D-Mark was al ingevoerd als betaalmiddel en de "opheffingsdatum" van de DDR, oktober 1990, was al overeengekomen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door Palance » do 26 mar 2009, 9:45

Dat kan. Bij ons werd duidelijk gemaakt dat Westerse radio op DDR-grondgebied niet gewaardeerd werd, en dat de chauffeur daarom (in ieder geval bij de grens) de radio uit- of overzette. Daar konnen de Vopo's best lastig om doen, luisteren naar Westduitse radio was toen immers nog verboden in de DDR (alhoewel ik niet weet hoe het in 1987 was, maar ik heb ik het idee dat de teugels toen al gevierd waren).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door marcel » do 26 mar 2009, 19:03

In augustus 1990 was ik ook in de DDR, en heb o.a. deze foto's genomen:
http://www.geocities.com/marcelmonterie_d/F7.jpg
http://www.geocities.com/marcelmonterie_d/E49c.jpg

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: transit-routes DDR

Bericht door SnarfFlevoland » do 26 mar 2009, 22:45

Leuke filmpjes! :)

Wat ik mij van alles nog steeds afvraag: Moest je vroeger ook een strenge controle door als je van West-Duitsland naar West-Berlijn en/of andersom ging? Of kon je dan meteen doorrijden? Hoe zat dat precies?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door Palance » vr 27 mar 2009, 8:01

Ja, je moest als je bij Helmstedt de grens overwas, kiezen tussen "Einreise DDR" of "Transit DDR". Je had geen inreisvisum nodig, maar kreeg wel een transitvisum. Daarmee kon je van de grens (in mijn geval Marienborn) over de Transit-Autobahn naar West-Berlijn (Dreilinden). De route was helder aangegeven, zie ook de foto's van Marcel, transitroutes hadden een gele achtergrond. En eenmaal aangekomen aan de grens DDR-West-Berlijn was er weer een flinke controle (niet teveel/te weinig mensen in de bus of auto, juiste stempels, etc.).

Op de Transitautobahn kon je gewoon met 100 km/h doorrijden, maar verliet je als buitenlander bij een afrit de weg, dan werd je meteen staande gehouden door de politie om te kijken of je niet toevallig verdwaald was. En VZP's waren (in mijn herinnering, hoe dat op de borden aangegeven stond weet ik niet meer), hetzij voor DDR-burgers, hetzij voor buitenlanders.

Ook de grens naar Oost-Berlijn had een strenge controle (we zijn toen een dag die kant op geweest), waarbij we een dagvisum kregen.

Zomaar doorrijden zat er niet in. Toch vond ik de Vopo's, tegen alle waarschuwingen in, best wel relaxed. Er kon zelfs nog wat gelachen worden in onze bus.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: transit-routes DDR

Bericht door Seat Ibiza » vr 27 mar 2009, 11:04

Palance schreef:En VZP's waren (in mijn herinnering, hoe dat op de borden aangegeven stond weet ik niet meer), hetzij voor DDR-burgers, hetzij voor buitenlanders.
Nee, volgens mij was er geen scheiding qua parkeerplaatsen. Het was 'westerlingen' wel ten strengste verboden op de parkeerplaatsen contact te maken met DDR-burgers of bijvoorbeeld kranten uit het westen achter te laten (in een afvalbak).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door Palance » vr 27 mar 2009, 12:31

OK, dan heb ik dat verkeerd begrepen. We zijn toen ook op een VZP gestopt, maar ik kan me ook niet meer herinneren of deze nu gemengd was of niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door Rene » vr 27 mar 2009, 19:28

Er waren volgens mij wel degelijk gescheiden parkeerplaatsen, ik meen me nog zo'n geval op de huidige A9 te herinneren.
Ook moest je als westerling bij bepaalde Intertank-stations tanken. Die waren goedkoper dan in de BRD, maar er moest wel met DM betaald worden. Was een leuke deviezenhandel voor de DDR-leiding. Westduitsers die het oostregime niet wilden spekken, zorgden er dus voor een volle tank te hebben bij vertrek.

Verder waren er de beruchte Permanente Baustellen: plaatsen waar een viaduct met oorlogsschade zogenaamd werd herbouwd. Er stond dan ook steevast een doorgeroeste kraan, maar gewerkt werd er niet. Behalve dan door VOPO's, want al op ruime afstand werd de snelheid afgebouwd via 80-60-40-20 naar 10 km/h. En de Westduitser die te hard reed, kon in DM afrekenen. DDR-burgers hielden zich niet aan die maximumsnelheden daar - die wisten toch wel dat het niet om hen te doen was. Het ging de staat er op die punten enkel om zoveel mogelijk DM binnen te krijgen.

Het zou me niets verbazen als Sp€€ destijds ook in de DDR is geweest - waar had hij anders zijn ideeën vandaan moeten halen... ?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door Palance » vr 27 mar 2009, 20:32

Zo'n Baustelle kan ik me niet herinneren, wel de snelheidscontroles met Trabi's. Daar werd wel hard om gelachen ("Zo'n wagen houdt je nooit bij"), maar vergeet niet dat jij als overtreder je toch klem reed op de grens als je al zou willen vluchten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: transit-routes DDR

Bericht door Hajo » za 28 mar 2009, 13:37

Ik ben in 1986 in de DDR geweest: een busreis.

Wat ik me nog goed kan herinneren zijn de grens bij Helmstedt, de betonplaten van de 2x2 Autobahn naar "Berlin, Hauptstad der DDR" zoals het consequent op de bewegwijzering stond, de controles (Helmstedt, "Checkpoint Charlie" en Dreilinden) en Oost-Berlijn met z'n specifieke DDR-cultuur en karakteristieke straatbeeld. Daarbij vielen de auto's uiteraard als eerste op: Trabant, Wartburg, een enkele Lada.

Vanzelfsprekend kregen we een gids van het "Reisebüro der DDR" mee, zelfs haar naam weet ik nog: Suzanne Trillhase. Wat zou er van haar geworden zijn? Ik weet nog dat ze ons toevertrouwde aan het sparen te zijn voor een Trabant-combi (de bestelvarant van de Trabant) en dat ze hoopte die over 8 jaar (!) te kunnen aanschaffen.

Bij ons bezoek aan het kasteel "Sans Souci" in Potsdam merkte ik ineens dat ons gezelschap met twee extra mensen was uitgebreid: twee heren in regenjas (op een warme dag!) waarvan er één een Leica-fotocamera om de nek had hangen. Stasi, realiseerde ik me pas thuis.

Ook nog vers in mij geheugen: een bezoek aan het Pergamon Museum in Oost-Berlijn waar ik een gidsje over Oost-Berlijn (in typisch DDR-jargon geschreven) kocht. Mensen uit mijn gezelschap die een souveniertje kochten, betaalden met DM. Ik niet: ik had in West-Berlijn tegen een koers van 1:4 DDR-marken aangeschaft. En daarmee betaalde ik dus mijn aankoop: de vrouw die mij hielp kreeg meteen een norse houding. Alsof je een knop omdraaide. Dat boekje heb ik nog steeds.

Overigens had dit bij terugkomst op West-Duitse bodem nog een staartje: ik vertelde onze (Nederlandse) gids dat ik wat DDR-geld de grens over had gesmokkeld (twee biljetten en wat munten) waarop ik een uitbrander kreeg. Uitvoer van DDR-geld was streng verboden! "We hadden allemaal gearresteerd kunnen worden! En dan waren we de gevangenis in gesmeten!"

Ik ben na de val van de Muur nog eens terug geweest: in mijn eigen voetstappen van het bezoek uit 1986. Je kent "Oost-Berlijn" en het gebied van de voormalige DDR niet meer terug...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door Palance » za 28 mar 2009, 14:17

Ik heb zelf ook nog 5 Ostmark meegenomen. Oost-Berlijn was toen zo spotgoedkoop dat je het geld niet opkreeg. Bij ons daguitstapje naar Oost-Berlijn zat een lunch in een park inbegrepen, een bezoek aan de Fernsehnturm, maar ook mochten we een uurtje of 2 zelf loslopen. We zijn rond het Alexanderplatz blijven hangen, hebben nog iemand zomaar aangesproken en de weg gevraagd (wellicht voor die mevrouw niet zo slim vanwege het contact dat ze nu had met ons, maar wisten wij veel...). We hebben toen een warenhuis daar bezochtom te zien wat daar zoal verkocht werd, met name op de electronica-afdeling. Een glaasje cola kostte overigens toen (ost)pfennig, maar he smaakte nergens naar. Toch vond ik het een interessant dagje uit.

Ik had destijds de dubbele nationaliteit, een Nederlands én een Joegoslavisch paspoort. Ik heb op mijn Nederlands paspoort gereisd, maar had ik het Joegoslavisch paspoort bij me gehad, dan had ik visum- en probleemvrij heen en weer kunnen reizen daar Joegoslavne destijds voor vrijwel geen enkel land een visum nodig hadden. Ik had bij een vrij dagje in West-Berlijn dus zelf nog even Oost-Berlijn of de rest van de DDR in kunnen gaan. Met we waren met school en dan doe je dat niet zo maar even. nu had ik het wel aangedurfd, maar aangezien zowel Joegoslavië als de DDR niet meer bestaan wordt dat vrij lastig ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: transit-routes DDR

Bericht door Seat Ibiza » za 28 mar 2009, 14:23

Rene schreef:Er waren volgens mij wel degelijk gescheiden parkeerplaatsen, ik meen me nog zo'n geval op de huidige A9 te herinneren.
Wellicht dat ze wel bestonden, maar ik weet zeker dat er ook parkeerplaatsen waren waar zowel transitreizigers (west) als DDR-burgers mochten stoppen. Heb het zelf meegemaakt dat er een Trabantje de parkeerplaats opreed waar wij al stonden en deze zover als mogelijk bij ons vandaan stopte...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: transit-routes DDR

Bericht door Hajo » zo 29 mar 2009, 14:22

Nu we het hierover hebben, komen steeds meer herinneringen terug. :D

De bus waarmee ik onderweg was, is in de DDR één keer op een parkeerplaats gestopt. Ongeveer halverwege Helmstedt en Berlijn. We reden door tot het eind van de parkeerplaats. Achter ons, zeg maar, stond een Trabant met het opschrift "Volkspolizei". Twee agenten stonden er verveeld bij en hielden ons duidelijk in de gaten. Misschien hadden ze ons verwacht. We mochten uitstappen maar moesten wel in de buurt van de bus blijven. Even iets verder weg lopen was er niet bij. Uit baldadigheid, zo weet ik nog, trok ik me daar weinig van aan en legde ik mijn lege blikje Coca Cola uitdagend bovenop een prullenbak. Zodat-ie goed zichtbaar was voor eventuele DDR-burgers. :mrgreen: Kinderachtig, achteraf gezien, maar destijds vond ik het grappig en kon ik het gewoon niet laten.

En ik herinner me nu ook dat ik op een gegeven moment in Potsdam de enige uit ons gezelschap was die in het museum van de "Conferentie van Potsdam" (gehouden in juli 1945: Rooseveldt, Churchill en Stalin) met de DDR-gids meeliep. Die gaf de officiële DDR-lezing van de oorlog en sprak over het Westen als "das kapitalistische Ausland" (het kapitalistische buitenland) dat uiteraard niet deugde en constant op oorlog met "de DDR en haar bondgenoten" uit was. Daarom was ook de Muur gebouwd: de "anti-fascistischer Schutzwall" (anti-fascistische beschermingsmuur) om de DDR "gegen westliche Provokationen und destabilisatorische Versuche zu schützen damit unsere Bürger in Frieden leben und arbeiten können" (tegen westelijke provocaties en destabiliserende pogingen te beschremen zodat onze burgers in vrede kunnen leven en werken).

Ik vond het interessant om eens hún versie van de geschiedenis te horen. Ik gaf de gids geen fooi, iets waar ik later een beetje spijt van had. Het zou best zo geweest kunnen zijn dat die gids het ook een onzin-verhaal vond maar het gewoon móest zeggen. Meer spijt heb ik van mijn vraag aan de gids of er in de DDR ook werklozen waren. Na even schielijk om zich heen gekeken te hebben en de "heren in regenjas" te hebben ontwaart, kwam het officiële DDR-antwoord: "Nein".

Toen ik na de val van de muur terug was in Berlijn, was één van de hoogtepunten een bezoek aan het voormalige Stasi-hoofdkwartier in toenmalig Oost-Berlijn. Het immense gebouw is nu een museum en herdenkingsplaats. In 1986 was het uiteraard volkomen ondenkbaar dat je daar binnen kwam. Tenzij als gevangene...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door Palance » zo 29 mar 2009, 17:24

Ik vind het zelf jammer dat wij geen presentatie oid hebben gehad van DDR-zijde uit over hun versie van het verhaal, maar daar was weinig tijd voor, denk ik, met één dagje naar Oost-Berlijn. Ik kan me zelf geen gids herinneren op de bus die meereed, maar grote kans dat die er wel geweest moet zijn. Zoals gezegd, vond ik het daar toen allemaal relaxed aan toe gaan, en had zeker niet een idee dat je heel goed op moest passen op wat je deed en zei. Waarschijnlijk omdat ik Joegoslavië gewend was, maar dat land was behoorlijk open, zo open, dat DDR-burgers daar ook niet zomaar heen mochten, omdat het juist te open was.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

hanskamp
polderweggetje
Berichten: 32
Lid geworden op: di 17 jun 2008, 14:13

Re: transit-routes DDR

Bericht door hanskamp » ma 27 apr 2009, 22:17

marcel schreef:In augustus 1990 was ik ook in de DDR, en heb o.a. deze foto's genomen:
http://www.geocities.com/marcelmonterie_d/F7.jpg
http://www.geocities.com/marcelmonterie_d/E49c.jpg
Vreemd dat lokale wegwijzers Gill Sans als font hebben, en de Autobahnwegwijzers de oudere versie van Mittelschrift. Wat is de naam van dat font?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door Rene » ma 27 apr 2009, 23:26

De DDR had net als het vooroorlogse Duitsland het DIN-schrift. In de jaren '70 is men langzaam maar zeker overgestapt op Gill Sans (ook op de Autobahnen). Na de eenwording is het DIN zeer snel weer terug van weggeweest in Ossieland.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door Kaaiman » di 28 apr 2009, 13:58

Wat leuk om die reisverhalen te lezen. Het heeft toch wel wat, ook al moet ik me wel blijven realiseren dat het leven als DDR-burger toen ook geen pretje was.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: transit-routes DDR

Bericht door duikgek89 » do 30 apr 2009, 10:37

Ik heb van iemand vernomen dat je vroeger, als je met een transitvisum naar bijvoorbeeld Berlijn of Polen ging, ook altijd de juiste snelheden moest blijven rijden. Als je te vroeg of te laat aan de andere kant aan kwam dan had je een probleem. Dan had je te snel of te langzaam gereden. Een kop koffie drinken schijnt geen probleem geweest te zijn.

Van iemand anders heb ik begrepen dat die borden 80-60-40 zo kort op elkaar stonden dat je, als je net voor het 80 bord ging remmen altijd te laat was en moest betalen. Dat was wel met de vrachtwagen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: transit-routes DDR

Bericht door Hajo » do 30 apr 2009, 13:37

Dat zou betekenen dat men precies wist hoe lang men erover deed om het traject tussen het punt van binnenkomst DDR tot het punt van vertrek uit de DDR af te leggen. Nu zou dat kunnen, maar in die tijd en in dat land lijkt het me onwaarschijnlijk. Temeer omdat de een naar Berlin (West) ging, de ander naar Polen en een derde naar bijvoorbeeld een DDR-dorpje voor familie bezoek.

Dat je je in de DDR op de Transitstrecken zeer nauwkeurig aan de Vmax moest houden, is inderdaad zo. Ik herinner me dat er op Autobahnen een algemeen limiet van 100 gold, voor vrachtwagens en bussen 80. Dat daarbij Westerse motorvoertuigen bijzonder streng in de gaten werden gehouden kan ik me voorstellen. Immers: je mocht niet van de Transitroute afwijken en als je te snel reed, al waren het enkele luttele kilometers, dan kon je er vrijwel zeker van zijn dat je aan de kant werd gezet om te betalen. In DM uiteraard.
duikgek89 schreef:Van iemand anders heb ik begrepen dat die borden 80-60-40 zo kort op elkaar stonden dat je, als je net voor het 80 bord ging remmen altijd te laat was en moest betalen. Dat was wel met de vrachtwagen.
Of met een bus. ;) Dat zou kunnen, weet ik eerlijk gezegd niet.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door Palance » do 30 apr 2009, 18:42

In mijn paspoort stonden datumstempels, geen tijdstempels. Men wist dus niet exact hoe lang je over de transitroute deed. Het is wel zo, dat je uiteindelijk toch niet te lang kon blijven hangen. Sowieso als je bv. 's avonds in West-Berlijn aankwam, maar je inreisstempel was van de dag ervoor, dan had je wat uit te leggen. En de snelweg kon je toch niet af. Of beter: Het kon wel, maar was niet verstandig.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: transit-routes DDR

Bericht door Seat Ibiza » do 30 apr 2009, 19:26

^^
Naast de stempels in je paspoort, kreeg je ook nog een 'transitvisum' (ook daarop stond echter geen tijdsaanduiding).

Stempels uit paspoort:
Afbeelding

Transitvisum:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door Rene » do 30 apr 2009, 19:41

En je had de verplichte Umtausch, waarbij je bovendien precies moest aangeven hoeveel buitenlandse valuta je in- en uitvoerde:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door Palance » do 30 apr 2009, 19:44

Het transitvisum zelf zegt me niks, maar dat kan zij omdat iemand in onze bus (ik was op schoolreis) die dingen bij zich hield. Ik herinner me nog wel een visumaanvraag voor de dagtrip naar Oost-Berlijn die we zelf moesten invullen.

Ik heb 4 stempels: 2 van de Tranistautobahn (inreis, geen uitreis), 1 voor Oost-Berlijn inkomend en eentje uitgaand voor dezelfde dag)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door marcel » vr 01 mei 2009, 16:19

Rene schreef:En je had de verplichte Umtausch
Dat was toch alleen als je echt het land inging, niet op transitreizen?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: transit-routes DDR

Bericht door Rene » vr 01 mei 2009, 16:45

^^
Oei, daar vraag je me wat.
Ik ging de DDR echt in, of de Umtausch ook verplicht was bij transit weet ik eigenlijk niet...

Plaats reactie