Verkeersregeltechnisch topic

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

fleppenstein
stadsweg

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door fleppenstein »

De reden dat ik aangeef "Niet Blij" te zijn met de laatste ontwikkelingen mbt negatieve ontruimingstijden, ligt gelegen in het volgende;
In NL is het nog steeds verplicht een bewaker in de regelkast onder te brengen. En Ja, de bewaker is in de loop der tijden geëvolueerd.
Daar waar de bewaker vroeger voornamelijk een hardware conflict functie had, gebaseerd op spanningssensoren, doet de bewaker tegenwoordig ook tijden bewaken. Maar het blijft dan bewaken in software.
Bij negatieve ontruimingstijden wordt er vaak gesteld, onder geel van de ontruimende richting mag de conflictrichting alvast groen worden. Dit kan dan max dus de geeltijd zijn, dus bv 3 sec eerder, bij een geeltijd van 3 sec, of bv 1 sec eerder, bij diezelfde 3 sec geeltijd.
Dat betekent dat de bewaker de spanningssensoren van geel en groen tov elkaar moet bewaken, en ook de bijbehorende tijden. Maar wat als de bewaker nu toch ook een foutje maakt in de software, "er viel dus een bitje om", en de bewaker geeft toch 3 sec toe ipv de ingestelde 1 sec???
De bewaker was juist geintroduceerd als bewaker van het aanstuurproces, met tijden en voorwaarden. Maar nu gaan we ook in de bewaker tijden bewaken en extra software hiervoor onderbrengen. Krijgen we dan uiteindelijk een bewaker op de bewaker??
Of nog erger, in de toekomst gaan we ook negatieve ontruimingstijden toelaten > geeltijd, dan is de ontruimende richting nog gewoon groen, maar wel in z'n laatste seconde(s) en geven we de conflictrichting alvast maar ook groen, er vanuitgaande dat de bewaker het allemaal wel bijhoudt en de juiste ingreep doet ??
Dat is wat ik bedoel met "Niet Blij". Als we de bewaker alleen zouden laten reageren op de spanningssensoren, en geen rekenschap laten houden met de tijden, dan kunnen we de bewaker volledig in hardware uit voeren, en is er geen programmering noodzakelijk.
Maar dat is mijn mening, ik wil hieromtrend verder geen uitgebreide discussie ontketenen.
JaapN
dorpsstraat

Bericht door JaapN »

Ik snap die zorgen en daar zijn ook heel veel discussies over gevoerd voordat intergroentijden zijn toegestaan in Nederland.

Overigens is het niet zo dat de oude bewaker geen tijden bij hielt (tenminste degene nieuwer dan 20 jaar geleden, daarvoor weet ik het niet). Ook die keek bijv naar de maximale duur van het geel en of de ontruimingstijd wel gemaakt wordt. Puur alleen groen tegen geel / rood bewaken op spanning is niet voldoende. In dat opzicht maakt intergroen en ontruimingtijden geen verschil

Het grootste gevaar tov ontruimingstijden is dat de geeltijd langer wordt (bewust of onbewust). Alles wat die te lang is, is de intergroentijd te kort. Bij ontruimingstijden mocht de geeltijd ook opgehoogd worden, voor VRI’s met intergroentijden wordt dit niet meer toegestaan. Het licht moet naar rood binnen de (vooraf) vastgestelde geeltijd en gaat dat niet dan moeten de lichten doven.

Qua controle zit er overigens in de regel software ook een bewaking zodat ook aan de aansturingskant niet zomaar iets geks kan worden gedaan. De kans dat beide tegelijk falen is niet 0 maar acht ik wel erg klein.

Maar goed neemt niet weg dat er een risico is dat het geel niet (tijdig) wordt beëindigd, terwijl dat met ontruimingstijden geen veiligheidsissue was (wel onwenselijk). Het zou me wel verbazen als ook groen onder groen wordt toegestaan. Puur omdat je dan geen enkele afbreek mechanisme meer hebt. Voor geel moet men immers stoppen en verwacht men rood. Als groen blijft “hangen” blijft men door rijden.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Datakneder schreef: di 24 feb 2026, 12:10
Attietattie schreef: di 24 feb 2026, 11:57
Datakneder schreef: di 24 feb 2026, 11:23Je kunt je afvragen of we mensen willen redden die niet in staat zijn om zich aan regels te houden.
Nee, we willen de mensen redden tegen wie ze aanrijden.
Ik maak soms wel fouten in mijn formuleringen, maar in dit geval zie ik niet wat je bedoelt.
Hij bedoelt dat niet alleen degene die door rood rijdt het risico loopt om te overlijden, maar ook degene die onschuldig door groen reed en er tegenaanbotste. En die mensen moeten wel beschermd worden.
Datakneder
polderweggetje

Bericht door Datakneder »

djiwie schreef: wo 25 feb 2026, 22:46 Hij bedoelt dat niet alleen degene die door rood rijdt het risico loopt om te overlijden, maar ook degene die onschuldig door groen reed en er tegenaanbotste. En die mensen moeten wel beschermd worden.
Het ging over overstekende voetgangers en fietsers. Volgens mij zijn er weinig automobilisten die overlijden alleen door een voetganger of fietser. Maar het zou kunnen dat ze overlijden doordat ze uitwijken en tegen een boom aanrijden. Laten we aannemen dat hij dat bedoelde, hoewel het prettig geweest was dat hij zelf de vraag zou beantwoorden.