Verkeersregeltechnisch topic

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Rene » wo 30 jun 2010, 13:35

Wouter N14 schreef:René, dat het in Nederland meevalt in vergelijking met buitenlanse steden betekent niet dat er hier geen ruimte is voor verbetering.
Je moet je alleen afvragen of die verbetering ook de complementaire verslechtering waard is. Bijvoorbeeld extra emissies door het vaker stilzetten van de hoofdstroom of afslaande richtingen, of wachttijden voor andere groepen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 30 jun 2010, 15:29

^^ Uiteraard. Maar waarom wordt een compleet kruispunt op rood gezet omdat er tram overheen moet? Parallelle richtingen kunnen daar prima op meeliften. Waarom krijgt een autorichting groen als zich daarop geen verkeer heeft aangemeld? Waarom mag een signaalgroep twee keer achter elkaar groen krijgen, terwijl er op die richting geen congestie is en er wel verkeer op de conflicterende richting al twee cycli staat te wachten?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 30 jun 2010, 16:30

^^
Tja, ik sta me ook regelmatig te verbazen over bepaalde zaken.

Neem nu de situatie dat je rechtsaf wilt. Rechtsaffer was groen gelijk met de rechtdoorgaande, maar wordt vlak voor jouw neus rood om het parallelle fietspad groen te geven (waar uiteraard in geen velden of wegen een fietser te bekennen is). Rechtdoor heeft erg lang verlenggroen, maar de rechtsaffer gaat ondanks het rood springende fietslicht niet op groen. De reden: de linksaffer uit tegenovergestelde richting is ingemeld. Vervolgens moet daarop gewacht worden - maar in de tussentijd is een andere oversteek aangemeld, dus die moet er ook nog eens tussendoor.

:oh-no: *zucht*

Want uiteraard had die rechtsaffer nog makkelijk 4-5 seconden kunnen meelopen in de verlenggroen van rechtdoor.
(In mijn optiek is zo snel mogelijk groen geven belangrijker dan pas groen geven als je tenminste de garantietijd kunt bieden.)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

mennomulder
verkeersader

Bericht door mennomulder » wo 30 jun 2010, 21:18

Toen ik me nog met het mooie vak verkeersregeltechniek bezig hield, gaf ik de rechtsaffer vaak een mee-aanvraag van de naastliggende rechtdoor richting, tenzij er een aanvraag op die fietsrichting was. Ook hierbij dan een mee-aanvraag van de van rechtskomende linksaffer. Tevens werd zoveel mogelijk meeverlenggroen toegepast, dit alles nog in basisstructuur RWS en later met de RWS C-regelaar.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 18 jul 2010, 23:37

Wat ik nu toch weer gezien heb in Zwolle..

Industrieterrein Marslanden 23.00 uur. Wachtstand groen fietsers alle richtingen op grote kruispunten :hamertjetik:
Daar komt dus 's avonds echt geen fietser (overdag al niet bepaald veel), ik zag dus ook mensen die daar vol door rood gingen. Dit soort beleid slaat toch helemaal nergens op? Je bent je leven niet zeker als je daar 's avonds of 's nachts als fietser wilt oversteken door de totaal ongeloofwaardige verkeersregeling.

En natuurlijk is het zo dat het fietslicht op rood gaat als jij aankomt, maar jij pas groen krijgt als je net helemaal stilstaat. Wat een onzin. :shutup:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 jul 2010, 0:24

Mwa, er zijn 's nachts nog wel de nodige fietsers op De Marslanden. Bij de twee sorteercentra van TNT Post worden vooral avond- en nachtdiensten gewerkt, evenals bij het distributiecentrum van Albert Heijn. Maar dat rechtvaardigt deze idiote verkeersregeling natuurlijk niet.

simon
autoweg

Bericht door simon » ma 19 jul 2010, 13:37

's nachts kan in mijn optiek zeker de helft van de verkeerslichten binnen de kom worden uitgeschakeld. Verkeerslichten op onnodige punten of momenten inschakelen levert juist schijnzekerheid op. Ook als een verkeerslicht een onrealistische afstelling heeft trouwens.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 19 jul 2010, 15:27

Chris schreef:Industrieterrein Marslanden 23.00 uur. Wachtstand groen fietsers alle richtingen
Op alle richtingen? :shock: Dat gebeurt hier in Noord-Holland niet eens ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 19 jul 2010, 22:28

^^
Godzijdank niet.
Je moet toch echt hopeloos verknipt in je bovenkamer zijn om zoiets te verzinnen... :neenee:

Forumbeheer
dorpsstraat

Bericht door Forumbeheer » wo 21 jul 2010, 22:56

Het enqueteverzoek van BasvdBijl is afgesplitst:
klik hier

simon
autoweg

Bericht door simon » zo 15 aug 2010, 21:04

Arnhem heeft een absoluut dieptepunt bereikt. Momenteel worden in Arnhem veel verkeerslichten vervangen en wordt de inregeling herzien - meestal met postitieve gevolgen. Maar nu heeft de een of andere hotemetoot bedacht op bij deze voetgangersoversteekplaats een wachtstand rood toe te passen. En dat in combinatie met een "Delftse oversteek" voor de voetgangers (dus met een knipperend oranje licht ipv rood licht). Wat krijg je nu: voetganger staat te wachten, maar meldt zich niet aan, aangezien er maar weinig conflicterend verkeer is. Auto komt aanrijden, wordt geconfronteerd met rood licht en moet stoppen. Voetganger denkt: "wat vriendelijk" en steekt over - op dat moment wordt het verkeerslicht voor de auto weer groen.

Er worden nu waarschuwingsborden geplaatst - steek alleen over bij groen licht. :rooie: In plaats van de aannemer te verzoek als de sodemieter een nieuw verkeerslicht te plaatsen met rood licht

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 15 aug 2010, 21:43

Ik ben zelf van mening dat 80% van de binnenstedelijke verkeerslichten gewoon gesaneerd kan worden. Opheffen. De kruisingen moeten dan wel meestal drastisch worden versmald om het overzicht voor het verkeer te vergroten, maar het lijkt me het waard. In Amsterdam zie je dat de doorstroming altijd beter wordt wanneer verkeerslichten het om wat voor reden niet doen en bovendien is het veiliger, mensen kijken namelijk eerst uit voordat ze overstekken (geldt voor alle vervoersmodaliteiten).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 15 aug 2010, 22:29

simon schreef:Er worden nu waarschuwingsborden geplaatst - steek alleen over bij groen licht. :rooie: In plaats van de aannemer te verzoek als de sodemieter een nieuw verkeerslicht te plaatsen met rood licht
Bizarre situatie inderdaad. En had wachtstandgroen niet gekund voor het autoverkeer?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

simon
autoweg

Bericht door simon » ma 16 aug 2010, 11:22

^^ Natuurlijk had dat gekund ... en dat lijkt mij ook een normaal voor een dergelijke oversteekplaats. Voorzover je er al verkeerslichten zou willen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 21 aug 2010, 22:40

Oversteek-VRI's zijn überhaupt al allesbehalve veilig. Maar als Arnhem het nu heeft gemaakt zoals jij het beschrijft, dan heeft die stad de eer een nieuwe dimensie te hebben gevonden bij het begrip "schijnveiligheid"... :roll: :shutup:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 11 mei 2011, 9:11

[url=http://www.telegraaf.nl/binnenland/9748161/__Stoplicht_op_oranje_voor_groen__.html?p=2,1]Telegraaf.nl[/url] (11-5-2011) schreef:’Verkeerslicht op oranje voor groen’

DEN HAAG - Om het verkeer beter te laten doorstromen, moeten automobilisten voor een stoplicht worden gewaarschuwd dat het groen wordt. Daarom moeten de verkeerslichten eerst enkele seconden op oranje gaan. Dat stelt regeringspartij VVD voor. „Het hoeft weinig te kosten”, aldus het liberale Kamerlid Charlie Aptroot, die inmiddels contact heeft gehad met een grote fabrikant van verkeerslichten die hem heeft verzekerd dat een aanpassing eenvoudig is te regelen.
In landen als Duitsland en Engeland is het al langer zo dat stoplichten eerst op oranje gaan voordat het groen wordt. Aptroot: „Alles wordt op scherp gezet, automobilisten kunnen hun auto vast in de eerste versnelling zetten. Een of twee auto’s per beurt extra moet kunnen.” De VVD’er gaat de kwestie aankaarten bij minister Schultz (Verkeer). Nog dit jaar moeten de eerste stoplichten aangepast kunnen worden, hoopt Aptroot. „De belangrijkste routes kunnen direct gebeuren, andere plaatsen later bij bijvoorbeeld groot onderhoud”, zegt het Kamerlid.
Ik ben ook een groot voorstander van rood-geel. Echter deze rood-geel fase moet dan wel parallel lopen aan het moment dat de kruisende richting die groen had, geel heeft. Als rood-geel wordt afgesnoept van de groentijd, dan is de hele exercitie nogal zinloos...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 11 mei 2011, 9:17

Het lijkt mij ook zinvol, mijn ervaringen ermee zijn positief. Wel mag de geelfase een tikkeltje korter dan in Denemarken.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 11 mei 2011, 9:25

Eindelijk! Dit werd hoog tijd dat Nederland hier ook aan gaat denken.

Wat mij betreft mogen ze dit inderdaad per direct invoeren in Nederland. In Duitsland vind ik het heel erg handig, fijn en beter voor de doorstroming dat de verkeerslichten eerst op oranje gaan, voordat ze op groen springen. Zo is het verkeer sneller weg en loopt alles toch wel iets soepeler.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 11 mei 2011, 9:26

Mij maakt het niet uit wat ze ermee doen. Voor de doorstroming levert het hoegenaamd totaal geen cent op. Wat je aan de ene kant wint, verlies je weer aan de andere kant.

In Nederland hebben we zogenaamd optrekverlies. Wordt een licht groen, dan duurt het 1 a 2 seconden voordat mensen optrekken. Ga je over naar geel-voor-groen dan ben je dat optrekverlies voor een groot deel kwijt. Maar het is wel zo dat door die wijziging de ontruimingstijd volledig doorlopen moet zijn voordat het licht op geel kan gaan (dat is in Duitsland ook al zo). Aan die kant doe je je winst van optrekverlies weer teniet en levert het voor de doorstroming niets op.
Maar als we het over comfort hebben, dan zeg ik ja, laten we het doen. Want comfort vind ik ook wel iets waard.

Overigens vind ik dat we de invoering niet gefaseerd zouden moeten doen, zoals in het artikel wordt voorgesteld, maar gewoon alle VRI's op 1 datum omschakelen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 11 mei 2011, 9:31

mavas schreef:Overigens vind ik dat we de invoering niet gefaseerd zouden moeten doen, zoals in het artikel wordt voorgesteld, maar gewoon alle VRI's op 1 datum omschakelen.
Daar kan ik me uit oogpunt van de weggebruiker ook wel in vinden, maar niet uit oogpunt van de wegbeheerder. De reden: de stoplichtenboeren zullen bij een gestelde deadline makkelijk de vraagprijs voor de aanpassing flink kunnen opschroeven, en zo wordt het een dure grap waar eigenlijk alleen maar Vialis, Siemens, Peek, etc. behoorlijk van kunnen profiteren.

Wel vraag ik me af waar het geld voor die aanpassingen vandaan moet komen. Ik heb zo mijn twijfels of, als de politiek ertoe beslist, ze er ook een zakje geld bij doet...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 11 mei 2011, 11:10

^^ Je kunt de software en hardware alvast voorbereiden op de aanpassing. Dat kan ook nu, op dit moment dat ik dit tik. Dan is het een kwestie van de VRI's omschakelen als het zover is. Dat kost dus niks extra's.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 11 mei 2011, 12:57

^^ Volgens mij weet jij als geen ander dat de gemiddelde VRI-boer al fors geld rekent als hij zijn telefoon opneemt.

Die software en hardware aanpassen kan nooit gratis zijn, die gasten kennende.

Overigens kost het ze ook 3 maanden per VRI natuurlijk, terwijl het in een middag gedaan kan zijn. B(
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 11 mei 2011, 13:33

Attietattie schreef:^^ Volgens mij weet jij als geen ander dat de gemiddelde VRI-boer al fors geld rekent als hij zijn telefoon opneemt.
We hoeven alleen maar te kijken naar de telefoon en de teller begint al te lopen ;) Is ook erg handig als je afhankelijk bent van de leverancier, dan kun je niet zomaar naar een andere boer. B(
Die software en hardware aanpassen kan nooit gratis zijn, die gasten kennende.
Klopt ook, maar wat ik bedoelde is dat het niks extra's kost om een wijziging door te voeren als je er nu al mee begint. Als je de boel op het laatste moment laat ombouwen dan kost dat idd meer ;)

Tim
expressweg

Bericht door Tim » wo 11 mei 2011, 15:31

mavas schreef: Maar het is wel zo dat door die wijziging de ontruimingstijd volledig doorlopen moet zijn voordat het licht op geel kan gaan (dat is in Duitsland ook al zo).
Volgens mij is dat in Dld niet zo. Hier gaan de lichten namelijk niet op geel, maar op rood-geel. Je mag dus nog niet rijden, maar je wel voorbereiden.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 11 mei 2011, 16:20

Het Telegraaf-artikel rept trouwens nergens over rood-geelfase, alleen over oranje. Maar goed, er wordt genoemd dat er eerst oranje komt, terwijl ik er maar even vanuit ga dat ook echt rood-geel bedoeld wordt. Ik ben er overigens wel een voorstander van.

In Slovenië zie je nog wel eens het groene licht knipperen als het op geel gaat springen. Dus ook dan word je tijdig gewaarschuwd. Dat werkt ook wel prettig.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 11 mei 2011, 17:00

Timmetje schreef:Volgens mij is dat in Dld niet zo. Hier gaan de lichten namelijk niet op geel, maar op rood-geel. Je mag dus nog niet rijden, maar je wel voorbereiden.
Precies. En op die manier ontstaat er ook geen verwarring wanneer het oranje/gele licht nu aangeeft of het verkeerslicht naar groen of naar rood gaat. Eigenlijk ben ik zo gewend aan het Duitse systeem, dat ik dat 'spontaan' naar groen gaan behoorlijk irritant en 'gehaast' vind. Daarbij gaat in Duitsland het oranje/geel voor groen niet ten koste van het groene licht.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Tim
expressweg

Bericht door Tim » wo 11 mei 2011, 18:37

^^ Gehaast is het goeie woord. Ik heb geen rijbewijs, maar ook op de fiets is rood-oranje handig. Als je bij rood-oranje wegrijdt ga je toch pas bij groen over de streep.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 11 mei 2011, 21:34

Ik vraag me af of fietslichten ook de rood-geel-fase kennen in die landen. Ik heb zelf nooit in Duitsland gefietst, dus van dat land zou ik het niet weten. Wel heb ik in Kroatië gefietst, maar daar ben ik nooit fietslichten tegengekomen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 12 mei 2011, 20:13

Ik denk dat het in Nederland niet gaat werken omdat iedereen dan bij geel al op gaat trekken. Daarnaast vind ik het in tijden van bezuinigingen een grote verspilling van belastinggeld.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » do 12 mei 2011, 20:14

^^ Dat lijkt me technisch bijna onmogelijk. Als je geel (of rood-geel) ziet en direct reageert, zul je waarschijnlijk net bij groen de lijn overgaan.
Dietrich Bonhoeffer