Verkeersregeltechnisch topic

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Groningen
expressweg

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Groningen » ma 15 okt 2012, 18:43

^^ Het stond daar altijd al vast, al zeker sinds ik hier woon (en da's 6 jaar). En zolang zijn die sensoren er nog niet geplaatst. De ellende wordt bij mij voor de deur veroorzaakt door VRI's die niet op elkaar afgestemd zijn én een rotonde die het verkeer niet aan kan (en het ding is er ca. 6 jaar geleden gelegd omdat de VRI die er stond de boel niet aan kon...)

De gemeente Groningen en wegontwerp B(

fleppenstein
stadsweg

Bericht door fleppenstein » di 16 okt 2012, 1:20

Oud nieuws in Groningen.
Regensensors hangen in Sittard al 2 jaar op meerdere plekken.

Wethouder in Groningen denkt een primeur te hebben maar weet niet waarover hij praat.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 16 okt 2012, 1:26

Dus als er minder fietsers zijn geef je ze meer groen?

Ben ìk hier nou de retard of is er iemand anders bezopen bezig?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » di 16 okt 2012, 7:30

^^ Dat moet je anders zien. De weinige fietsers die met regen op de fiets stappen worden zo beloond voor hun heldhaftigheid :top:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 16 okt 2012, 7:39

Groningen schreef:Dat moet je anders zien.
Heb ik geprobeerd, is niet gelukt.
Groningen schreef:De weinige fietsers die met regen op de fiets stappen worden zo beloond voor hun heldhaftigheid domheid.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » di 16 okt 2012, 8:42

fleppenstein schreef:Oud nieuws in Groningen.
Regensensors hangen in Sittard al 2 jaar op meerdere plekken.

Wethouder in Groningen denkt een primeur te hebben maar weet niet waarover hij praat.
In Oosterhout (NB) begonnen ze er zelfs vijf jaar geleden al mee.
http://www.omroepbrabant.nl/news.aspx?id=84281

Ties
autoweg

Bericht door Ties » di 16 okt 2012, 18:00

Attietattie schreef:
Groningen schreef:De weinige fietsers die met regen op de fiets stappen worden zo beloond voor hun heldhaftigheid domheid.
Wil je dat nog eens herhalen als ik om 8.15 in de stortregen op de fiets stap voor college? :heygrr:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 16 okt 2012, 20:45

Graag zelfs. Maar dan ga ik je ook uitlachen, if you don't mind... :p Ook bij jou rijdt een bus of deeltaxi (neem ik aan).

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 16 okt 2012, 21:22

Of je trekt zo'n oranje poncho aan. Ben je nog beter zichtbaar in het verkeer ook :mrgreen:

Ties
autoweg

Bericht door Ties » wo 17 okt 2012, 15:23

Attietattie schreef:Graag zelfs. Maar dan ga ik je ook uitlachen, if you don't mind... :p Ook bij jou rijdt een bus of deeltaxi (neem ik aan).
Er rijdt bij mij geen bus die mij droger op de faculteit kan afleveren dan mijn fiets ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 02 dec 2012, 23:04

Volgens mij kan dit helemaal niet. Of zie ik iets over het hoofd??
Indien je een pijllicht volgt, zou het onmogelijk moeten zijn met een deelconflict geconfronteerd te worden. Op de kruising Pijlslaan-N208 lijkt dat niet het geval te zijn. Verder lijken de lantaarn met de volle lens en de lantaarn met de pijllens gekoppeld te zijn. Het zou dus geen enkel bezwaar moeten zijn deze lampen beide van een volle lens te voorzien.
Link

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 02 dec 2012, 23:07

Staat volgens mij ook in het Handboek Verkeerslichtenregelingen: bij een pijl in de lens mag er geen deelconflict voorkomen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 03 dec 2012, 1:05

Dit is inderdaad tegen alle regels in.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 03 dec 2012, 8:17

Snelwegfreak schreef:Staat volgens mij ook in het Handboek Verkeerslichtenregelingen: bij een pijl in de lens mag er geen deelconflict voorkomen.
In datzelfde handboek staat 1 uitzondering vermeld, en dat is de situatie die je in filmpje ziet. Deze komt op meerdere locaties voor.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 03 dec 2012, 8:25

Vertel eens dan?

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 03 dec 2012, 9:47

Volgens mij had het gemogen als het rechtsafslaand verkeer alleen naar de rechterrijstrook kan en het 'conflicterende' linksafslaand verkeer op de linkerstrook uitkomt. Maar in alle gevallen waar dit wordt toegepast die ik ken is er dan een afscheiding, hetzij fysiek met verhoging van de rijbaanscheiding, hetzij door middel van witte vlakken en puntstukken. Voorbeeld hier in Roermond

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 03 dec 2012, 10:23

In Haarlem ligt ook zo'n fysiek gescheiden situatie, waarbij verkeer van beide kanten van de Dreef tegelijkertijd met een groene pijl richting Paviljoenslaan kan rijden.
Maar zonder zo'n fysieke scheiding is het vreemd.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 03 dec 2012, 13:54

Pagina 33 handboek:
Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 03 dec 2012, 14:13

Ik had geleerd: als je een pijllicht treft, hoef je geen rekening te houden met een deelconflict want dat kan niet ontstaan. maar eigenlijk is het dus zo: als je een pijllicht treft, kan je wel een deelconflict tegenkomen maar daar moet je schijt aan hebben want diegene moet jou toch voorrang verlenen?

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 03 dec 2012, 15:26

^^ In dit geval moet B-linksaf voorrang verlenen aan A, omdat A een kleinere bocht maakt.

In het filmpje lijkt het trouwens alsof er nóg een deelconflict is (rechtdoor + linksaf tegemoetkomend).

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 03 dec 2012, 15:49

Wesso schreef:^^ In dit geval moet B-linksaf voorrang verlenen aan A, omdat A een kleinere bocht maakt.
Dat zeg ik.
Wesso schreef:In het filmpje lijkt het trouwens alsof er nóg een deelconflict is (rechtdoor + linksaf tegemoetkomend).
Wel meer ook. Vanuit het oogpunt linksafslaand conflicteert ook met tegemoetkomend rechtdoor en tegemoetkomend rechtsaf.

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » ma 03 dec 2012, 15:51

@Wesso: Zo vreemd is dat volgens mij niet. Hier is vrijwel exact dezelfde situatie van toepassing; mooi zichtbaar op streetview: http://goo.gl/maps/oupbT
La meccanica delle emozioni op A270/N270/N279 en minder frequent A2/A50/A58/A67/A73/N272/N612/N615.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 08 jan 2013, 18:19

Iemand heeft hier geloof ik ooit het volgende gezegd:
Wanneer bij een VRI met één lantaarn voor een bepaalde richting het rode licht defect is moet deze in storing vallen omdat de veiligheid dan in het gedrang komt.

Nu ben ik vandaag voor de tweede keer over een kruispunt gekomen waar het rode licht van een bepaalde richting defect is, maar de VRI werkte gewoon. Hebben ze dan iets omzeild in de regeling of kan dat wel gewoon?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 08 jan 2013, 18:28

Heb je de politie niet gebeld?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 08 jan 2013, 19:19

Via schreef:Nu ben ik vandaag voor de tweede keer over een kruispunt gekomen waar het rode licht van een bepaalde richting defect is, maar de VRI werkte gewoon. Hebben ze dan iets omzeild in de regeling of kan dat wel gewoon?
Als iemand de bewaking in de regelkast heeft uitgezet op lampfouten dan kan dat gewoon ja. En als er geen beheerscentrale of lijntje naar de leverancier aan vast zit, dan blijft de VRI net zo lang zo staan totdat iemand het meld aan de wegbeheerder/leverancier/politie.

fleppenstein
stadsweg

Bericht door fleppenstein » do 10 jan 2013, 0:23

^^ Regels zijn pas in 2003 aangescherpt. Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij is het nog steeds geen verplichting, maar een keuze van de wegbeheerder. Als het verkeerslicht feitelijk rood geeft, maar door een defecte lamp geen rood toont, is er nog steeds geen sprake van een konflikt. Pas als het verkeerslicht niet rood wordt gestuurd van uit de regelkast, en een konflicterende richting is ook NIET ROOD, dan pas is er sprake van een konflikt en dient uitval plaats te vinden.
Uitval op basis van de laatste rode lamp was overigens vroeger zeker geen verplichting.
Het kan dus zijn dat het hier gaat om een oud regeltoestel, waarin gewoon geen roodstroombewaking is opgenomen, of wel dat de wegbeheerder er bewust voor heeft gekozen om de roodstroombewaking voor die bepaalde richting niet toe te passen en alleen te bewaken op rood spanning. Dit houdt technisch in dat er alleen bewaakt wordt of de rode uitgang daadwerkelijk wordt uitgestuurd (er staat spanning op de uitgang) en niet of de lamp ook daadwerkelijk brandt (er loopt ook stroom).
Volgens mij is de wegbeheerder nog steeds vrij, ondanks de laatste eisen, voor deze optie te kiezen.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 10 jan 2013, 23:07

Klopt dit?:
Deze vrije rechtsaffer heeft een stopstreep. Dat betekent volgens mij dat verkeer verplicht is te stoppen als de volle lens rood is, dus eigenlijk bega ik nu een overtreding.
Link

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » vr 11 jan 2013, 6:21

Stoppen is niet nodig. RVV79 stelt dat je slechts voor een streep moet stoppen als dat door een ander artikel verplicht wordt. (rood, geel, stopbord)
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 11 jan 2013, 9:51

Er staat geen verkeerslicht rechts van de rijbaan. De verkeerslichten aan de ligger boven de weg gelden alleen voor de rijstroken waar ze boven hangen.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 11 jan 2013, 15:47

fleppenstein schreef:Het kan dus zijn dat het hier gaat om een oud regeltoestel, waarin gewoon geen roodstroombewaking is opgenomen, of wel dat de wegbeheerder er bewust voor heeft gekozen om de roodstroombewaking voor die bepaalde richting niet toe te passen en alleen te bewaken op rood spanning. Dit houdt technisch in dat er alleen bewaakt wordt of de rode uitgang daadwerkelijk wordt uitgestuurd (er staat spanning op de uitgang) en niet of de lamp ook daadwerkelijk brandt (er loopt ook stroom).
Volgens mij is de wegbeheerder nog steeds vrij, ondanks de laatste eisen, voor deze optie te kiezen.
De regelkast is in 2012 vervangen, dus daar kan het niet aan liggen. De lantaarns op die locatie zijn wel aardig op leeftijd.