Verkeersregeltechnisch topic
Moderator: Moderatoren
-
Durashift
- expressweg
Re: Verkeersregeltechnisch topic
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Wouter N14
- Moderator
Dus moet gewoon de hele VRI uitgeschakeld worden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Lijkt me nog best een druk punt in Rotterdam met relatief veel ter plekke onbekend verkeer.
-
fleppenstein
- stadsweg
Ofwel, er stond een 3 lichter met volle lens, en dit had een 3 lichter met pijlen moeten zijn. Dan zou je zeggen, doe die sjablonen er effe in. Maar zo werkt dat de laatste tijd niet meer. Sjablonen zijn geïntegreerd met de LED-lens. En de lens zit verlijmd met het armatuur. Een armatuur met pijlen betekent dan ook een geheel nieuw armatuur. En die hebben ze niet zo meteen bij zich. Maar ik zit maar zo wat te gissen...
Ook het plaatsen van een armatuur van een infrasupport leverancier kan om dezelfde reden dus een probleem zijn.
Maar dit kan zo ook niet, er maar effe een geel bordje bij zetten. Dan zou inderdaad de VRI uit moeten.
-
sinned89
- zandpaadje
Het de bedoeling dat je in de nieuwe situatie niet meer rechts af kan het parkeerterrein van Ahoy op (vanaf de parkeerplaats kun je ook niet meer linksaf richting Slinge. In principe als je vanaf Slinge komt ga je achterlangs Ahoy het parkeerterrein op. Met north sea jazz is dat niet mogelijk omdat de weg achterlangs onderdeel van het festivalterrein is. Dit wordt gedaan om zo min mogelijk verkeer op de kruising met de voetgangers/metro/bus te hebben. Vandaar ook de tijdelijke verkeerslicht installatie bij de voetgangersoversteek.
Voor noodsituaties/logistiek ligt de afslag er wel. Zie pagina 38: https://hartvanzuidrotterdam.nl/app/up ... nitief.pdf
Voor noodsituaties/logistiek ligt de afslag er wel. Zie pagina 38: https://hartvanzuidrotterdam.nl/app/up ... nitief.pdf
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Ik heb dit weekend met eigen ogen gezien dat het niet mag, maar wel kan. Dat was wel iemand die goed kon slalommen trouwens.sinned89 schreef: ma 10 jul 2023, 20:21 vanaf de parkeerplaats kun je ook niet meer linksaf richting Slinge.
Bedankt voor de uitleg verder
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
RdG
- dorpsstraat
De meeste lenzen die ik in mijn handen heb zijn gewoon uitwisselbaar. Gekleurde kap kan er af en er kan een sjabloon in geklemd worden.fleppenstein schreef: ma 10 jul 2023, 18:33 Sjablonen zijn geïntegreerd met de LED-lens. En de lens zit verlijmd met het armatuur. Een armatuur met pijlen betekent dan ook een geheel nieuw armatuur. En die hebben ze niet zo meteen bij zich. Maar ik zit maar zo wat te gissen...
Ik heb standaard 2 volle rode lenzen (200mm en 300mm) in de bus liggen en 2 sjablonen van dezelfde maten. Hiermee kan ik in principe elke rode lens vervangen.
De meeste VRI’s draaien op 42V (sommige op 230 maar die hebben een trafo in het sein zitten). Dan maakt het niet uit welk merk of type sein je aansluit.
In bovenstaand geval weet ik ook niet wat er gebeurd is en wie dit zo heeft bedacht. Ik kan mij haast niet voorstellen dat dit het werk is van de VRI onderhoudspartij maar van een ijverige gemeente-ambtenaar.
Volg mijn werk als monteur DVM systemen op X/Twitter!
-
A2Racer
- stadsweg
Hele oude post, maar ik wil dit stukje toch graag lezen en de link werkt niet meer.
Is dit uiteindelijk de conclusie? En zijn er meer punten waar er wel een deelconflict kan zijn bij pijl rechtsaf?Attietattie schreef: ma 03 dec 2012, 14:13 als je een pijllicht treft, kan je wel een deelconflict tegenkomen maar daar moet je schijt aan hebben want diegene moet jou toch voorrang verlenen?
-
Bart217
- verkeersader
Alleen als het tegemoetkomende verkeer een volle lens heeft.
Parallel langzaam verkeer tegelijk groen met een rechtsafpijl kan niet.
Parallel langzaam verkeer tegelijk groen met een rechtsafpijl kan niet.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
-
Durashift
- expressweg
Het radio 1 programma Spraakmakers heeft elke dag een rubriek, het uitzendbureau genaamd, waarin de gast van die dag een prangende of eigenaardige vraag beantwoord ziet. Vandaag was Erik van Muiswinkel te gast en die had een verkeersregeltechnisch vraag: hij wilde weten hoe de aftelklok (wachttijd indicator) van een (fiets)verkeerslicht nou eigenlijk werkt. Want in zijn beleving telt zo'n klok niet linea recta, netjes per seconde, af naar nul.
Er kwam een, vind ik, leuke uitleg van een CROW medewerker. Voor de ingewijden hier zal het gesneden koek zijn maar de begrippen midden rood of garantie groen zijn wel leuk om te horen als leek.
Men stond op een kruispunt in Ede, recent aangelegd. Er werd ook even gesproken over één tak waar nog niet veel verkeer vandaag kwam. Helaas zijn er geen video beelden, dus kan niet zien bij welk kruispunt men stond maar ik dacht natuurlijk aan die bij de Parklaan maar daar is juist geen fietsoversteek meer maar een tunnel aangelegd. Het moet dus ergens anders zijn geweest.
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/spr ... s-langzaam
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Als je nog wat Koot en de Bie / de Tegenpartij fragmenten wilt horen, beluister de uitzending dan vanaf half elf, dus na dit item, want dan gaat van Muiswinkel daar nog wat over uitweiden.
Er kwam een, vind ik, leuke uitleg van een CROW medewerker. Voor de ingewijden hier zal het gesneden koek zijn maar de begrippen midden rood of garantie groen zijn wel leuk om te horen als leek.
Men stond op een kruispunt in Ede, recent aangelegd. Er werd ook even gesproken over één tak waar nog niet veel verkeer vandaag kwam. Helaas zijn er geen video beelden, dus kan niet zien bij welk kruispunt men stond maar ik dacht natuurlijk aan die bij de Parklaan maar daar is juist geen fietsoversteek meer maar een tunnel aangelegd. Het moet dus ergens anders zijn geweest.
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/spr ... s-langzaam
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Als je nog wat Koot en de Bie / de Tegenpartij fragmenten wilt horen, beluister de uitzending dan vanaf half elf, dus na dit item, want dan gaat van Muiswinkel daar nog wat over uitweiden.
-
A2Racer
- stadsweg
-
Chris
- Moderator
Fiets-VRI blokkeert zicht op de lage VRI lantaarn vanaf de stopstreep. Dit is een VRI van Rijkswaterstaat (A6-N302 Lelystad-Zuid).

VRI Larserweg by European Roads, on Flickr

-
nielske1990
- autoweg

(voorbeeld: Wethouder van Wellaan - Leliestraat in Helmond, sinds juni 2023)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279
-
RdG
- dorpsstraat
Dit kun je gewoon melden bij RWS.Chris schreef: di 10 dec 2024, 21:16 Fiets-VRI blokkeert zicht op de lage VRI lantaarn vanaf de stopstreep. Dit is een VRI van Rijkswaterstaat (A6-N302 Lelystad-Zuid).
Het mooiste is namelijk nog dat als het sein afdraait door wind oid, de onderhoudsaannemer dit binnen 24u moet herstellen omdat de lantaarn anders niet zichtbaar is…
Het lijkt mij dus dat dit wel een aanpassing waard is.
Volg mijn werk als monteur DVM systemen op X/Twitter!
-
Durashift
- expressweg
Ik kan even niet terugvinden dat over onderstaand onderwerp (slimme verkeerslichten in A'dam die communiceren met applicatie van gebruikers) al geschreven is in VRi draden (had dat wel verwacht) dus maar even hier plaatsen:
Gemeente Amsterdam stopt met een proef met (twee kruispunten) slimme verkeerslichten / herkenningssoftware. Té privacy gevoelig en kans op hacken. Daarbij was het resultaat (voordeel) nou ook niet denderend.
Gemeente Amsterdam stopt met een proef met (twee kruispunten) slimme verkeerslichten / herkenningssoftware. Té privacy gevoelig en kans op hacken. Daarbij was het resultaat (voordeel) nou ook niet denderend.
https://nos.nl/artikel/2550574-amsterda ... ywetgevingAmsterdam stopt met 'slimme' verkeerslichten. Dat heeft te maken met de privacywetgeving, meldt AT5: de bescherming van persoonsgegevens loopt gevaar als een verkeerslicht 'weet' wie er aan komt rijden.
Het besluit van de wethouder is een opmerkelijke ommekeer. Ruim een jaar geleden kondigde de gemeente Amsterdam nog aan dat elk verkeerslicht in de stad straks een 'intelligent verkeerslicht' zou zijn. Het idee was dat die verkeerslichten het verkeer konden herkennen door te communiceren via apps. Bepaalde groepen zouden dan snel 'groen' krijgen; bijvoorbeeld fietsers of zware vrachtauto's. "Zo kan het verkeer op drukke kruispunten efficiënter doorrijden", stelde de gemeente in december 2023. (..)
Wie het advies van de Autoriteit Persoonsgegevens erbij pakt, begrijpt wat de wethouder bedoelt. "Meestal zonder dat mensen dat merken, maken de volgverkeerslichten contact met de apps op de mobiele telefoon van weggebruikers. Zo kunnen de verkeerslichten op grote schaal persoonlijke informatie van mensen verzamelen", zegt de AP. "Het is bijvoorbeeld mogelijk om volledige ritten in kaart te brengen, inclusief datum, tijd en snelheid. Omdat wegbeheerders (Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten) weten waar de verkeerslichten staan, kunnen zij weggebruikers volgen."
"De wegbeheerders lijken niet goed te hebben nagedacht over de privacyrisico's van deze verkeerslichten", schrijft de AP. (..)
-
Chris
- Moderator
In de beantwoording op raadsvragen wordt geschreven:
Om verschillende reden investeert Amsterdam op dit moment niet in intelligente verkeerslichten. In het recente verleden zijn er door de Autoriteit Persoonsgegevens zorgen geuit over de bescherming van persoonsgegevens bij intelligente verkeerslichten. Ook zijn er zorgen inzake cybersecurity, waren er aanzienlijke kinderziektes en is het effect op betere doorstroming in Amsterdam zeer beperkt. De kosten van het onderhoud van intelligente verkeerslichten zijn daarnaast (aanzienlijk) hoger dan die voor de reguliere verkeerslichten. Wel zijn nieuw geplaatste verkeerslichten klaar voor een upgrade naar intelligent verkeerslicht. Hierdoor kunnen de verkeerslichten worden aangesloten zodra dit de meerwaarde heeft die de aanvullende investeringen rechtvaardigen en de risico’s op het gebied van privacy en security zijn weggenomen.
Het is dus allemaal wel iVRI-ready, volgens mij is dat ook min of meer de industrienorm geworden.
Wel typisch dat de kosten aanzienlijk hoger zijn. Dat is toch telkens een hindernis voor de implementatie van DVM / ITS / connected vehicles. Er kan veel, maar dat kost ook geld.
Ze zeggen ook dat ze maar op twee locaties iVRI's hebben getest:
Amsterdam neemt niet deel aan Talking Traffic maar volgt wel de ontwikkelingen. In het verleden is er wel een proef gedaan op twee kruispunten met twee intelligente verkeerslichten; op basis van de resultaten is besloten voorlopig af te zien van de inzet ervan. Amsterdam volgt wel de ontwikkelingen van Talking Traffic en intelligente verkeerslichten.
Dat is misschien weinig om een goede conclusie te trekken, aan de andere kant is er veel marketing rond 'smart mobility'.
Dat er veel kan betekent niet dat het per se nuttig is of een tastbare verbetering teweeg brengt. Als de files dit jaar met 10% afnemen is de kans ook klein dat je daar in de praktijk veel van merkt. Of 10% minder vertraging, in een stad waar de gemiddelde snelheid zeg 25 km/h is, is zoiets in de praktijk toch niet waarneembaar als tastbare verbetering.
Om verschillende reden investeert Amsterdam op dit moment niet in intelligente verkeerslichten. In het recente verleden zijn er door de Autoriteit Persoonsgegevens zorgen geuit over de bescherming van persoonsgegevens bij intelligente verkeerslichten. Ook zijn er zorgen inzake cybersecurity, waren er aanzienlijke kinderziektes en is het effect op betere doorstroming in Amsterdam zeer beperkt. De kosten van het onderhoud van intelligente verkeerslichten zijn daarnaast (aanzienlijk) hoger dan die voor de reguliere verkeerslichten. Wel zijn nieuw geplaatste verkeerslichten klaar voor een upgrade naar intelligent verkeerslicht. Hierdoor kunnen de verkeerslichten worden aangesloten zodra dit de meerwaarde heeft die de aanvullende investeringen rechtvaardigen en de risico’s op het gebied van privacy en security zijn weggenomen.
Het is dus allemaal wel iVRI-ready, volgens mij is dat ook min of meer de industrienorm geworden.
Wel typisch dat de kosten aanzienlijk hoger zijn. Dat is toch telkens een hindernis voor de implementatie van DVM / ITS / connected vehicles. Er kan veel, maar dat kost ook geld.
Ze zeggen ook dat ze maar op twee locaties iVRI's hebben getest:
Amsterdam neemt niet deel aan Talking Traffic maar volgt wel de ontwikkelingen. In het verleden is er wel een proef gedaan op twee kruispunten met twee intelligente verkeerslichten; op basis van de resultaten is besloten voorlopig af te zien van de inzet ervan. Amsterdam volgt wel de ontwikkelingen van Talking Traffic en intelligente verkeerslichten.
Dat is misschien weinig om een goede conclusie te trekken, aan de andere kant is er veel marketing rond 'smart mobility'.
Dat er veel kan betekent niet dat het per se nuttig is of een tastbare verbetering teweeg brengt. Als de files dit jaar met 10% afnemen is de kans ook klein dat je daar in de praktijk veel van merkt. Of 10% minder vertraging, in een stad waar de gemiddelde snelheid zeg 25 km/h is, is zoiets in de praktijk toch niet waarneembaar als tastbare verbetering.
-
Chris
- Moderator
Naar aanleiding van een discussie elders vond ik deze kaart op Reddit. Welke landen van geel naar groen gaan, en welke meteen van rood naar groen.

-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Welke landen hebben eigenlijk groen-knipper voordat het licht naar geel en vervolgens rood gaat? Ik kan me alleen Oostenrijk en Slovenië voor de geest halen.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Over het verschil tussen het VK en Ierland heb ik ooit het volgende gehoord.
In het VK gaan verkeerslichten van rood eerst naar gelijktijdig rood en geel, voordat het groen wordt. In Ierland was dat oorspronkelijk ook zo. Toen Ierland van mijlen naar kilometers ging, werd de fasering van de Ierse verkeerslichten ook aangepast: van rood meteen naar groen. Dit laatste, naar verluidt, omdat de fasering rood-geel tegelijk "te Brits" werd gevonden.
Geen idee of dit verhaal klopt, het kan ook een "urban myth" zijn. Misschien wel leuk om dit uit te zoeken.
In het VK gaan verkeerslichten van rood eerst naar gelijktijdig rood en geel, voordat het groen wordt. In Ierland was dat oorspronkelijk ook zo. Toen Ierland van mijlen naar kilometers ging, werd de fasering van de Ierse verkeerslichten ook aangepast: van rood meteen naar groen. Dit laatste, naar verluidt, omdat de fasering rood-geel tegelijk "te Brits" werd gevonden.
Geen idee of dit verhaal klopt, het kan ook een "urban myth" zijn. Misschien wel leuk om dit uit te zoeken.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Afrit13
- verkeersader
Volgens mij ook Rusland, Estland, Litouwen, Oekraïne, Belarus en Servië. Misschien mis ik nog wat.Palance schreef: ma 16 feb 2026, 18:35 Welke landen hebben eigenlijk groen-knipper voordat het licht naar geel en vervolgens rood gaat? Ik kan me alleen Oostenrijk en Slovenië voor de geest halen.
-
Kaaiman
- Secretaris
Landen met Romaanse talen en de Benelux (uiteraard nog stammend uit de Franse tijd
) hebben dus een voorkeur voor meteen naar groen.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Dus eigenlijk is een oranje-rood licht vóór de groenfase de standaard in de grootste delen van Europa. Dat wist ik niet, ik dacht altijd dat maar een paar landen dit hadden. Ook van het VK wist ik niet dat ze dit hadden.
-
JB81
- autoweg
Eveneens afwijkend in Ierland (voor zover ik weet nog nergens anders gezien) is een geel licht voor voetgangers in plaats van groen-knipper.Hajo schreef: ma 16 feb 2026, 19:39 Over het verschil tussen het VK en Ierland heb ik ooit het volgende gehoord.
Geen idee of dit verhaal klopt, het kan ook een "urban myth" zijn. Misschien wel leuk om dit uit te zoeken.![]()
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Gebruikt Roemenie geen rood-geel meer? Ik dacht dat ze dat vroeger wel deden.
-
LennyKravitz
- autoweg
Wat is de functie van eerst geel naar groen? Wat je gaat krijgen is dus mensen die al bij geel aan optrekken? Zelfde als 3-2-1 aftellers die je tegenwoordig soms ziet.
It aint over 'till it's over...
-
mhkamp
- 2x2 autosnelweg
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
Klaasje
- stadsweg
Bij direct naar groen gaan voeg je die twee seconden gewoon aan de oprijtijd toe waardoor je gewoon eerder groen geeft.
-
JaapN
- dorpsstraat
Op het moment dat in andere landen rood-geel wordt getoond, tonen we in Nederland al groen. Er is dus 0 tijdswinst door eerst geel te tonen. Bij de 3-2-1 aftellers wordt de ruimte benut van het verschil tussen aankomend verkeer op snelheid en stilstaand verkeer (alleen die laatste krijgt een 3-2-1 te zien), waardoor je wel een kleine tijdswinst hebt.mhkamp schreef: zo 22 feb 2026, 7:41Reactietijd van de persoon is 2 seconden. Doordat je eerst naar geel gaat kan de bestuurder alvast zich klaarmaken om op te trekken.