Afbeelding

[A059] Zonzeel - Waalwijk - Den Bosch

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: [A059] Zonzeel - Waalwijk - Den Bosch

Bericht door Wouter N14 » za 02 okt 2021, 15:33

Chrysa schreef: za 02 okt 2021, 14:51 Volgens mij is dat een recent iets. Ik vond het altijd leuk om als ik vooraan stond op de A59 plankgas op te trekken tot 130. Als ik dat nu doe rijden ze bij het 2e nog de kruising op en moet ik vol in de remmen.
Daar heb ik mij wel eens in vergist, richting Waalwijk. Ik dacht groen vóór het viaduct wordt ook groen na het viaduct. Dat was echt even stevig in de ankers :nahzeg:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Victor
autoweg

Bericht door Victor » za 02 okt 2021, 15:40

Misschien dezelfde tactiek als in de supermarkten? Regelmatig de setting veranderen zodat de klant alert blijft :)
Ik heb al langer het idee, op mijn eigen woon-werk route, dat als er ergens onderhoud aan VRI's gepleegd wordt, dat men dan steeds het wiel weer opnieuw moet uitvinden. Dan ontstaan er opstoppingen en moet men het alsnog weer bijstellen.

kees
expressweg

Re: [A059] Aanpak Waalwijk - knooppunt Empel

Bericht door kees » zo 10 okt 2021, 21:05

Chris schreef: di 28 sep 2021, 17:29 Het viel mij op hoeveel congestie er eigenlijk is op de A59. Er zijn heel veel plekken waar het vastloopt.
Kijk.
https://www.bd.nl/waalwijk-heusden-e-o/ ... ~a4da957b/

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 10 okt 2021, 21:21

Zullen we de A59 daar dan maar omdopen tot de Langzaamstraat? :lol:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 10 okt 2021, 21:36

Het deel Waalwijk - 's-Hertogenbosch is ondertussen één lang bedrijventerrein aan het worden. Ik snap op zich het sentiment dat alleen wat aansluitingen reconstrueren niet meer voldoende is voor de langere termijn. Er is nu al sprake van frequente congestie maar ik zie eigenlijk geen heel duidelijk knelpunt, overal op dit traject ontstaat filevorming. Als de aansluitingen gebundeld worden betekent dat ook dat er bij die aansluitingen meer verkeer dan voorheen op zal komen. Wellicht worden dit knelpunten of moet je die gloednieuwe aansluitingen meteen van toeritdosering voorzien omdat de A59 onvoldoende capaciteit heeft...

De A59 is een beetje ontstaan als provinciale weg en wellicht leeft dat beeld van een weg die niet echt grote steden verbindt nog steeds een beetje. Maar zeker tussen Waalwijk en 's-Hertogensbosch liggen de intensiteiten al op het maximale voor 2x2: 80.000 - 90.000 voertuigen per dag.

Stroomweg
dorpsstraat

Bericht door Stroomweg » zo 10 okt 2021, 22:00

Dan toch maar eens frontage roads aanleggen en de snelweg zelf verbreden naar minstens 2x4 bannen, de boel financieren door verkoop van de nog lege stukken grond langs de snelweg?
Alle gekheid op een stokje, het is lastig om ergens te beginnen inderdaad als er niet echt één groot knelpunt aan te wijzen is. Verbreden is sowieso op veel plekken weinig ruimte voor heb ik het idee.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 10 okt 2021, 22:05

Heel Brabant is onderhand één bedrijventerrein, zijnde de logistieke draaischijf van Nederland en West-Europa. Best sneu dat cruciale verbindingen nog zo armoedig zijn uitgevoerd.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 11 okt 2021, 8:42

^^ Wat onderbelicht zijn betreffende het wegennet wordt snel naar de noordelijke provincies gekeken maar Brabant heeft tot eind jaren 90 eigenlijk ook vrij substandaard wegennet gehad. Sterker nog je kon eigenlijk niet eens doorgaand via snelwegen het zuiden het land uit;
A2 was nog N2 tussen 's Hertogenbosch en Eindhoven tot begin jaren 90
A50 Oss - Eindhoven bestond nog niet voor 2006 en boog af richting 's-Hertogenbosch via deels N50
A58 Sint-Annabosch - Galder ontbrak ook nog vrij lang in het wegennet.
A58 Breda- Roosendaal was nog N58.
En de A59 is ook pas midden jaren 80 snelweg geworden met daarbij de doortrekking naar de A16.

Maar voor noord-zuid zijn er de A2 en A16 maar voor een grensovergang via snelweg is men aangewezen op de A16. Of de A67 maar voor richting Antwerpen is dat vanuir de regio A59 gezien teveel om.
(een rijksweg 62 en een rijksweg 65 de grens over via Goirle was in het verleden wellicht niet zo gek gedachte geweest?)
Nu veel bedrijvigheid geconcentreerd is/wordt rond de 59 is het logisch dat je daar nu problemen gaat krijgen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 11 okt 2021, 17:20

Voor Midden-Brabant is het terugkijkend ongelukkig dat de "oude" industrie op zijn einde liep op het moment dat de wegenbouw sterk in opkomst kwam, zo jaren 60-70.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 24 nov 2021, 14:07

Een tussenuitspraak over de GOL = Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat, waaronder ook de reconstructie en opheffen van een aantal aansluitingen tussen Waalwijk en Den Bosch omvat. Het item stikstof moet beter onderbouwd worden.
Raad van State schreef:Noord-Bra­bant krijgt half jaar om plan­nen voor ge­bied­s­pro­ject tus­sen Waal­wijk en ‘s-Her­to­gen­bosch be­ter te mo­ti­ve­ren

Provinciale staten van Noord-Brabant krijgen een half jaar de tijd om een aantal gebreken in de inpassingsplannen voor de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat te herstellen. Dit staat in een zogenoemde tussenuitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van vandaag (24 november 2021). Provinciale staten zullen in elk geval beter moeten kijken naar het stikstofonderzoek waarop de plannen zijn gebaseerd en naar een maatregel die bedoeld is om de stikstofuitstoot in het gebied te verminderen. Nadat de provincie hierover een nieuw besluit heeft genomen, zal de Afdeling bestuursrechtspraak een einduitspraak over de plannen doen.

Oostelijke Langstraat
De Oostelijke Langstraat is het gebied aan weerszijden van de A59 tussen Waalwijk en ’s-Hertogenbosch. De provinciale inpassingsplannen ‘Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat West’ en ‘Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat Oost’ maken het mogelijk om in dit gebied de infrastructuur aan te passen en natuur, water en recreatiemogelijkheden aan te leggen. Zo maken de plannen de aanleg van parallelwegen, twee ecologische verbindingszones en een snelfietsroute mogelijk. Met de plannen verdwijnen ook vier van de negen op- en afritten van en naar de A59. Tegen de plannen kwamen ruim twintig partijen in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak.

Stikstofberekening
Om de stikstofuitstoot op beschermde natuurgebieden die met de plannen gepaard gaat te berekenen, heeft de provincie gebruikgemaakt van een rekenmodel. Dit rekenmodel gaat uit van een zogenoemde afkap voor verkeer. Hierbij wordt stikstofuitstoot van verkeer dat terechtkomt op meer dan vijf kilometer afstand van de weg niet meegenomen in de berekeningen. De Afdeling bestuursrechtspraak oordeelt dat de provincie onvoldoende heeft gemotiveerd dat met dit model volledig, precies en definitief kan worden geconcludeerd dat de plannen geen nadelige gevolgen hebben voor omliggende Natura 2000-gebieden. Europese natuurwetgeving vereist wel die mate van volledigheid en duidelijkheid. De Afdeling bestuursrechtspraak kwam eerder ook al tot dit oordeel in haar uitspraak over het tracébesluit over de ViA15 (opent in nieuw venster) (verwijst naar een andere website).

Mitigerende maatregel
Om de schadelijke gevolgen van de plannen voor de beschermde natuurgebieden in de buurt te verminderen (‘mitigeren’) heeft de provincie een agrarisch bedrijf in Drunen opgekocht en de natuurvergunning van dat bedrijf ingetrokken. De provincie heeft de verwachte positieve effecten hiervan voor de natuur meegenomen in het stikstofonderzoek. Dit wordt ook wel extern salderen genoemd. Hoewel dat is toegestaan, zijn daar wel voorwaarden aan verbonden. De provincie heeft in dit geval onvoldoende gemotiveerd dat aan die voorwaarden is voldaan.

Te weinig informatie
Het komt erop neer dat de ‘stikstofwinst’ die is behaald met het opkopen van het agrarische bedrijf alleen voor deze plannen mag worden ingezet als er nog andere maatregelen worden genomen die ervoor kunnen zorgen dat de stikstofneerslag op het al overbelaste Natura 2000-gebied ‘Loonse en Drunense Duinen & Leemkuilen’ vermindert. De provincie heeft te weinig informatie gegeven om dit vast te stellen. Op de rechtszitting is wel verwezen naar het beheerplan voor dit gebied. Maar daarin staat geen enkele concrete maatregel die is gericht op het verminderen van de stikstofneerslag voor dit natuurgebied. Zonder aanvullende motivering kan niet worden beoordeeld of de mitigerende maatregel in dit geval gebruikt mag worden voor de plannen voor de Oostelijke Langstraat, aldus de Afdeling bestuursrechtspraak.

En nu?
Provinciale staten hebben nu een half jaar de tijd om de plannen voor de Oostelijke Langstraat beter te motiveren. Ook de natuurvergunning die gedeputeerde staten van Noord-Brabant heeft verleend voor het project, moet worden aangepast. Daarna zal de Afdeling bestuursrechtspraak pas een einduitspraak kunnen doen over de provinciale inpassingsplannen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 06 apr 2022, 11:23

De Raad van State heeft weer een uitspraak omtrent GOL gedaan maar volgens mij is dit nog niet een definitieve goedkeuring van het hele project.

https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/ ... 3778-1-r2/

Dit gaat over een ontheffing voor 'het opzettelijk beschadigen of vernielen van de voortplantings- of rustplaatsen van de bunzing, hermelijn en wezel door de uitvoering van de GOL.'

De Raad van State heeft de beroepen hiertegen ongegrond verklaard.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 06 apr 2022, 11:36

De uitspraak van vandaag is wat minder interessant, GS van Noord-Brabant hebben goed onderbouwd ontheffing verleend van de Wet natuurbescherming.

De tussenuitspraak van 24 november 2021 zegt meer over de voortgang van het project. Wat mij betreft mag de afwaardering van afrit 45 nog wel enige vertraging oplopen.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » za 16 apr 2022, 22:06

Via schreef: za 02 okt 2021, 14:31
kees schreef: vr 01 okt 2021, 23:33 Ik ben er echter van overtuigd dat kp Hooipolder gezien de drukte allang omgebouwd had moeten zijn tot volwaardig knoooppunt en niet de veredelde afrit die het nu is.
Niet alleen qua drukte, ook qua verkeersveiligheid had dit allang gebeurd moeten zijn. Een VRI-geregelde afrit hoort gewoon niet in een snelweg thuis, dat ligt buiten het verwachtingspatroon van een 'knooppunt'.
Ik reageer op oudere berichten. Maar ik ben dit knooppunt gisterennamiddag voor het eerst gepasseerd (Vanuit Waalwijk naar Breda). Ik was compleet verrast dat dit geen echt knooppunt was, maar in feite niet meer dan een simpel VRI-kruispunt. Uiteraard zorgde dat voor vertraging. Zo'n 10min. Een dergelijke opzet is inderdaad totaal niet meer van deze tijd. Wat zit er in feite in de weg? Budget? Ruimte? Of een aantal hardnekkige NIMBY's?
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 16 apr 2022, 22:11

Het korte antwoord: het is historisch zo gegroeid. Oorspronkelijk was het een afrit op een normale N-weg. Er zijn ook vaak plannen geweest om het knooppunt geheeel of gedeelteijk conflictvrij te maken. Maar alle plannen hebben het tot nog toe niet tot realisatie gebracht. Waarschijnlijk is het vooral een combinatie van geen budget, geen ruimte, klagende omwonenden en een gebrek aan doortastendheid bij de betrokken overheden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » za 16 apr 2022, 23:48

Tommy schreef: za 16 apr 2022, 22:06 ik ben dit knooppunt gisterennamiddag voor het eerst gepasseerd (Vanuit Waalwijk naar Breda). Ik was compleet verrast dat dit geen echt knooppunt was,
Er wordt al vele jaren over gepraat. Ook op dit forum :)
En er gaat nu warempel echt iets aan gedaan worden. Ook al is het slechts één verbindingsboog.
viewtopic.php?p=1152100#p1152100

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » zo 17 apr 2022, 23:19

Gezien het gereserveerde stuk grond zal het oorspronkelijk mogelijk als vlinderdas bedacht zijn:
Afbeelding
Misschien zelfs wel een kopietje hiervan gezien de parallelrijbanen onderlangs (voor de aansluiting Oosterhout) en de brede viaducten in de A27 die dan directe in- en uitvoegstroken zou krijgen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 16 mei 2022, 11:48

Een nieuw inpassingsplan vanwege stikstof én het project wordt 'fors' duurder dan begroot vanwege de vele vertragingen en prijsstijgingen.
Provincie Noord-Brabant schreef: Aangepast Inpassingsplan Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat naar Provinciale Staten

Provinciale Staten hebben het voorstel ontvangen voor het opnieuw vaststellen van het Provinciaal Inpassingsplan (PIP) voor de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat, GOL. Deze is nodig als gevolg van een tussenuitspraak van de Raad van State. De aanpassingen gaan over een oplossing voor grondruil met een agrariër, het toevoegen van een tijdschema voor de natuurcompensatie en een nadere toelichting waaruit blijkt dat er geen nadelige gevolgen zijn voor de omliggende Natura2000-gebieden.

Ten opzichte van het beoogde bedrag voor GOL in 2020 is duidelijk dat het budget fors wordt overschreden. Een reden daarvoor is het feit dat door drukte in de agenda van de Raad van State (door onderuit gaan PAS-wetgeving en Coronavirus) de behandeling lang op zich heeft laten wachten en daarmee ook de beoogde start van het project is uitgesteld. De aannemer is hiervoor gecompenseerd. Daarnaast speelt de indexering een rol. Bovendien is de wereld inmiddels veranderd, onder meer onder invloed van de oorlog in de Oekraïne. De kosten van olie, staal en hout en energiekosten in het algemeen zijn enorm toegenomen.

Hoewel er nog geen zicht is op de kosten, houden Gedeputeerde Staten rekening met een forse stijging van het budget. Door de zeer instabiele situatie op de huidige markt stellen zij aan Provinciale Staten voor om financiële besluiten te nemen nadat de Raad van State definitieve goedkeuring geeft, omdat er dan een realistische inschatting gemaakt kan worden. Verschillende scenario’s worden daarbij voorgelegd.

Het aanvankelijke bedrag voor GOL is 118,5 miljoen euro. Vorig jaar bleek door vertraging van het project dat er 10,5 miljoen extra nodig was, te dragen door de provincie en de twee betrokken gemeenten Waalwijk en Heusden. De provincie zou daarvan 4,3 miljoen voor haar rekening nemen.
Hele bericht: https://www.brabant.nl/actueel/nieuws/r ... ale-staten

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 16 mei 2022, 12:21

Tjonge, met 130 miljoen zijn ze er nog niet. Je begint je wel af te vragen wat nu het nut van al die aanpassingen gaat zijn; Doorstromingswinst geeft het namelijk niet, eigenlijk alleen maar verbetering van de leefbaarheid en veiligheid.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 16 mei 2022, 12:52

mavas schreef: ma 16 mei 2022, 12:21 Doorstromingswinst geeft het namelijk niet
Het opheffen van invoegstroken is wel degelijk goed voor de doorstroming.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 16 mei 2022, 12:57

Die winst is maar minimaal. Maar goed, feitelijk heb je dan wel gelijk. 1 seconde winst is ook doorstromingswinst.
Maar het is niet zo dat dit de grote vertragingen op het hele traject weghaalt, het is meer de veiligheidswinst die je krijgt door het opheffen van enkele invoegstroken kort achter elkaar.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 16 mei 2022, 17:12

mavas schreef: ma 16 mei 2022, 12:57 1 seconde winst is ook doorstromingswinst.
Ik denk dat je dat onderschat, maar ik heb geen data om wat ik denk te onderbouwen.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

jelle_t
zandpaadje

Bericht door jelle_t » ma 03 apr 2023, 11:13

Ik reed recent over de A59 en zag ten zuide van de weg (aan de kant van Den Hout) een strook asfalt. Als ik op Google maps kijk zie ik dat er ongeveer ter hoogte van 95.6RE een stuk snelweg begint wat in een bocht het bos in loopt. Het lijkt bijna een soort afritconstructie. Later zag ik dat op afrit 32 ter hoogte van 96.0RE een groot hek staat waar deze asfalt strook op uitkomt.

Heeft iemand enig idee wat dit is, en waar dit voor dient?

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 03 apr 2023, 11:17

Dat lijkt me een voormalige parkeerplaats. Volgens de topografische kaarten kwam je bij het afrijden trouwens niet op de hoofdrijbaan uit, maar moest je de afrit nemen en daarna weer de toerit om terug op de A59 uit te komen. Het gevaar van mensen die toch proberen te keren lijkt me op het oog een belangrijke reden dat men deze parkeerplaats gesloten heeft.

Het lijkt erop dat verzorgingsplaats Hespelaar in 1992/1993 de functie van de parkeerplaats van Den Hout overgenomen heeft.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

jelle_t
zandpaadje

Bericht door jelle_t » ma 03 apr 2023, 11:43

Aha interessant, bedankt voor de info! Ik vind dit wel interessant, maar kan online deze informatie niet zo goed vinden. Waar heb je deze informatie vandaan?

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 03 apr 2023, 13:06

Oude topografische kaarten: https://topotijdreis.nl/
Oude luchtfoto's: https://originals.dotkadata.com/
Bouwjaren panden: https://bagviewer.kadaster.nl/
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 03 apr 2023, 13:31

Kaaiman schreef: ma 03 apr 2023, 11:17 Dat lijkt me een voormalige parkeerplaats.
Klopt.
Ook al eerder ergens op dit forum besproken.
--Harry.