Verkeersregeltechnisch topic
Moderator: Moderatoren
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Re: Verkeersregeltechnisch topic
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
mhkamp
- 2x2 autosnelweg
Geen tijdswinst? Ik weet niet hoe je rekenen is, maar het is zeer zekers tijdwinst. Op het moment dat we naar groen gaan duurt het nog 4 á 5 seconden voordat het voertuig optrekt. Dat is verloren tijd. Met een (beladen) vrachtwagen is dat zelfs langer.JaapN schreef: zo 22 feb 2026, 11:19 Op het moment dat in andere landen rood-geel wordt getoond, tonen we in Nederland al groen. Er is dus 0 tijdswinst door eerst geel te tonen. Bij de 3-2-1 aftellers wordt de ruimte benut van het verschil tussen aankomend verkeer op snelheid en stilstaand verkeer (alleen die laatste krijgt een 3-2-1 te zien), waardoor je wel een kleine tijdswinst hebt.
En of het nu en countdown is, of eerst rood-geel, dat maakt niet uit. De groentijd wort optimaal benut.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
JaapN
- dorpsstraat
Sterker nog in rustige situaties kan het juist extra tijd kosten. Dit komt door de minimale groentijden. Als er nu uit een zijweg 1 of 2 auto’s komen dan gaat die na 4 sec weer naar geel. Toon je daarvoor nog 2 sec rood-geel dan kan die pas na 6 second weer naar geel.
-
mhkamp
- 2x2 autosnelweg
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
JaapN
- dorpsstraat
Dat heeft niks met de andere kant op denken te maken, maar met regelgeving rondom verkeersveiligheid.
Zelfs al zou je de regelgeving veranderen dat rood-geel al mag tijdens de ontruimingstijd, dan nog gaat je “winst” op aan een hogere ontruimingstijd omdat je rekening moet houden met dat voertuigen op snelheid de stopstreep passeren op start groen, waar nu wordt uitgegaan van stilstand of een grotere afstand tot de stopstreep. Immers niemand kan zo goed gokken met remmen dat die op volle snelheid precies op het juiste moment bij de stopstreep is. Terwijl je doormiddel van rood-geel de weggebruiker een voorindicatie geeft waarop die kan doorrijden. Daar zul je dus rekening mee moeten houden. Het is niet voor niks dat 3-2-1 aftellers pas aangaan als het verkeer stil staat bij de stopstreep.
Zelfs al zou je de regelgeving veranderen dat rood-geel al mag tijdens de ontruimingstijd, dan nog gaat je “winst” op aan een hogere ontruimingstijd omdat je rekening moet houden met dat voertuigen op snelheid de stopstreep passeren op start groen, waar nu wordt uitgegaan van stilstand of een grotere afstand tot de stopstreep. Immers niemand kan zo goed gokken met remmen dat die op volle snelheid precies op het juiste moment bij de stopstreep is. Terwijl je doormiddel van rood-geel de weggebruiker een voorindicatie geeft waarop die kan doorrijden. Daar zul je dus rekening mee moeten houden. Het is niet voor niks dat 3-2-1 aftellers pas aangaan als het verkeer stil staat bij de stopstreep.
-
Egbert
- expressweg
4-5 seconden is niet wat ik ervaar in het verkeer. Zelf ben ik vrijwel direkt weg en misschien dat een langzamer wel eens een seconde duurt, maar met 4-5 seconden zou ik al op de toeter hangen.mhkamp schreef: zo 22 feb 2026, 14:07
Geen tijdswinst? Ik weet niet hoe je rekenen is, maar het is zeer zekers tijdwinst. Op het moment dat we naar groen gaan duurt het nog 4 á 5 seconden voordat het voertuig optrekt.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Nee. Hoe je het ook wendt of keert, voor een rood-geelfase heb je extra tijd nodig. Die tijd gaat óf ten koste van je groentijd, óf van je cyclustijd óf je moet hem tonen tijdens je ontruimingstijd. Inboeten op je groentijd of cyclustijd wil je vanuit het oogpunt van je regeling of vanuit de doorstroming niet: elke tiende van een seconde aan groentijd is winst. En tornen aan je ontruimingstijd wil je vanuit verkeersveiligheidsoogpunt liever niet.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Wat je liever niet doet, geloof ik allemaal wel. De vraag is wat er daadwerkelijk in de praktijk gebeurt. Daar zie ik nog niemand antwoord op geven, dus het lijkt alsof we dat hier niet weten.Snelwegfreak schreef: ma 23 feb 2026, 7:17Inboeten op je groentijd of cyclustijd wil je vanuit het oogpunt van je regeling of vanuit de doorstroming niet: elke tiende van een seconde aan groentijd is winst. En tornen aan je ontruimingstijd wil je vanuit verkeersveiligheidsoogpunt liever niet.
Ik ontbeer die kennis ook, maar ik blijf hopen dat iemand hier dat wel weet.
-
JaapN
- dorpsstraat
Jullie denkfout is (althans dat is mijn aanname) dat de reactietijd en/of optrekvertraging nu verloren tijd is en kan worden opgelost met een rood-geel fase vooraf aan het groen. Dat is echter niet het geval.
In de berekeningen van ontruimingstijden worden rijlijnen getekend en zo het conflictpunt bepaalt. Vervolgens wordt de tijd berekend die het afrijdende voertuig nodig heeft om met de achterkant het conflict punt te passeren (T_afrij). Vervolgens wordt de tijd berekend die het oprijdende voertuig nodig heeft om met de voorkant het conflictpunt te bereiken (T_oprij). In die tijd wordt ook rekening gehouden met reactietijden en optrekvertragingen. De ontruimingstijd is uiteindelijk T_ontruim = T_afrij - T_oprij. Zodat je in theorie net de lak niet van de ander zijn bumper af rijdt. Doordat we in werkelijkheid minder efficiënt rijden zal het gat iets groter zijn, wat weggebruikers ook wel fijn vinden.
Dat je dus enige vertraging hebt bij het wegrijden vanaf start groen zit al verwerkt in de ontruimingstijd en daarom kan je dat niet versnellen door rood-geel te tonen voor het groen.
In de berekeningen van ontruimingstijden worden rijlijnen getekend en zo het conflictpunt bepaalt. Vervolgens wordt de tijd berekend die het afrijdende voertuig nodig heeft om met de achterkant het conflict punt te passeren (T_afrij). Vervolgens wordt de tijd berekend die het oprijdende voertuig nodig heeft om met de voorkant het conflictpunt te bereiken (T_oprij). In die tijd wordt ook rekening gehouden met reactietijden en optrekvertragingen. De ontruimingstijd is uiteindelijk T_ontruim = T_afrij - T_oprij. Zodat je in theorie net de lak niet van de ander zijn bumper af rijdt. Doordat we in werkelijkheid minder efficiënt rijden zal het gat iets groter zijn, wat weggebruikers ook wel fijn vinden.
Dat je dus enige vertraging hebt bij het wegrijden vanaf start groen zit al verwerkt in de ontruimingstijd en daarom kan je dat niet versnellen door rood-geel te tonen voor het groen.
Zie je het niet of wil je het niet zien? Voor je informatie ik heb meer dan 10 jaar gewerkt in het VRI wereldje. Van ontruimingtijden berekenen tot zorgen dat de bewaking voldoet aan de eisen (en nog een heleboel andere zaken). Dus heb wel een redelijk idee waar ik het over heb.Attietattie schreef: ma 23 feb 2026, 7:34 Daar zie ik nog niemand antwoord op geven, dus het lijkt alsof we dat hier niet weten.
Ik ontbeer die kennis ook, maar ik blijf hopen dat iemand hier dat wel weet.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Die vraag mag je jezelf stellen.
-
JaapN
- dorpsstraat
Waarom zou ik die vraag mezelf moeten stellen? Ik heb meerdere keren proberen uit te leggen hoe het werkt en waarom het geen tijdswinst oplevert. Als je daar specifieke vragen over hebt wil ik die met alle plezier beantwoorden, maar stellen dat er geen antwoord gegeven is is onjuist. Dat het antwoord wellicht niet voldoet aan je verwachtingen is een ander verhaal.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Ik weet niet of wat jij zegt omgeven is door wetgeving en dat het iets is wat we slechts in Nederland doen. Ik zou niet weten of het in het buitenland anders is, dan wat jij schetst. Dus ik snap heel goed wat de bedoeling is of wat wenselijk is of hoe het volgens Nederland zou moeten zijn. En mijn vraag is of iemand zeker weet dat dat ook precies is hoe het daar gaat.
Ik kan me prima voorstellen dat het volgens de (Nederlandse) regelen der kunst 'zus' zou moeten zijn, maar men in het buitenland 'zo' doet, simpelweg omdat dat mag. Dus, ik kan me voorstellen (ook na alle onderbouwing van jouw kant) dat men elders wel gewoon simpelweg de geel-samen-met-roodtijd vóór de reguliere groentijd plakt.
Overigens zou ik het ook raar vinden zoals het nu wordt geschetst, in die zin dat ik mijn poot op het gaspedaal heb als ik vooraan sta en toch echt wel binnen een seconde weg zou kunnen zijn. De opmerking dat het wel 5 seconden duurt voordat iemand in beweging is, is in ieder geval niet op mij van toepassing. Daar komt bij, dat ik óók niet door geel/rood rijd. Dus op mij heeft het geen slechte invloed. En voor de figuren die wél door geel/rood rijden, doe ik de aanname dat ze extra scherp zijn op conflicterend verkeer. En voor de bestuurders die het allemaal niet zo belangrijk vinden en de auto in zijn vrij hebben staan voordat ie op groen springt, heeft het een positief effect want die kunnen nu echt bij groen weg zijn.
Ik kan me prima voorstellen dat het volgens de (Nederlandse) regelen der kunst 'zus' zou moeten zijn, maar men in het buitenland 'zo' doet, simpelweg omdat dat mag. Dus, ik kan me voorstellen (ook na alle onderbouwing van jouw kant) dat men elders wel gewoon simpelweg de geel-samen-met-roodtijd vóór de reguliere groentijd plakt.
Overigens zou ik het ook raar vinden zoals het nu wordt geschetst, in die zin dat ik mijn poot op het gaspedaal heb als ik vooraan sta en toch echt wel binnen een seconde weg zou kunnen zijn. De opmerking dat het wel 5 seconden duurt voordat iemand in beweging is, is in ieder geval niet op mij van toepassing. Daar komt bij, dat ik óók niet door geel/rood rijd. Dus op mij heeft het geen slechte invloed. En voor de figuren die wél door geel/rood rijden, doe ik de aanname dat ze extra scherp zijn op conflicterend verkeer. En voor de bestuurders die het allemaal niet zo belangrijk vinden en de auto in zijn vrij hebben staan voordat ie op groen springt, heeft het een positief effect want die kunnen nu echt bij groen weg zijn.
-
JaapN
- dorpsstraat
Ik weet niet hoe ze het in het buitenland exact allemaal berekenen (ik ken alleen de Nederlandse regels). Al krijg ik in landen als Duitsland wel altijd het gevoel dat de ontruimingstijden een stuk ruimer staan dan in Nederland. Alleen regelen die sowieso een stuk minder efficiënt, dus is het lastig te beoordelen.
Maar op zich doet dat ook niet zo ter zake. Het gaat erom dat je niet wilt dat voertuigen op 2 conflicterende richtingen elkaar kunnen raken. Uiteraard uitgezonderd mensen die onverantwoord rijden. Daar zijn de regels (in Nederland) op gebaseerd.
Het toevoegen van rood-geel voor groen is dus ook niet afhankelijk van de regelgeving. Die kunnen we immers veranderen. Sterker nog als we het morgen zouden willen, dan kunnen de Nederlandse VRI’s binnen no-time worden omgezet, want technisch kunnen die het al, kwestie van een update doorvoeren. Maar het toevoegen van rood-geel is afhankelijk van de veiligheid. Het kan niet zo zijn dat er ongelukken gebeuren doordat mensen sneller wegrijden bij groen.
En inderdaad het kost normaal geen 5 seconden voor iemand wegrijd (was ook niet mijn opmerking). Maar stel (even allemaal fictieve getallen) voertuig A rijdt door het laatste moment van geel en doet er 4 seconden over om het conflictpunt (dus niet de kruising als geheel) te passeren. En als voertuig B weg wil rijden heeft die 1 seconde reactietijd, de voet moet naar het gaspendaal en optrekken vertraagd ook. Dan is die bijv na 3 seconden op het conflictpunt. Dan stellen we in Nederland nu de ontruimingstijd in op 4-3= 1 seconden. Op die manier weten we zeker dat ze elkaar niet raken. Maar als je nu rood-geel daarvoor plakt dan zit de reactietijd en voet naar het gas / in beweging komen, in die rood-geeltijd. Vanaf start groen is voertuig B nu niet na 3 sec, maar na 1 sec al op het conflictpunt. Maar voertuig A heeft nog 4 sec - 1 sec ontruiming - 1 sec rijtijd = 2 sec nodig om ditzelfde conflictpunt te passeren met een aanrijding tot gevolg. Dat is waarom het niet zomaar klakkeloos kan. Je zult dan het startgroen moeten uitstellen met 2 seconden om die aanrijding te voorkomen.
En natuurlijk het blijft allemaal theoretisch en je zou zaken strakker kunnen afstellen door bepaalde situaties niet mee te nemen. Maar dat staat los van de rood-geel toevoeging. Want ook zonder rood-geel kan je de ontruimingstijd korter maken als we vinden dat dat ook veilig is.
Het punt is dat we in Nederland het zo afstellen dat je welliswaar groen krijgt, maar dit al gebeurt op het moment dat er nog verkeer op het kruisingsvlak rijdt. En dat we dat doen omdat we weten dat mensen nog moeten reageren, optrekken en een stukje moeten rijden voordat ze daadwerkelijk op het conflictpunt komen. Er zit dus geen onbenutte ruimte in die we kunnen opvullen met rood-geel. Gaan reageren/beginnen met optrekken voor de huidige start groen momenten levert onherroepelijk ongelukken op.
Maar op zich doet dat ook niet zo ter zake. Het gaat erom dat je niet wilt dat voertuigen op 2 conflicterende richtingen elkaar kunnen raken. Uiteraard uitgezonderd mensen die onverantwoord rijden. Daar zijn de regels (in Nederland) op gebaseerd.
Het toevoegen van rood-geel voor groen is dus ook niet afhankelijk van de regelgeving. Die kunnen we immers veranderen. Sterker nog als we het morgen zouden willen, dan kunnen de Nederlandse VRI’s binnen no-time worden omgezet, want technisch kunnen die het al, kwestie van een update doorvoeren. Maar het toevoegen van rood-geel is afhankelijk van de veiligheid. Het kan niet zo zijn dat er ongelukken gebeuren doordat mensen sneller wegrijden bij groen.
En inderdaad het kost normaal geen 5 seconden voor iemand wegrijd (was ook niet mijn opmerking). Maar stel (even allemaal fictieve getallen) voertuig A rijdt door het laatste moment van geel en doet er 4 seconden over om het conflictpunt (dus niet de kruising als geheel) te passeren. En als voertuig B weg wil rijden heeft die 1 seconde reactietijd, de voet moet naar het gaspendaal en optrekken vertraagd ook. Dan is die bijv na 3 seconden op het conflictpunt. Dan stellen we in Nederland nu de ontruimingstijd in op 4-3= 1 seconden. Op die manier weten we zeker dat ze elkaar niet raken. Maar als je nu rood-geel daarvoor plakt dan zit de reactietijd en voet naar het gas / in beweging komen, in die rood-geeltijd. Vanaf start groen is voertuig B nu niet na 3 sec, maar na 1 sec al op het conflictpunt. Maar voertuig A heeft nog 4 sec - 1 sec ontruiming - 1 sec rijtijd = 2 sec nodig om ditzelfde conflictpunt te passeren met een aanrijding tot gevolg. Dat is waarom het niet zomaar klakkeloos kan. Je zult dan het startgroen moeten uitstellen met 2 seconden om die aanrijding te voorkomen.
En natuurlijk het blijft allemaal theoretisch en je zou zaken strakker kunnen afstellen door bepaalde situaties niet mee te nemen. Maar dat staat los van de rood-geel toevoeging. Want ook zonder rood-geel kan je de ontruimingstijd korter maken als we vinden dat dat ook veilig is.
Het punt is dat we in Nederland het zo afstellen dat je welliswaar groen krijgt, maar dit al gebeurt op het moment dat er nog verkeer op het kruisingsvlak rijdt. En dat we dat doen omdat we weten dat mensen nog moeten reageren, optrekken en een stukje moeten rijden voordat ze daadwerkelijk op het conflictpunt komen. Er zit dus geen onbenutte ruimte in die we kunnen opvullen met rood-geel. Gaan reageren/beginnen met optrekken voor de huidige start groen momenten levert onherroepelijk ongelukken op.
-
Datakneder
- polderweggetje
Er speelt echter nog meer bij de keuze en dat zie ik nog niet genoemd worden.
Ik geloof zeker dat er allerhande modellen zijn waarin precies nagegaan kan worden wat de effecten zijn. Echter die modellen worden gevoed met aannames, zoals reactietijden. Ik denk echter bijvoorbeeld dat dit dan gaat om de reactietijd van het éérste voertuig, terwijl ik ook vaak zie dat het eerste voertuig al weggereden is, maar de tweede of derde auto niet snel reageert. Laat me even weten als dit wel meegenomen wordt.
Ik denk dat een groot probleem zit in het optrekken over de gehele rij wachtende auto's. Als je bij F1 kijkt naar de start dan gaan alle auto's 'direct' op het gas. Ze gaan er van uit dat de auto voor hun ook maximaal optrekt. Zet je zo'n setje rijders bij een normaal verkeerslicht en je hebt ineens een enorme verbetering in de doorstroom.
Een ander aspect is dat meespeelt is de acceptatie. Als je kijkt naar bijvoorbeeld klantenafhandeling bij een kassa, en je zou willen maximalizeren naar aantal klanten per uur, is de oplossing om telkens de klant met de minste boodschappen in de rij te laten afrekenen. Dus met kerst (grote drukte) zullen er mensen zijn die uren moeten wachten voor ze kunnen afrekenen.
Wil je de doorstroming op een kruispunt maximalizeren, dan zou ik de momenten dat er opgetrokken moet worden minimaliseren. Dus bijvoorbeeld 1x per uur 30 minuten groen. Dat zal bij heel drukke punten vast een verbetering opleveren, maar zal niet worden geaccepteerd.
De winsten bij rood -> groen en rood -> geel -> groen, zullen er misschien wel zijn, maar in mijn ogen zo marginaal klein t.o.v. de variatie aan bestuurders in de rij dat ik verwacht dat het in de praktijk nauwelijks effect heeft.
Maar... Ik woon in Duitsland en merk dat ik het als bestuurder veel prettiger vind om een rood/geel combinatie te krijgen voor groen. Dus zelfs als het 'technisch' geen effect heeft,heeft het toch mijn voorkeur. En zou ik ook voorstellen om het in Nederland in te voeren om tot een Europees gemeenschappelijk wegbeeld te komen.
Ik geloof zeker dat er allerhande modellen zijn waarin precies nagegaan kan worden wat de effecten zijn. Echter die modellen worden gevoed met aannames, zoals reactietijden. Ik denk echter bijvoorbeeld dat dit dan gaat om de reactietijd van het éérste voertuig, terwijl ik ook vaak zie dat het eerste voertuig al weggereden is, maar de tweede of derde auto niet snel reageert. Laat me even weten als dit wel meegenomen wordt.
Ik denk dat een groot probleem zit in het optrekken over de gehele rij wachtende auto's. Als je bij F1 kijkt naar de start dan gaan alle auto's 'direct' op het gas. Ze gaan er van uit dat de auto voor hun ook maximaal optrekt. Zet je zo'n setje rijders bij een normaal verkeerslicht en je hebt ineens een enorme verbetering in de doorstroom.
Een ander aspect is dat meespeelt is de acceptatie. Als je kijkt naar bijvoorbeeld klantenafhandeling bij een kassa, en je zou willen maximalizeren naar aantal klanten per uur, is de oplossing om telkens de klant met de minste boodschappen in de rij te laten afrekenen. Dus met kerst (grote drukte) zullen er mensen zijn die uren moeten wachten voor ze kunnen afrekenen.
Wil je de doorstroming op een kruispunt maximalizeren, dan zou ik de momenten dat er opgetrokken moet worden minimaliseren. Dus bijvoorbeeld 1x per uur 30 minuten groen. Dat zal bij heel drukke punten vast een verbetering opleveren, maar zal niet worden geaccepteerd.
De winsten bij rood -> groen en rood -> geel -> groen, zullen er misschien wel zijn, maar in mijn ogen zo marginaal klein t.o.v. de variatie aan bestuurders in de rij dat ik verwacht dat het in de praktijk nauwelijks effect heeft.
Maar... Ik woon in Duitsland en merk dat ik het als bestuurder veel prettiger vind om een rood/geel combinatie te krijgen voor groen. Dus zelfs als het 'technisch' geen effect heeft,heeft het toch mijn voorkeur. En zou ik ook voorstellen om het in Nederland in te voeren om tot een Europees gemeenschappelijk wegbeeld te komen.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
We hebben er hier wel eens eentje gehad (Feitelijk) die een model heeft gemaakt met een wachtrij waarbij iedereen een relatief grote tussenruimte aanhield bij het verkeerslicht. Geen idee meer wat de waarde was, maar laten we zeggen 5+m. Het resultaat was wat hem betreft dat iedereen tegelijk op zou kunnen trekken. Immers, als degene vóór jou niet meedoet of niet oplet, dan is er nog meer dan voldoende ruimte daarop te anticiperen.Datakneder schreef: ma 23 feb 2026, 13:56Als je bij F1 kijkt naar de start dan gaan alle auto's 'direct' op het gas. Ze gaan er van uit dat de auto voor hun ook maximaal optrekt. Zet je zo'n setje rijders bij een normaal verkeerslicht en je hebt ineens een enorme verbetering in de doorstroom.
-
verfmeer95
- expressweg
Formule 1-coureurs houden geen twee seconden afstand tot de auto voor hen. Ze geven gas onder de aanname dat de auto voor hen dat ook doet. Zou de voorste auto opeens vol in de remmen gaan, dan knalt de rest er boven op. Onder coureurs is er het vertrouwen dat dat nooit gebeurd. Ze weten van elkaar dat ze allemaal goede chauffeurs zijn en dat er niets onverwachts de baan op kan komen.Datakneder schreef: ma 23 feb 2026, 13:56Ik denk dat een groot probleem zit in het optrekken over de gehele rij wachtende auto's. Als je bij F1 kijkt naar de start dan gaan alle auto's 'direct' op het gas. Ze gaan er van uit dat de auto voor hun ook maximaal optrekt. Zet je zo'n setje rijders bij een normaal verkeerslicht en je hebt ineens een enorme verbetering in de doorstroom.
Bij het stoplicht is dat niet het geval. De voorste auto kan vol in de remmen moeten gaan omdat een kruisende auto door rood rijdt, of überhaupt niet van zijn plaats komen omdat de motor afslaat. De auto's daarachter moeten met die scenario's rekening houden. Ze moeten langzamer optrekken zodat er genoeg afstanden tussen de voertuigen zit om op dit soort situaties te kunnen reageren. Hoe je het verkeerslicht ook instelt, hier kom je nooit omheen.
-
JaapN
- dorpsstraat
Voor de bepaling of rood-geel voor groen nuttig is wordt dat niet meegenomen. Om de simpele reden die ik hiervoor al noemde dat het gaat om aanrijdingsgevaar en hoe snel de wachtrij op gang kan komen en daar is een 2e voertuig niet maatgevend. Dat die soms minder snel regeert is in beide gevallen even nadelig.Datakneder schreef: ma 23 feb 2026, 13:56 Er speelt echter nog meer bij de keuze en dat zie ik nog niet genoemd worden.
Allemaal tegelijk vertrekken kan positieve doorstroming betekenen, maar ook daarvoor geld dat dat zowel met als zonder rood-geel voor groen is. Al denk ik niet dat het realistisch is voor de normale weggebruiker.Datakneder schreef: ma 23 feb 2026, 13:56 Ik denk dat een groot probleem zit in het optrekken over de gehele rij wachtende auto's. Als je bij F1 kijkt naar de start dan gaan alle auto's 'direct' op het gas. Ze gaan er van uit dat de auto voor hun ook maximaal optrekt. Zet je zo'n setje rijders bij een normaal verkeerslicht en je hebt ineens een enorme verbetering in de doorstroom.
Er worden in (sommige) verkeerslichten wel keuzes gemaakt obv verkeersaanbod wie er eerst mag. Maar daar zit ook een stuk beperking in. Als een weggebruiker te lang moet wachten zal die op een gegeven moment door rood gaan rijden.Datakneder schreef: ma 23 feb 2026, 13:56 Een ander aspect is dat meespeelt is de acceptatie. Als je kijkt naar bijvoorbeeld klantenafhandeling bij een kassa, en je zou willen maximalizeren naar aantal klanten per uur, is de oplossing om telkens de klant met de minste boodschappen in de rij te laten afrekenen. Dus met kerst (grote drukte) zullen er mensen zijn die uren moeten wachten voor ze kunnen afrekenen.
Toch blijkt dat in praktijk niet te werken. Als je te lang groen geeft gaat het verkeer te ver uit elkaar rijden. Dit komt voor een groot deel doordat bij het kruispunt er meerdere rijstroken bij komen. Optimaal is een cyclustijd tussen de 60 en 90 sec. Boven de 120 sec is het eigenlijk nooit meer efficiënt. Dan kan je beter het verkeer weer even bufferen voor rood en als peloton weer groen geven.Datakneder schreef: ma 23 feb 2026, 13:56 Wil je de doorstroming op een kruispunt maximalizeren, dan zou ik de momenten dat er opgetrokken moet worden minimaliseren. Dus bijvoorbeeld 1x per uur 30 minuten groen. Dat zal bij heel drukke punten vast een verbetering opleveren, maar zal niet worden geaccepteerd.
Ik snap dat gevoel ook wel, want ik rijdt zelf ook regelmatig in Duitsland en kan het als weggebruiker zeker wel waarderen. Maar als ik een verkeerskundige pet op zet dan zou ik niet inzien waarom we dat zouden moeten willen. Het levert 0 winst op en in sommige gevallen zelfs een verslechtering. Dan ben ik meer fan van de 3-2-1 afteller (waar onderscheid gemaakt kan worden tussen stilstaand en rijdend verkeer). Maar ook daar zitten wel de nodige haken en ogen aan, waardoor die lang niet overal geschikt is.Datakneder schreef: ma 23 feb 2026, 13:56 Maar... Ik woon in Duitsland en merk dat ik het als bestuurder veel prettiger vind om een rood/geel combinatie te krijgen voor groen. Dus zelfs als het 'technisch' geen effect heeft,heeft het toch mijn voorkeur. En zou ik ook voorstellen om het in Nederland in te voeren om tot een Europees gemeenschappelijk wegbeeld te komen.
Edit: Wat overigens niet betekend dat in Duitsland de winst met rood-geel voor groen ook 0 is. Ik ken immers de regels daar niet. Maar als daar andere eisen zijn voor ontruimingstijden waardoor die hoger zijn dan hier en er wel restruimte ontstaat, dan zou een opvulling daarvan met rood-geel best een winst kunnen betekenen.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
In Duitsland mag je pas gaan rijden als het licht groen is. Wegrijden bij rood-geel is een overtreding. Volgens mij is de rood-geel fase de ontruimingstijd.
Ik snap dat het inregelen van een VRI geen sinecure is. Het luistert allemaal heel nauw.
Maar waar ik mij in Nederland aan erger, is dat VRI's allemaal "eilandjes" zijn. Bij redelijk kort op elkaar volgende VRI's krijg je bij de eerste groen, de tweede een stukje verderop staat ook op groen, maar wordt rood zodra de meute voertuigen die bij de eerste VRI groen heeft gekregen bij die tweede VRI is aangekomen. En zo verder. Dat is funest voor de doorstroming. In het buitenland is dat veel beter geregeld.
Veel VRI's kennen ook een "wachtstand": rood. Pas als er een voertuig nadert en dat dichtbij genoeg is, wordt het groen. Zo'n wachtstand rood is duidelijk bedoelt als snelheidsremmer. Prima voor in de bebouwde kom, maar onzin op een grote doorgaande weg buiten de bebouwde kom om 3.30 uur 's-nachts.
Ik snap dat het inregelen van een VRI geen sinecure is. Het luistert allemaal heel nauw.
Maar waar ik mij in Nederland aan erger, is dat VRI's allemaal "eilandjes" zijn. Bij redelijk kort op elkaar volgende VRI's krijg je bij de eerste groen, de tweede een stukje verderop staat ook op groen, maar wordt rood zodra de meute voertuigen die bij de eerste VRI groen heeft gekregen bij die tweede VRI is aangekomen. En zo verder. Dat is funest voor de doorstroming. In het buitenland is dat veel beter geregeld.
Veel VRI's kennen ook een "wachtstand": rood. Pas als er een voertuig nadert en dat dichtbij genoeg is, wordt het groen. Zo'n wachtstand rood is duidelijk bedoelt als snelheidsremmer. Prima voor in de bebouwde kom, maar onzin op een grote doorgaande weg buiten de bebouwde kom om 3.30 uur 's-nachts.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Chris
- Moderator
Nederlandse VRI's hebben korte cyclustijden vergeleken met veel andere landen. Het is vaak alleen groen als er aanbod van verkeer is, met verlenggroen als er op tijd verkeer aanmeldt op de detectielussen. In Duitsland zie je vaak dat je staat te wachten terwijl er best lang geen conflicterend verkeer is.
Wachtstand groen is iets wat je vroeger meer zag naar mijn idee. Tegenwoordig liggen lussen dermate ver voor een kruispunt dat je bij de maximumsnelheid niet of nauwelijks hoeft af te remmen om groen te krijgen indien er geen conflicterend verkeer is.
Wachtstand groen is iets wat je vroeger meer zag naar mijn idee. Tegenwoordig liggen lussen dermate ver voor een kruispunt dat je bij de maximumsnelheid niet of nauwelijks hoeft af te remmen om groen te krijgen indien er geen conflicterend verkeer is.
-
fleppenstein
- stadsweg
M.b.t. Ontruimingstijden, zonder alle verhalen hierboven helemaal doorgelezen te hebben, in NL praten we vaak over ontruimingstijden. Ontruimingstijd is gedefinieerd als de tijd tussen het rood worden van de ontruimende richting, en het groen worden van de conflictrichting. In het buitenland, en zeker in Duitsland, werkt men vaak met intergroentijden. Deze is gedefinieerd als het einde-groen van de ontruimende richting en het groen worden van de conflictrichting. Hierbij is het dus mogelijk dat de conflictrichting al groen krijgt, terwijl de ontruimende richting nog geel heeft. Dat levert in ieder geval zo'n 3 sec (de geeltijd van de ontruimende richting) aan winst op.
Gem Rotterdam experimenteert al enige jaren met deze intergroentijden, ook wel negatieve ontruimingstijden genoemd.
Ook zie ik sinds kort ook in Rotterdam de 3-2-1 aftellers. Dit geeft nog extra winst, want tijdens de lopende negatieve ontruimingstijd, dus onder geel van de ontruimende richting, kan de conflict richting dus al gaan aftellen, theoretisch dus 3 sec van de afteller en 3 sec van de negatieve ontruimingstijd.
Moeten we daar blij mee zijn ??? Ik in elk geval niet, maar de HH verkeerstechnici denken daar anders over.
Maar zou ik net zo snel reageren als AttieTattie, en bij de eerste "3" van de afteller al wegspurten, terwijl het geel van de conflictrichting nog loopt, kans groot dat ik een fietser op de motorkap heb.
Vaak, als je de volgorde van de cyclus een beetje door hebt, weet je wanneer de afteller zal gaan starten en win je nog een secondje
M.b.t. de wachtstand groen/rood regelingen;
Vroeger zag je vaker wachtstand groen, inderdaad als een soort service om niet te hoeven remmen. Toch zijn daar in het verleden ernstige ongevallen mee gebeurd, juist op doorgaande wegen buiten de kom, waar om 03:00 snachts nog even met gewoon "80-100" doorgereden werd bij een kruispunt. Steekt er dan toch een fietser of voetganger over (door rood, dat wel) dan was dat gegarandeerd prijs, vaak met dodelijke afloop. Vandaar dat steeds vaker wachtstand rood wordt gebruikt, waarbij vaak tot vlak bij de stopstreep afgeremd moet worden, om groen te krijgen. Niet echt luxe, maar het redt wel levens.
-
JaapN
- dorpsstraat
Intergroentijden zijn ook in Nederland steeds meer de standaard (eigenlijk de meeste iVRI’s). Voor de helderheid van het verhaal had ik alleen even gekozen om alleen de term ontruimingstijden te gebruiken.
Maar dat betekend overigens niet dat je de hele geeltijd eerder mag starten. Vaak is maar tussen 2 of 3 conflict overgangen uit de hele conflict matrix een negatieve ontruimingstijd en vaak ook nog niet eens de hele geeltijd. Voor alle overige conflicttijden maakt het niks uit of je ontruimingstijden of intergroentijden had gebruikt.
Op zich ook nog wel een leuke funfact. De 3-2-1 aftellers zijn geen hele seconden. Zeker in Den Bosch zijn die maar 0,7 sec per cijfer, wat de hele aftelprocedure 2,1 seconde maakt. Ook ander wegbeheerders gebruiken kortere tijden (vaak 0,8 sec per cijfer). Bovendien gaan ze uit veiligheidsoverweging pas aan als alle conflicten geel of rood zijn.
Als je bij wachtstand rood op een doorgaande weg bij de stopstreep tot stilstand komt (zonder conflicten) dan heb je of heel hard gereden of de detectie doet het niet. Op een 80 weg rijdt je zo’n 3,5 tot 4 sec voordat je bij de stopstreep bent al over de detectie en wordt die direct groen. Dat moet voldoende zijn om nauwelijks af te hoeven remmen (en vaak ligt het detectieveld nog op grotere afstand).
Maar dat betekend overigens niet dat je de hele geeltijd eerder mag starten. Vaak is maar tussen 2 of 3 conflict overgangen uit de hele conflict matrix een negatieve ontruimingstijd en vaak ook nog niet eens de hele geeltijd. Voor alle overige conflicttijden maakt het niks uit of je ontruimingstijden of intergroentijden had gebruikt.
Op zich ook nog wel een leuke funfact. De 3-2-1 aftellers zijn geen hele seconden. Zeker in Den Bosch zijn die maar 0,7 sec per cijfer, wat de hele aftelprocedure 2,1 seconde maakt. Ook ander wegbeheerders gebruiken kortere tijden (vaak 0,8 sec per cijfer). Bovendien gaan ze uit veiligheidsoverweging pas aan als alle conflicten geel of rood zijn.
Als je bij wachtstand rood op een doorgaande weg bij de stopstreep tot stilstand komt (zonder conflicten) dan heb je of heel hard gereden of de detectie doet het niet. Op een 80 weg rijdt je zo’n 3,5 tot 4 sec voordat je bij de stopstreep bent al over de detectie en wordt die direct groen. Dat moet voldoende zijn om nauwelijks af te hoeven remmen (en vaak ligt het detectieveld nog op grotere afstand).
-
JaapN
- dorpsstraat
Groene golven zijn alleen in specifieke situaties gunstig en dan nog alleen in een spitsperiode. Per koppeling gooi je al snel 10 sec of meer van je cyclustijd weg. Dat heeft te maken met het wachten op de volgende VRI en dat het peloton voertuigen over de afstand gezien verder uit elkaar gaat rijden en daardoor meer groen nodig heeft dan wanneer die uit stilstand was vertrokken. Als je ondanks je koppeling file krijgt is het bovendien helemaal een drama.Hajo schreef: ma 23 feb 2026, 19:05 Maar waar ik mij in Nederland aan erger, is dat VRI's allemaal "eilandjes" zijn. Bij redelijk kort op elkaar volgende VRI's krijg je bij de eerste groen, de tweede een stukje verderop staat ook op groen, maar wordt rood zodra de meute voertuigen die bij de eerste VRI groen heeft gekregen bij die tweede VRI is aangekomen. En zo verder. Dat is funest voor de doorstroming. In het buitenland is dat veel beter geregeld.
Dat is de reden dat het niet vaak wordt toegepast. Voor ons gevoel is het extra stoppen echter een slechte doorstroming, maar in de praktijk neemt vaak het aantal voertuig verliesuren op gekoppelde kruispunten toe. Ondanks dat de groene golf zelf wellicht wel een verbetering is voor die voertuigen (al is dat niet altijd zo).
-
Egbert
- expressweg
De enige winst die het geeft is dat je misschien een vaster gedefinieerde tijd voor "reactietijd" hebt. Want uit het verhaal van JaapN blijkt dat er reactietijd meegenomen wordt. Ga je een afteller of een rood-geelfase als reactietijd gebruiken, dan komt dat in de plaats van je zelfgedefinieerde reactietijd. In theorie is het verschil dus 0. In de praktijk kan het betekenen dat je 1) een beter gedefinieerde reactietijd hebt of 2) bestuurders meer zelf gaan kijken "oh de afteller is bijna klaar, ik zie niets, ik ga" (ik geef toe dat ik me daar als fietser wel schuldig aan maak). Met dan ook weer de risico's dat je niet goed kijkt en er nog iemand met Vmax+50 door donkeroranje komt orgelen.fleppenstein schreef: ma 23 feb 2026, 19:59![]()
M.b.t. Ontruimingstijden, zonder alle verhalen hierboven helemaal doorgelezen te hebben, in NL praten we vaak over ontruimingstijden. Ontruimingstijd is gedefinieerd als de tijd tussen het rood worden van de ontruimende richting, en het groen worden van de conflictrichting. In het buitenland, en zeker in Duitsland, werkt men vaak met intergroentijden. Deze is gedefinieerd als het einde-groen van de ontruimende richting en het groen worden van de conflictrichting. Hierbij is het dus mogelijk dat de conflictrichting al groen krijgt, terwijl de ontruimende richting nog geel heeft. Dat levert in ieder geval zo'n 3 sec (de geeltijd van de ontruimende richting) aan winst op.
Gem Rotterdam experimenteert al enige jaren met deze intergroentijden, ook wel negatieve ontruimingstijden genoemd.
Ook zie ik sinds kort ook in Rotterdam de 3-2-1 aftellers. Dit geeft nog extra winst, want tijdens de lopende negatieve ontruimingstijd, dus onder geel van de ontruimende richting, kan de conflict richting dus al gaan aftellen, theoretisch dus 3 sec van de afteller en 3 sec van de negatieve ontruimingstijd.
Of misschien dat je de aandacht van slapers meer op het licht houdt. Rood-geel is een verandering, dat zie je met je perifere zicht wel, dan focus je weer op het verkeerslicht en zie je het groen worden.
-
Datakneder
- polderweggetje
Ik ga me vast niet populair maken met mijn commentaar.fleppenstein schreef: ma 23 feb 2026, 19:59 M.b.t. de wachtstand groen/rood regelingen;
Vroeger zag je vaker wachtstand groen, inderdaad als een soort service om niet te hoeven remmen. Toch zijn daar in het verleden ernstige ongevallen mee gebeurd, juist op doorgaande wegen buiten de kom, waar om 03:00 snachts nog even met gewoon "80-100" doorgereden werd bij een kruispunt. Steekt er dan toch een fietser of voetganger over (door rood, dat wel) dan was dat gegarandeerd prijs, vaak met dodelijke afloop. Vandaar dat steeds vaker wachtstand rood wordt gebruikt, waarbij vaak tot vlak bij de stopstreep afgeremd moet worden, om groen te krijgen. Niet echt luxe, maar het redt wel levens.
Dit is toch de omgekeerde wereld. Hoeveel mensen worden nu belast met onnodig 'bijna' stoppen, t.o.v. de sukkels die zich niet aan de regels houden. Die verhouding is m.i. volkomen onjuist. Je kunt je afvragen of we mensen willen redden die niet in staat zijn om zich aan regels te houden.
Er worden ook wel eens voetgangers op een snelweg doodgereden. Die voetgangers mogen er niet zijn. Laten we drempels bouwen op snelwegen zodat je maar 30km/h kunt. Mocht het dan toch tot een botsing komen, heeft de voetganger nog een redelijke kans om het te overleven.
Het gaat mij trouwens niet om de tijdswinst door het niet te hoeven stoppen. In een auto op de weg ben ik een redelijk relaxte rijder. Het gaat mij om de milieubelasting van de stoppen en optrekken. Ik probeer dus ook mijn autogebruik te minimaliseren en als het kan op de fiets te gaan. Op de fiets ben ik echter wel een doorrijder.
-
JaapN
- dorpsstraat
Helaas het het wel een beetje de tendens in Nederland om allerlei maatregelen te nemen om zwakke verkeersdeelnemers te beschermen die zich niet aan de regels houden.
Maar het idee van geen wachtstand groen is niet alleen aanrijdingen. Tegenwoordig ligt het detectieveld ver genoeg weg dat je op doorgaande richtingen hooguit iets moet inhouden (als je je aan de max snelheid houdt). Zelf rijdt ik altijd door op snelheid tot het detectieveld (het voordeel van veel met VRI’s te hebben gewerkt dat je weet waar dat is) en pas als die dan niet op groen springt begin ik met remmen. De remvertraging is dan nauwelijks hoger dan normaal. Bijkomend voordeel van geen wachtstand groen is dat zijwegen niet onnodig staan te wachten op geel + ontruimen van een richting waar niemand rijdt. Dat is ook waarom fietsers in die situatie vaak door rood rijden. 9 van de 10 keer staan ze ‘s nachts voor niks te wachten.
Maar het idee van geen wachtstand groen is niet alleen aanrijdingen. Tegenwoordig ligt het detectieveld ver genoeg weg dat je op doorgaande richtingen hooguit iets moet inhouden (als je je aan de max snelheid houdt). Zelf rijdt ik altijd door op snelheid tot het detectieveld (het voordeel van veel met VRI’s te hebben gewerkt dat je weet waar dat is) en pas als die dan niet op groen springt begin ik met remmen. De remvertraging is dan nauwelijks hoger dan normaal. Bijkomend voordeel van geen wachtstand groen is dat zijwegen niet onnodig staan te wachten op geel + ontruimen van een richting waar niemand rijdt. Dat is ook waarom fietsers in die situatie vaak door rood rijden. 9 van de 10 keer staan ze ‘s nachts voor niks te wachten.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Nee, we willen de mensen redden tegen wie ze aanrijden.Datakneder schreef: di 24 feb 2026, 11:23Je kunt je afvragen of we mensen willen redden die niet in staat zijn om zich aan regels te houden.
-
Datakneder
- polderweggetje
Ik maak soms wel fouten in mijn formuleringen, maar in dit geval zie ik niet wat je bedoelt.Attietattie schreef: di 24 feb 2026, 11:57Nee, we willen de mensen redden tegen wie ze aanrijden.Datakneder schreef: di 24 feb 2026, 11:23Je kunt je afvragen of we mensen willen redden die niet in staat zijn om zich aan regels te houden.
-
Egbert
- expressweg
Staat op gespannen voet metJaapN schreef: di 24 feb 2026, 11:41
Maar het idee van geen wachtstand groen is niet alleen aanrijdingen. Tegenwoordig ligt het detectieveld ver genoeg weg dat je op doorgaande richtingen hooguit iets moet inhouden (als je je aan de max snelheid houdt).
Ik ben het ook wel eens met wachtstand rood, maar inderdaad alleen als je ook vrij onbeperkt door kunt rijden. Maar die verwachting leidt ook weer tot mensen die toch door rood rijden want "hij springt toch wel op groen". Dus moet je die verwachting ook niet gaan wekken. Daar zou een rood-geelfase weer wel kunnen werken, ook als je eerst de kruisende verbinding nog op rood moet zetten.fleppenstein schreef: ma 23 feb 2026, 19:59 waarbij vaak tot vlak bij de stopstreep afgeremd moet worden, om groen te krijgen.
Zo heb je in het scheepvaartverkeer bij bruggen en sluizen het seinbeeld rood-groen. Betekent "doorvaart verboden, brug of sluis wordt voor u klaar gemaakt".
-
JaapN
- dorpsstraat
Denk wel dat ze in de scheepvaart (en dan heb ik het niet over tokkies die in de zomer een sloepje huren) een stuk meer discipline hebben dan het verkeer op de weg. Als we rood-geel gaan tonen gedurende de hele ontruimingstijd denk ik dat er massaal door rood / rood-geel gereden gaat worden.