"Belle van Zuylen"-wolkenkrabber

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » vr 30 mar 2007, 20:34

Hajo schreef:In de praktijk merk je er gelukkig niets van. Er zijn veel hogere gebouwen dan deze geplande, bijvoorbeeld de Petronas Towers in Kuala Lumpur (452 m) of de Sears Tower in Chigago (430 m). Ook die bewegen mee in de wind, maar binnen merk je dat echt niet. Bij harde wind vertoont zelfs de frinsdrank in je glas geen rimpelingen.
Zulke torens hebben een tegengewicht in de top, die averechts reageert op wat het gebouw doet. Als het gebouw naar links helt, zal het 'contragewicht' naar rechts gaan of blijven waar hij zit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 30 mar 2007, 21:50

Ik vind die Belle toch niet echt mooi. Lijkt mee één of ander standbeeld dan een kantoorgebouw. Bouw dan zoiets als ze in Frankfurt hebben staan van die hoogte. Commerzbank of Messeturm.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 30 mar 2007, 23:05

Het is vreemd dat sommige mensen doen alsof een toren van 260 m nog nooit vertoond is, en nagenoeg technisch onmogelijk is.

Al sinds de jaren twintig (!) zijn er hogere torens,
sinds de jaren dertig zelfs meer dan 100m hoger,
en sinds de jaren zeventig zijn er zelfs torens die twee keer zo hoog zijn. Als klap op de vuurpijl is er dus in Dubai een toren in aanbouw die 3x (!!) zo hoog is.
Allemaal zonder enig probleem. Het Empire State Building staat er al meer dan tachtig jaar met succes. En diverse kerktorens boven de 100m staan er zelfs al eeuwen.

En dan zou een toren van slechts 260 m hier in Nederland ineens allemaal moeilijkheden geven? Onzin.
De bodemgesteldheid van Nederland leent zich niet zo voor wolkenkrabbers.

Overigens is er ook een meer culturele factor: Nederlanders houden niet van mensen en dingen die te ver boven het maaiveld uitsteken. Prestige wordt gauw versleten voor arrogantie. Dat heeft te maken met het feit dat wij van oudsher een natie van handelaars en (klein)burgelijken waren, en niet van (koninklijke) grandeur. Een president/koning met zijn 'grandes projets' zou in Nederland ondenkbaar zijn. Dat wordt gewoon niet geaccepteerd. Een klein ander voorbeeldje: in Nederland worden in principe geen straatnamen voor levende mensen gebruikt. Een Wim Kok-weg zul je dus niet zo snel terugvinden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 31 mar 2007, 1:47

Vinny schreef:De bodemgesteldheid van Nederland leent zich niet zo voor wolkenkrabbers.
Ach, daardoor wordt hoogstens iets duurder, maar zeker niet onmogelijk.
Sowieso zijn die kosten een kwestie voor de investeerder, daar heb je als politiek of burger geen klap mee te maken.

In Shanghai staan veel hogere torens op een bodem die behoorlijk soep is.
In Dubai staat een hoger gebouw (Burj al-Arab, 280m) op een eiland dat kort daarvoor was opgespoten.
In Japan, Taiwan en Californië staan hogere gebouwen in aardbevingszones.

Kortom: allemaal geen enkel probleem.

Koesj
verkeersader
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Bericht door Koesj » za 31 mar 2007, 2:50

Vinny schreef:Overigens is er ook een meer culturele factor: Nederlanders houden niet van mensen en dingen die te ver boven het maaiveld uitsteken. Prestige wordt gauw versleten voor arrogantie. Dat heeft te maken met het feit dat wij van oudsher een natie van handelaars en (klein)burgelijken waren, en niet van (koninklijke) grandeur. Een president/koning met zijn 'grandes projets' zou in Nederland ondenkbaar zijn. Dat wordt gewoon niet geaccepteerd. Een klein ander voorbeeldje: in Nederland worden in principe geen straatnamen voor levende mensen gebruikt. Een Wim Kok-weg zul je dus niet zo snel terugvinden.
1. Ik zou willen stellen dat die mentaliteit langzaam aan het verdwijnen is.
2. Het ligt er maar net aan waar je de grandeur in zoekt, een grote vloot was net zo prestigieus.
3. Koning Willem I met allerlei grandes projets, Wilhelmina met haar naar-oorlogse samenlevingsideaal, Juliana met haar sociale bevlogenheid (of moet alles per sé tastbaar zijn, wat is het referentiekader?)
4. En al die koningshuis-benamingen?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » za 31 mar 2007, 3:22

Vinny heeft zeker wel een punt. In Nederland is prestige naar mijn mening in het algemeen een vies woord. Aangezien in andere landen er bijzondere bouwwerken worden neergezet als de Pont de Normandie, of Oosterweelverbinding. Vergelijk dat met Nederland, waar het prestigieuze Centraal Station in Rotterdam in een goedkopere variant moest of vergelijk het met de ophef rond de kostbare nieuwe Nederlandse ambassade in Berlijn. En als er eens iets bijzonders wordt gerealiseerd, dan is dat vaak met mitsen en tenzij's, zoals een vijfbaans A2 met verlaagde maximumsnelheid of een spoorlijn die alleen door goederentreinen kan worden gebruikt. En als er ooit een brug tussen Almere en Amsterdam komt, kun je er ook vergif op innemen dat daar niet 'iets van gemaakt' wordt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » za 31 mar 2007, 9:14

Ja, dat klopt. Het is was indertijd taboe te spreken over het Alsop plan voor het Centraal Station in Rotterdam, met zijn champagneglazen. Niemand buiten het forum zag het zitten omdat het meer dan functioneel was.

In de visualisatie van de Oosterweelverbinding werd ook meerdere keren gesproken over een prestigeproject. In Nederland kun je dat beter niet doen. Als die verbinding in Nederland was gekomen, was er een korte tunnel gekomen in combinatie met gedempte havens om de snelweg op te leggen.

Ik moet helaas toegeven dat de ambities vaak de kop in worden gedrukt. Misschien hebben de aanleg van de Betuwelijn en de HSL daar geen positieve rol in gespeeld.

Hopelijk zullen tijden veranderen. Iets unieks bouwen kost een hoop duiten, maar trekt ook weer nieuwsgierigen naar de stad. Het is maar goed dat de Erasmusbrug er in zijn huidge vorm is gekomen, want de alternatieven waren niet meer dan een slappe kopie van de Willemsbrug. Als het aan de burgers had gelegen, was die er gekomen. Tijdens de bouw hoorde ik veel mensen over 'geld over de balk' en 'puur prestige'.
Maar nu zie je dat veel mensen de Erasmusbrug zoals hij nu is geworden erg mooi is.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 17 apr 2007, 13:22

Opnieuw is de kans dat dit gebouw er komt weer wat toegenomen, aldus RTV Utrecht.

Overigens: in het centrum van Utrecht is de Rabobank aan de Croeselaan begonnen met de bouw van hun deels nieuwe hoofdkantoor. Het nieuwe deel bestaat uit een toren (eigenlijk twee op een ingenieuze manier in elkaar "verweven" torens) van 105 meter hoog. Ter vergelijking: de Domtoren meet 110 meter. Oorspronkelijk wilde de Rabobank een toren van 125 meter, maar hoger bouwen dan de Dom is in Utrecht "not done".

Voor een impressie, zie hier

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 17 apr 2007, 13:30

Ben er niet kapot van als ik die impressie zie, Hajo :?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 17 apr 2007, 13:32

Ik vind die Rabotoren wel aardig. Alleen die bomen erin is geen gezicht. Zet er dan rond kerst net als bij Rockefeller Center de grootste kerstboom ter wereld voor.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 17 apr 2007, 13:50

Die bomen duiden een atrium aan: een drie of vier verdiepingen hoge "binnenplaats". Een "inwendige tuin" zeg maar. Die vervangt ook (deels) de airconditioning in het gebouw.

De Commerzbank Tower in Frankfurt am Main heeft iets soortgelijks. Dat gebouw is 259 meter hoog, met antenne 299 meter.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 17 apr 2007, 19:05

Die Rabotoren is inderdaad wel mooi, heel apart gezicht met die bomen in het gebouw. Al twijfel ik wel of ze het goed zullen doen als ze helemaal binnen staan. :?

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » wo 18 apr 2007, 9:03

Ik vind de Belle wel mooi, mooier dan de Commerzbank. Ook de Rabotorens zijn mooi en passen goed bij het bestaande hoofdkantoor. Eindelijk eens wat projecten in Utrecht, waar wat vanaf straalt, na de keuze van de Utrechtse bevolking voor de minst stedelijke variant voor Hoog Catharijne (hoewel dat uiteindelijk nog best mooi wordt was wat meer dichtheid hier wel op z'n plaats geweest).
Rainier

habke
stadsweg
Berichten: 449
Lid geworden op: za 03 mar 2007, 19:44
Locatie: Tilburg

Bericht door habke » wo 18 apr 2007, 10:49

Ik vraag me af of deze skyscraper ooit gebouwt gaat worden, in Nederland heb je te maken met allerlei regels en procedures. De NIMBY-wet is er zo 1 die zo'n gebouw tegen kan houden. Niemand zit er namelijk op te wachten om een toren van 260 meter vlakbij zn huis te hebben staan, bezonning is een belangrijk argument, ik vraag me dan ook af waar ze die toren willen neer planten.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » vr 20 apr 2007, 15:01

^^ De kans dat-ie er komt wordt steeds groter. De website is overigens ge-updated: zie http://www.bellevanzuylen.info

Hoewel de prijzen van de appartementen nog niet bekend zijn, heb ik alvast wel mijn interesse getoond en Burgfonds houdt mij dan ook op de hoogte.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » za 21 apr 2007, 10:43

habke schreef:ik vraag me dan ook af waar ze die toren willen neer planten.
Naast de A2 bij afslag Leidsche Rijn-Centrum [7].

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » do 03 mei 2007, 21:54

Zelf heb ik mijn alternatieve Belle van Zuylen ontwikkeld. In globale lijnen hetzelfde, maar met zo mijn eigen aanpassinkjes.

Ook infrastructuur is in de plaatjes aanwezig.

Kijkend richting het zuiden. A2 en noordelijke tunnelmond:
Afbeelding

Kijkend richting het oosten langs de spoorlijn Woerden-Utrecht:
Afbeelding
(Oorspronkelijke foto van the Runner)

Vanaf knooppunt Oudenrijn (A2):
Afbeelding

Doorsnee van de toren. Het hotelgedeelte mag van mij boven de kantoren.
Afbeelding


Voor de onderbouwing van de argumenten kun je hier terecht:
>>>http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=468952<<<
Laatst gewijzigd door praatpaal op vr 04 mei 2007, 11:16, 3 keer totaal gewijzigd.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 03 mei 2007, 21:57

Die derde tekening is echt schitterend.

staat dat hoogbouwpark bij Leidsche Rijn al vast? Ik dacht dat de BvZ een losstaande toren was zonder andere gebouwen.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » do 03 mei 2007, 22:01

Bedankt voor de reactie! :D

Ja, langs het kanaal zouden eventueel ook woontorens komen.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 03 mei 2007, 22:13

Uhm, ik zie de Utrechtse bewegwijzering al...

Utrecht-Leidsche Rijn-Centrum... :roll: ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 03 mei 2007, 22:18

Vinny schreef: Utrecht-Leidsche Rijn-Centrum... :roll: ;)
Mwoah in Duitsland zie je dergelijke combinaties ook wel eens

Hamburg-Schnelsen-Nord
Bochum-Wattenscheid-West
Bonn-Beuel-Nord

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » do 03 mei 2007, 22:23

Het zal me een worst wezen :mrgreen:

In Wales ligt een dorpje waarvan de naam langer is dan het perron van het station ;)

Het heeft ook wel weer wat.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » vr 04 mei 2007, 8:41

Vinny schreef:Uhm, ik zie de Utrechtse bewegwijzering al...

Utrecht-Leidsche Rijn-Centrum... :roll: ;)
Ik denk het niet. Leidsche Rijn is in verschillende wijken verdeeld, zoals Vleuterweide en Langerak. Nu staat er ook alleen Langerak op de borden (A12 en A2). Ik denk dat Utrecht in de toekomst wel agglomeratieborden gaat krijgen.
Rainier

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » vr 04 mei 2007, 10:25

Vinny schreef:Uhm, ik zie de Utrechtse bewegwijzering al...

Utrecht-Leidsche Rijn-Centrum... :roll: ;)
Of je werkt net als in Duitsland met verkortingen voor de naam van de stad...Dan krijg je dus 'U. Leidsche Rijn - Centrum' ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: "Belle van Zuylen" wolkenkrabber

Bericht door boe! » za 22 sep 2007, 16:46

planet.nl schreef:Minister heeft twijfels bij bouw Belle van Zuylen

Gepubliceerd op zaterdag 22 september 2007

Milieuminister Jacqueline Cramer vindt de 262 meter hoge toren Belle van Zuylen in de Utrechtse nieuwbouwwijk Leidsche Rijn niet de juiste toren op de juiste plek. Dat stelde haar woordvoerder zaterdag in reactie op het advies van de Rijksbouwmeester Mels Crouwel over de plannen voor de bouw van de woon- en kantoortoren die de hoogste van de Nederland moet worden.

Volgens de zegsman volgt de bewindsvrouw het advies van de Rijksbouwmeester die deze week zijn vraagtekens heeft gezet bij de bouwplannen. Zo vraagt Cramer zich af of de toren past in de omgeving waar hij is gepland, vooral omdat er in de buurt overwegend laagbouw staat en het gebied grenst aan het Groene Hart.

De bewindsvrouw wil het advies over de 'Belle van Zuylen' nog verder bestuderen om vervolgens daarover de Tweede Kamer te informeren. De woordvoerder wijst erop dat er Kamervragen zijn gesteld, maar dat de gemeente Utrecht het laatste woord heeft over het afgeven van een bouwvergunning voor de toren. Wel wordt er vanuit gegaan dat de gemeente waarde hecht aan de mening van 'Den Haag'.

Cramer heeft de Rijksbouwmeester ook nog om een advies gevraagd over hoe om te gaan met hoogbouw. Het is niet duidelijk wanneer dat beschikbaar is. De woordvoerder benadrukte daarbij dat de minister ,,absoluut niet tegen hoogbouw'' is. Het kan een oplossing bieden bij het zoeken van een balans tussen een meer open landschap en het voldoen aan de bouwdoelstellingen.
Milieuminister Jacqueline Cramer vindt de 262 meter hoge toren Belle van Zuylen in de Utrechtse nieuwbouwwijk Leidsche Rijn niet de juiste toren op de juiste plek.
Gunt ze de bewoners geen prachtig uitzicht op de probleemwijk van haar collega Vogelaar :?:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: "Belle van Zuylen" wolkenkrabber

Bericht door Rene » za 22 sep 2007, 17:31

Hoewel ik ook die toren niet zie zitten (maar dan om redenen van verkeer en vervoer), vind ik het argument van Cramer werkelijk nergens op slaan. Nu Leidse Rijn gebouwd wordt, ligt de grens van het groene hart op kilometers afstand van de geprojecteerde wolkenkrabber.
En dat steden een hoge toren hebben als landmark vanaf het ommeland, dat is al zo sedert de middeleeuwen. Een recht dat wat mij betreft niet enkel aan kerken is voorbehouden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Belle van Zuylen" wolkenkrabber

Bericht door Vinny » za 22 sep 2007, 18:27

Maar aan moskeeën :PP:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: "Belle van Zuylen" wolkenkrabber

Bericht door Rene » za 22 sep 2007, 19:08

De Belle van Zuylen als moskee, tja, Allah Vogelaar zal er blij mee zijn :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: "Belle van Zuylen" wolkenkrabber

Bericht door Hajo » zo 23 sep 2007, 13:21

Hopelijk toont Utrecht lef en zet de gemeente de bouw gewoon door!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: "Belle van Zuylen" wolkenkrabber

Bericht door waldo79 » zo 23 sep 2007, 17:21

Ach. Die Cramer is een eenzijdig minister. Ze zei er alleen te zitten voor milieu en niet voor ruimtelijke ordening :rooie:

Plaats reactie